Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Gisteren, 20:16

voorn schreef:
Gisteren, 19:53
Hier de uitleg
Maar of moderne wagens met die meer vervuilende en kwalitatief mindere benzine kunnen rijden
wil ik nog zien
(...)

Maar ook hier wordt in de tekst de fout gemaakt met dit Euro 2 benzine te noemen en zo leken op het verkeerde been zetten. Dus gazettepraat
Toch niet helemaal zo.

Chatgpt weet het juist te zeggen:
Euro 2 is oorspronkelijk een Europese emissienorm die de maximale uitstoot van voertuigen classificeert, maar de term wordt in de praktijk ook gebruikt om de brandstofkwaliteit aan te duiden die nodig is om aan die norm te voldoen.

Er zijn nog van die woorden die nu een andere betekenis hebben gekregen dan wat ze in se oorspronkelijk betekenden. Zal ik nog eens verwijzen naar onze Freddie zijn gekommaneuk over de 'stikstofuitstoot'?
→ We zeggen het stikstofprobleem en we bedoelen de gevolgen van NOx en NH3 op de natuur.
→ We zeggen Euro 2 benzine en we bedoelen dat de uitstootnorm Euro 2 gehaald wordt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Gisteren, 20:26

Wil. schreef:
Gisteren, 20:16
voorn schreef:
Gisteren, 19:53
Hier de uitleg
Maar of moderne wagens met die meer vervuilende en kwalitatief mindere benzine kunnen rijden
wil ik nog zien
https://www.google.com/search?q=poetin+ ... dUPo-jJqQ8

Maar ook hier wordt in de tekst de fout gemaakt met dit Euro 2 benzine te noemen en zo leken op het verkeerde been zetten. Dus gazettepraat
Toch is dat niet helemaal zo.

Volgens chatgpt zit het als volgt: "Euro 2 is oorspronkelijk een Europese emissienorm die de maximale uitstoot van voertuigen classificeert, maar de term wordt in de praktijk ook gebruikt om de brandstofkwaliteit aan te duiden die nodig is om aan die norm te voldoen."

Er zijn nog van die gevallen waar de termen niet meer letterlijk betekenen wat ze oorspronkelijk inhielden. Zal ik nog eens verwijzen naar het gekommaneuk van onze Freddie over 'de stikstofuitstoot' ? :lol:
Iemand die klakkeloos alles van ChatGPT gelooft is toch maar een domoor. Vraag eens aan een echte , oude garagist wat er met Euro 2 wordt bedoeld en of dat een soort benzine is.

p.s. je blind geloof in ChatGPT komt ook in mijn lijstje terecht. :twisted:

Wil.

Gisteren, 20:28

Het is 100% correct wat chatgpt hierover zegt. Waarom gebruiken de RU kranten anders die bewoording, denk je?

Ook over 'de stikstofuitstoot' ben je helemaal de mist ingegaan; totaal cooked.

Fred1950

Gisteren, 20:32

Wil. schreef:
Het is 100% correct wat chatgpt hierover zegt. Waarom gebruiken de RU kranten anders die bewoording, denk je?
....
Die krant is dus maar even slim al jij ( en ChatGPT ) .. Is trouwens "Euro 2" een begrip in Rusland ? Is Euro 2 "toevallig" geen uitvinding van Europa voor het al dan toelaten van wagens in LEZ zones ? Ik betwijfel ten zeerste dat uw prentje echt is en geen "fake" maaksel van één of andere idioot.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 aug 2026, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

Gisteren, 20:36

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
....
Die krant is dus maar even slim al jij ( en ChatGPT )
We zijn dus al met z'n drieën, en door die woorden te gebruiken begrijpen de Russen waarover het gaat.
Nu is de groep al een heel stuk groter, Freddie. Als je met 'ons' wil meepraten zul je je toch moeten aanpassen. Jij mag je eigen woordenschat ontwikkelen maar in een gemeenschap van taalgebruikers moet je spreken zoals de anderen, anders maak je je leven heel moeilijk (maar ... 'moeilijk gaat ook' , zeker?)

Fred1950

Gisteren, 20:38

Wil. schreef:
Gisteren, 20:36
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
....
Die krant is dus maar even slim al jij ( en ChatGPT )
We zijn dus al met z'n drieën, en door die woorden te gebruiken begrijpen de Russen waarover het gaat.
Nu is de groep al een heel stuk groter, Freddie. Als je met 'ons' wil meepraten zul je je toch moeten aanpassen. Jij mag je eigen woordenschat ontwikkelen maar in een gemeenschap van taalgebruikers moet je spreken zoals de anderen, anders maak je je leven heel moeilijk (maar ... 'moeilijk gaat ook' , zeker?)
Ge zevert erop los. Lees het vervolg in mijn vorige posting. Uw "Russisch" prentje is fake !

