Elektrische wagens
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Die overheidsspaarpot is nu bijna 1.000 miljard euro groot. Het grootste pak van de beleggingen zijn in buitenlandse munt en dus wordt het nog meer waard tov de Noorse kroon.
Dat verklaart hoe het land zo rijkelijk de elektrische auto's kan subsidiëren.
Indien met dat pak geld verstandig wordt omgesprongen, dan zijn de Noren tot vér voorbij het jaar 2100 gedekt voor hun rijkelijke sociale zekerheid.
Indien met dat pak geld verstandig wordt omgesprongen, dan zijn de Noren tot vér voorbij het jaar 2100 gedekt voor hun rijkelijke sociale zekerheid.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Subsidiëren doen ze eigelijk niet, ze belasten bijzonder zwaar nieuwe fossiele wagens ( niet tweedehands ) bij de inschrijving.
En .... ze "tanken" gratis stroom aan 230 Volt laadpalen ( geen snelladers ).
-
- Geen importtaksen op elektrische auto's
- Geen inschrijvingstaks voor elektrische wagens
- Geen 'sales tax' (btw) voor elektrische wagens
- Tolgeld slechts de helft voor elektrische wagens
- Geen wegentaks voor elektrische wagens
- Ferries die als 'brug' dienst doen zijn gratis voor elektrische wagens
- Gratis parkeren op openbare plaatsen voor elektrische wagens
en gratis tanken, is niet subsidiëren? Wie is dan de goede ziel die alle energie betaalt?
Dat was een weldoordachte posting, Fred: "subsidiëren doen ze eigenlijk niet" .

Wel ? Geen taksen voor ditjes en datjes, dan doet onze regering voor de bedrijven toch ook ? Subsidiëren betekent voor mij "geld geven". Dat doen zij dus niet ( maar wij wel ).Wil. schreef: ↑21 jan 2020, 15:18- Geen importtaksen op elektrische auto's
- Geen inschrijvingstaks voor elektrische wagens
- Geen 'sales tax' (btw) voor elektrische wagens
- Tolgeld slechts de helft voor elektrische wagens
- Geen wegentaks voor elektrische wagens
- Ferries die als 'brug' dienst doen zijn gratis voor elektrische wagens
- Gratis parkeren op openbare plaatsen voor elektrische wagens
en gratis tanken, is niet subsidiëren? Wie is dan de goede ziel die alle energie betaalt?
Dat was een weldoordachte posting, Fred: "subsidiëren doen ze eigenlijk niet" .![]()
En als ik geld ( of elektrische stroom ) teveel zou hebben, zou ik het ook gratis weg geven, gij niet ?
-
Wat heeft hetgeen ik hiervoor beweer met macro-enonomie "theoretische" kennis te maken.
De elektrische wagen is voor de Noren een godsgeschenk. Hun eigen petroleum kunnen ze uitvoeren en ze hoeven er niet eens raffinatie installaties voor te bouwen. Was de elektrisch wagen er niet geweest dan hadden ze dit wellicht wel hoeven te doen, ofwel hadden ze hun eigen geraffineerde olie ( en raffinage kost geld ) als benzine terug moeten importeren. Ze hebben doorgaans een groot overschot aan elektriciteit en het kost hen geld om de waterkrachtcentrales op een lager pitje te zetten dan de stroom ervan gratis weg te geven. Men zou al heel idioot moeten zijn om de elektrische wagen niet te "promoten" ( en dit is niet hetzelde als "subsidiëren" ) omdat de globale winst voor het land lager zou uitvallen bij het gelijkaardig belasten van elektrische wagens en de fossiele gevallen ( wegens de lagere verkoop van elektrische wagens ). En hierbij bereiken ze ook nog eens een grotere onafhankelijkheid voor hun energievoorziening. Welke "blabla" gaat ge hier nog aan toevoegen , Wil. ?
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Welke "blabla" gaat ge hier nog aan toevoegen?
Dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn

Dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Het kleinste en prilste begin van zelfkennis is er. Je schrijft nl. 'blabla hier aan toevoegen' . Er moet dus eerst al blabla door jou geschreven zijn (→ 'hier') .
Je ziet de kemels in je eigen redenering niet. In zulke gevallen is stilte het beste antwoord. Ik ga aan jouw blabla daarom zeker niets toevoegen.
Je ziet de kemels in je eigen redenering niet. In zulke gevallen is stilte het beste antwoord. Ik ga aan jouw blabla daarom zeker niets toevoegen.

