Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

boeffer

23 okt 2025, 15:59

NL, na jaren ze op te tv zien eindelijk een glimlach en wat levensenergie op hun gezicht. Dit zal mss komen door hun verkiezingen.
Elke item zoals klimaat of asiel wordt gemijd, nu gaat het om gekozen te worden.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Charlie Maru

29 okt 2025, 10:54

Voor wat het waard is.........

HLN:
Miljardair Bill Gates maakt verrassende ommezwaai: “Klimaat niet meer grootste probleem, doemscenario’s onjuist”

Niet de opwarming van de aarde, maar honger en ziekte zijn volgens Bill Gates de grootste problemen op onze planeet. Volgens de filantroop kunnen klimaatdoemscenario’s de ijskast in, nu de CO2-uitstoot dankzij wereldwijde maatregelen snel daalt. Gates’ opmerkelijke bekering komt aan de vooravond van de klimaatconferentie in Brazilië.

https://www.hln.be/buitenland/miljardai ... ~a5b6afe4/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn

30 okt 2025, 15:13

Intussen is Trump en Japan van plan ertsen uit de oceanen te ontginnen.
Daar waar wetenschappers beweren dat ondanks geen O2 er toch leven is op die diepte.
Mogelijk is er een elekrtolyse tussen ertsen water en de levende dieren
Tevens heeft ontdekt dat op de plaats van een proefboring 10 jaar geleden; nog steeds geen leven is terug gekomen

Wil.

30 okt 2025, 15:23

Wat is het verband met het klimaat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

30 okt 2025, 15:51

Het CO2-klimaatverhaal valt in duigen onder de gegevens die de basisfysica levert. Jarenlang werd ons verteld dat CO2 – een sporengas dat slechts 0,04% van de atmosfeer uitmaakt – het klimaat van de aarde bepaalt. Maar een nieuwe studie in Science of Climate Change legt de fout bloot: de gegevens kloppen niet.

- 93% van de opwarming vindt plaats in de oceanen, maar de temperaturen daar schommelen nogal, ondanks de gestage stijging van CO2.
- 1963–70: Afkoeling. 1970–80: Opwarming.
- Na 2000: Stabiliteit. Waarom? Natuurlijke zonnecycli, wolken en aerosolen – niet CO2. - Satelliet- en ARGO-gegevens bevestigen: de aarde warmt op wanneer de zonnestraling toeneemt. Niet door een spoorgas.

De modellen van het IPCC overschatten de rol van CO2 en negeren de dominantie van de zon. Zelfs de resterende 25% van de opwarming is onzeker: schonere lucht (minder aerosolen) betekent minder wolken, wat de planeet ook opwarmt.

Conclusie: De impact van CO2 is minimaal. De klimaatgevoeligheid wordt overschat. Geen apocalyps – alleen natuurlijke variabiliteit.

Toch eist de mythe biljoenen euro’s. Wie profiteert van de angst?
De wetenschappelijke bevindingen zijn eenduidig, maar het is niet zoals wordt beweerd.

image.png
image.png (148.59 KiB) 758 keer bekeken

voorn

30 okt 2025, 18:48

Juist zoals bij de klimaat ontreddering kunnen we binnenkort ons af vragen hoe het komt dat de oceanen naar de verdoemenis zijn
Ze denken alleen aan geld.

boeffer

30 okt 2025, 20:59

Wat wordt er allemaal gedumpt in zee?-Ik vind dat er veel dezelfde zakjes inliggen alsof het 'n illegaal stort is of 'n sluikstort.
40 j terug was ik in Kreta, de vuilkar kieperde 't vuil gewoon ergens in een vallei. Zijne maat zal er dan wat zand of stenen op gegooid hebben.
Een paar landen kunt ge temmen, maar gans de wereld?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

audibac

31 okt 2025, 08:41

En dat is niet het enige land waar dit gebeurd , India -china -zoek maar op YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=wVnMBGXVVUI
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

voorn

31 okt 2025, 12:46

De enigen die al de komende miserie ontkennen van CO2 tot alle mogelijke vervuilingen zijn zij die in de petroleum en chemie sector zitten en al wat met landbouw te maken heeft

