Drones

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

05 okt 2025, 20:11

door Fazal » Vandaag, 17:38
Bedankt om jullie meningen te mogen lezen, maa de vraag 'waarom' geen enkel land dat speelgoed uit hun luchtruim' durft' te halen, blijft mij verbazen. Van wat zijn ze zo bang? Want zo lijkt het dus wel.
Niet teveel achter zoeken Fazal. Financieel zit de EU op hun tandvlees met hun steun aan Oekraïne. Wat doet men dan....men creëert een angstpsychose onder de Westerse bevolking zodat deze hun portemonnee blijven opentrekken want de Russen komen, en komen zullen ze.
Drones werden ook gespot boven het VK omdat zij de toegang tot de Noordzee bewaken, boven Frankrijk werden ze ook gespot omdat zij de toegang tot de Atlantische zee bewaken en België werden ze ook in Elsenborn gespot mocht Rusland er aan denken België binnen te vallen via de Ardennen.
Maar uw vraag is een heel terechte vraag: " maa de vraag 'waarom' geen enkel land dat speelgoed uit hun luchtruim' durft' te halen, blijft mij verbazen." Misschien zijn ze er wel niet, wie weet?

Wil.

05 okt 2025, 20:15

Fred1950 schreef:
05 okt 2025, 19:52
Het opdringen van een fantasie als bewezen waarheid zoals jij dat doet is al geen food for thought'meer.
Ik heb op voorhand gezegd dat mijn uitleg geen bewezen waarheid is.
Of de denkpiste gebaseerd is op feiten en daardoor wint aan waarschijnlijkheid, maak je zelf maar uit.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

05 okt 2025, 20:33

En toch, kan ik er nog altijd niet bij waarom die vliegende prullen niet naar beneden worden gehaald.

Als dat dan toch van Russische afkomst zou zijn, dan zal Poetin zeker niet reageren, vermits hij bij hoog en bij laag bewert dat Rusland hier voor niets tussen zit.

We mogen het nu nog zo ver gaan zoeken als we willen, dàt 'waarom' komt maar niet aan de orde.

Haal die verdomde rommel naar beneden, en we zien wel wat ervan komt. Het zal alleszins wat meer licht op dat raadsel werpen.

Dus, mijn vraag blijft: wààròm doen ze dat niet, en laten ze hun luchtruim blijven bestoken, met alle negatieve gevolgen vandien???

Ik wist echt niet dat het zo gemakkelijk was om een regering voor aap te zetten. :roll:

boeffer

05 okt 2025, 22:59

>250 gr heb je een vliegbewijs nodig voor drones. Die een luchthaven platleggen zijn durvers of bandieten?
Met al die oostblokkers die werken overal in de eu zullen er wel een paar iets anders doen dan metsen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

06 okt 2025, 10:11

Fazal schreef:
05 okt 2025, 20:33
En toch, kan ik er nog altijd niet bij waarom die vliegende prullen niet naar beneden worden gehaald.

....
Vraag het eens aan De Wever. :lol: Zijn antwoord was : "Het mag niet van de wet" . Hiervoor een F16 met Sidewinder bovenhalen lijkt me een brug te ver. Rest noch het klassieke luchtafweer zoals de Flak van destijds de Duitsers , maar is het huidig grond-lucht schiettuig wel operationeel ? De Russen en de Oekraïners schieten op drones met Kalashnikovs :lol: Het moet toch heel eenvoudig zijn om met een Apache helicopter zo'n drone neer te halen.

Last but no least , die drones keren toch hoogstwaarschijnlijk naar een thuibasis terug , of niet soms. Het moet toch een kleintje zijn om die met radar of wat dan ook te blijven volgen tot wanneer ze terug landen. Dan kan men ook de piloot ( piloten ) vast krijgen.

frits1955

06 okt 2025, 10:31

Per jaar worden er in de Benelux tussen de 150.000 en 200.000 drones verkocht. Toch waren er eind september maar 37.329 dronepiloten in België geregistreerd bij de FOD Mobiliteit. Dat wil dus zeggen dat er veel meer illegale dronepiloten zijn dan legale.
Verder gebruiken landmeters, inspectiediensten, bosbeheer, politie, overheidsdiensten etc. ook nog drones.

