Alles Elektrisch......
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Daarjuist op het nieuws:
Volgens de rederij zouden er 900 wagens méér aan boord zijn dan aangegeven.
Dit maakt het nog wat moeilijker om de situatie onder controle te krijgen.
Ook al zijn er verschillende opties, de enige is om dat spel (gecontroleerd) te laten uitbranden totdat het vuur vanzelf dooft, in de hoop dat het ondertussen niet zinkt.
Bij dergelijke schepen ligt het zwaartepunt eerder boven de waterlijn dan onder en te veel blussen gaat het méér & méér slagzij laten maken; dan is er niet veel meer nodig om te laten kantelen en is het gegarandeerd naar de bodem.
Volgens de rederij zouden er 900 wagens méér aan boord zijn dan aangegeven.
Dit maakt het nog wat moeilijker om de situatie onder controle te krijgen.
Ook al zijn er verschillende opties, de enige is om dat spel (gecontroleerd) te laten uitbranden totdat het vuur vanzelf dooft, in de hoop dat het ondertussen niet zinkt.
Bij dergelijke schepen ligt het zwaartepunt eerder boven de waterlijn dan onder en te veel blussen gaat het méér & méér slagzij laten maken; dan is er niet veel meer nodig om te laten kantelen en is het gegarandeerd naar de bodem.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
De tot nog toe klassieke auto's kunnen idd ook in brand vliegen, maar dat begint meestal met smeulende draden, zoals je trouwens al meerdere keren hebt geschreven. En dat is dus zeker waar.
Maar E-auto's, en al de rest dat op batterijen werkt, vliegen na een paar seconden smeulen, in brand met een steekvlam, hetgeen op zichzelf al veel gevaarlijker is. Een steekvlam welke wordt uitgestoten tot 'minstens' 3 à 5 meter ver (of nog verder), hetgeen dus gemakkelijk, èn onmiddellijk, een hele hoop andere dingen méé kan aansteken.
Hopelijk bevatten die statistieken van de brandweer niet àl de auto's welke (o.m.) tijdens de Nieuwjaarsperiode (en weer 'o.m.' en zéker, in Frankrijk) opzettelijk in brand worden gestoken, door gefrustreerde jongeren voor wie het speelplein te klein is geworden.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Tut, tut, in brand is in brand. Meetellen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet overdrijven , hé
En wat denk je van de hybrides in een ondergrondse parking garage. Die bevatten en een benzine tank , en een batterij ( en ook niet eens een kleintje )
-
Een auto op benzine die in brand geraakt, valt nog te blussen als men er tijdig bij is.
Een EV op batterijen is niet te blussen als de brand ontstaat bij de batterijen. Die zal volledig uitbranden en dit met heftige steekvlammen. Voor de brandweerlieden komt daar het gevaar op cobaltvergiftiging bij.
Om een gewone auto te blussen volstaat meestal 1.400 liter water. Om een EV te blussen is 30.000 liter water nodig. Op een schip met meerdere EV's die in brand staan, geeft dat al snel vele honderden ton extra zwalpend gewicht.

Deze Tesla was van plan zelfmoord te plegen. Toen het de eerste keer niet lukte, deed hij het nog eens over.

Wie vragen heeft over zelfdoding kan terecht op het nr. 1813
Een EV op batterijen is niet te blussen als de brand ontstaat bij de batterijen. Die zal volledig uitbranden en dit met heftige steekvlammen. Voor de brandweerlieden komt daar het gevaar op cobaltvergiftiging bij.
Om een gewone auto te blussen volstaat meestal 1.400 liter water. Om een EV te blussen is 30.000 liter water nodig. Op een schip met meerdere EV's die in brand staan, geeft dat al snel vele honderden ton extra zwalpend gewicht.

Deze Tesla was van plan zelfmoord te plegen. Toen het de eerste keer niet lukte, deed hij het nog eens over.

Wie vragen heeft over zelfdoding kan terecht op het nr. 1813

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Als ik ongelijk heb zal ik het ook wel toegeven , ik heb daar geen probleem mee.
Enne ... hybrides moeten ook in "de doos" als ze in brand vliegen met hun 5 kWh batterij aan boord .... Blijkbaar worden die over het hoofd gezien.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Geen tientallen, maar honderden moeilijk te blussen elektrische auto’s aan boord van brandend schip
Het brandende vrachtschip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt de Japanse rederij K Line. Dat is een belangrijk verschil, want het is bijzonder moeilijk om brandende accu's van elektrische voertuigen te doven.
https://www.hln.be/buitenland/geen-tien ... ~a96aa4c7/
Geen tientallen, maar honderden moeilijk te blussen elektrische auto’s aan boord van brandend schip
Het brandende vrachtschip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt de Japanse rederij K Line. Dat is een belangrijk verschil, want het is bijzonder moeilijk om brandende accu's van elektrische voertuigen te doven.
https://www.hln.be/buitenland/geen-tien ... ~a96aa4c7/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Ze staan allemaal netjes binnen. Niks aan dek.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.