Wil.

Gisteren, 20:39

Ik betwijfel ten zeerste dat uw prentje echt is en geen "fake"
:lol: :lol:
Er stond een link bij waarin de journalist van de BBC - Steve Rosenberg - citeert uit de Russische kranten waarin de term Euro 2 geregeld werd gebruikt. Maar weer te lui geweest om zelfs maar te luisteren, hé? Of misschien ben je afgehaakt omdat het in het Engels was... :roll:

image.png
image.png (267.69 KiB) 227 keer bekeken

Fred1950

Gisteren, 20:53

Wil. schreef:
Gisteren, 20:39
Ik betwijfel ten zeerste dat uw prentje echt is en geen "fake"
:lol: :lol:
Er stond een link bij waarin de journalist van de BBC - Steve Rosenberg - citeert uit de Russische kranten waarin de term Euro 2 geregeld werd gebruikt. Maar weer te lui geweest om zelfs maar te luisteren, hé? Of misschien ben je afgehaakt omdat het in het Engels was... :roll:

....
Eb NU beweer jij dat die krant het had over het feit dat de Russen nu een andere soort benzine mogen gebruiken. Die krant kon het evengoed gehad hebben over de normering van wagens die in Europa al dan niet in LEZ mogen rijden , eventueel als waarschuwing dat "den Rus" best niet met zijn Lada naar Europa reist.

Je bewijst met de foto van die krant NIETS ! Oh ja , was die tekst van je prentje met die "Euro 2 gasoline" in het engels ? Dan is het zeker fake ! :lol: Ge gaat af als een gieter , best Wil-punt. :twisted:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 aug 2026, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

Gisteren, 20:56

Nog altijd te lam om de link te beluisteren?

Typisch voor iemand die alle hoeken van de internetkamer heeft gezien.
Je geloofwaardigheid was al niet hoog. Ze is nu helemaal om zeep (behalve voor de 12-V batterijen, natuurlijk).

Recht van de RU overheid: het staatsagentschap TASS over de Euro 2 :

image.png

Fred1950

Gisteren, 21:08

TASS spreekt over K2 , K3 en K4 . Dat ze dat ook Euro 2 ,3 en 4 noemen is totaal fout , punt ! De Russen hebben niets te maken met de Euro zone , het is plagiaat van een begrip dat bij ons zijn ingang heeft gevonden. Had je ineens DIE informatie als eerste gepost , dan ging je geloofwaardig overgekomen zijn en was al de rest van uw gezever en mijn replieken niet nodig geweest. De fout ligt bij u , niet bij mij of "voorn".
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 aug 2026, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

Gisteren, 21:15

Dus niet meer 'fake news' ?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

En de fout ligt bij mij :lol: :lol: :lol:
Ik pas gewoon de regel toe: Nooit je tegenspeler onderbreken wanneer die bezig is zichzelf in de voet te schieten. 8) 8)

Je hebt nog niks bijgeleerd sinds je taalkundige problemen met de 'stikstofuitstoot' . Je blijft de grapjas bij uitstek van Sennet! :lol:

En à propos, chatgpt had het vanaf het begin juist geformuleerd. Straf, hé? 8)

Fred1950

Gisteren, 21:31

Wil. schreef:
Gisteren, 21:15
Dus niet meer 'fake news' ?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

En de fout ligt bij mij :lol: :lol: :lol:
....
Uiteraard , ge verspreidt foute en onvolledige informatie. Dat schept alleen maar verwarring , en blijkbaar ook bij uw ChatGPT. ChatGPT weet dus blijkbaar niet dat de Euronorm over wagens gaat en niet over benzine. Nogmaals een bewijs dat AI zijn informatie uit verkeerde bronnen durft halen , en dus niet te vertrouwen is.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 aug 2026, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

Gisteren, 21:33

Help ! Stop, Freddie-ie-ie-ie !!
Ik kom niet meer bij :lol: :lol: :lol: :lol:

Fred1950

Gisteren, 21:36

Wil. schreef:
Gisteren, 21:33
Help ! Stop, Freddie-ie-ie-ie !!
Ik kom niet meer bij :lol: :lol: :lol: :lol:
Pak een pilletje .... maar geen anti-depressiva , dat maakt uw lachbui alleen maar erger. :wink:

boeffer

Gisteren, 22:39

Bij E10 wordt biobrandstof bijgevoegd, bij andere brandstoffen ook . Ieder continent (land)zijn eigen afkortingen.
Het wordt dan gissen wat euro 2 benzine is. Engelsen noemen benzine petrol. Je bent dan weer aan het puzzelen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk