Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

15 feb 2023, 19:49

door Wil. » 16 minuten geleden
De prestaties van het militair materieel van de Russen is niet zo 'schitterend' gebleken in Oekraïne.
Maar ze zitten wel al langer dan 3 dagen in Oekraine ondanks dat al hun oorlogsmateriaal medio 2022 al op was. Allez volgens onze alom geprezen Westerse inlichtingsdiensten toch.

Oorlog in Oekraïne zet onze munitievoorraad onder druk: "Als we in oorlog belanden, hebben we voor 3 dagen munitie"
Daardoor raken ook de voorraden in de NAVO-landen de laatste tijd niet aangevuld. De vraag is te groot en het aanbod volgt niet.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/15 ... d-slinken/
Voor de Russische oorlogsindustrie is dat een serieuze tegenslag. (De oorlogsindustrie is de enige die nog goed draait in RU).
Nooit rekening houden met te verwachten inkomsten als het nog niet op uw bankrekening staat. Belgie kan daar over meespreken.

Wil.

15 feb 2023, 20:27

Dicksy schreef:
15 feb 2023, 19:49
door Wil. » 16 minuten geleden
De prestaties van het militair materieel van de Russen is niet zo 'schitterend' gebleken in Oekraïne.
Maar ze zitten wel al langer dan 3 dagen in Oekraine ondanks dat al hun oorlogsmateriaal medio 2022 al op was. Allez volgens onze alom geprezen Westerse inlichtingsdiensten toch.
Na 3 dagen - dat is eind februari '22 en niet medio '22 - moest de zaak beklonken zijn maar na 3 dagen lagen de straten en velden rond Kiev bezaaid met tot schroot herleid materiaal van het 2e sterkste leger van deze aardbol.

Da's natuurlijk geen goeie reclame als je wil dat je in het buitenland benijd wordt om je prachtig materiaal.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

15 feb 2023, 20:34

door Wil. » 5 minuten geleden
Na 3 dagen - dat is eind februari '22 en niet medio '22 - moest de zaak beklonken zijn maar na 3 dagen lagen de straten en velden rond Kiev bezaaid met tot schroot herleid materiaal van het 2e sterkste leger van deze aardbol.
Maar ze zitten er nog ondanks hun schroot, niet?

socrates

15 feb 2023, 20:53

In het geopolitieke spel heeft de kernmogendheid India blijkbaar nu duidelijk partij gekozen, wat hun motieven zijn is niet zo maar te achterhalen in elk geval denk ik niet dat het enkel de zogezegd mindere kwaliteit van Russisch wapentuig aan de basis van die beslissing zou liggen. Het argument over die wapens komt wel gelegen als een voor de opinie aanvaardbare reden; Als Putin straks helemaal alleen komt te staan, zal hij zeker niet als een grote held in de geschiedenisboekjes van RU voorkomen. Zijn droom om een nieuw tsarenrijk te veroveren kan hij nu alvast opbergen India is een kernwapenstaat die kan je toch beter te vriend houden.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

15 feb 2023, 21:29

Elon Musk gaat zijn satelieten niet meer open stellen voor de Oekraïners :

https://fortune.com/2023/02/13/elon-mus ... ne-russia/

Dicksy

16 feb 2023, 09:54

Rusland 'wil dat de VS bewijzen dat het niet achter de explosie van de Nord Stream-pijpleiding zat'
Volgens persbureau TASS heeft de Russische ambassade vandaag tegen de VS gezegd dat ze moet proberen te bewijzen dat ze niet betrokken was bij de vernieling van de Nord Stream 1 en 2 pijpleidingen eind september vorig jaar.
De twee pijpleidingen, die Rusland met de rest van West-Europa verbond, raakten op drie plaatsen beschadigd bij het Deense eiland Bornholm in de zuidelijke Oostzee.
Ze pompten geen gas naar Europa op het moment dat ze beschadigd raakten.
In een verklaring zei de ambassade dat Moskou de sabotage van de pijpleidingen ziet als "een daad van internationaal terrorisme" en heeft gezworen niet te zwijgen over de kwestie.
(Sky.news 16.02.2023 - 07.29 uur)
Hoe kan de VS dat bewijzen zonder zijn bondgenoten in een slecht daglicht te plaatsen. Ze zullen niks bewijzen tenzij ze aan de hele wereld willen bewijzen dat ze echt een wereldmacht zijn zonder scrupules zijn? :roll:

