Besparen en nog eens besparen .

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal

27 okt 2025, 19:51

Die uitgaven voor defensie zijn broodnodig Tokkio.
België is qua defensie een heel zwak land/

boeffer

27 okt 2025, 22:05

Defensie ipv defensief, in Germany werd de Amerikaan elke 2 maand verzet naar een andere post. Hij was dan multi inzetbaar. Wij de Belgen stonden bij alarm op 1 post bvb een kanon, en ik heb nooit dicht bij een kanon gestaan, aangeraakt of moest mss nog gekocht worden.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

tokkio

28 okt 2025, 17:53

Fazal schreef:
27 okt 2025, 19:51
Die uitgaven voor defensie zijn broodnodig Tokkio.
België is qua defensie een heel zwak land/
Zelfs met het bedrag te verdubbelen,blijft België een zwak land,en die gekke dictators zoals Poetin hebben atoom wapens, en die zullen niet aarzelen,als het water aan de lippen staat, en doen zoals Amerika met Hiroshima en Nagasaki gedaan heeft .
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/29 ... -nagasaki/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

28 okt 2025, 18:53

Vergissing tokkio. Poetin hecht belang aan een aantal dingen en die zal hij dan allemaal verliezen:

1. Zijn leven
2. Zijn macht
3. Zijn geld
4. Zijn beoogde doel: Rusland weer herstellen tot het Groot Russisch Rijk.

Al deze punten zullen verloren gaan. Erger nog: hij zal voor altijd bestempeld worden als de doodgraver van Rusland.

De vergelijking met Hiroshima loopt heel mank: de VS hadden toen de A-bom en wat hadden zij te verliezen? Niets.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

29 okt 2025, 10:02

Wil. schreef:
28 okt 2025, 18:53
Vergissing tokkio. Poetin hecht belang aan een aantal dingen en die zal hij dan allemaal verliezen:

1. Zijn leven
2. Zijn macht
3. Zijn geld
4. Zijn beoogde doel: Rusland weer herstellen tot het Groot Russisch Rijk.

Al deze punten zullen verloren gaan. Erger nog: hij zal voor altijd bestempeld worden als de doodgraver van Rusland.

De vergelijking met Hiroshima loopt heel mank: de VS hadden toen de A-bom en wat hadden zij te verliezen? Niets.
Remember : if you want us dead , you will die with us ....

Wil.

29 okt 2025, 13:24

Van hetzelfde laken een broek.

Fazal

29 okt 2025, 13:47

Nucleaire wapens zoals atoom- of waterstofbommen enz., dienen eerder als afschrikmiddel Tokkio. "Ha ..., jullie hebben er ..., pas maar op, want wij er ook"!

Degenen die ze dan toch zouden gebruiken, hebben er niets bij te winnen.
Integendeel, ze hebben er alles bij te verliezen.

(De wereldbevolking zou wel gedecimeerd worden.
Maar dat zou misschien wel het enige goede zijn in dat geval. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Fazal op 29 okt 2025, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

29 okt 2025, 14:11

Fazal schreef:
29 okt 2025, 13:47

Degenen die ze dan toch zouden gebruiken, hebben er niets bij te winnen.
Integendeel, ze hebben er alles bij te verliezen.
Van al de wereldleiders in de geschiedenis die al bewezen hebben dat ze uit waren / zijn op geld, macht, roem en hun leven belangrijk achten, ken ik er geen één die - wanneer hij nog kon terugdraaien - tóch zijn gedacht doorzette en bereid was zijn leven en al de rest op het spel te zetten.

Poetin is gedreven door geld en macht; hij wil roem verwerven door Rusland weer Groot te maken. Maar hij is zijn leven nog niet moe en wil zijn geld en liefst ook zijn macht behouden.
Dus laat hij die rode knop braafjes opzij.

tokkio

29 okt 2025, 14:51

Poetin is gedreven door geld en macht; hij wil roem verwerven door Rusland weer Groot te maken. Maar hij is zijn leven nog niet moe en wil zijn geld en liefst ook zijn macht behouden.
Dus laat hij die rode knop braafjes opzij.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar in het hoofd van dictators kan men niet zien,en moest die toch van gedacht veranderen,dan zal die heel ver uit uit de buurt zijn,
Maar dit dient niet om in een kast te zetten......
Poetin zegt dat Rusland Poseidon-supertorpedo met kerncapaciteit heeft getest: “Op geen enkele manier te onderscheppen”en heeft een bereik van +10000 KM
https://www.hln.be/buitenland/poetin-ze ... ~a2c6d779/

en de waarschuwing van Theo Franken die gaat zijn 1 oor in en het andere uit.
Minister van Defensie Theo Francken (N-VA) heeft Rusland in een interview met De Morgen streng gewaarschuwd voor een mogelijke raketaanval op Brussel. Hij zei dat een dergelijke aanval een vastberaden antwoord van de NAVO zou uitlokken, wat ernstige gevolgen zou hebben voor Moskou.
https://businessam.be/minister-francken ... p-brussel/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

29 okt 2025, 15:34

Ik denk dat we aan het afdwalen zijn en alweer een 'Poetin bluft' topic aan het volschrijven zijn.

