Besparen en nog eens besparen .

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Odulleke

15 okt 2025, 17:36

frits1955 schreef:
15 okt 2025, 17:11
Ik denk dat ge nog een uitgavepost vergeten zijt.
Dat klopt helemaal natuurlijk. Maar als men eerst met de botte bijl door de administraties gaat dan verdwijnt er natuurlijk een hoop kennis en ervaring .Jaja Fred - er zijn zeer bekwame ambtenaren die weggezuiverd werden - de tijd van de Jomme Dockxen is voorbij :wink: Vervolgens moet men dan beroep doen op externe en inderdaad véél duurdere consultants. Dat is natuurlijk het resultaat van onafgebroken lobbywerk bij de powers that be...
Dat probeer ik hier al een tijdje wijs te maken, maar er blijven mensen hier de ambtenaren luieriken en nietsnutten vinden.

frits1955

15 okt 2025, 17:37

Faillissementen?

"De helft van de bedrijven die failliet gaan, bestaan enkel op papier" - " De helft van de zowat 3.000 faillissementsdossiers die de Antwerpse rechtbank behandelt, zijn intussen van spookbedrijven. Ook de Nederlandstalige Brusselse ondernemingsrechtbank spreekt over “meer dan de helft” van de dossiers, terwijl de Leuvense ondernemingsrechtbank “in groeiende mate” dossiers van “lege dozen” behandelt."
. “Als dit zo doorgaat, overwoekert het onze hele economie”( rechtbankvoorzitter Tijs Laurens Antwerpen)

Odulleke

15 okt 2025, 17:41

frits1955 schreef:
15 okt 2025, 15:05
Mooi lijstje en je hebt gelijk maar denk je nu echt dat de PVDA dat allemaal zou veranderen?
Mijn lijstje heeft niets met de PVDA te maken, mijn beste. Ik lijst enkel op waar een pak miljarden te vinden zijn als men echt ten gronde iets wil veranderen en zonder de al zo zwaar belaste gewone mensen te raken. Maar trappen naar beneden - naar de zieken, de migranten, de ( bijna)gepensioneerden, naar elkaar etc. is natuurlijk veel makkelijker dan te gaan kijken waar er echt veel miljarden te rapen vallen. Des te triestiger is het dan ook om vast te stellen dat diegenen die de klappen (zullen) krijgen enthousiast kiezen voor diegenen die hen die klappen verkopen.
Sorry ik had verkeerdelijk begrepen dat jij ook bedoelde dat de PVDA alles zou oplossen

Fazal

15 okt 2025, 17:58

Er is niet alleen de vriendjespolitiek.
Er komen ook steekpenningen aan te pas.

Ik durf te zeggen dat de meeste aankoopdiensten zo corrupt zijn als wat. Ik zeg wel: de meeste, dus niet allemaal. Je zou trouwens moeten gek zijn om al dat geld te weigeren. Sommigen verdienen meer aan smeergeld dan aan hun wedde. Je moet hiervoor natuurlijk op de juiste plaats zitten, en met grote sommen geld te maken hebben.

Toen ik nog bij de firma Vynckier in de boekhouding werkte, wist ik meer dan genoeg af van wat er onder tafel werd geschoven

O.a. elk, ja, elk jaar een spiksplinternieuwe wagen voor de deur, en vliegreizen bij de vleet..

Het kon echt niet op. Ze toonden maar al te graag en openlijk, dat ze goed verdienden. Schaamte kenden ze niet.

Ik was verantwoordelijk voor het binnenkomend factuurbeheer, en had goede relaties met praktisch àlle afdelingen.

En alhoewel deze handelingen moeilijk te achterhalen waren, want er werd ook geld of dure geschenken door de omkoper, bij hen thuis gebracht, praatten sommigen toch hun mond voorbij. Ze waren toch niet te betrappen. Ze vertelden het al lachend, alsof ze een grap vertelden.

Ik had ook nog een familielid die daar (ja, ook met smeergeld) mocht leveren. Ik wist dus goed genoeg wat daar allemaal aan de hand was.

Ik zou daar nooit over gepraat hebben, maar gezien de firma Vynckier nu toch is opgedoekt, durf ik het nu wel aan de grote klok te hangen. En ik zal wel niet de enige geweest zijn die dat wist.
Laatst gewijzigd door Fazal op 15 okt 2025, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

15 okt 2025, 18:12

frits1955 schreef:
15 okt 2025, 17:37
Faillissementen?

