Wereldhegemonie VS

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

03 jun 2024, 11:34

https://responsiblestatecraft.org/dedol ... na-russia/

Hoewel de dreiging van de-dollarisering en een digitale BRICS-valuta niet onmiddellijk lijken, bestaat er geen twijfel over de inzet, met name van China en Rusland, voor het creëren van een alternatief voor de bestaande financiële architectuur, zoals die nu wordt ondersteund door de VS-dollar.

Indien succesvol zou de toevoeging van een concurrerend systeem bijzonder aantrekkelijk kunnen zijn voor landen in het Zuiden en er hopelijk toe leiden dat Amerikaanse beleidsmakers meer terughoudendheid gaan betrachten met betrekking tot het gebruik van sancties als hamer voor het buitenlands beleid, vooral gezien het huidige binnenlandse klimaat van inflatiedruk en de steeds groter wordende staatsschuld.
De de-dollarisering.....het failliet van de VS. Langzaam zaagt men aan de poten van de stoel waar de VS en velen op zitten.

Wil.

12 jun 2024, 10:38

Dicksy schreef:
12 jun 2024, 10:15
Rusland economisch naar de kl..en, de EU economisch naar de kl..en, nu China nog. Wat kan het leven voor de VS toch mooi zijn.
De EU met opzet degraderen tot een economische dwerg?
Wat is het gevolg daarvan voor de uitvoer naar de EU en de import uit de EU?

U.S. goods and services trade with the European Union totaled an estimated $1.3 trillion in 2022. Exports were $592.0 billion; imports were $723.3 billion.

Is het beter een straatarme handelspartner te hebben, of is het beter een rijke medespeler te hebben?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo

12 jun 2024, 10:52

Tussen 12 en 17 Juni bezoek aan CUBA van Russisch oorlogsmateriaal...

Ze willen dichtbij de U.S.A zijn, om te tonen dat het kàn... :?

Wil.

12 jun 2024, 10:57

Na 17/6 gaat het bezoek dan weer naar huis ... ?? 8O

Wil.

12 jun 2024, 20:27

Afbeelding

Saoedi-Arabië gaat de afspraak met de US niet verlengen. Ze zouden de dollar eisen van iedereen die hun olie koopt. Dit lijkt een fait divers, maar dat is het niet.

Dicksy

12 jun 2024, 20:43

Helemaal geen fait divers voor wie dat zou mogen denken, verre van.

Wil.

20 jun 2024, 12:21

Een gruwelijk beeld voor wie weet waarnaar te kijken:

Afbeelding

Het Goldman-rapport over de buitenlandse vraag naar US obligaties; een beeld zegt meer dan 1000 woorden:

Totale Amerikaanse federale schuld 1990-heden in blauw.

Totaal buitenlands bezit van US obligaties in groen.

Buitenlandse officiële (Centrale Banken) bezittingen van US obligaties in rood.

Op de verticale schaal links zitten we nu aan "35 miljoen miljoen" (35 trillion in het Engels -- 35 + twaalf nullen) !!

Buitenlanders kopen steeds minder VS obligaties. Integendeel, die worden steeds meer terug verkocht aan de uitgever, de VS. Indien de VS toch wil dat de obligaties gekocht worden, dan moet de geboden interest naar omhoog. Dat leidt naar een steeds groter wordende aanslag op de besteedbare middelen en kan een niveau bereiken waarop zelfs geld moet geleend worden om de interest te betalen: het faillissement.

Dicksy

01 jul 2024, 10:51

Gesprekken tussen Iran en Bahrein aan de horizon duiden op een verdere ondergang van de Amerikaanse hegemonie

Bewijs dat Washington de volgorde van vijanden in het Midden-Oosten niet langer kan dicteren

In een ogenschijnlijk onbeduidende diplomatieke gebeurtenis in de Perzische Golf heeft het Koninkrijk Bahrein zojuist ingestemd met het starten van gesprekken met Iran om de lang verbroken diplomatieke betrekkingen tussen de twee landen te herstellen.