socrates

16 feb 2023, 10:14

Dicksy schreef:
16 feb 2023, 09:54
Rusland 'wil dat de VS bewijzen dat het niet achter de explosie van de Nord Stream-pijpleiding zat'
Volgens persbureau TASS heeft de Russische ambassade vandaag tegen de VS gezegd dat ze moet proberen te bewijzen dat ze niet betrokken was bij de vernieling van de Nord Stream 1 en 2 pijpleidingen eind september vorig jaar.
De twee pijpleidingen, die Rusland met de rest van West-Europa verbond, raakten op drie plaatsen beschadigd bij het Deense eiland Bornholm in de zuidelijke Oostzee.
Ze pompten geen gas naar Europa op het moment dat ze beschadigd raakten.
In een verklaring zei de ambassade dat Moskou de sabotage van de pijpleidingen ziet als "een daad van internationaal terrorisme" en heeft gezworen niet te zwijgen over de kwestie.
(Sky.news 16.02.2023 - 07.29 uur)
Hoe kan de VS dat bewijzen zonder zijn bondgenoten in een slecht daglicht te plaatsen. Ze zullen niks bewijzen tenzij ze aan de hele wereld willen bewijzen dat ze echt een wereldmacht zijn zonder scrupules zijn? :roll:
Ik vermoed dat de VS inderdaad een (slinkende) wereldmacht zijn zonder scrupules. Overal waar oorlog is, behalve bij hen thuis, zijn zij of de aanvallers of de pseudo redders (Zuid-Ameriaka : bv. Chili, Panama, Azië: Filippijnen, Vietnam, Afrika: Somalië, Europa: WW 1 en 2

Dicksy

16 feb 2023, 10:35

door socrates » 14 minuten geleden
Ik vermoed dat de VS inderdaad een (slinkende) wereldmacht zijn zonder scrupules. Overal waar oorlog is, behalve bij hen thuis, zijn zij of de aanvallers of de pseudo redders (Zuid-Ameriaka : bv. Chili, Panama, Azië: Filippijnen, Vietnam, Afrika: Somalië, Europa: WW 1 en 2
Daarom is propaganda ook heel belangrijk in een oorlog en dat bewijst het Westen hier ten volle waar het merendeel van de Westerse bevolking ook alles slikt als zoete koek, zonder nadenken, zoals er ook aan de andere kant mensen zullen zijn.
Zo is voor mij dit Sky.news een goed voorbeeld van een Westerse propagandamachine waar Westerse propaganda geslikt wordt als zoete koek en Russische propaganda 'nooit geverifieerd kan worden bij onafhankelijke bronnen'.
Daarom plaats ik dit, toch voor mij, zeer verhelderend artikel over propaganda:

Anne Morelli over oorlogspropaganda: “Twijfel altijd, over wat men ons opdringt én over wat we er zelf over menen te weten”
In 2001 publiceerde Anne Morelli haar boek 'Elementaire principes van oorlogspropaganda'. 21 jaar later gelden haar 10 principes nog steeds volledig. DeWereldMorgen.be vroeg haar ze toe te passen op de oorlog van Rusland tegen Oekraïne

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... -te-weten/
Laatst gewijzigd door Dicksy op 16 feb 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

16 feb 2023, 10:44

Dicksy schreef:
16 feb 2023, 10:35
.....
Daarom is propaganda ook heel belangrijk in een oorlog en dat bewijst het Westen hier ten volle waar het merendeel van de Westerse bevolking ook alles slikt als zoete koek, zonder nadenken, .....
En om daaraan niet te twijfelen wordt alle info van de overkant zoals RT ( Russia Today ) van de Telenet TV kabel gehaald.

socrates

16 feb 2023, 11:07

Propaganda is in zekere zin de Marketing in oorlogstijd; meer dan ooit in onze geschiedenis, worden wij via de zogenaamde sociale media, immers gebombardeerd met allerei reclame. Een belangrijk verschil tussen die reclame en propaganda is dat de "bestemmeling" van de boodschappen veel intenser emotioneel betrokken is bij de inhoud van de boodschap. Commerciële reclame probeert de consument bepaalde zaken te doen kopen, propaganda probeert de nieuwsgierige gebruiker de boodschap te laten geloven. Wie zijn leugens en pseudo-waarheden het best als waarheid kan camoufleren heeft de beste propaganda.

voorn

16 feb 2023, 12:51

Volgens kenners in het militair milieu zijn F16 niet bruikbaar in deze oorlog.
Voor 4 F16 in de lucht heb je er 16 in het totaal nodig. Om de 200 uur volledig nazicht.
Tevens ziijn de startbanen niet geschikt.