"De helft van de bedrijven die failliet gaan, bestaan enkel op papier" - " De helft van de zowat 3.000 faillissementsdossiers die de Antwerpse rechtbank behandelt, zijn intussen van spookbedrijven. Ook de Nederlandstalige Brusselse ondernemingsrechtbank spreekt over “meer dan de helft” van de dossiers, terwijl de Leuvense ondernemingsrechtbank “in groeiende mate” dossiers van “lege dozen” behandelt."
. “Als dit zo doorgaat, overwoekert het onze hele economie”( rechtbankvoorzitter Tijs Laurens Antwerpen)
Men richt zelfs speciaal een NV op om een overheidsopdracht ( eender wat ) binnen te halen. En eenmaal als dat die opdracht eindigt , legt men de boeken neer. Dat gebeurt ook , vooral bij die zgn. "consultancy".
Fazal schreef:
15 okt 2025, 17:58
.....
Ik zou daar nooit over gepraat hebben, maar gezien de firma Vynckier nu toch is opgedoekt, durf ik het nu wel aan de grote klok te hangen. En ik zal wel niet de enige geweest zijn die dat wist.
Ten huize Vynckier was al wat blinkt in de badkamer met "puur goud" belegd , niet zomaar verguld. Mijn vader zaliger was daar getuige van , en ... vanaf toen werd hij communist. :|
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 15 okt 2025, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio

15 okt 2025, 18:16

Verbeter de wereld , beging met u zelf,die slogan kennen de heren ministers niet,die denken dat ze op een andere planeet wonen,maar als ze die slogan moesten kennen ,is het toch eenvoudig,laat ze het halen waar het zit,eerst bij de miljonairs,en ook bij hun zelf,de helft van wat ze nu ontvangen, voor het werk dat ze nu doen de helft voor wat ze nu aan het Konings huis geven de 32 auto's voor 9 ministers, waarom is dat nodig, de subsidie die ze die ze aan grote bedrijven geven zoals Exson mobiel, BASF,Nike ,Siemens ezv,
waarom hebben ze al 2.2 miljard steun aan Oekraïne gegeven?
Omdat de regering denkt dat 2/3 de van het militaire steunpakket terug naar België vloeit,
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/16 ... ug-belgie/
https://diplomatie.belgium.be/nl/beleid ... t-oekraine
Het pakket van 1 miljard euro wordt gefinancierd met de belastingen die de Belgische overheid int op de winst die het Brusselse effectenhuis Euroclear maakt op de herbelegging van de geblokkeerde Russische activa in zijn portefeuille.
Dus wel steun voor Oekraïne,maar niets voor de eigen bevolking,BDW kan dan toch ook van de geblokkeerde Russische activa een deel voor de eigen bevolking investeren.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

15 okt 2025, 18:53

Het pakket van 1 miljard euro wordt gefinancierd met de belastingen die de Belgische overheid int op de winst die het Brusselse effectenhuis Euroclear maakt op de herbelegging van de geblokkeerde Russische activa in zijn portefeuille.
Denk niet dat daar het probleem ligt.
Dat België 1 miljard euro steun geeft aan Oekraïne is het probleem niet als dit geld komt uit de rente van dit Russisch geblokkeerd geld. Het is tenslotte ons geld niet maar van de Russen. Als daar dan 2/3 van terugvloeit naar de Belgische economie blijft het nog altijd een winstoperatie voor de Belgische staat.

De EU wil nu echter dat deze rente (geschat op zo'n 1,3 miljard/jaar) integraal naar Oekraïne gaat vervat in het globale steunpakket van de EU. Zal er dan nog 2/3 terugvloeien naar de Belgische economie of zal die 2/3 verdeeld worden onder alle Europese landen die deze inbeslagname steunen?

Dus wel steun voor Oekraïne,maar niets voor de eigen bevolking,BDW kan dan toch ook van de geblokkeerde Russische activa een deel voor de eigen bevolking investeren.

1,3 miljard/jaar (laten we dit getal aanhouden) aan rente. Wat is er met dit geld gebeurd de jaren vóór dit conflict startte, waarvoor werd het dan wel gebruikt? Alleszins niet om de begroting op orde te brengen vermoed ik of toch om sinterklaas te willen blijven spelen?

