Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 jan 2020, 14:11

Die overheidsspaarpot is nu bijna 1.000 miljard euro groot. Het grootste pak van de beleggingen zijn in buitenlandse munt en dus wordt het nog meer waard tov de Noorse kroon.

Dat verklaart hoe het land zo rijkelijk de elektrische auto's kan subsidiëren.

Indien met dat pak geld verstandig wordt omgesprongen, dan zijn de Noren tot vér voorbij het jaar 2100 gedekt voor hun rijkelijke sociale zekerheid.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 jan 2020, 14:41

Wil. schreef:
21 jan 2020, 14:11
......

Dat verklaart hoe het land zo rijkelijk de elektrische auto's kan subsidiëren.

......
Subsidiëren doen ze eigelijk niet, ze belasten bijzonder zwaar nieuwe fossiele wagens ( niet tweedehands ) bij de inschrijving.

En .... ze "tanken" gratis stroom aan 230 Volt laadpalen ( geen snelladers ).

NorwayCars3.jpg
NorwayCars3.jpg (48.87 KiB) 468 keer bekeken

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 jan 2020, 15:18

Fred1950 schreef:
21 jan 2020, 14:41
Subsidiëren doen ze eigelijk niet, ze belasten bijzonder zwaar nieuwe fossiele wagens ( niet tweedehands ) bij de inschrijving.

En .... ze "tanken" gratis stroom aan 230 Volt laadpalen ( geen snelladers ).
- Geen importtaksen op elektrische auto's
- Geen inschrijvingstaks voor elektrische wagens
- Geen 'sales tax' (btw) voor elektrische wagens
- Tolgeld slechts de helft voor elektrische wagens
- Geen wegentaks voor elektrische wagens
- Ferries die als 'brug' dienst doen zijn gratis voor elektrische wagens
- Gratis parkeren op openbare plaatsen voor elektrische wagens

en gratis tanken, is niet subsidiëren? Wie is dan de goede ziel die alle energie betaalt?

Dat was een weldoordachte posting, Fred: "subsidiëren doen ze eigenlijk niet" . :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 jan 2020, 15:48

Wil. schreef:
21 jan 2020, 15:18
Fred1950 schreef:
21 jan 2020, 14:41
Subsidiëren doen ze eigelijk niet, ze belasten bijzonder zwaar nieuwe fossiele wagens ( niet tweedehands ) bij de inschrijving.

En .... ze "tanken" gratis stroom aan 230 Volt laadpalen ( geen snelladers ).
- Geen importtaksen op elektrische auto's
- Geen inschrijvingstaks voor elektrische wagens
- Geen 'sales tax' (btw) voor elektrische wagens
- Tolgeld slechts de helft voor elektrische wagens
- Geen wegentaks voor elektrische wagens
- Ferries die als 'brug' dienst doen zijn gratis voor elektrische wagens
- Gratis parkeren op openbare plaatsen voor elektrische wagens

en gratis tanken, is niet subsidiëren? Wie is dan de goede ziel die alle energie betaalt?

Dat was een weldoordachte posting, Fred: "subsidiëren doen ze eigenlijk niet" . :roll:
Wel ? Geen taksen voor ditjes en datjes, dan doet onze regering voor de bedrijven toch ook ? Subsidiëren betekent voor mij "geld geven". Dat doen zij dus niet ( maar wij wel ).

En als ik geld ( of elektrische stroom ) teveel zou hebben, zou ik het ook gratis weg geven, gij niet ? :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 jan 2020, 16:38

Fred, jij hebt echt de basis van de macro-economie niet beet, hé man?

Veel respect voor je batterijkennis. 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 jan 2020, 17:11

Wil. schreef:
21 jan 2020, 16:38
Fred, jij hebt echt de basis van de macro-economie niet beet, hé man?
....
Wat heeft hetgeen ik hiervoor beweer met macro-enonomie "theoretische" kennis te maken. :roll:

De elektrische wagen is voor de Noren een godsgeschenk. Hun eigen petroleum kunnen ze uitvoeren en ze hoeven er niet eens raffinatie installaties voor te bouwen. Was de elektrisch wagen er niet geweest dan hadden ze dit wellicht wel hoeven te doen, ofwel hadden ze hun eigen geraffineerde olie ( en raffinage kost geld ) als benzine terug moeten importeren. Ze hebben doorgaans een groot overschot aan elektriciteit en het kost hen geld om de waterkrachtcentrales op een lager pitje te zetten dan de stroom ervan gratis weg te geven. Men zou al heel idioot moeten zijn om de elektrische wagen niet te "promoten" ( en dit is niet hetzelde als "subsidiëren" ) omdat de globale winst voor het land lager zou uitvallen bij het gelijkaardig belasten van elektrische wagens en de fossiele gevallen ( wegens de lagere verkoop van elektrische wagens ). En hierbij bereiken ze ook nog eens een grotere onafhankelijkheid voor hun energievoorziening. Welke "blabla" gaat ge hier nog aan toevoegen , Wil. ?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 jan 2020, 18:52

Welke "blabla" gaat ge hier nog aan toevoegen?

Dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn
:lol:
:lol:
:lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 jan 2020, 19:08

Het kleinste en prilste begin van zelfkennis is er. Je schrijft nl. 'blabla hier aan toevoegen' . Er moet dus eerst al blabla door jou geschreven zijn (→ 'hier') .

