Klimaat
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Nogmaals een bewijs dat er geen samenhang is tussen het aantal mensen dat sterft van meteorologische, hydrologische of klimatologische rampen en de temperatuur op aarde.
De R² coëfficiënt geeft de mate aan waarin er gelijklopendheid is tussen twee variabelen. Wanneer A toeneemt met 1 eenheid en B neemt in overeenkomstige mate toe, dan hebben we een R² van 1.
Omgekeerd, wanneer de overeenkomst uiterst klein of onbestaande is, dan zie je een R² van bijna 0.
Hier is de R² = 0,0304.

De R² coëfficiënt geeft de mate aan waarin er gelijklopendheid is tussen twee variabelen. Wanneer A toeneemt met 1 eenheid en B neemt in overeenkomstige mate toe, dan hebben we een R² van 1.
Omgekeerd, wanneer de overeenkomst uiterst klein of onbestaande is, dan zie je een R² van bijna 0.
Hier is de R² = 0,0304.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Titan, een maan van Saturnus, heeft op zijn oppervlakte meren van gas. Er is ook heel wat olie te vinden. Meer zelfs dan op aarde. De temperatuur is er zowat -180 graden Celsius.
De vraag rijst: is die olie afkomstig van gefossiliseerde materialen (planten, dieren) zoals bij ons op aarde? En indien er nooit plantengroei is geweest op Titan - zoals men beweert - en er tóch olie met hopen te vinden is, kan het dan ook zijn dat er diep in onze aardkorst olie gevormd wordt die géén 'fossil fuel' is? En wordt die olie nog constant bijgevormd?
De olie en het gas op Titan zijn in elk geval koolwaterstofverbindingen zoals methaan en ethaan. Dat werd door de Cassini-Huygens ruimtesonde vastgesteld. Die is in 1997 speciaal naar Saturnus gestuurd om die planeet en zijn manen te onderzoeken.
De vraag rijst: is die olie afkomstig van gefossiliseerde materialen (planten, dieren) zoals bij ons op aarde? En indien er nooit plantengroei is geweest op Titan - zoals men beweert - en er tóch olie met hopen te vinden is, kan het dan ook zijn dat er diep in onze aardkorst olie gevormd wordt die géén 'fossil fuel' is? En wordt die olie nog constant bijgevormd?
De olie en het gas op Titan zijn in elk geval koolwaterstofverbindingen zoals methaan en ethaan. Dat werd door de Cassini-Huygens ruimtesonde vastgesteld. Die is in 1997 speciaal naar Saturnus gestuurd om die planeet en zijn manen te onderzoeken.

Een bedrijf dat elektrische bestelwagens en busjes maakt, staat op de rand van het faillissement. Het lijkt niet zo gemakkelijk om rendabel te zijn met een product dat moeilijk kan worden verkocht zonder subsidies door de overheid (lees: uw belastinggeld) .
Busje komt zo?

Busje komt zo?

Als een bedrijf geld krijgt van de overheid kan het best wel 'rendabel' zijn. Dat geld van de overheid komt in 2 vormen:
1. rechtstreekse subsidies van de staat, zoals het geval is bij BYD in China
2. de kopers van een BYD-auto krijgen een premie van een buitenlandse overheid, bv. 5.000 euro van Vlaanderen per auto indien de koper een wagen aanschaft die <40.000 euro kost. Dat leidt naar meer aankopen van bv. BYD-wagens die er niet zouden gekomen zijn zonder de Vlaamse subsidies.
Neem deze twee subsidies weg en dan zullen we zien wie nog boven water blijft.

Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
.
Tussen rendabel zijn en de klodden kwijtgeraken is er een groot verschil hé Fred.......
Ne mens kan maar uitgeven naargelang van wat er in zijn geldbeurs steekt........
Nu proberen onze politiekers de mensen bij hun radijzen te hebben met hun premie die momenteel veel kritiek krijgt van de raad van state.
Eigenlijk iets een beetje in dezelfde zin toen ze destijds de belofte deden met het behoud van de terugdraaiende teller gedurende 15 jaar.....
De meeste beseffen dan pas als het te laat is dat ze gesjareld zijn geweest.
https://www.hln.be/auto/na-kritiek-raad ... ~ac9b2083/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Elektrische auto is de grootste zwendel die er bestaat, en ik wil eens zien wie een tweedehands wil en waar gaan ze naar toe, niet naar Afrika zoals het nu is , en een tweedehands geraakt ook niet verkocht .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Bedoelt ge de batterijen en hun wagens ? De Lijn heeft onlangs electrische bussen bij BYD bestelt , en volgens insiders zijn die technisch 2 jaar vooruit op de rest van de electrische busbouwers.Charlie Maru schreef: ↑06 feb 2024, 14:20.
Tussen rendabel zijn en de klodden kwijtgeraken is er een groot verschil hé Fred.......
Ne mens kan maar uitgeven naargelang van wat er in zijn geldbeurs steekt........
......
-
Dat is maar hoe je het bekijkt. Afhankelijk van de grootte van de batterij gaat zo'n batterij 300.000 km mee. De electrische motor ? De motor van mijn droogzwieder is 65 jaar oud en draait nog altijd
-
Door de lage gasprijzen in het decennium vanaf 2000 zijn er in de VS 12.500 mensen per jaar minder gestorven. De reden is dat goedkope energie ervoor zorgt dat mensen in comfortabelere (warme) temperaturen kunnen leven.

