Alles Elektrisch......
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet alleen tijdens het laden , maar ook tijdens het rijden gaat er veel energie uit de tractiebatterij verloren naar allerlij prullarij in de wagen ( Wifi/bluetooth met de smartphone , GPS , dashboard display , al de "kerstverlichting" lampjes in de wagen ).
Mijn ervaring leert me dat met mijn "oude" wagen zonder toeters en bellen , de verliezen tijdens het laden heel goed meevalllen. Ik laad van oudsher met 10 A ( 2,3 kW ) via het stopcontact. Ik heb tijdens het laden eens een kWh metertje van de Brico tussen stopcontact en de stekker geplaatst. Wat dat metertje na het laden toonde was op een paar percent na hetzelfde als wat de wagen aan extra kWh batterijinhoud toonde. Dat de laadkabel warm wordt en dus voor energieverlies zorgt is fel overdreven. Mijn laadkabel en mijn mobiele lader in het stopcontact worden niet warm aan 10 Ampere. Al eens gemerkt dat een goede verlengkabel warm wordt aan 10 Ampere ? Ik niet. De omvormer is het bovenste gedeelte van het motorblok , en dat wordt ook niet warm.
Maar nogmaale , mijn wagen heeft geen toeters en bellen , geen autoradio , geen GPS en geen "fantastisch" dashboard touchschreen computer scherm.
Mijn ervaring leert me dat met mijn "oude" wagen zonder toeters en bellen , de verliezen tijdens het laden heel goed meevalllen. Ik laad van oudsher met 10 A ( 2,3 kW ) via het stopcontact. Ik heb tijdens het laden eens een kWh metertje van de Brico tussen stopcontact en de stekker geplaatst. Wat dat metertje na het laden toonde was op een paar percent na hetzelfde als wat de wagen aan extra kWh batterijinhoud toonde. Dat de laadkabel warm wordt en dus voor energieverlies zorgt is fel overdreven. Mijn laadkabel en mijn mobiele lader in het stopcontact worden niet warm aan 10 Ampere. Al eens gemerkt dat een goede verlengkabel warm wordt aan 10 Ampere ? Ik niet. De omvormer is het bovenste gedeelte van het motorblok , en dat wordt ook niet warm.
Maar nogmaale , mijn wagen heeft geen toeters en bellen , geen autoradio , geen GPS en geen "fantastisch" dashboard touchschreen computer scherm.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 28 aug 2026, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Uw auto heeft zelfs misschien een 3e pedaal om de airbag op te pompen.Fred1950 schreef: ↑28 aug 2026, 12:12Niet alleen tijdens het laden , maar ook tijdens het rijden gaat er veel energie uit de tractiebatterij verloren naar allerlij prullarij in de wagen ( Wifi/bluetooth met de smartphone , GPS , dashboard display , al de "kerstverlichting" lampjes in de wagen ).
Mijn ervaring leert me dat het met mijn "oude" wagen zonder toeters en bellen , de verliezen tijdens het laden heel goed meevalllen. Ik laad van oudsher met 10 A ( 2,3 kW ) via het stopcontact. Ik heb tijdens het laden eens een kWh metertje van de Brico tussen stopcontact en de stekker geplaatst. Wat dat metertje na het laden toonde was op een paar percent na hetzelfde als wat de wagen aan extra kWh batterijinhoud toonde. Dat de laadkabel warm wordt is fel overdreven. Mijn laadkabel en mijn mobiele lader in het stopcontact worden niet warm aan 10 Ampere. Al eens gemerkt dat een goede verlengkabel warm wordt aan 10 Ampere ? Ik niet. De omvormer is het bovenste gedeelte van het motorblok , en dat wordt ook niet warm.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
"een derde pedaal om de airbag op te pompen"
En uw auto wordt weggejaagd aan die laadplek in het plaatje hogerop: die mag daar geen 10 uur staan laden. Wie een 90 kWh batterij aan boord heeft en deze van 10% naar 80% wil volladen, die hoopt er na 30 minuten weer weg te zijn.
Je mag daar niet blijven slapen, weet je wel.
En uw auto wordt weggejaagd aan die laadplek in het plaatje hogerop: die mag daar geen 10 uur staan laden. Wie een 90 kWh batterij aan boord heeft en deze van 10% naar 80% wil volladen, die hoopt er na 30 minuten weer weg te zijn.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Juist wijsneus. Ik ben nog nooit aan een laadpaal weest laden.Wil. schreef: ↑28 aug 2026, 12:30
Mijn "plaatje" hierboven toont "nog één uur en 45 minuten laden". Tenzij ik een lange rit moet doen , laad ik telkens van 40 % tot 60 % bij. ( bijladen dus , en nooit leegrijden )
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Zij hebben wel dagrijlichten, op het gehoor moet ge niet fietsen, wandel, de baan oversteken of even opzijgaan zonder om te kijken. Bb heeft men lak aan alles.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Een moderne auto op naft hoor je ook nog amper als die 30 km/uur rijdt. En een elecrische bommelt ook op beton en kasseiwegen. Ik geloof niet veel van wat er hierover gezegd wordt.