Klimaat
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Er is al heel wat verbeterd , vooral door protesten , tegen de de vervuiling en het menselijk leed die de ontginning van grondstoffen veroorzaakt. Ook dat is een gevolg van het hoger doel naar een betere en gezondere wereld door nieuwe technologie. De enige die daar weerstand tegen bieden is het wereldwijd conservatief liberaal graaigebroed.
@tokkio
50 jaar geleden werd ons niet wijsgemaakt wat onze hout-en kolenstook veroorzaakte. Men was zich van geen kwaad bewust. Het pas sinds de laatste 10 jaar dat we de gevolgen ervan aan de lijve ondervinden. En wat nog , hoeveel auto's reden er toen rond die 7 liter ingevroren CO2 per 100 km uitstoten ? Niet veel hé.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 11 mar 2024, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je leest echt niet aandachtig wat ik schrijf, ET.
op blz. 198 staat dit:
De excentriciteit van de elliptische baan van de aarde. Dat wil zeggen, hoe ver de vorm van de baan verschilt van een perfecte cirkel. Soms zitten we in een baan die tamelijk cirkelvormig is, maar soms is de baan heel elliptisch. Dat varieert in cycli van 100.000 jaar.
Denk nu nog eens na.
op blz. 198 staat dit:
De excentriciteit van de elliptische baan van de aarde. Dat wil zeggen, hoe ver de vorm van de baan verschilt van een perfecte cirkel. Soms zitten we in een baan die tamelijk cirkelvormig is, maar soms is de baan heel elliptisch. Dat varieert in cycli van 100.000 jaar.
Denk nu nog eens na.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
In het noordelijk halfrond,de zon is de kachel, maar zie het als een vergrootglas, hoe verder het brandpunt, hoe heter de straal
https://www.eoswetenschap.eu/ruimte/van ... van-de-zon
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Als de rest van de planeten op één lijn komen te staan met de aarde zal het ei ook groter zijn hé......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Zie je, Fred, dat je mijn blauwe posting heel aandachtig moest gelezen hebben? Idem voor E.T.
Je blijft je - bij gebrek aan voldoende wetenschappelijke denkwijze - vastpinnen op één onderdeel. Neen, jongen, zo kom je er niet.
Ik heb geschreven dat het een combinatie van elementen is die de huidige klimaatwijziging op gang heeft gebracht. Net zoals dat in de middeleeuwse warme periode het geval was; net zoals dat in de Romeinse periode het geval was en voor alle vorige perioden van opwarming en afkoeling geldt hetzelfde.
We weten dat albedo heel belangrijk is. We hebben ook al inzicht in de relatie tussen zonnevlekken en temperatuurwijziging op aarde. Dat het ENSO van belang is, zou al basiskennis moeten zijn. Enzovoort.
Klimaatwetenschap is een heel moeilijke bezigheid. We staan dienaangaande nog helemaal niet ver. 'Chaotische' systemen zijn nu eenmaal moeilijk beschrijfbaar en beheersbaar.

Welke verdomme ! Ik stel u al verschillende keren dezelfde vraag en ge komt steeds af met eigen fantasieën en niet bewezen veronderstellingen/feiten of wat er zich duizenden jaren geleden heeft afgespeeld ! Hoe wilt ge dat ik nog naar je luister en repliceer.
"albedo" , juist , en wat is de oorzaak dat ijsvlaktes en gletsjers verdwijnen ? Kar voor de paarden spannen of eerst de kip en dan het ei ?
-
Rustig, Freddy-boy, rustig...
Albedo + zonneactiviteit + ENSO + Milankovich cycli + golfstroom + vergroening van de aarde + hydrothermale vents + een ietsiepietsie CO2 (maar opgepast: niet meer dan zout in 't brood
Het is zoals Coca-Cola: niemand die het recept helemaal kent, maar Coca-Cola 'werkt' al decennia.

E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Wil, alle senioren weten dat de aarde éénmaal per jaar een volledige elliptische baan om de zon draait ... "veraf" en "dichtbij" wisselen elkaar jaarlijks af.
Denk jij (of zoek het op) maar eens na waarom het hier soms winter en soms zomer is. Let op aan den andere kant is net andersom
Denk jij (of zoek het op) maar eens na waarom het hier soms winter en soms zomer is. Let op aan den andere kant is net andersom
Laatst gewijzigd door E.T. op 11 mar 2024, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
@Wil.
Juist , de kar voor de paarden spannen ... vele zakens die je aanhaalt zijn het gevolg van CO2 uitstoot en dus het gevolg van de klimaatwijziging -- niet de oorzaak , en andere dingen zoals zonneactiviteit hebben geen invloed en/of niet bewezen. Ik kan er niet langer verder op in gaan , het is tijdverlies en ik kan die tijd nu beter gebruiken.
ENSO ? Tijdelijk verschijnsel , en na een El Niño volgt er een La Niña met het omgekeerde effect.
Milankovitch cycli ? Niet onnozel doen , we spreken nog steeds over de periode van de voorbije 170 jaar.
Juist , de kar voor de paarden spannen ... vele zakens die je aanhaalt zijn het gevolg van CO2 uitstoot en dus het gevolg van de klimaatwijziging -- niet de oorzaak , en andere dingen zoals zonneactiviteit hebben geen invloed en/of niet bewezen. Ik kan er niet langer verder op in gaan , het is tijdverlies en ik kan die tijd nu beter gebruiken.
ENSO ? Tijdelijk verschijnsel , en na een El Niño volgt er een La Niña met het omgekeerde effect.
Milankovitch cycli ? Niet onnozel doen , we spreken nog steeds over de periode van de voorbije 170 jaar.
-
ET, je begrijpt het nog altijd niet (of je doet alsof).E.T. schreef: ↑11 mar 2024, 20:02Wil, alle senioren weten dat de aarde éénmaal per jaar een volledige elliptische baan om de zon draait ... "veraf" en "dichtbij" wisselen elkaar jaarlijks af.
Denk jij (of zoek het op) maar eens na waarom het hier soms winter en soms zomer is. Let op aan den andere kant is net andersom![]()
De baan die we rond de zon beschrijven is soms een bijna-cirkel (maar nooit helemaal) en duizenden jaren later is die bijna-cirkel uitgerekt tot een lange ellips. En ook die lange ellips wordt op 1 jaar afgelegd. Tussen beide situaties zit een tijdsverschil van 100.000 jaar.
We zitten natuurlijk altijd wel érgens in die grote rit.
Dat geldt ook voor de andere twee elementen van de Milankovich cyclus (volg je nog?) en die verschillende cycli kunnen elkaar ondersteunen of tegenwerken.
Vertel ik nu een geheim door te zeggen dat we minder warmte van de zon ontvangen wanneer we 'achteraan' in de ellips zitten dan wanneer we de korte ellips volgen?

Tja, Fred, als je alleen maar een hamer hebt, dan lijkt elk object wel op een nagel.Fred1950 schreef: ↑11 mar 2024, 20:04@Wil.
Het is de combinatie van factoren die 'de coca-cola maakt'.

boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Men kan beter de jaarringen van een boom tellen en nog wat uitlezen toen het goed/slecht/warm/koud was(brede of smalle ringen). Of zijn er nog andere juiste methodes wat er in de geschiedenis van het klimaat gebeurde?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Honderdduizend jaar Wil, honderdduizend!Tussen beide situaties zit een tijdsverschil van 100.000 jaar.
Hoeveel graden verschil maakt dat op bv 170 jaar ??? Laat maar ...
Wat erger is dat jij weet wat de Milankovich cyclus is terwijl simpele zaken zoals winter/ zomer of zonsverduistering moeilijk kan bevatten.
Is het misschien mogelijk dat je op de lagere school al zo intelligent bleek dat je een jaar mocht overslaan?
Het zou uw gebrek aan basis "astronomie" kunnen verklaren.