Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

26 feb 2023, 13:23

HLN:
Aanstaande Tsjechische president vergelijkt Poetin met Hitler

De verkozen Tsjechische president Petr Pavel heeft Kremlinleider Vladimir Poetin vergeleken met Adolf Hitler. "Destijds, voor de Tweede Wereldoorlog, gedroeg Hitler zich op precies dezelfde manier als Poetin zich nu gedraagt tegenover Oekraïne", zei Pavel zaterdag tijdens een pro-Oekraïense demonstratie met duizenden deelnemers in Praag.

https://www.hln.be/buitenland/aanstaand ... ~ae1b317a/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

26 feb 2023, 13:34

door Wil. » 13 minuten geleden

Dit hebben we allemaal al besproken.

Ik herhaal een stukje van kort geleden:

UA was een belangrijke pion op het internationale schaakbord. Het Westen heeft aan de mouw getrokken van UA om 'bij ons' te komen. Rusland heeft even hard aan de andere mouw getrokken en gedreigd, maar Rusland had niet veel te bieden. Het is zelf een achtergebleven ontwikkelend land.

In dat getouwtrek heeft UA het voordeel aan het Westen gegeven en heeft het zich als soeverein land naar deze kant gericht. Dat is ook heel begrijpbaar als je de geschiedenis van UA kent. De ellende die ze van hun oostelijke buur - hun broer, zogezegd - hebben te verduren gekregen, valt nauwelijks te beschrijven.
Het stond in de sterren geschreven dat de keuze richting Westen zou gaan.

Jammer dan dat hij het nog eens benadrukt dat deze oorlog niet begonnen is op 24/02/2022 maar al veel eerder en wel degelijk georkestreerd werd in zijn volledige opzet door de VS. Iets waar velen bewust blind voor blijven.

En zoals hij zegt: "Maar die boodschap mag je niet brengen." en "Europa is in een Amerikaanse val gelopen: ik zie Europa dan ook als de grote verliezer in dit conflict"

Wil.

26 feb 2023, 13:49

Wat ik ook spijtig vind, is dat hij helemaal niet spreekt over de ellende die de oostelijke broeders over hen heen hebben gebracht en dat nu wéér doen. De afkeer voor die 'broederlijke liefde' verdwijnt niet op een paar generaties. Maar die boodschap brengt hij niet. Waarom eigenlijk niet?

Poetin zorgt er in zijn eentje voor dat die vrees en aversie en weerzin minstens tot het einde van de eeuw bestendigd wordt.

Of Europa er iets bij verliest of wint, zal afhangen van wie er wint. Als Rusland wordt verslagen of de strijd om economische redenen moet staken, dan heeft Europa voor zeker een eeuw vrede en vrijheid gewonnen. Ons gas zal duurder zijn, ja, maar weegt dat op tegen wat we winnen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

26 feb 2023, 14:17

Bij gebrtek aan vijand zou de Navo snel leeg gebloed zijn.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

E.T.

26 feb 2023, 14:20

Gebrek aan vijanden? Half het midden oosten en heel afrika willen een deeltje van onze koek. Een hek alleen zal niet voldoende zijn ...

Fred1950

26 feb 2023, 15:24

Wil. schreef:
26 feb 2023, 13:49
..... Als Rusland wordt verslagen of de strijd om economische redenen moet staken, dan heeft Europa voor zeker een eeuw vrede en vrijheid gewonnen. Ons gas zal duurder zijn, ja, maar weegt dat op tegen wat we winnen?
En wat winnen we dan wel eigenlijk aan onze imperialistische expansie drang ? Of stel het anders , wat heeft de VS , als voorbeeld , de laatste 40 jaar gewonnen door haar gemoei in de wereld ?

Dicksy

26 feb 2023, 15:58

THE WALL STREET JOURNAL:

NAVO's grootste Europese leden sluiten defensiepact met Oekraïne
Franse en Duitse leiders vertelden de Oekraïense president Zelensky dat hij vredesbesprekingen moet overwegen
(Bijgewerkt op 24 februari 2023 om 13:38 uur ET)

De functionarissen waren voorzichtig met te zeggen dat elke beslissing over wanneer en onder welke voorwaarden vredesbesprekingen beginnen, geheel aan Oekraïne is. De heer Sunak zei vrijdag dat het Westen Oekraïne wapens moet geven die het een "beslissend voordeel" op het slagveld zouden geven, inclusief gevechtsvliegtuigen.

Maar de publieke retoriek verhult de toenemende twijfel onder politici in het VK, Frankrijk en Duitsland dat Oekraïne de Russen uit Oost-Oekraïne en de Krim, die Rusland sinds 2014 controleert , zal kunnen verdrijven, en de overtuiging dat het Westen alleen kan helpen de oorlogsinspanningen zo lang, vooral als het conflict in een patstelling terechtkomt , zeggen functionarissen van de drie landen.

“We blijven herhalen dat Rusland niet mag winnen, maar wat betekent dat? Als de oorlog lang genoeg met deze intensiteit doorgaat, zullen de verliezen van Oekraïne ondraaglijk worden', zei een hoge Franse functionaris. "En niemand gelooft dat ze de Krim kunnen heroveren."

Dergelijke gesprekken staan ​​in schril contrast met de openbare opmerkingen deze week van president Biden en andere westerse leiders, die opriepen tot eenheid om wat zij Russische agressie noemden tegen te gaan. Niemand noemde het vooruitzicht dat Kiev in de nabije toekomst gesprekken met Moskou zou openen.

Amerikaanse functionarissen weigerden commentaar te geven op het voorgestelde NAVO-veiligheidspact. Washington heeft gezegd dat het wil dat Oekraïne na de oorlog voldoende bewapend is om toekomstige Russische aanvallen af ​​te schrikken.

De Duitse regering weigerde commentaar te geven. Woordvoerders van de Britse en Franse regering reageerden niet onmiddellijk op verzoeken om commentaar.

President Emmanuel Macron van Frankrijk en bondskanselier Olaf Scholz van Duitsland vertelden de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat hij vredesbesprekingen met Moskou moest gaan overwegen toen de drie leiders elkaar eerder deze maand in Parijs ontmoetten, zeiden mensen die bekend waren met het gesprek.

Tijdens het diner in het Élysée-paleis, de weelderige zetel van het Franse presidentschap, bracht de heer Macron een meer nuchtere boodschap, zeiden de mensen, terwijl hij de heer Zelensky vertelde dat zelfs dodelijke vijanden zoals Frankrijk en Duitsland vrede moesten sluiten na de Tweede Wereldoorlog.

De heer Macron vertelde de heer Zelensky dat hij een groot oorlogsleider was geweest , maar dat hij uiteindelijk zou moeten omschakelen naar politiek staatsmanschap en moeilijke beslissingen zou moeten nemen, zeiden deze mensen.

Enz.........

(Veiligheidsconferentie München van 17/02/2023 tot 19/02/2023)

https://www.wsj.com/articles/natos-bigg ... e-38966950

Een haar in de boter? :roll:

Dicksy

26 feb 2023, 16:17

Wil. schreef: ↑Vandaag, 13:49
..... Als Rusland wordt verslagen of de strijd om economische redenen moet staken, dan heeft Europa voor zeker een eeuw vrede en vrijheid gewonnen. Ons gas zal duurder zijn, ja, maar weegt dat op tegen wat we winnen?
Verslagen worden of de strijd staken is nog geen oplossing, zie WOI, na 21 jaar stonden ze weer aan onze deur. Of bedoelt u met verslagen worden volledig van de kaart kaart geveegd worden. Of alles terug aan Oekraine en op De Krim een US-marinebasis installeren om de veiligheid van Europa te garanderen? (Een natte droom van u veronderstel ik :roll: :lol: )

Rusland gekatapulteerd naar het stenen tijdperk, Europa leeft in vrede.....oef eindelijk. Wie is/wordt dan de vijand van de NAVO/VS of gaan we de expansiedrang van de VS even meehelpen bekostigen in het Amazonewoud? China misschien...is ook een mogelijkheid, India kan natuurlijk ook. :roll: Of is het dan toch maar een 'lokaal' conflict en mag Rusland blijven bestaan zodat we ons toch nog eens bij tijd en wijle kunnen uitleven? :roll:

Hoe ziet het groter plaatje eruit?

Wil.

26 feb 2023, 17:53

Dicksy schreef:
26 feb 2023, 15:58
terwijl hij (=Macron) de heer Zelensky vertelde dat zelfs dodelijke vijanden zoals Frankrijk en Duitsland vrede moesten sluiten na de Tweede Wereldoorlog.
Met die toestand kan Zelensky met 100% zekerheid akkoord gaan.
Duitsland was immers totaal knock out geslagen na de 2e WO.

Dat zit er mits een beetje geluk ook in voor de Oekraïners en de Russen. Dan zal UA heel erg bereid zijn om vrede te sluiten met RU.

Wil.