In de week van 16 januari 1932 moesten de Olympische Winterspelen in Lake Placid bijna worden afgelast vanwege maandenlang warm weer en een gebrek aan sneeuw en ijs.
NYC Central Park bereikte op 14 januari 1932 70 Fahrenheit (=21C), wat 26 graden F (11 graden C) warmer was dan dit jaar.
NYC Central Park bereikte op 14 januari 1932 70 Fahrenheit (=21C), wat 26 graden F (11 graden C) warmer was dan dit jaar.

Versaille - Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Hetzelfde geldt voor onze aarde. De olie komt niet van fossielen maar wordt gemaakt diep in de aarde, het noemt daarom ook aardolie. Op 100 km diepte is er een zéér grote hoeveelheid aan koolstof en waterstof. Daar de druk daar 50 bar is, wordt alzo constant aardolie geproduceerd. Hetzelfde experiment kan men uitvoeren in een labo. Breng koolstof en waterstof samen onder een druk van 50 bar en men produceert aardolie. Van de in de aarde geproduceerde aardolie consumeren we 15% , de rest wordt gestockeerd. We krijgen dat dus nooit op. De aardolie stijgt langzaam op en verzamelt zich in de hoger gelegen delen, aardolieputten genoemd. Er zijn al verscheidene putten leeggepompt in het verleden, vandaar dat men beweerde: "het is op". Wat blijkt echter, dat na 50 jaar wachten deze putten weer gevuld zijn. Logisch toch als er steeds aardolie wordt bijgemaakt. Maar als men liever de term "fossiele olie " gebruikt, mij goed, ik heb er geen last van. Het is alleen spijtig dat de milieu mensen iedereen op een ander gedacht menen te moeten brengen.Wil. schreef: ↑05 feb 2024, 14:59Titan, een maan van Saturnus, heeft op zijn oppervlakte meren van gas. Er is ook heel wat olie te vinden. Meer zelfs dan op aarde. De temperatuur is er zowat -180 graden Celsius.
Men denkt dat als we veel mensen vinden die het fossiele brandstof noemen ze dan gelijk hebben.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor in India. Een land met 1.4 miljard inwoners. De koeien zijn daar heilig en iedereen gelooft dat daar. Een anders denkende of een buitenlander die een ander idee erover heeft wordt terecht gewezen. Hier geldt ook, de meerderheid heeft gelijk, en ze zijn met velen. Het verschil is wel dat de Indiërs niet heel de wereld hiervan willen overtuigen. De Europese koeien bijv. moeten niet heilig genoemd worden. Wel een verschil met onze milieu jongens die willen dat heel de wereld hun gedacht moet volgen.
-
Bron ?Versaille schreef: ↑07 feb 2024, 11:25...... De olie komt niet van fossielen maar wordt gemaakt diep in de aarde, het noemt daarom ook aardolie. Op 100 km diepte is er een zéér grote hoeveelheid aan koolstof en waterstof. Daar de druk daar 50 bar is, wordt alzo constant aardolie geproduceerd. Hetzelfde experiment kan men uitvoeren in een labo. Breng koolstof en waterstof samen onder een druk van 50 bar en men produceert aardolie.....
Nota bene : Zo is de gemiddelde dikte van de oceanische aardkorst ongeveer 8 kilometer terwijl de continentale aardkorst een dikte heeft tussen de 30 en 70 kilometer. Onder de korst bevinden zich mantels van gesteentes , zonder waterstof verbindingen op een temperatuur van minstens 1000 graden Celcius ( denk aan de vulkanen ) ...
-
Mogelijk zijn er twee 'bronnen', nl. de fossiele, afkomstig van plantenresten en dierlijke organismen en aan de andere kant de koolwaterstofverbindingen die niets te maken hebben met plantaardige oorsprong.Versaille schreef: ↑07 feb 2024, 11:25Hetzelfde geldt voor onze aarde. De olie komt niet van fossielen maar wordt gemaakt diep in de aarde, het noemt daarom ook aardolie. Op 100 km diepte is er een zéér grote hoeveelheid aan koolstof en waterstof. Daar de druk daar 50 bar is, wordt alzo constant aardolie geproduceerd.Wil. schreef: ↑05 feb 2024, 14:59Titan, een maan van Saturnus, heeft op zijn oppervlakte meren van gas. Er is ook heel wat olie te vinden. Meer zelfs dan op aarde. De temperatuur is er zowat -180 graden Celsius.
Het feit dat er op Titan letterlijk meren zijn van methaan moet ons toch aan het denken zetten ivm de oorsprong van al het gas dat wij in de ondergrond vinden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.