Hoewel Bahrein een klein eiland in de Golf is met weinig beleidsruimte die grotendeels wordt gecontroleerd door zijn gigantische buurland Saoedi-Arabië , heeft deze gebeurtenis een grotere betekenis dan op het eerste gezicht lijkt. Om te beginnen is Bahrein het hoofdkwartier van de Amerikaanse Vijfde Vloot, met veiligheidsverantwoordelijkheden voor de Golf, de Rode Zee en de Arabische Zee. Elke Bahreinse toenadering tot Iran zal verontrustend zijn voor Washington, dat zelfs zou kunnen proberen het land te blokkeren.

Bahrein is ook een onderdrukkend regime dat wordt geleid door een soennitische minderheid die de sjiitische meerderheid van de bevolking hardhandig heeft onderdrukt . De sjiitische meerderheid is lange tijd onrustig geweest onder dit discriminatiebeleid, sterk gestimuleerd door een fel anti-Iraans Saoedi-Arabië dat het buitenlandse beleid van Bahrein domineert.

https://responsiblestatecraft.org/iran-bahrain-talks/
https://www.aljazeera.com/news/2024/6/2 ... oring-ties
Beetje bij beetje gaan de ogen open.

Dicksy

05 aug 2024, 10:23

Daar gaan ze weer: Heritage duwt nieuwe nucleaire wapenwedloop

Het rapport stelt dat de voorstellen bedoeld zijn om conflicten te voorkomen in plaats van ze te veroorzaken.

Terwijl alle drie de grote kernmachten hun kernwapenarsenalen aan het uitbreiden zijn, de Russische leider Vladimir Poetin heeft gedreigd dat hij onder bepaalde omstandigheden zou overwegen om dergelijke wapens in Oekraïne in te zetten en de enige resterende overeenkomst tussen de VS en Rusland over nucleaire wapenbeheersing aan een zijden draadje hangt, is het laatste wat de wereld nodig heeft een versnelde nucleaire wapenwedloop.

Maar iemand vergat dit te melden aan de Heritage Foundation, die onlangs een rapport publiceerde dat, als het zou worden uitgevoerd, een nucleaire competitie zou ontketenen die kon wedijveren met de ergste dagen van de Koude Oorlog.

https://responsiblestatecraft.org/nuclear-arms-race/
De geesten in het Westen we(o)rden klaar gestoomd voor een nieuwe nuclaire wedloop beginnende met het plaatsen van raketten van type Tomahawk en hypersonische raketten in Duitsland vanaf 2026.

Wil.

05 aug 2024, 11:03

Ik herken onmiddellijk de 4 belangrijkste woorden in dat citaat:
Dicksy schreef:
05 aug 2024, 10:23
Vladimir Poetin heeft gedreigd

Ja, dán moeten we oppassen. :roll:

Dicksy

05 aug 2024, 11:07

Klopt, als de nucleaire dreiging vanuit het Westen tegen rusland aanhoudt heeft hij ook gedreigd met (nucleaire) tegenmaatregelen zoals o.a. het plaatsen van deze raketten in Cuba en elders.

Wil.

05 aug 2024, 11:14

En wat gebeurt er als de nucleaire dreiging vanuit Rusland tegen het Westen aanhoudt? :roll:

Blaffende honden bijten niet, en hij weet waarom.

Dicksy

05 aug 2024, 11:23

"Ik denk dat we op deze manier een oorlog ingezogen worden", zegt Rob de Wijk, directeur van kennisinstituut HCSS. "We begonnen met scherfvesten en met helmen. En we zitten nu in discussie over het centrum van trainers, F16's en het bestoken van doelen in Rusland. Iedere keer gaat dat natuurlijk een stuk verder."

Actie--->reactie. Zowel van West naar Oost als van Oost naar West.

Wil.

05 aug 2024, 11:34

Dicksy

05 aug 2024, 12:08

Ook niks nieuws wat je post.

Een nucleaire macht (NAVO) bestrijdt je met gelijke middelen, andere met de conventionele middelen die je ter beschikking hebt.
En zolang deze (conventionele) middelen toereikend zijn voor Oekraïne zullen er geen nucleaire middelen ingezet worden in Oekraïne. Als het Westen zich echter geroepen voelt om zich te moeien in Oekraïne met een interventie als NAVO-geheel dan zullen de kernwapens de doorslag geven.

En dus kon deze commandant wel eens gelijk hebben met:
en we hebben de middelen niet om het NAVO-blok op conventionele manieren te verslaan.
Voor de NAVO hebben we kernwapens.