26 feb 2023, 17:58

Dicksy schreef:
26 feb 2023, 16:17
Wil. schreef: ↑Vandaag, 13:49
Verslagen worden of de strijd staken is nog geen oplossing, zie WOI, na 21 jaar stonden ze weer aan onze deur.
Ooit van de eindsituatie na WO 2 gehoord? Sindsdien in decennia geen Duitsers meer gezien, althans niet met zwarte laarzen en koppelriem aan.
de expansiedrang van de VS
Sloganeske taal bekt goed, maar waarover heb je het eigenlijk? Waar heeft de VS zijn grondgebied uitgebreid? Noem je het feit dat Finland, Zweden, de Baltische staten enz. bij de Navo aangesloten zijn of erbij aansluiting willen "expansiedrang van de VS" ? :roll:

Dicksy

26 feb 2023, 18:20

Sloganeske taal bekt goed, maar waarover heb je het eigenlijk? Waar heeft de VS zijn grondgebied uitgebreid? Noem je het feit dat Finland, Zweden, de Baltische staten enz. bij de Navo aangesloten zijn of erbij aansluiting willen "expansiedrang van de VS" ? :roll:
Men hoeft geen land te bezetten om zijn invloed ten volle te laten gelden.
Noem je het feit dat Finland, Zweden, de Baltische staten enz. bij de Navo aangesloten zijn of erbij aansluiting willen "expansiedrang van de VS" ? :roll
Dit bekt inderdaad goed en een dooddoener zonder inhoud.
Beloof u 10% als u geld stort want mijn vader is koning en is moeten vluchten. Zijn geld is namelijk geblokkeerd. Snappie :roll: .

Wil.

26 feb 2023, 18:23

Dicksy schreef:
26 feb 2023, 18:20
Men hoeft geen land te bezetten om zijn invloed ten volle te laten gelden.
Ja, belgië is 'ten volle onder de invloed' van de VS. Idem Duitsland, Noorwegen, Italië.

Ons land heeft invloed op Luxemburg en Nederland heeft invloed op ons land enz, enz.
Zo gaan we er niet komen, Dicksy.

Noem je het feit dat Finland, Zweden, de Baltische staten enz. bij de Navo aangesloten zijn of erbij aansluiting willen "expansiedrang van de VS" ? :roll:
Dit bekt inderdaad goed en een dooddoener zonder inhoud.
Beloof u 10% als u geld stort want mijn vader is koning en is moeten vluchten. Zijn geld is namelijk geblokkeerd. Snappie :roll: .
Ik weet niet wat jij de laatste tijd eet of rookt.
Er smurfen drie beesten door de soep.

Fred1950

26 feb 2023, 18:42

Wil. schreef:
26 feb 2023, 17:58
.....
..... Sindsdien in decennia geen Duitsers meer gezien, althans niet met zwarte laarzen en koppelriem aan.
Die hebben allemaal in Vlaanderen asiel aangevraagd. :mrgreen:
....Noem je het feit dat Finland, Zweden, de Baltische staten enz. bij de Navo aangesloten zijn of erbij aansluiting willen "expansiedrang van de VS" ? :roll:
Dat is inderdaad VS militaire expansiedrang ....

Dicksy

26 feb 2023, 18:44

Wat u zo blind maakt voor de VS gaat er bij mij werkelijk niet in en weet alleen gij en God. Dus kan ik beter die vraag aan u stellen:

"Ik weet niet wat jij de laatste tijd eet of rookt.
Er smurfen drie beesten door de soep."

Swat...... als het over het buitenlands beleid gaat van de VS zullen wij nooit overeenkomen. Ieder zijn meug.

Wil.

26 feb 2023, 20:08

Op de Russische staatszender brengt propagandist Solovyev een officier aan het woord. Die komt in militair uniform uitleggen dat de onderzeeërs met atoombommen zich aan de Californische kust bevinden. Daar lopen enkele tektonische platen die geregeld voor aardbevingen zorgen. Deze militair schetst het plaatje waarbij de San Andreasbreuklijn zou geactiveerd worden en waarbij ook Yellowstone met nucleaire bommen zou bestookt worden.

Onder Yellowstone ligt een supervulkaan die om de 500.000 jaar uitbarst. Er zit daar een enorme lavekamer waarin de druk geleidelijk groter wordt. Door deze plaats te bestoken met nucleaire bommen hoopt de brave man de hele westelijke helft van de VS te vernietigen.

Hij vergeet terloops dat er dan gedurende een jaar of twintig stofwolken rond de aarde zullen draaien die de opbrengst van de landbouw minstens zullen decimeren. Ook in Rusland.

Dit toont maar aan hoe ver doorgedraaid sommigen in Rusland zijn. Op die staatstv. komen voornamelijk visies die Poetin best kan verdragen. Echte kritiek op Poetins beleid komt er niet aan bod.

Draai dit nu even om en stel je voor dat in de VS dergelijke praat zou worden verkocht op de belangrijkste tv-zenders (bij gebrek aan een echte staatszender).

Het kan natuurlijk zijn dat dit filmpje door de Oekraïners is in elkaar gestoken met deep fake technieken om zo het vreedzame Rusland te beschadigen. Alle mogelijkheden open laten, nietwaar?