Terug naar de hoofdlijn: ja, uitgaven voor defensie zijn erg noodzakelijk.

Fazal

29 okt 2025, 16:07

Blablabla van Theo Francken.

Ondanks Europa qua defensie nogal zwak staat, kan de NAVO, samen met de VS, heel Rusland platleggen, en nog een paar van zijn bondgenoten erbij.
En wie en wat zal er daar dan iets aan hebben?

En btw, wapens moeten uitgestest worden, al was het maar om geloofwaardig over te komen. Heel normaal dus.

Maak u voorlopig nog geen zorgen Tokkio.
Het is nog bijlange niet zover.
En laten we samen hopen dat het nooit zover komt.
Alhoewel, gevaarlijke zotten genoeg op deze wereld.

Momenteel zie ik Kim Jung Un als het gevaarlijkste strontbedorven dictatortje ter wereld Vandaag of morgen zal dat ventje zich absoluut eens willen bewijzen. Maar ook die, zal van een kale reis terugkomen, als hij nog leeft tenminste.

Gelukkig wordt er tot op heden op zijn voortdurende dreigingen en uitdagingen weinig gereageerd. Want het is dààr dat hij onstuimig zit op te wachten.

Fred1950

29 okt 2025, 16:16

Wil. schreef:
29 okt 2025, 15:34
Ik denk dat we aan het afdwalen zijn en alweer een 'Poetin bluft' topic aan het volschrijven zijn.

Terug naar de hoofdlijn: ja, uitgaven voor defensie zijn erg noodzakelijk.
Staaf dit eens aan waar wij een tekort aan hebben. Staaf dit eens waar alle EU NAVO landen ( zonder de VS ) een tekort aan hebben , en vergelijk dit eens met wat een "denkbeeldige" vijand heeft. 'k Ben curieus over je kennis over legermateriaal , aantal manschappen , enz ... en bespaar mij de praatjes van Franken en al wie ook maar een band heeft met de wapenindustrie ( check aandeelhouders ervan ).

boeffer

29 okt 2025, 16:25

Met al die oostblokkers die hier werken weet ge niet of ze idd werken hier. Bvb met drones de kazernes verkennen.
In Arlon moest ik vroeger dat munidepot bewaken, smoren mocht niet. Die para's konden u geluidloos en onzichtbaar besluipen. Die oostblokkers kunnen dat mss ook.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fazal

29 okt 2025, 16:39

Bvb België, heeft aan alles tekort.
En niet alleen aan defensiemateriaal.

En de EU is teveel verdeeld om samen, en gelijktijdig, de vijand te weerstaan.

En om on topic te blijven, besparingen? Jawel, maar niet ten koste van zieken en ouderen, die het zoal moeilijk genoeg hebben om de eindjes aan elkaar te knopen..
Laatst gewijzigd door Fazal op 29 okt 2025, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

29 okt 2025, 16:47

Fazal schreef:
29 okt 2025, 16:39
Bvb België, heeft aan alles tekort.
En niet alleen aan defensiemateriaal.

En de EU is teveel verdeeld om samen, en gelijktijdig, de vijand te weerstaan.
Awel ja , en wat is de oorzaak van die verdeeldheid , en wie gaat daar iets aan doen. Ge vergeet wel dat gans de NAVO onder het coördinerend opperbevel van een Americaan staat , en onze Flip het bevel heeft over ons legertje. :D Zonder generaals van "uitstekende kwaliteit" verliest men de oorlog , dat was tijdens WOII ook reeds bekend ( denk aan Patton , Rommel , en hoe die oorlog voerden )

De EU landen hebben materiaal en manschappen die in omvang bijna 3 keer de omvang is van wat Rusland heeft. Waarom moeten wij daar zoveel geld aan besteden ? Alleen de wapenindustrie vaart daar wel bij , en dat is ook Trump zijn streven met zijn 2 % tot 5 % van het BBP voor legeruitgaven. Dat de Rus een bedreiging vormt is een uitleg om de bevolking te sussen en al die uitgaven goed te laten keuren.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 29 okt 2025, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.