Wil. schreef: ↑21 jan 2020, 19:08Het kleinste en prilste begin van zelfkennis is er. Je schrijft nl. 'blabla hier aan toevoegen' . Er moet dus eerst al blabla door jou geschreven zijn (→ 'hier') .
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Ik heb onlangs iets gelezen als zou de firma die de laadpalen uitbaat er genoeg van hebben om een vast tarief per laadbeurt aal te rekenen en gaat overschakelen om X € per Kwh dat gebruikt worden. Ik herinner me het bedrag niet meer juist maar ik dacht dat het rond de € 40 per laadbeurt zou uitkomen. Dat voor die povere 200 Km dat je dan kunt rijden gaat dus een dure grap worden, temeer dat er nog vaag sprake is van een soort taks ter vervanging van de accijnzen op brandstoffen;
De zon is gratis voor iedereen
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
En als ze het aan de Belgische regering geven is het binnen de 5 jaar opgesoupeerd......Wil. schreef: ↑21 jan 2020, 14:11Die overheidsspaarpot is nu bijna 1.000 miljard euro groot. Het grootste pak van de beleggingen zijn in buitenlandse munt en dus wordt het nog meer waard tov de Noorse kroon.
@ Fred 1950,
En als ik geld ( of elektrische stroom ) teveel zou hebben, zou ik het ook gratis weg geven, gij niet ?
Wie zonnepanelen heeft "moet "het niet alleen gratis weg geven,ze moeten er nog voor betalen ook....behalve de Huts ,die heeft een gebetoneerd contract....
Maar hier verslikken ze zich in die elektrische auto's, en die laadpalen zoals in Noorwegen, dat zal nog jaren duren ,en de prijs voor een laadbeurt zal duurder worden dan voor een benzine/diesel auto,en de lucht wordt er ook niet beter van met hun langebaan visie, wan de mensen die het kunnen betalen kopen nu een dikke SUV.......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
79 cent/Kwh......Idefix schreef: ↑22 jan 2020, 17:05Ik heb onlangs iets gelezen als zou de firma die de laadpalen uitbaat er genoeg van hebben om een vast tarief per laadbeurt aal te rekenen en gaat overschakelen om X € per Kwh dat gebruikt worden. Ik herinner me het bedrag niet meer juist maar ik dacht dat het rond de € 40 per laadbeurt zou uitkomen. Dat voor die povere 200 Km dat je dan kunt rijden gaat dus een dure grap worden, temeer dat er nog vaag sprake is van een soort taks ter vervanging van de accijnzen op brandstoffen;
https://www.hln.be/geld/consument/-welk ... ~a7364e7a/
viewtopic.php?p=4791933&sid=ed770eb1dfb ... 1#p4791933
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
0.79 per kWh !
• De elektrische auto van gemiddelde grootte die zowel in de winter als in de zomer rijdt, verbruikt waarschijnlijk rond 17 kWh per 100 km en dat is vermoedelijk aan de lage kant.
De rekening: 0,79 x 17 = 13,43 euro / 100 km
• De gemiddelde benzinewagen verbruikt rond 8 liter en tankt aan 1,3 euro/liter.
De rekening: 1,5 x 8 euro = 12 euro / 100 km
Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.
• De elektrische auto van gemiddelde grootte die zowel in de winter als in de zomer rijdt, verbruikt waarschijnlijk rond 17 kWh per 100 km en dat is vermoedelijk aan de lage kant.
De rekening: 0,79 x 17 = 13,43 euro / 100 km
• De gemiddelde benzinewagen verbruikt rond 8 liter en tankt aan 1,3 euro/liter.
De rekening: 1,5 x 8 euro = 12 euro / 100 km
Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.

tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Maar de vraag is ,hoelang........als ze minder inkomsten gaan hebben van de gewone brandstof, zal de stroomprijs wel stijgen, de regering werk zoals men een kikker in de pot op het vuur zet..........Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
.... kunnen ze allemaal niet goed in mekaar zetten omdat er dan veel in energiearmoede gaan terecht komen, met alle onrusten en betogingen tot gevolg. Het enige dat ze kunnen doen is een flinke kilometerheffing invoeren, zogezegd om de files de kop in te drukken.tokkio schreef: ↑24 jan 2020, 17:40Maar de vraag is ,hoelang........als ze minder inkomsten gaan hebben van de gewone brandstof, zal de stroomprijs wel stijgen, de regering werk zoals men een kikker in de pot op het vuur zet..........Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.