Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

11 feb 2024, 18:44

E.T. schreef:
11 feb 2024, 17:34
Die grafiek heeft al wat jaren op de teller en vanaf 2010 gis-werk
Data after vertical dotted line are projected rates ...
De dalende tendens op het einde, waaraan zou dat op kunnen wijzen? Het geloof in de smeermiddelen?
In het VK over 25 jaar (de trend is gelijkaardig voor alle westerse landen met een hoofdzakelijk blanke bevolking):

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

11 feb 2024, 19:27

Ik denk dat gelijklopende grafiek krijgt over reizen naar zonnige stranden.
Voor de oorlog liepen de blanken daar in het wit met tropenhelm.

Wil.

11 feb 2024, 20:04

De zon heeft een 11-jarige cyclus waarin de zonnevlekken meer en dan weer minder actief zijn. Tot nu toe had men daar geen verklaring voor maar wellicht is die nu wél gevonden:

De getijdenkrachten van Venus, de Aarde en Jupiter beïnvloeden de 11-jarige cyclus van de zon.
De banen van Venus, de Aarde en Jupiter kunnen de regelmatige elfjarige cyclus van de zon verklaren, suggereert een nieuwe studie.

Een team van onderzoekers van Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR), een onderzoeksinstituut in Dresden, Duitsland, toonde aan dat de getijdenkrachten van deze drie planeten de cyclus van zonneactiviteit beïnvloeden en een van de grotere vragen in de zonnefysica oplossen.

In heel gewone termen: wanneer die drie planeten op een lijn komen, dan oefenen ze een aantrekkingskracht uit op de zon, zoals de maan dat ook doet op onze aarde. Het gevolg daarvan (→onze maan) op aarde is bekend (getijden) maar ook de zon ondervindt invloed van die drie planeten en dit onder vorm van meer of minder zonne-activiteit.

Fred1950

11 feb 2024, 22:18

Door de dunner geworden ozon laag dringt er meer ( schadelijk ) UV licht door tot op de aardbodem. Zoek daar maar naar de oorzaak waarom er nu "straffere" zonnecrèmes nodig zijn. En dus zoek het niet te ver. Zoek liever eens uit waarom die ozon laag nu dunner is dan pakweg 100 of 50 jaar geleden , dan komen we terug meer "on topic". De uitwerking van de nu verboden CFK's en HCFK's laten zich nog jaren voelen - en het methaan in de hoogste lagen van de atmosfeer doet er ook geen goed aan.

Dat men in het VRT weerbericht regelmatig over "UV index" heeft , heeft een doel. Het is niet iets om de "slimme" te willen uithangen.

Fred1950

11 feb 2024, 22:42

Vandaag terug een Canvas "Earth" aflevering https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/earth0/1/earth0-s1a3/ over ondermeer het "Carboon" tijdperk ( heeft 60 miljoen jaar lang geduurd ) waardoor/waarna er zelfs nog heel weinig CO2 in de atmosfeer aanwezig was.

Persoonlijk leer ik hieruit dat zonder de uitstoot van de CO2 door de mens , er nu een perfect evenwicht aan CO2 in de lucht zou bestaan. Voor dat evenwicht zorgt het "groen" op aarde dat er nu al eeuwen ( je weet wel , een "bepaald aantal" honderden jaren ) bestaat. Gaan wij dat evenwicht verstoren ? We doen het toch maar .... :evil:

voorn

12 feb 2024, 08:12

Ge hoort toch nooit dat de wielrenners huidkanker krijgen.
En die zien zo bruin als wat.Zeker de tourrenners.

Hobo

12 feb 2024, 08:20

voorn schreef:
11 feb 2024, 17:09
Over 80 jaar liep men niet in zijn halve blote op het strand.

Waren er toen nog geen naturisten :?

Wil.

12 feb 2024, 18:34

Een Nasa wetenschapper / klimaatalarmist in 2008: over 5 jaar tot max. 10 jaar zal de Noordpool in de zomer zonder zee-ijs zijn ...

Afbeelding

E.T.

12 feb 2024, 19:19

Wat is de relevantie van zo'n oude berichtjes?

Wil.

12 feb 2024, 19:22

E.T. schreef:
12 feb 2024, 19:19
Wat is de relevantie van zo'n oude berichtjes?
Dat zal ik je eens uitleggen.

Ook vandaag krijgen wij van alarmisten/wetenschappers onheilsberichten voorgeschoteld. Wat de waarde daarvan is, zullen we over 15 jaar heel duidelijk zien. Net zoals we nu de idiotie herkennen van een gelijkaardig alarmbericht uit 2008.

E.T.

12 feb 2024, 19:30

Je gaat er dus zomaar vanuit dat geschiedenis zich herhaalt?
Worden we niet alle dagen een beetje slimmer?

Wil.

12 feb 2024, 20:01

E.T. schreef:
12 feb 2024, 19:30
De geschiedenis herhaalt zich elke dag, zij het op een lichtjes andere wijze. In dit topic zijn daarvan al voorbeelden verschenen.

Soms worden de feiten weliswaar correct weergegeven, maar toch misleiden ze de kijkers. Net zoals een illusionist je doet geloven dat hij iemand kan doen verdwijnen of doen zweven. Een voorbeeld:

Afbeelding

Dicksy

12 feb 2024, 20:08

door E.T. » 27 minuten geleden
De vraag die men eigenlijk hierbij ook moet stellen is wat dit bericht uit 2008 in de gang gezet heeft of wat het heeft bijgedragen tot het nemen van de maatregelen die nu genomen worden om het milieu 'te redden'.
Deze maatregelen worden niet teruggeschroefd, hoe extreem ook, alhoewel er nog altijd ijsberen op de noordpool rondlopen.

Fred1950

12 feb 2024, 20:57

Wil. schreef:
12 feb 2024, 20:01
....
Soms worden de feiten weliswaar correct weergegeven, maar toch misleiden ze de kijkers. Net zoals een illusionist je doet geloven dat hij iemand kan doen verdwijnen of doen zweven. Een voorbeeld:

....
Gij zijt toch diegene die afkwam met de "opwarming" van de kikker ? En nota bene , de mens bleef weg waar verleden zomer recordtemperaturen van boven de 50 graden Celcius zijn gemeten. De mens is dus nog een ietsjepietsje slimmer dan de kikker. Die tweede rode balk is dus een totaal waardeloos gegeven , en wat jij eruit besluit is "logically not correct" ( uw logica , weet je wel ... tja )

Wil.

13 feb 2024, 09:41

Hoeveel tropische cyclonen (die ontstaan boven zee) gaan er ook aan land en richten daar grote schade aan?
Een overzicht van 1950 tot december 2023. De grafiek maakt een onderscheid tussen 'kleine hurricanes' (Categorie 1 en 2 in zwart) en grote ( ≥cat. 3 in rood)

De onderzochte regio's zijn de westkust van Amerika en het gebied van de Stille Oceaan aan de westkant (van Indonesië tot Noord-Japan)

Afbeelding

De stippellijnen geven de trend weer. Wat zie je?