resultaten onderwijs
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Het lesgevend personeel moet zich zelf bijscholen ( door zelfstudie ) als ze liefde hebben voor hun vak. Ze hebben er nu 2 maanden tijd voor.
-
Men kan de info bij de bedrijven halen .... "praktijkkennis" is helemaal niet nodig om iets over de werking van wat dan ook uit te leggen. In het zesde jaar LO werd ons uitgelegd hoe een vliegtuig in mekaar zat en hoe het kwam dat dat kon vliegen. In datzelfde jaar bracht de klas een bezoek aan een koolmijn en daalden we erin af , . brachten we een bezoek aan Sabena Technics waar we ( ik vooral ) opengewerkte straalmotoren te zien kregen. Dat was toen nog eens onderwijs dat zijn naam waard was.
In het hoger onderwijs voor ind.ing ( nu al uGent ) electronica was er destijds een ir. U.Allaeys die tijdens de 2 maanden zijn eigen geschreven cursus ( boeken ) steeds maar bijwerkte. ( ge moest wel een flinke stuiver voor zijn boeken betalen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Zuhal, schuif eens op. Hier is de nieuwe minister van onderwijs!
En Voorn moet hier ook niet meer komen vertellen dat de techniek té snel vooruitgaat. Fred lost het op.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Versaille - Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Hoe is het onderwijspersoneel in de loop der jaren geëvolueerd?
Het aandeel vrouwelijke leerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs is in de afgelopen eeuw aanzienlijk toegenomen.
Lager Onderwijs:
• Eind 19e eeuw: In België bestond in 1878 het lerarenkorps in het lager onderwijs voor 48% uit vrouwen. In 1898 overschreden vrouwen de 50%-grens. Het percentage vrouwelijke leerkrachten steeg tot 58% in 1922 en daalde lichtjes tot 55% in 1948.
• 1970s: In 1972 bedroeg het percentage vrouwelijke leerkrachten 56,8%. In 1981 was dit gestegen naar 58%.
• Begin 21e eeuw: In 2003 was het aandeel vrouwelijke leerkrachten in Vlaanderen gestegen tot 72,6%.
Middelbaar Onderwijs:
• 1990s: In Vlaanderen steeg het percentage vrouwelijke leerkrachten van 49% in 1990 naar 57% in 2003, waarbij de 50%-grens werd overschreden in 1993. Bij regenten (en gelijkgestelden) lag het percentage vrouwen hoger dan bij licentiaten; vrouwen vormden de meerderheid bij regenten sinds 1990 en bij licentiaten sinds 1998.
Deze gegevens illustreren de significante toename van het aandeel vrouwelijke leerkrachten in zowel het lager als middelbaar onderwijs in de afgelopen decennia.
Het aandeel vrouwelijke directeurs in Vlaamse scholen is de afgelopen decennia ook gestegen.
Basisonderwijs:
• Tussen 2000 en 2005 nam het aantal vrouwelijke directeurs toe van 921 naar 1.253.
Secundair Onderwijs:
• In dezelfde periode steeg het aantal vrouwelijke directeurs van 210 naar 270.
Van na 2005 zijn er geen of weinig data te vinden, maar het aantal vrouwen in het onderwijs zal zeker niet gedaald zijn.
Op 13 jan 2025 in Terzake: een reportage van Willem van Mullem over het onderwijs. De vertegenwoordiging van het onderwijs in die reportage bestond uit 100% vrouwen !!
De kurve van de verslechtering van ons onderwijs loopt duidelijk tegengesteld aan de verhoging van vrouwen in het onderwijs. Zal toeval zijn zeker.
Het aandeel vrouwelijke leerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs is in de afgelopen eeuw aanzienlijk toegenomen.
Lager Onderwijs:
• Eind 19e eeuw: In België bestond in 1878 het lerarenkorps in het lager onderwijs voor 48% uit vrouwen. In 1898 overschreden vrouwen de 50%-grens. Het percentage vrouwelijke leerkrachten steeg tot 58% in 1922 en daalde lichtjes tot 55% in 1948.