Dus: Als België zich al tot 2029 gearrengeerd heeft jaarlijks 1 miljard in Oekraïne te steken en dit geld komt plots niet meer uit die rente waar gaat België die resterende miljarden dan halen tot 2029? (De vraag stellen is ze beantwoorden :roll: )
Als België Oekraïne wil steunen met Russisch geld is dat voor mij niet gelaten en dat het sinterklaas spelen met deze opbrengst nu ook stilaan ten einde komt heb ik nog veel minder problemen mee.

Fazal

15 okt 2025, 19:02

Ik kan wel goed verdragen dat een eigenaar van een bedrijf goed verdient, en daar ook op zijn manier van geniet Fred. Het is tenslotte hij die de risico's draagt. Maar dat heeft niets te maken met de corruptie die in de aankoopdienst van zijn bedrijf heerst.

Dus voor mijn part mag hij met een Rolls Royce, rijden, eventueel mèt chauffeur, en in een mooie villa met een zwembad wonen. Het is tenslotte ook hij, die mij betaalt om een fatsoenlijk leven te kunnen leiden.

En btw, Georges (de laatse Vynckier) was elke dag om 8 u al, op zijn bureau. En hij zat daar niet te luieren. Ik heb meermaals met hem kunnen praten, van mens tot mens.

frits1955

15 okt 2025, 19:24

1,3 miljard/jaar (laten we dit getal aanhouden) aan rente.
Er is een aanzienlijk verschil tussen "rente" en " vennootschapsbelasting". De vennootschapsbelasting die Belgiê int op de rente bedraagt al naargelang het jaar tussen de 1,1 en 1,8 miljard en verdwijnt in de schatkist of kan gebruikt worden voor defensie of...of....
De rente op die bevroren miljarden ligt veel hoger dan de vennootschapsbelasting uiteraard. Het effectenhuis Euroclear herbelegt die bevroren miljarden en int daarop de rente- het ene jaar is dat 4 miljard en het andere bijna 6 miljard etc;

Fred1950

15 okt 2025, 20:15

Fazal schreef:
15 okt 2025, 19:02
.....
En btw, Georges (de laatse Vynckier) was elke dag om 8 u al, op zijn bureau. En hij zat daar niet te luieren. Ik heb meermaals met hem kunnen praten, van mens tot mens.
off-topic :

Ik was ook alle dagen om 8 stipt op mijn bureau en zat daar ook niet te luieren en dat in tegenstelling met een paar collega's tijdens de laatste jaren bij Siemens. :) Ik beschouwde niets doen en er mijn broek verslijten als diefstal , maar ik heb voor die bloed-eerlijke attitude geen Rolls gekregen. Per slot van rekening was "Georges" de CEO en aandeelhouder , dus ook een "medewerker" in zijn bedrijf .... Ge weet ook dat dergelijke personen zichzelf een zeer laag loon uitkeren waardoor ze amper personenbelasting betalen. Ik denk dat deze truuk nog steeds wordt toegepast. Idem voor huisartsen die met 2 of meer een BVBA huisartsenpraktijk opstarten.

Dicksy

15 okt 2025, 20:25

of kan gebruikt worden voor defensie of...of....
De vraag van 1 miljoen. :roll:

Fazal

15 okt 2025, 20:31

Dat goud zal wel niet van zijn drinkgeld zijn gekomen.
Misschien wel van de giften welke hij van vadertje staat heeft gekregen. Soit Fred, ik ga hier niet verder op ingaan.
Dit zou teveel afwijkingen van het onderwerp (kunnen) veroorzaken.

Goed bedoeld. :wink:

Wil.

15 okt 2025, 21:32

Ten huize Vynckier was al wat blinkt in de badkamer met "puur goud" belegd , niet zomaar verguld. Mijn vader zaliger was daar getuige van , en ... vanaf toen werd hij communist.
Tiens, je zou denken dat afgunstcommunisme als ideologie niet erfelijk is, maar dit verhaal doet met twijfelen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

16 okt 2025, 15:32

Dicksy schreef:
15 okt 2025, 20:25
of kan gebruikt worden voor defensie of...of....
De vraag van 1 miljoen. :roll:
Of ze investeren het in 39000 ambtenaren :?:
EXCLUSIEF. Is overheid op hol geslagen? In 5 jaar tijd 39.000 ambtenaren erbij
https://www.hln.be/binnenland/exclusief ... ~a585b099/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer

16 okt 2025, 23:43

Ambtenaren erbij, wat zit hier allemaal in B. Een Europarlement, 3 regeringen, ontwikkelingshulp, etc. Anders is de bureaucratie te traag.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk