Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

18 feb 2023, 19:00

Fred1950 schreef:
18 feb 2023, 16:12
Wil. schreef:
18 feb 2023, 13:38
Allemaal ter verdediging van het grondgebied, Fred.

.....
De Russen verdedigen de etnische Russen die in de Donbas en op de Krim wonen. Iets op tegen ? Je kunt het zelfs stellen dat Poetin een "bevrijdingsoorlog" voert van door Zelensky bezet gebied.
China heeft Tibet bevrijd.
Stalin heeft Estland, Letland, Litouwen bevrijd.
Enz...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

18 feb 2023, 19:36

De VS heeft Afghanistan bevrijd.
De VS heeft Irak bevrijd.
De VS heeft Libanon bevrijd.
Enz......

Allemaal landen die ze bevrijd hebben en achtergelaten hebben in luxe, weelde en niet vergeten, een democratisch stelsel geïnstalleerd hebben. :P :P :P

Wil.

18 feb 2023, 19:56

Wanneer ik stel dat China Tibet bevrijd heeft, dan is dat om het eeuwig te behouden.
Stalin had dezelfde intentie.
Poetin heeft met UA ook dezelfde bedoeling: het land terug inlijven in het grote rijk zoals Peter de Grote het gemaakt had en zoals de SU het mooi bij elkaar hield. Voor Poetin is UA zelfs geen ander land, zoals Tibet voor China ook geen ander land is.

De VS hebben nooit een ander land "bevrijd" om het voor eeuwig te behouden. Zo hebben ze ook Europa twee keer 'bevrijd' en ze hebben het niet behouden.

Dit maar om de idiotie van Fred zijn redenering duidelijk te maken: "Russen bevrijden in UA", laat me niet lachen. Het zijn trouwens Oekraïners en geen Russen die daar in de Donbas en Luhansk wonen.

Dicksy

18 feb 2023, 20:17

De VS hebben nooit een ander land "bevrijd" om het voor eeuwig te behouden. Zo hebben ze ook Europa twee keer 'bevrijd' en ze hebben het niet behouden.
Sta me toe dan toch even te schrijven dat u een rare kijk hebt op 'bevrijden' van landen, maar het zal wel een sarcastische inslag hebben gehad. Schrijf dan toch gewoon 'binnengevallen met het oog het land te bezetten en in te lijven. '
In tegenstelling tot wat ik schreef heeft de VS die landen wel degelijk bevrijd van hun dictators, alhoewel Afghanistan eigenlijk een strafexpeditie was, maar wat ze achterlieten één grote puinhoop is. Die landen zijn er slechter aan toe dan voor ze bevrijd werden. Tenzij dit om één of andere duistere reden ook de bedoeling was. En tel daar Libië ook nog maar bij.

Wil.

18 feb 2023, 20:30

Dicksy schreef:
18 feb 2023, 20:17
Sta me toe dan toch even te schrijven dat u een rare kijk hebt op 'bevrijden' van landen, maar het zal wel een sarcastische inslag hebben gehad. Schrijf dan toch gewoon 'binnengevallen met het oog het land te bezetten en in te lijven. '
Gewoon even gaan kijken naar het begin: Fred schrijft dat Poetin "de verdediging op zich nam van de Russen (sic) in de oostelijke provincies" . Fred heeft het zelfs over een bevrijdingsoorlog.
Aan die onderdrukking moest toch een einde gemaakt worden, niet?

Wanneer de lezer hier tussen de regels kan vinden wat de bedoeling is, dan is de aha-ervaring des te sterker en blijft het nieuwe inzicht langer hangen.

Fazal

18 feb 2023, 21:20

Laten we eens goed nadenken.
Wat zouden wij, Europeanen, doen zònder de VS.
Heeft Rusland of China, of nog andere landen ons ooit geholpen? NEEN!
Hebben wij een goede band met China? NEEN!
Hebben wij een goede band met Rusland? NEEN!
Heeft de VS ons al geholpen? JA! Om eender welke reden.
De echte reden moet men natuurlijk bij de economie tussen de VS en Europa gaan zoeken. maar geholpen, waren wij ..., in ieder geval.

werewoef

18 feb 2023, 22:24

Wat Fazal hierboven kwaamt te zeggen, beaam ik ten volle . Zijn we het Marshall-plan in de jaren vietig soms vergeten ??

werewoef
AMEN en AUM

Dicksy

18 feb 2023, 22:58

door werewoef » 17 minuten geleden
door Fazal » Vandaag, 21:20
Laten we eens goed nadenken.
Wat zouden wij, Europeanen, doen zònder de VS.
De echte reden moet men natuurlijk bij de economie tussen de VS en Europa gaan zoeken. maar geholpen, waren wij ..., in ieder geval.
Wat Fazal hierboven kwaamt te zeggen, beaam ik ten volle . Zijn we het Marshall-plan in de jaren vietig soms vergeten ??

werewoef
Had mijn bankdirecteur destijds mijn lening niet goedgekeurd had ik waarschijnlijk nooit een huis gehad.
Nu val ik nog dagelijks op mijn knieën als ik hem tegenkom en kus zijn voeten uit dankbaarheid ook al is hij geen bankdirecteur meer en heeft hij in de bak gezeten voor het oplichten van zijn klanten.
Ik vraag mij nu af of ik dat nog mijn hele leven ga moeten doen alhoewel mijn lening reeds afbetaald is. Mijn schuld is afgelost.
M.a.w. ja, de VS heeft ons destijds uit de shit geholpen, moet ik nu tot het einde der dagen op mijn knieën gaan zitten en hun voeten kussen en voor de rest hun ‘criminele’ activiteiten wereldwijd door de vingers zien? No way.

Fred1950

18 feb 2023, 23:31

Wil. schreef:
18 feb 2023, 20:30
....
Gewoon even gaan kijken naar het begin: Fred schrijft dat Poetin "de verdediging op zich nam van de Russen (sic) in de oostelijke provincies" . Fred heeft het zelfs over een bevrijdingsoorlog.
Aan die onderdrukking moest toch een einde gemaakt worden, niet?
Het is verboden om publieklijk Russische muziek te spelen. Het is verboden om in het openbaar Russisch te praten. Het is verboden om Russiche literatuur te verkopen ( stel eens dat hier geen Willem Elsschot of Godfried Bomans meer te lezen was ).

Geef me eens een goede reden waarom er in 2014 in de Donbas rebellen de kop op staken. Deden dit die dat voor hun plezier ? Die rebellen hadden wel de Oekraïnse nationaliteit , nietwaar.
Fazal schreef:
18 feb 2023, 21:20
.....
Had Hitler niet zo dom geweest om de Russen aan te vallen , dan leefden we nog steeds onder een racistische dictatuur.
Zonder China geen laptops , smartphones .... Wij en de EU hebben alleszins een sterke economische band met China.
In de VS heerste er reeds vóór WOII een haat tegen al wat naar communisme rook , en dat heeft ons belet van enige economische band met de Russen op te bouwen. Vergeet niet dat de Russen met massaal veel doden de Duitsers hebben verslagen , niet de Amerikanen .... Toen de Amerikanen hier aankwamen zaten de Duitsers al ver door hun knieën. Het Marshall plan heeft vooral de Duitsers zelf geholpen , niet ons omdat we amper oorlogsschade hadden opgelopen. Met het Marshall plan wou men niet dezelfde fout maken zoals die na WOI werd gemaakt.

Het is net door die haat tegen dat "ooh zo gevaarlijk communisme" dat er een Oost en West blok ontstond , waardoor wij in de VS invloedsfeer bleven hangen. Van enige economiche of sociale samenwerking tussen Oost en West was ueberhaupt geen sprake , alhoewel dat perfect had gekund. Als dat mogelijk was geweest had de wereld er nu totaal anders uit gezien.

Wil.

19 feb 2023, 00:30

Fred, ik beschouw jou als een man met een gemiddelde ontwikkeling en intelligentie.

Als het over batterijen gaat dan heb jij een fenomenale kennis die nauwelijks door iemand in ons universum wordt overtroffen. Je slaat spijkers met koppen, je verlegt daar grenzen en je bewandelt paden die nog door niemand betreden zijn. Woorden schieten eenvoudigweg tekort.

Anderzijds is er je geschiedkundig, psychologisch en sociologisch begripsvermogen.

Die twee aspecten samen leiden tot een persoon met een gemiddelde ontwikkeling en intelligentie.

voorn

19 feb 2023, 08:35

Weet iemand een Westerling die naar het Oostblok ooit gevlucht is.
Omgekeerd wel. Hongaren,Tsechen, Polen, Oost Duitsers enz.

Fred1950

19 feb 2023, 09:34

Wil. schreef:
19 feb 2023, 00:30
....
Anderzijds is er je geschiedkundig, psychologisch en sociologisch begripsvermogen.

....
Als ik je schrijfsels en beweringen mag beoordelen beschik jij over een uitstekende extreem-rechtse manipulatieve intelligentie , wars van enig emotioneel gedrag en objectief rechtvaardigheids gevoel. .

Wil.

19 feb 2023, 09:43

Terug naar de kern:

Aan een universiteit waagt een jongeman het om vóór Poetin te gaan staan bij het nemen van de foto. Hij werd weggeleid naar het dichtstbijzijnde open venster ...

Afbeelding

Fred1950

19 feb 2023, 10:13

Wil. schreef:
19 feb 2023, 09:43
Terug naar de kern:

Aan een universiteit waagt een jongeman het om vóór Poetin te gaan staan bij het nemen van de foto. Hij werd weggeleid naar het dichtstbijzijnde open venster ...
....
:lol: :lol: :lol: En is hij uit dat OPEN venster geduwd geweest ?. 8) Dat het venster "open" was maak jij er uiteraard van. Woon jij toevallig niet in een appartement op een hoge verdieping ? Je schrijft echt ietsje te veel over "uit een venster vallen" om het nog als normaal te beschouwen. ( "we" gaan u in het oog moeten houden ... )

-----------------------------------------------------------------------------------------
Aan allen ....
De ambassadrice van Oekraïne komt in de 7-de Dag op bezoek. Tussen de regels , kritisch en objectief luisteren .... :mrgreen:

Dicksy

19 feb 2023, 11:24

VS heeft gesprekken gevoerd met Elon Musk over Starlink-satellietinternet in Oekraïne - Blinken
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zegt dat de VS met Elon Musk heeft gesproken over het gebruik van het Starlink-satellietinternetsysteem in Oekraïne.
Oekraïense strijdkrachten gebruiken de mobiele internettechnologie om hun werk op het slagveld te ondersteunen, maar recente opmerkingen van de eigenaar van SpaceX en Twitter hebben geleid tot bezorgdheid over de mate waarin dit zal doorgaan.
SpaceX zei deze maand dat het stappen heeft ondernomen om te voorkomen dat het Oekraïense leger de Starlink-service van het bedrijf gebruikt voor het besturen van drones in de regio tijdens de oorlog van het land met Rusland.
Gevraagd tijdens een interview op NBC News of de VS de heer Musk hadden gevraagd om het gebruik van Starlink-capaciteiten door het Oekraïense leger niet te beperken, zei de heer Blinken: "Nou, ik kan geen gesprekken delen die we hebben gehad, behalve om te zeggen dat we " hebben gesprekken gehad."
Nu is het afwachten wanneer Musk zijn kar draait na dit gesprek. :roll: