Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

27 jan 2024, 20:03

Zoals we al vermoeden rammelt je grafiekje aan alle kanten ...
● 1960 je bent zwart en sterft van dorst wegens aanhouden droogte, je komt in aanmerking
● 2020 je bent zwart en sterft van dorst wegens aanhouden droogte je komt niet langer meer in aanmerking want geen klimaatverandering :evil:

Wil.

27 jan 2024, 20:29

E.T. schreef:
● 1960 je bent zwart en sterft van dorst wegens aanhouden droogte, je komt in aanmerking
● 2020 je bent zwart en sterft van dorst wegens aanhouden droogte je komt niet langer meer in aanmerking want geen klimaatverandering :evil:
Er rammelt bij ET wel eens vaker iets:
"Je komt in aanmerking voor" .... een gratis ticket voor 'den Antwerp'? Of voor een etentje in 'The Jane'? Of voor assiel in Zweden? Of voor een abonnement op Het Laatste Nieuws?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

27 jan 2024, 22:17

:lol:
een beetje doordenken zit er bij jou niet in hé, heb je anders wel eens horen opperen om de puntjes te verbinden.
E.T. schreef:
om opgenomen te worden in reuters hun grafiekje

Wil.

28 jan 2024, 10:12

ET, je bazelt maar door. In je eigen verwarde droomwereld lijkt alles zinvol. Geen mens die er een touw kan aan vastknopen.

Als je gelukkig bent, zeker doorgaan. :lol:

Wil.

28 jan 2024, 10:12

Rood = fossiele brandstoffen; evolutie over 10 jaar

Afbeelding

E.T.

28 jan 2024, 10:42

Och Wil, zolang jij hier grafiekjes blijft plaatsen om de boel te belazeren zullen we doorgaan.

Denk je nu echt dat er bijna geen klimaat doden meer zijn???

Wil.

28 jan 2024, 10:49

Ga je gang. Ik geef de feiten, jij de bevindingen van je natte vinger.

E.T.

28 jan 2024, 10:58

Feiten? Zou je willen!
Lees uw eigen grafiekje Wil,

Hoera! Er vallen de laatste jaren bijna geen klimaatdoden meer!
HELEMAAL JUIST ... TOCH?????

benq

28 jan 2024, 15:27

Klimaat! kust ze....
Het is zover gekomen dat onze landbouwers weg gepest worden.
Binnenkort allemaal invoer van de landen die hun teelballen vegen aan het klimaat.

Wel bij mij kan het klimaat ook den boom in.

Oei nu gaan ze hier weeral beginnen van ”en onze klein kinderen dan”
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Dicksy

28 jan 2024, 15:46

door benq » 7 minuten geleden
Klimaat! kust ze....
Het is zover gekomen dat onze landbouwers weg gepest worden.
Binnenkort allemaal invoer van de landen die hun teelballen vegen aan het klimaat.

Wel bij mij kan het klimaat ook den boom in.

Oei nu gaan ze hier weeral beginnen van ”en onze klein kinderen dan”

Is er nog plaats in dien boom? :lol:

"en onze (klein)kinderen dan".....is de verantwoordelijkheid van diegenen die ze op de wereld heeft gezet. Als zij aan die voor mij klimaathysterie willen mee doen, wie ben ik om hen daarvoor met de nek aan te kijken. De maatregelen in deze genomen zullen ons allemaal raken, de pro's en de contra's, en zal iedereen in hetzelfde bad doen terecht komen. Ik doe gewoon verder zoals ik altijd gedaan heb en zal blijven doen, ik voel mij daar goed bij. :lol:

audibac

28 jan 2024, 16:45

Gevonden op het net

Klimaat : wat ik niet snap dat is dat zowel CO2 als methaan als N2O, drijfgassen in wezen weinig tot geen invloed hebben op d e tempverhoging op aarde !Elke scheikundige en hoog opgeleide student weet dat bij een verdubbeling van 400ppm CO2 , momenteel onze waarde ongeveer naar 800ppm de temp amper 0,5°C stijgt dus die verhoging van enkele ppm stelt totaal niks voor , hetzelfde geldt voor methaan van de koeien , bij een verdubbeling van methaan krijg je amper een temp verhoging van 0,05°c en van stikstof N2O 0,07°C . Dit kun je bewijzen via de convergente reeks berekening;
Politici kennen of weten niks over saturatiepunten en infrarood absorbatie ; wat we ook doen, dat haalt niks uit aan de temp stijging
Het meeste effect op de temp is waterdamp .waar we spreken over maar liefst 13000ppm bij ons gemiddeld , maar liefst 30maal zoveel als CO2.
Wat bepaalt dan wel de temp verhoging ?
De zon , wolken en magnetische factoren op de wolkenvorming .
Dat is nog niet eens moeilijke materie om te begrijpen ,dat is een elementaire kennis van zaken over de chemische stoffen die zich afspelen in de 11km dikke troposfeer waar ons weer wordt bepaald ; ik snap al die heisa niet . beetje grondige kennis van zaken maakt een mens heel wat wijzer ipv ongefundeerde dingen te vertellen .
je zult zelf zien met de jaren dat ik gelijk heb .
Enkel de vraag het spel van de magnetische factoren, daar is zo weinig over geweten dat daar dringend heel wat wetenschappelijk werk moet over verricht worden , want dat zit nog maar in een pré-préfase .
Drijfgassen zijn belangrijk want met drijfgassen zou de gemiddelde temp op aarde 15°C bedragen en zonder -18°c een onleefbare toestand.
Dat is gen larie wat ik hier vertel , maar een hele wetenschappelijke uiteenzetting , klimaat-les gegeven door Oostenrijks Dr Bernhard Strehl een hoogopgeleide Wetenschapper in die materie
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Fred1950

28 jan 2024, 21:04

audibac schreef:
28 jan 2024, 16:45
Gevonden op het net

Klimaat : wat ik niet snap dat is dat zowel CO2 als methaan als N2O, drijfgassen in wezen weinig tot geen invloed hebben op d e tempverhoging op aarde !Elke scheikundige en hoog opgeleide student weet dat bij een verdubbeling van 400ppm CO2 , momenteel onze waarde ongeveer naar 800ppm de temp amper 0,5°C stijgt dus die verhoging van enkele ppm stelt totaal niks voor , hetzelfde geldt voor methaan van de koeien , bij een verdubbeling van methaan krijg je amper een temp verhoging van 0,05°c en van stikstof N2O 0,07°C . Dit kun je bewijzen via de convergente reeks berekening;
.....
Kunt ge ons eens een link tonen naar die berekening ? Ge weet toch dat de globale temperatuur sinds 1850 NU - op vandaag - nog maar met slechts 1,5 °C is gestegen.

audibac

29 jan 2024, 09:22

Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

E.T.

29 jan 2024, 11:09

Lees de commentaren en dan weet je het wel!

Fred1950

29 jan 2024, 14:29

Service Temporarily Unavailable ...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er waren gisteren twee excellente programma's op de VRT

https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/the-secre ... tion-s1a2/
Ging over de opkomst en val van beschavingen rond de Middelandse Zee in de minus jaren voor Christus , en hoe die ook het gevolg waren van een vulkaanuitbarsting in Alaska ( Okmok , 44 jaar voor Christus ).

https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/earth0/1/earth0-s1a1/
Waar het ging over de "perm" tijd en de daaropvolgende trias periode van honderden miljoenen jaren geleden. De dino's zijn pas na het trias op aarde verschenen. En .... met een verwijs naar wat wij met onze CO2 uitstoot wel eens zouden kunnen veroorzaken.

Beide programma's zijn echte aanraders die iedereen zou moeten bekijken.