Dicksy

06 okt 2025, 10:32

door Fred1950 » 7 minuten geleden
Vraag het eens aan De Wever. :lol: Zijn antwoord was : "Het mag niet van de wet" . Hiervoor een F16 met Sidewinder bovenhalen lijkt me een brug te ver. Rest noch het klassieke luchtafweer zoals de Flak van destijds de Duitsers , maar is het huidig grond-lucht schiettuig wel operationeel ? De Russen en de Oekraïners schieten op drones met Kalashnikovs :lol: Het moet toch heel eenvoudig zijn om met een Apache helicopter zo'n drone neer te halen.
In Polen heeft een F-35 van de Nederlandse luchtmacht een ongewapende drone, bijeengehouden door duct tape, met isomovleugels neergehaald. En fier dat ze zijn. :lol:
In Oekraïne halen ze wederzijds drones uit de lucht met....drones. Was het ook niet in Oekraïne dat men een Russische drone had uitgeschakeld met er een blik tomaten of soep naar toe te gooien?
En hier in het Westen is men nog niet in staat om een vlieg van de muur te kloppen laat staan dat men dan zulks een drone uit de lucht kan/wil halen. :roll:
Heel dat droneverhaal hangt met haken en ogen aan elkaar zolang er niet effectief meerdere worden neergehaald en geidentificeerd, beelden van zijn of op zijn minst foto's. :roll:
Het Westen kan zeggen wat ze willen maar er zullen altijd idioten zijn die zich geen vragen stellen en alles klakkeloos slikken.

Fred1950

06 okt 2025, 10:59

frits1955 schreef:
06 okt 2025, 10:31
Per jaar worden er in de Benelux tussen de 150.000 en 200.000 drones verkocht. Toch waren er eind september maar 37.329 dronepiloten in België geregistreerd bij de FOD Mobiliteit. Dat wil dus zeggen dat er veel meer illegale dronepiloten zijn dan legale.
Verder gebruiken landmeters, inspectiediensten, bosbeheer, politie, overheidsdiensten etc. ook nog drones.
Mijn buur heeft ook een drone die hij gebruikte om zichzelf en de wagen bij zijn tocht naar Mongolie vanuit de lucht te filmen. Tom Waes en al die andere "wereldreizigers" gebruiken die ook ... Er is zelfs Chinees speelgoed van eeh handpalm groot op de markt dat ook uitstekend vliegt ( als er niet te veel wind is ) en zelfs met een cameraatje aan boord.

Fazal

06 okt 2025, 15:15

Volgens bepaalde bronnen is de radar niet in staat de kleinere versies te volgen. Niettemin, zou het met de huidige middelen mogelijk zijn met een laserstraal de besturing over te nemen. Ik blijf dus zitten met de vraag: waarom gebeurt dat niet???

Ze zijn misschien niet zichtbaar op de radar, maar ze zijn wel, door hun verlichting, zichtbaar met het blote oog.

Oké, het zal wel wat ingewikkelder zijn dan hetgeen ik hierboven schreef.

Maar wat ik nu het raarste vind, is, dat er in het nieuws niets meer wordt over vermeld.. Ze zouden dus zomaar plots verdwenen zijn ...!???
Is het luchtruim nu vrij van die bacteriën? :roll:

Nog goed dat ze Remco Evenepoel hebben om ganse dagen over te zeveren. 8)

Fred1950

06 okt 2025, 16:31

Fazal schreef:
06 okt 2025, 15:15
Volgens bepaalde bronnen is de radar niet in staat de kleinere versies te volgen. Niettemin, zou het met de huidige middelen mogelijk zijn met een laserstraal de besturing over te nemen. ...
Niet met een laserstraal ( daarmee kan men ze vernietigen - met de Chineese althans :) ), maar met een "jamming" toestel dat op dezelfde frequentie werkt als de ontvanger in de drone.

Plots verdwenen als UFO's ? Men gaat het ons niet wijsmaken , en misschien zwijgt men zelfs tegenover politiekers. :mrgreen:

Fazal

06 okt 2025, 17:53

Ik denk eerder dat het de politiekers zelf zijn die zwijgen als vermoord.
Is juist Fred, met een laserstraal kan men dat spul enkel vernietigen.
Maar soit, het probleem lijkt plots van de baan. Er wordt niets meer over gezegd. Zijn die drones er eigenlijk wel ooit geweest? 8O

Charlie Maru

06 okt 2025, 18:10

Fred1950 schreef:
06 okt 2025, 16:31
Niet met een laserstraal ( daarmee kan men ze vernietigen - enz.....
Afbeelding

https://www.nasa.gov/communicating-with ... asercomms/

https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_com ... n_in_space
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

06 okt 2025, 19:10

Juist , maar dan moeten de drones in het gezichtsveld van de straal en de piloot blijven , en dat is niet het geval. Een laser ondervindt ook weerstand in de amosfeer ( mist , wolken , vochtige lucht , )

Charlie Maru

06 okt 2025, 19:34

Fred1950 schreef:
06 okt 2025, 19:10
...... Een laser ondervindt ook weerstand in de amosfeer ( mist , wolken , vochtige lucht , )......
En dat geldt ook voor een vernietigingslaser nietwaar Fred.......

Charlie Maru

06 okt 2025, 21:28