tokkio

31 okt 2025, 15:26

voorn schreef:
30 okt 2025, 18:48
Juist zoals bij de klimaat ontreddering kunnen we binnenkort ons af vragen hoe het komt dat de oceanen naar de verdoemenis zijn
Ze denken alleen aan geld.
Het klimaat laat zich niet dwingen, door de eeuwen heen is het dikwijls veranderd , en een mensenleven is niet lang genoeg om grote veranderingen te zien hun hoofzaak is hoe ze nog meer geld van de burger kunnen eisen,
Het is wel een feit dat in het jaar 1900 ongeveer 1,5 miljard mensen op de wereld waren , en nu in 2025 + 8 miljard, dus ook meer industrie en vervoer, plus wereldwijd oorlogen ,maar de Zon , de straalstroom en de golfstroom zijn de regelaars van het klimaat en die doen hun best.
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... ddeleeuwen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Historisc ... urtenissen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

04 nov 2025, 22:24

De Europese zonne-energieboom zorgt voor een verstoring van het elektriciteitsnet.
Onbetrouwbare hernieuwbare energiebronnen veroorzaakten vorig jaar een recordaantal van 8.645 overschrijdingen van de spanning (een stijging van 2.000% sinds 2015)

Dit betekent dat elektriciteitscentrales mogelijk worden afgesloten, wat kan leiden tot stroomuitval in het hele systeem, zoals in Spanje. Deskundigen waarschuwen dat 'gecontroleerde stroomuitval binnenkort nodig zal zijn'

Dat is de prijs voor de onbetrouwbaarheid die we moeten betalen.

image.png
image.png (70.97 KiB) 638 keer bekeken

Wil.

04 nov 2025, 22:32

Guterres, de man die niet van zijn eerste leugen gestorven is, doet hier weer een stoot: sinds 2000 zijn er 85% meer doden bij de 65+ 'ers t.g.v. hitte. Een simpele duif denkt dan: 'Daar moet toch dringend iets tegen gedaan worden'.

Maar als je vervolgens ook ziet dat het aantal mensen ouder dan 65 in die periode met 86% gestegen is, dan is die toename heel normaal.

image.png
image.png (153.34 KiB) 638 keer bekeken
image.png
image.png (193.52 KiB) 638 keer bekeken

Dicksy

09 nov 2025, 11:00

Koning van Zweden op COP30: “Hoeveel moeten we betalen?”

In een interview met de Zweedse staatsomroep Sveriges Radio zei de vorst dat hij er niet in gelooft dat de conferentie tot een akkoord zal komen. "We moeten allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen en proberen ons best te doen", zei hij, wijzend op het feit dat Europa al belangrijke stappen zet om de CO2-uitstoot te beperken.
"Europa produceert slechts 6%", zei hij. "En iedereen klaagt dat het te veel is. Maar de rest van de wereld is veel, veel erger."
Op de vraag of het niet "eerlijk" is dat rijkere landen een groter deel van de rekening voor de 'klimaattransitie' betalen, antwoordde hij: "Je mag hier van denken wat je wilt. Maar hoeveel moeten we eigenlijk betalen? Dat is de cruciale vraag."

https://europeanconservative.com/articl ... ed-to-pay/
Eigenlijk zegt hij: "Waarom moet Europa (inzonderheid Zweden) de zwaarste lasten dragen terwijl de rest van de wereld er zijn gat aan veegt."
(Zweedse minister van Klimaat, Romina Pourmokhtari (Liberalen): "Zweden is een van de grootste donoren ter wereld is als het gaat om klimaathulp.)

Natuurlijk een bedenking die niet in goede aarde viel bij de klimaathysterici met als reactie: ""Het is niet de bedoeling dat de koning zich bemoeit met uitspraken over hoe de onderhandelingen hypothetisch zouden kunnen aflopen, want dat is politiek"
Dus betaal en zwijg. :roll:

sibarita

11 nov 2025, 21:29

Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Fred1950

12 nov 2025, 09:08

sibarita schreef:
11 nov 2025, 21:29
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ch ... ~b9129812/

De oplossing ?
De Chinezen hebben het weeral eens gedaan. :D Denk eraan dat ze hun centrales ver van bewoonde gebieden bouwen ( bvb in hun Gobi woetijn ) . Dat kunnen wij niet.