Artificiële Intelligentie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Passant

03 apr 2026, 17:12

Ik volg niet echt die AI bedrijven, maar kwam wel tegen dat die Palantir Technologies toch eigenlijk een
omstreden Amerikaanse datatechnologiebedrijf is door de samenwerking met het Israëlische leger en de Amerikaanse migratiedienst ICE.

Die CEO Alex Karp is ook omstreden genoemd - onder andere over de 'superieure' westerse of Amerikaanse cultuur - en door zijn verregaande AI- en datatechnologie om militaire doelen te selecteren zonder menselijke tussenkomst, zoals nu ook in Iran.

En dat het bedrijf ook in Belgïe is neergestreken.
Francken heeft een bezoek gebracht aan Palentir
Partij Groen vond het onaanvaardbaar dat Francken koketteerde met ‘Donald Trumps techvrienden van Palantir
Premier Bart De Wever ziet geen rechtsgrond in de controverse rond Palantir om het te weren uit Belgische overheidsopdrachten. ‘Data zijn de nieuwe kogels.’

Palantir zegt dat er nog geen contracten zijn met de Belgische staat, wel met de NAVO.

België ?? Navo ??

Fred1950

03 apr 2026, 17:44

We gaan nog wat beleven met al dat AI dat blijkbaar nu al helemaal niet neutraal dienst kan doen. Het begrip AI bestaat eigenlijk op zichzelf niet. ChatGPT gebruikt een totaal andere AI dan het AI dat in zelfrijdende auto's steekt , maar kunnen beide ( eventueel ) wel op basis van hetzelfde soort algorithmen functioneren.

Wil.

07 apr 2026, 11:18

Onderzoekers zeggen een doorbraak in AI te hebben bereikt die het energieverbruik honderd keer zo laag maakt. Dat is van belang want vandaag gebruiken de data centers al 10% van alle elektriciteit in de VS!

De truc bleek te zijn om AI te leren slimmer te denken in plaats van elk probleem op te lossen als een jachthond die achter tien tennisballen tegelijk aangaat. Het elektriciteitsnet krijgt weer wat ademruimte.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

09 apr 2026, 18:19

Eigenlijk is ( Google ) AI niet zo slecht. Ik heb een voedingsblok in een oude PC vervangen , en dan hem laten booten zonder enige periferie. OK , alles loopt prima af en de PC meldt dat hij geen bootable device find. De IDE flat cables tussen de harde schijven / CDrom''s en het moederbord had ik niet losgemaakt.

Ik sluit nu de voeding van de twee harde schijven en de Floppy disk aan , maar , zonder de CDROM's onder spanning te zetten. .... Miserie , de BIOS blijft hangen met de melding "Checking NVRAM" 8O Dan maar terug de harde schijven en de floppy terug zonder stroom zetten , en rebooten zoals ik dat de eerste keer na vervanging van de voeding deed. Paniek : de "Checking NVRAM" is er terug ! ! ! ! En dan maar proberen met de RAM latjes eruit te halen , de contacten kuisen , een nieuw batterijke plaatsen. Helaas , niets hielp. :cry:

Dus maar eventjes googlen met "checking nvram means" :| Ik las niet meteen de oplossing , maar gaf me wel de richting aan waar ik moest zoeken. Dan maar ALLE periferie ( HD's , CDroms , Floppy ) onder spanning zetten en ziedaar , de PC boot als van oudsher met Windows (XP) . :D Dat "Checking NVRAM" heb ik tijdens gans mijn software loopbaan tot nu toe nooit tegengekomen. Dank zij AI weet ik nu ook wat het eigenlijk betekent ... : :D

( eindconclusie : "stoute" of te slimme BIOS :lol: ).

Odulleke

10 apr 2026, 14:48

Fred1950 schreef:
09 apr 2026, 18:19
Eigenlijk is ( Google ) AI niet zo slecht. Ik heb een voedingsblok in een oude PC vervangen , en dan hem laten booten zonder enige periferie. OK , alles loopt prima af en de PC meldt dat hij geen bootable device find. De IDE flat cables tussen de harde schijven / CDrom''s en het moederbord had ik niet losgemaakt.

Ik sluit nu de voeding van de twee harde schijven en de Floppy disk aan , maar , zonder de CDROM's onder spanning te zetten. .... Miserie , de BIOS blijft hangen met de melding "Checking NVRAM" 8O Dan maar terug de harde schijven en de floppy terug zonder stroom zetten , en rebooten zoals ik dat de eerste keer na vervanging van de voeding deed. Paniek : de "Checking NVRAM" is er terug ! ! ! ! En dan maar proberen met de RAM latjes eruit te halen , de contacten kuisen , een nieuw batterijke plaatsen. Helaas , niets hielp. :cry:

Dus maar eventjes googlen met "checking nvram means" :| Ik las niet meteen de oplossing , maar gaf me wel de richting aan waar ik moest zoeken. Dan maar ALLE periferie ( HD's , CDroms , Floppy ) onder spanning zetten en ziedaar , de PC boot als van oudsher met Windows (XP) . :D Dat "Checking NVRAM" heb ik tijdens gans mijn software loopbaan tot nu toe nooit tegengekomen. Dank zij AI weet ik nu ook wat het eigenlijk betekent ... : :D

( eindconclusie : "stoute" of te slimme BIOS :lol: ).
Geweldige uitleg maar wie heeft daar nu een boodschap aan of is het enkel om ons te doen geloven welk genie je wel bent?

Fred1950

10 apr 2026, 18:33

Odulleke schreef:
....
Geweldige uitleg maar wie heeft daar nu een boodschap aan of is het enkel om ons te doen geloven welk genie je wel bent?
Gewoon om aan te tonen dat Google AI dingen in een minuut of zo "opgezocht" heeft waar iemand met jarenlange ervaring niet zomaar te weten kon komen , tenzij na dagenlang opzoekwerk.

Het originele voedingsblok ontdekte een "foutje" op het moederbord waardoor het zichzelf uitschakelde. Het nieuwe voedingsblok "tolereert" dat foutje en blijft voortdraaien. Het originele voedingsblok komt nu in een andere PC ( mijn standby proxy PC ) terecht die dat moederbord foutje niet heeft. Zie foto hieronder.

Wat ik allemaal doe is helemaal geen ingenieurs werk , hooguit A2 werk of werk van een PC freak met wat ervaring.

Afbeelding

Odulleke

11 apr 2026, 08:52

Fred1950 schreef:
10 apr 2026, 18:33
Odulleke schreef:
....
Gewoon om aan te tonen dat Google AI dingen in een minuut of zo "opgezocht" heeft waar iemand met jarenlange ervaring niet zomaar te weten kon komen , tenzij na dagenlang opzoekwerk.

Het originele voedingsblok ontdekte een "foutje" op het moederbord waardoor het zichzelf uitschakelde. Het nieuwe voedingsblok "tolereert" dat foutje en blijft voortdraaien. Het originele voedingsblok komt nu in een andere PC ( mijn standby proxy PC ) terecht die dat moederbord foutje niet heeft. Zie foto hieronder.

Wat ik allemaal doe is helemaal geen ingenieurs werk , hooguit A2 werk of werk van een PC freak met wat ervaring.

Afbeelding
Ik denk toch dat 90% van de lezers hier er geen boodschap aan heeft, maar uw ego is toch weeral opgekrikt met de geleerde woorden. Trouwens een ingenieur is niet altijd slimmer dan iemand met een A2 diploma in vele beroepen is ervaring belangrijker dan een diploma.

Fred1950

11 apr 2026, 10:15

Odulleke schreef:
.....
Ik denk toch dat 90% van de lezers hier er geen boodschap aan heeft, maar uw ego is toch weeral opgekrikt met de geleerde woorden. Trouwens een ingenieur is niet altijd slimmer dan iemand met een A2 diploma in vele beroepen is ervaring belangrijker dan een diploma.
Van een ingenieur wordt verwacht dat hij ingewikkelder problemen kan oplossen dan het samenstellen van een PC. Het is geen kwestie van "weten" en ervaring , maar van kunnen. AI weet ook veel , maar het moet ook alles aangeleerd worden. Iets ingenieus uitvinden , dat is voor AI een ander paar mouwen. Geleerde woorden ? Ik gebruikte alleen maar PC jargon ....

Waarom niet verder studeren als het "kunnen' erin zit ? Ik heb iemand gekend die in de beroepschool voor een A3 diploma ging maar verder studeerde tot burgerlijk ingenieur.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 11 apr 2026, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Odulleke

11 apr 2026, 10:21

Fred1950 schreef:
11 apr 2026, 10:15
Odulleke schreef:
.....
Van een ingenieur wordt verwacht dat hij ingewikkelder problemen kan oplossen dan het samenstellen van een PC. Het is geen kwestie van "weten" en ervaring , maar van kunnen. AI weet ook veel , maar het moet ook alles aangeleerd worden. Iets ingenieus uitvinden , dat is voor AI een ander paar mouwen. Geleerde woorden ? Ik gebruikte alleen maar PC jargon ....
Ik heb geen ingenieurs diploma maar wel jaren ervaring op een bepaald vakgebied. Menig ingenieur is vaak aan mij raad komen vragen hoe bepaalde problemen opgelost moesten worden. Ervaring is vaak belangrijker dan boekenkennis want niet alles is uit boeken of AI te halen.

Fred1950

11 apr 2026, 10:26

Odulleke schreef:
.....
Ik heb geen ingenieurs diploma maar wel jaren ervaring op een bepaald vakgebied. .....
Waarom ben je destijds niet verder gaan studeren om een ingenieurs diploma te halen ?

Odulleke

11 apr 2026, 10:38

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
.....
Ik heb geen ingenieurs diploma maar wel jaren ervaring op een bepaald vakgebied. .....
Waarom ben je destijds niet verder gaan studeren om een ingenieurs diploma te halen ?
Er werd mij wel aangeraden om verder te studeren maar ik had er geen zin in had. Achteraf gezien zou dat ook niet zinvol geweest zijn. Het is niet omdat je een ingenieurs diploma hebt dat je meer kan. Slimmer zijn die waarschijnlijk wel maar niet alles is op te lossen met boekenkennis. Gezond verstand en logisch nadenken brengt vaak meer op dan boekenverstand.

Wil.

11 apr 2026, 11:02

In juni 2024 veroorzaakte een cyberaanval op een pathologiebedrijf chaos in de Londense ziekenhuizen. Meer dan 10.000 afspraken werden geannuleerd. De vertragingen leidden tot de dood van een patiënt.

Dodelijk gevaarlijke cyberaanvallen zoals deze zijn gelukkig zeldzaam. Maar een nieuwe AI-release zou daar verandering in kunnen brengen – en ons in een angstaanjagende nieuwe wereld storten van verstoring van de digitale systemen waarop we vertrouwen storten.

Deze week kondigde Anthropic "Claude Mythos Preview" aan, een AI-model dat volgens de startup te gevaarlijk is om publiekelijk vrij te geven, vanwege zijn uitzonderlijke mogelijkheden op het gebied van cyberbeveiliging én cyberaanvallen. Mythos, zo beweert het bedrijf, heeft kwetsbaarheden gevonden in elke belangrijke browser en elk besturingssysteem. Met andere woorden, dit nieuwe AI-model zou hackers kunnen helpen om een ​​groot deel van 's werelds belangrijkste software te saboteren.

Mythos heeft al een 27 jaar oude bug ontdekt in een cruciaal onderdeel van de beveiligingsinfrastructuur en meerdere kwetsbaarheden in de Linux-kernel, essentieel voor computersystemen wereldwijd. Deze zwakke punten zouden bijna alles op internet kunnen bedreigen, van de streamingdiensten waarmee je ontspant tot de banksystemen waarop je vertrouwt.

Als dergelijke technologie breed beschikbaar en zo krachtig zou zijn als Anthropic beweert, zouden de gevolgen catastrofaal kunnen zijn. Cyberaanvallen zijn niet langer alleen een digitaal probleem. Bijna alles waar we in de fysieke wereld op vertrouwen, is gebaseerd op software. In de afgelopen jaren zijn luchthavens, ziekenhuizen en transportnetwerken lamgelegd door cyberaanvallen. Tot nu toe vereisten aanvallen van deze omvang serieuze expertise. Mythos zou die mogelijkheden binnen het bereik van amateurs brengen – en de mogelijkheden van professionals om enorme schade aan te richten aanzienlijk vergroten.

Fred1950

11 apr 2026, 11:30

Odulleke schreef:
11 apr 2026, 10:38
Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
.....
Er werd mij wel aangeraden om verder te studeren maar ik had er geen zin in had. Achteraf gezien zou dat ook niet zinvol geweest zijn. Het is niet omdat je een ingenieurs diploma hebt dat je meer kan. Slimmer zijn die waarschijnlijk wel maar niet alles is op te lossen met boekenkennis. Gezond verstand en logisch nadenken brengt vaak meer op dan boekenverstand.
Je had in elk geval evenveel gekund dan dat je nu hebt kunnen doen , dat zit in het beestje , niet in het behaalde diploma.

Fred1950

11 apr 2026, 11:44

Wil. schreef:
11 apr 2026, 11:02
....

Als dergelijke technologie breed beschikbaar en zo krachtig zou zijn als Anthropic beweert, zouden de gevolgen catastrofaal kunnen zijn. Cyberaanvallen zijn niet langer alleen een digitaal probleem. Bijna alles waar we in de fysieke wereld op vertrouwen, is gebaseerd op software. In de afgelopen jaren zijn luchthavens, ziekenhuizen en transportnetwerken lamgelegd door cyberaanvallen. Tot nu toe vereisten aanvallen van deze omvang serieuze expertise. Mythos zou die mogelijkheden binnen het bereik van amateurs brengen – en de mogelijkheden van professionals om enorme schade aan te richten aanzienlijk vergroten.
Ik zie niet meteen in waarom Mythos dat in het bereik van amateurs kan brengen als het niet toegankelijk is. Het probleem is nog steeds dat ontwikkelaars van dergelijke systemen zelf cyberaanvallen gaan doorvoeren uit wraak of voor het geld.

Wil.

11 apr 2026, 12:25

Een hacker zoekt naar 'gaten' in de beveiliging van computersystemen. Een kwaadaardige hacker misbruikt de kennis van die gaten en legt bv. een hospitaal plat indien hij geen losgeld krijgt.

Een 'ethische hacker' doet hetzelfde maar wijst de eigenaar van het computersysteem op de zwakke plekken die hij gevonden heeft.

Een AI-systeem doet dat ook maar dan een miljoen keer sneller, dieper, uitgebreider. Voor een kwaadaardige hacker is zoiets een godsgeschenk, maar voor de wereld buiten hem is het een zwaard van Damocles dat boven de wereld hangt.

Anthropic beseft wat er aan het gebeuren is, maar er is geen weg terug want de concurrentie maakt gelijkaardige producten.