Je ziet de kemels in je eigen redenering niet. In zulke gevallen is stilte het beste antwoord. Ik ga aan jouw blabla daarom zeker niets toevoegen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 jan 2020, 21:30

Wil. schreef:
21 jan 2020, 19:08
Het kleinste en prilste begin van zelfkennis is er. Je schrijft nl. 'blabla hier aan toevoegen' . Er moet dus eerst al blabla door jou geschreven zijn (→ 'hier') .

Je ziet de kemels in je eigen redenering niet. In zulke gevallen is stilte het beste antwoord. Ik ga aan jouw blabla daarom zeker niets toevoegen.
:lol: Blijkbaar snapt ge het cynisme niet. Ik zie namelijk niet veel niveau in de communicatie die WIJ met mekaar hier persoonlijk hebben, en ik ben ( helaas soms ) iemand die mij te vlug kan aanpassen aan de heersende cultuur en woordgebruik. Sorry dat ik u beledigd heb, ik had moeten liegen.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

22 jan 2020, 17:05

Ik heb onlangs iets gelezen als zou de firma die de laadpalen uitbaat er genoeg van hebben om een vast tarief per laadbeurt aal te rekenen en gaat overschakelen om X € per Kwh dat gebruikt worden. Ik herinner me het bedrag niet meer juist maar ik dacht dat het rond de € 40 per laadbeurt zou uitkomen. Dat voor die povere 200 Km dat je dan kunt rijden gaat dus een dure grap worden, temeer dat er nog vaag sprake is van een soort taks ter vervanging van de accijnzen op brandstoffen;
De zon is gratis voor iedereen

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

22 jan 2020, 17:31

Wil. schreef:
21 jan 2020, 14:11
Die overheidsspaarpot is nu bijna 1.000 miljard euro groot. Het grootste pak van de beleggingen zijn in buitenlandse munt en dus wordt het nog meer waard tov de Noorse kroon.

Dat verklaart hoe het land zo rijkelijk de elektrische auto's kan subsidiëren.

Indien met dat pak geld verstandig wordt omgesprongen, dan zijn de Noren tot vér voorbij het jaar 2100 gedekt voor hun rijkelijke sociale zekerheid.
En als ze het aan de Belgische regering geven is het binnen de 5 jaar opgesoupeerd......
@ Fred 1950,
En als ik geld ( of elektrische stroom ) teveel zou hebben, zou ik het ook gratis weg geven, gij niet ?

Wie zonnepanelen heeft "moet "het niet alleen gratis weg geven,ze moeten er nog voor betalen ook....behalve de Huts ,die heeft een gebetoneerd contract....
Maar hier verslikken ze zich in die elektrische auto's, en die laadpalen zoals in Noorwegen, dat zal nog jaren duren ,en de prijs voor een laadbeurt zal duurder worden dan voor een benzine/diesel auto,en de lucht wordt er ook niet beter van met hun langebaan visie, wan de mensen die het kunnen betalen kopen nu een dikke SUV.......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 jan 2020, 17:52

Idefix schreef:
22 jan 2020, 17:05
Ik heb onlangs iets gelezen als zou de firma die de laadpalen uitbaat er genoeg van hebben om een vast tarief per laadbeurt aal te rekenen en gaat overschakelen om X € per Kwh dat gebruikt worden. Ik herinner me het bedrag niet meer juist maar ik dacht dat het rond de € 40 per laadbeurt zou uitkomen. Dat voor die povere 200 Km dat je dan kunt rijden gaat dus een dure grap worden, temeer dat er nog vaag sprake is van een soort taks ter vervanging van de accijnzen op brandstoffen;
79 cent/Kwh......

https://www.hln.be/geld/consument/-welk ... ~a7364e7a/

viewtopic.php?p=4791933&sid=ed770eb1dfb ... 1#p4791933
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 jan 2020, 13:52

0.79 per kWh !

• De elektrische auto van gemiddelde grootte die zowel in de winter als in de zomer rijdt, verbruikt waarschijnlijk rond 17 kWh per 100 km en dat is vermoedelijk aan de lage kant.

De rekening: 0,79 x 17 = 13,43 euro / 100 km

• De gemiddelde benzinewagen verbruikt rond 8 liter en tankt aan 1,3 euro/liter.

De rekening: 1,5 x 8 euro = 12 euro / 100 km


Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 jan 2020, 17:40

Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.
Maar de vraag is ,hoelang........als ze minder inkomsten gaan hebben van de gewone brandstof, zal de stroomprijs wel stijgen, de regering werk zoals men een kikker in de pot op het vuur zet..........
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 jan 2020, 00:26

tokkio schreef:
24 jan 2020, 17:40
Natuurlijk zullen weinig mensen alleen maar aan een Ionity-station tanken. De meerderheid zal thuis opladen. Indien men op het werk kan bijtanken, dan is het wellicht zelfs gratis.
Maar de vraag is ,hoelang........als ze minder inkomsten gaan hebben van de gewone brandstof, zal de stroomprijs wel stijgen, de regering werk zoals men een kikker in de pot op het vuur zet..........
.... kunnen ze allemaal niet goed in mekaar zetten omdat er dan veel in energiearmoede gaan terecht komen, met alle onrusten en betogingen tot gevolg. Het enige dat ze kunnen doen is een flinke kilometerheffing invoeren, zogezegd om de files de kop in te drukken.