Klimaat
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Artificiële Intelligentie liegt niet. Het is de informatie die AI her en der van het internet haalt dat mogeljks gelogen is. En dat is bijzonder gevaarlijk voor onze studentjes die nu alles van ChatGPT halen ( en slikken ) , dus ook onwaarheden.
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
https://doorbraak.be/40-miljoen-liter-d ... ortonbank/
Doorbraak , de moeite waard om een betalend abonnement te nemen !
Doorbraak , de moeite waard om een betalend abonnement te nemen !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Nat, natter, natst: we komen in de buurt van de natste lente sinds 1965
We stevenen af op de natste meteorologische lente (van 1 maart tot 31 mei) sinds 1965. De afgelopen maanden viel er een enorme hoeveelheid regen, tot grote frustratie. Ook komende week wordt geen beterschap verwacht. Volgens onze weerman David Dehenauw zijn we goed op weg naar de natste lente sinds 2001, en in het slechtste geval misschien wel sinds 1965.
https://www.hln.be/binnenland/nat-natte ... ~a40154ec/
Nat, natter, natst: we komen in de buurt van de natste lente sinds 1965
We stevenen af op de natste meteorologische lente (van 1 maart tot 31 mei) sinds 1965. De afgelopen maanden viel er een enorme hoeveelheid regen, tot grote frustratie. Ook komende week wordt geen beterschap verwacht. Volgens onze weerman David Dehenauw zijn we goed op weg naar de natste lente sinds 2001, en in het slechtste geval misschien wel sinds 1965.
https://www.hln.be/binnenland/nat-natte ... ~a40154ec/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
De lente was zeer nat met gemiddeld over het land (Nederland) circa 205 millimeter neerslag tegen een langjarig gemiddelde van 148 millimeter. In De Bilt viel 223 millimeter en daarmee komt het seizoen net niet in de top 10 van natste voorjaren sinds 1906, het begin van onze neerslagmetingen. Op plaats 10 staat 1935 met 224 millimeter. Maar deze lente was wel de op een na natste lente van deze eeuw. Alleen 2006 was natter met 234 millimeter.
Ik durf wedden dat het toch aan de CO2 ligt, hoewel er sinds 1906 al 10 nattere lentes zijn geweest; het IS nu de CO2, geloof me.
Ik durf wedden dat het toch aan de CO2 ligt, hoewel er sinds 1906 al 10 nattere lentes zijn geweest; het IS nu de CO2, geloof me.

boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Elke keer zie ik dat lage drukgebied boven de Noordzee of Atlantische waaruit die regenbuien komen. Minimum is dat al 2 mnd zo, en nu pal boven ons.
Ergens moet dan toch het tegenovergestelde bezig zijn.
Ergens moet dan toch het tegenovergestelde bezig zijn.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Da zijn de Arabieren die schieten de regenwolken richting Europa
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Tijdens de periode die het begin van het Holoceen inluidt, groeiden in Scandinavië bomen een heel eind boven de boomgrens die daar nu bestaat.
De temperatuur was er in die periode dus 2 tot 3 graden warmer dan vandaag.
Er komen bijgevolg goede tijden aan voor de boomvegetatie nu de temperaturen weer wat gaan stijgen.
Het wordt steeds duidelijker dat gewone boomsoorten dicht bij deze top groeiden in een klimaat dat 2-3 °C warmer was dan nu, tijdens de late ijstijd en het vroege Holoceen, 16.800-6.000 jaar geleden. Gebaseerd op minimale temperatuurvereisten voor de groei van bomen, zou een toekomstige opwarming van dezelfde omvang voldoende zijn voor bomen om hun verloren grond dicht bij deze piek terug te winnen.
Vertaald uit deze wetenschappelijke publicatie.
De temperatuur was er in die periode dus 2 tot 3 graden warmer dan vandaag.
Er komen bijgevolg goede tijden aan voor de boomvegetatie nu de temperaturen weer wat gaan stijgen.
Het wordt steeds duidelijker dat gewone boomsoorten dicht bij deze top groeiden in een klimaat dat 2-3 °C warmer was dan nu, tijdens de late ijstijd en het vroege Holoceen, 16.800-6.000 jaar geleden. Gebaseerd op minimale temperatuurvereisten voor de groei van bomen, zou een toekomstige opwarming van dezelfde omvang voldoende zijn voor bomen om hun verloren grond dicht bij deze piek terug te winnen.
Vertaald uit deze wetenschappelijke publicatie.

-