• 1970s: In 1972 bedroeg het percentage vrouwelijke leerkrachten 56,8%. In 1981 was dit gestegen naar 58%.
• Begin 21e eeuw: In 2003 was het aandeel vrouwelijke leerkrachten in Vlaanderen gestegen tot 72,6%.
Middelbaar Onderwijs:
• 1990s: In Vlaanderen steeg het percentage vrouwelijke leerkrachten van 49% in 1990 naar 57% in 2003, waarbij de 50%-grens werd overschreden in 1993. Bij regenten (en gelijkgestelden) lag het percentage vrouwen hoger dan bij licentiaten; vrouwen vormden de meerderheid bij regenten sinds 1990 en bij licentiaten sinds 1998.
Deze gegevens illustreren de significante toename van het aandeel vrouwelijke leerkrachten in zowel het lager als middelbaar onderwijs in de afgelopen decennia.
Het aandeel vrouwelijke directeurs in Vlaamse scholen is de afgelopen decennia ook gestegen.
Basisonderwijs:
• Tussen 2000 en 2005 nam het aantal vrouwelijke directeurs toe van 921 naar 1.253.
Secundair Onderwijs:
• In dezelfde periode steeg het aantal vrouwelijke directeurs van 210 naar 270.
Van na 2005 zijn er geen of weinig data te vinden, maar het aantal vrouwen in het onderwijs zal zeker niet gedaald zijn.
Op 13 jan 2025 in Terzake: een reportage van Willem van Mullem over het onderwijs. De vertegenwoordiging van het onderwijs in die reportage bestond uit 100% vrouwen !!
De kurve van de verslechtering van ons onderwijs loopt duidelijk tegengesteld aan de verhoging van vrouwen in het onderwijs. Zal toeval zijn zeker.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Wat is dat een idiote redenering.
In onze tijd waren er specifieke meisjes colleges. Met hoogstaand onderwijs door vrouwelijke leerkrachten
De slechte resultaten liggen waarschijnlijk aan het programma en andere wijze van lesgeven.
Wat zou de reden zijn voor minder belangstelling door mannen.Mijn kleinzoon zag het ook niet zitten op onderwijs. Zelfs niet na een master economie en handelswetenschappen.
In onze tijd waren er specifieke meisjes colleges. Met hoogstaand onderwijs door vrouwelijke leerkrachten
De slechte resultaten liggen waarschijnlijk aan het programma en andere wijze van lesgeven.
Wat zou de reden zijn voor minder belangstelling door mannen.Mijn kleinzoon zag het ook niet zitten op onderwijs. Zelfs niet na een master economie en handelswetenschappen.
-
Ik stel voor dat men leraressen een spuitje testosteron geeft vooraleer ze aan de les beginnen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 jun 2025, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat ik vroeger opmerkte was dat de leraren Broeders ( van Liefde ) , betere lesgevers en met meer kunde konden lesgeven dan de "ingehuurde" klassieke leraren. Die klassieke kwamen er door gebrek aan Broeders. Ik heb zo het vermoeden dat het in de nonnenscholen en bij de jezuïeten niet anders was. Volgens mij moet je de reden zoeken in de tijd die leraren aan voorbereiding konden besteden. Seculieren hadden een gezin waar tijd ingestoken werd , kloosterlingen hadden al dat soort zorgen niet.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De top-3 landen in Europa qua onderwijsresultaten volgens de PISA-tests zijn Estland, Ierland en Zwitserland.
- Estland heeft 76,3 % vrouwelijke leerkrachten in het secundair onderwijs (2019, UNESCO-schatting)
- Ierland heeft 70,3 % vrouwelijke leerkrachten in 'second level' (middelbaar onderwijs), gebaseerd op Eurostat‑gegevens uit 2017
- Zwitserland telt 50,6 % vrouwelijke leerkrachten in secundair onderwijs (2019 UNESCO)

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.