Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

27 jul 2023, 13:51

Daarjuist op het nieuws:
Volgens de rederij zouden er 900 wagens méér aan boord zijn dan aangegeven.
Dit maakt het nog wat moeilijker om de situatie onder controle te krijgen.

Ook al zijn er verschillende opties, de enige is om dat spel (gecontroleerd) te laten uitbranden totdat het vuur vanzelf dooft, in de hoop dat het ondertussen niet zinkt.
Bij dergelijke schepen ligt het zwaartepunt eerder boven de waterlijn dan onder en te veel blussen gaat het méér & méér slagzij laten maken; dan is er niet veel meer nodig om te laten kantelen en is het gegarandeerd naar de bodem.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fazal

27 jul 2023, 16:36

Fred1950 schreef:
27 jul 2023, 13:49

......

Electrische wagens gaan niet vlugger in de fik dan fossielen. Dat bewijzen de statistieken die door de brandweer werden opgesteld.
De tot nog toe klassieke auto's kunnen idd ook in brand vliegen, maar dat begint meestal met smeulende draden, zoals je trouwens al meerdere keren hebt geschreven. En dat is dus zeker waar.

Maar E-auto's, en al de rest dat op batterijen werkt, vliegen na een paar seconden smeulen, in brand met een steekvlam, hetgeen op zichzelf al veel gevaarlijker is. Een steekvlam welke wordt uitgestoten tot 'minstens' 3 à 5 meter ver (of nog verder), hetgeen dus gemakkelijk, èn onmiddellijk, een hele hoop andere dingen méé kan aansteken.

Hopelijk bevatten die statistieken van de brandweer niet àl de auto's welke (o.m.) tijdens de Nieuwjaarsperiode (en weer 'o.m.' en zéker, in Frankrijk) opzettelijk in brand worden gestoken, door gefrustreerde jongeren voor wie het speelplein te klein is geworden. :evil:

Wil.

27 jul 2023, 18:57

Fazal schreef:
Hopelijk bevatten die statistieken van de brandweer niet àl de auto's welke (o.m.) tijdens de Nieuwjaarsperiode (en weer 'o.m.' en zéker, in Frankrijk) opzettelijk in brand worden gestoken, door gefrustreerde jongeren voor wie het speelplein te klein is geworden. :evil:
Tut, tut, in brand is in brand. Meetellen. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

27 jul 2023, 19:08

Tja, en statistieken zijn statistieken.
En als die van een of ander onderdeel van de overheid komen, dan zullen er gegarandeerd zaken zijn die niet meegeteld worden, èn ..., als het in hun kraam past, andersom. :mrgreen:

E.T.

27 jul 2023, 20:42

Zo een beetje als de statistiekjes die hier op Setnet herhaaldelijk gepost worden, toch?

Wil.

27 jul 2023, 20:48

E.T. schreef:
27 jul 2023, 20:42
Zo een beetje als de statistiekjes die hier op Setnet herhaaldelijk gepost worden, toch?
Op Setnet , E.T. ? :lol:

Gratis tip voor E-puntje-T-puntje. :wink:

E.T.

27 jul 2023, 21:12

Inderdaad op Setnet, maar ook hier op de fora van Seniorennet.be
:P

ook een tip
Statistiek voor dummies,
van Deborah Rumsey
voor net geen € 35 bij de Standaard

Fred1950

28 jul 2023, 08:01

Fazal schreef:
....
Maar E-auto's, en al de rest dat op batterijen werkt, vliegen na een paar seconden smeulen, in brand met een steekvlam, hetgeen op zichzelf al veel gevaarlijker is. ....
Niet overdrijven , hé :) De benzine in een fossiel zal al veel eerder een steekvlam veroorzaken.

En wat denk je van de hybrides in een ondergrondse parking garage. Die bevatten en een benzine tank , en een batterij ( en ook niet eens een kleintje )

audibac

28 jul 2023, 08:55

Fred ,als gij geen gelijk krijgt is het niet goed hé , ge draait en keert alles om u gelijk te halen .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

voorn

28 jul 2023, 09:26

Het verschil is dat een elektrische auto gesleept moet worden om in een container onder te dompelen en dit in de meeste garages van flatgebouwen en parkings niet gaat
Een gewone auto kan ter plaatse bestreden worden.

Wil.

28 jul 2023, 10:52

Een auto op benzine die in brand geraakt, valt nog te blussen als men er tijdig bij is.

Een EV op batterijen is niet te blussen als de brand ontstaat bij de batterijen. Die zal volledig uitbranden en dit met heftige steekvlammen. Voor de brandweerlieden komt daar het gevaar op cobaltvergiftiging bij.

Om een gewone auto te blussen volstaat meestal 1.400 liter water. Om een EV te blussen is 30.000 liter water nodig. Op een schip met meerdere EV's die in brand staan, geeft dat al snel vele honderden ton extra zwalpend gewicht.

Afbeelding

Deze Tesla was van plan zelfmoord te plegen. Toen het de eerste keer niet lukte, deed hij het nog eens over.

Afbeelding

Wie vragen heeft over zelfdoding kan terecht op het nr. 1813

Fred1950

28 jul 2023, 11:50

audibac schreef:
28 jul 2023, 08:55
Fred ,als gij geen gelijk krijgt is het niet goed hé , ge draait en keert alles om u gelijk te halen .
Als ik ongelijk heb zal ik het ook wel toegeven , ik heb daar geen probleem mee. :D Het probleem met EV's is , zoals @voorn schrijft , men ze in een bak met water moet krijgen. De reden is dat de cellen opnieuw vuur kunnen vatten zolang ze nog wat lading bevatten. Maar zoals @tokkio regelmatig schrijft "de ingenieurs werken eraan" :lol: En dat betekent dat men in de toekomst er wel iets zal op vinden zodat ze niet kunnen heropflakkeren. Men past nu ook al zelfdovend materiaal toe. Van zodra men de cel kan beletten om nog spanning te genereren en van zuurstof kan afsluiten , is het probleem opgelost.

Enne ... hybrides moeten ook in "de doos" als ze in brand vliegen met hun 5 kWh batterij aan boord .... Blijkbaar worden die over het hoofd gezien. :roll:

Charlie Maru

28 jul 2023, 15:36

HLN:
Geen tientallen, maar honderden moeilijk te blussen elektrische auto’s aan boord van brandend schip

Het brandende vrachtschip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt de Japanse rederij K Line. Dat is een belangrijk verschil, want het is bijzonder moeilijk om brandende accu's van elektrische voertuigen te doven.

https://www.hln.be/buitenland/geen-tien ... ~a96aa4c7/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.

28 jul 2023, 15:44

Zet die elektrische voertuigen op ´t dek ... brand die? Gewoon overboord ermee! Water genoeg dan, toch?

Wil.

28 jul 2023, 15:57

Ze staan allemaal netjes binnen. Niks aan dek.