Fred1950

16 feb 2023, 13:17

Wat ik bijzonder schrijnend vind is dat Oekraïnse asielzoekers meteen een woonst in een containerdorp toegezegd krijgen , en vooral ook nog eens meteen een verblijfsvergunning en OCMW steun. En wat gebeurt er met de asielzoekers/vluchtelingen uit bvb. Syrisch oorlogsgebied ? Die worden door onze politie de Brusselse parken in gejaagd. :evil: :evil: :evil: :evil:

Veel van de vluchtelingen uit het verre oosten spreken zelfs een mondje engels , wat integratie bevordert. De Oekraïners kunnen zelfs ons alfabet ( en dus ook geen engels ) niet eens lezen.

Het gelijkheidsbeginsel , wat zeg ik , de mensenrechten worden hier in België niet gerespecteerd. En ik dacht dat we in een vredevolle democratie leven. Wie heeft er hier kritiek op China en Rusland ? :evil: :evil:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 feb 2023, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

16 feb 2023, 13:31

Bij die asielzoekers moet eerst onderzocht worden waar ze vandaan komen; om te zien of ze in aanmerking komen.
Bij de Oekrieners was dit meteen duidelijk.
Ook was er veel privatieve hulp.

Fred1950

16 feb 2023, 13:34

voorn schreef:
16 feb 2023, 13:31
Bij die asielzoekers moet eerst onderzocht worden waar ze vandaan komen; om te zien of ze in aanmerking komen.
Bij de Oekrieners was dit meteen duidelijk.
Ook was er veel privatieve hulp.
Aaah ja ... en krijgen die de asielzoekers "die onderzocht werden" dan ook meteen een woonst in zo'n containerdorp ? Neen ! :evil: Walgelijk geprivilegieer.

------------------------------------------------------

En iedereen mag het hier weten ... In " De Zevende Dag" van verleden zondag werd opgeroepen om ee mening over het "oorlogje" te sturen naar dezevendedag@één.be .

Van mij kregen ze dit ( en dan was ik nog heel summier met mijn bedenkingen ) ....

Oekraïne heeft de oorlog vooral aan zichzelf te danken. De staatgreep ( Maidan ) was de lont in het kruitvat. Het is onbegrijpelijk dat "au fond" die staatsgreep er kwam omwille van een "futiliteit" zoals de keuze om tot de EU toe te treden of tot het Euro-aziatisch economisch bondgenootschap. Dat de EU hierbij een cruciale rol heeft gespeeld blijkt uit de interventie op de barricades door G. Verhofstadt die samengevat sprak over "sancties tegen Oekraïne , tenzij de revolutie zou slagen waarbij nadien hulp zou geboden worden" ( https://www.youtube.com/watch?v=wZa0E3eZwj0 ). Voor mij is het duidelijk dat de staatsgreep werd gepleegd door een handvol nationalisten waar het volk geen baat bij had. Als men Wikipedia mag geloven steeg vanaf 2014 zowel de werkloosheid , de inflatie als de staatschuld : Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFne . "Economie" . De onmiddellijke gevolgen zijn ons allen bekend zoals de opstand van etnische Russen in de Donbas en de bezetting van de Krim door Russen. De Russen ageren in eerste instantie uit schrik , en het verwondert me zeer sterk dat Poetin 8 jaar lang heeft gewacht met zijn "oorlogje" , dat per slot van rekening een totale mislukking werd.

Groeten ,

Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 feb 2023, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

16 feb 2023, 13:38

door Fred1950 » 12 minuten geleden
Wat ik bijzonder schrijnend vind is dat Oekraïnse asielzoekers meteen een woonst in een containerdorp toegezegd krijgen , en vooral ook nog eens meteen een verblijfsvergunning en OCMW steun. En wat gebeurt er met de asielzoekers/vluchtelingen uit bvb. Syrisch oorlogsgebied ? Die worden door onze politie de Brusselse parken in gejaagd. :evil: :evil: :evil: :evil:
Aan de 'goede kant van de geschiedenis' willen staan vergt nu eenmaal offers, ook van mensen die een dictatuur ontvlucht zijn. En op de 'democratische waardeladder' heeft Oekraine een streepje voor op Syrie spijts die asielzoekers/vluchtelingen.