Bluft Poetin?
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Gemobiliseerde Russen komen in opstand tegen commandant: “Vecht zelf! We vertrekken wel te voet of met een taxi”
Er zijn opnieuw beelden opgedoken van gemobiliseerde Russen die in opstand komen tegen hun bevelhebber. Deze keer gaat het om militairen van het 1004de regiment van Kaliningrad, de meest westelijke grote stad van Rusland, tussen Polen en Litouwen. Ze zeggen dat ze het niet meer pikken hoe ze behandeld worden door de milities van de zelfverklaarde Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, waar ze ingezet worden. “Vecht zelf”, klinkt het onomwonden.
https://www.hln.be/buitenland/gemobilis ... ~ab024498/
Gemobiliseerde Russen komen in opstand tegen commandant: “Vecht zelf! We vertrekken wel te voet of met een taxi”
Er zijn opnieuw beelden opgedoken van gemobiliseerde Russen die in opstand komen tegen hun bevelhebber. Deze keer gaat het om militairen van het 1004de regiment van Kaliningrad, de meest westelijke grote stad van Rusland, tussen Polen en Litouwen. Ze zeggen dat ze het niet meer pikken hoe ze behandeld worden door de milities van de zelfverklaarde Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, waar ze ingezet worden. “Vecht zelf”, klinkt het onomwonden.
https://www.hln.be/buitenland/gemobilis ... ~ab024498/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Dat 'beetje meer' betalen, als steun aan Oekraïne, moet men er voor over hebben maar wel met dit verschil dat het Russisch gas wel definitief gaan vliegen is.Volgens gegevens van het Federale Bureau voor Economische Zaken en Exportcontrole, BAFA, betaalde Duitsland vorig jaar meer dan het dubbele voor aardgas in vergelijking met 2021, te midden van torenhoge prijzen in de energiecrisis ondanks een daling van de importvolumes met 30 % . Duitsland betaalde maar liefst 78,1 miljard dollar (74 miljard euro) voor de invoer van aardgas, meer dan het dubbele in vergelijking met de 37,8 miljard dollar (35,4 miljard euro) die het in 2021 aan de invoer van gas besteedde, zo blijkt uit officiële gegevens van Reuters .
Gelukkig zijn dat 'beetje meer' maar 'kleine getalletjes'.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
In Georgië (Tbilisi) vond gisteren een massabijeenkomst plaats. Er wordt betoogd tegen een wet die inhoudt dat zowat iedereen die kritiek heeft en geld ontvangt uit het buitenland, kan bestempeld worden als 'een buitenlands agent' en ook willen ze dat politieke gevangenen worden vrijgelaten.
Bemerk de pro-EU-vlaggen en zelfs UA-vlaggen.
De strijdleuze: "Weg met 'de Russische Wet' " omdat deze wet verplicht dat elke vereniging die meer dan 20% van haar geld krijgt uit het buitenland zich moet registreren als 'foreign agents' .
Na twee nachten van fel protest is de wet (voorlopig?) afgevoerd.

Daar zullen zeker de Amerikanen en Verhofstadt achter zitten. Gewone mensen protesteren niet tegen zulke wetten.
Bemerk de pro-EU-vlaggen en zelfs UA-vlaggen.
De strijdleuze: "Weg met 'de Russische Wet' " omdat deze wet verplicht dat elke vereniging die meer dan 20% van haar geld krijgt uit het buitenland zich moet registreren als 'foreign agents' .
Na twee nachten van fel protest is de wet (voorlopig?) afgevoerd.

Daar zullen zeker de Amerikanen en Verhofstadt achter zitten. Gewone mensen protesteren niet tegen zulke wetten.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Heeft het Georgisch parlement nu een drogreden gebruikt om die omstreden wet er door te jagen?Eerder drong de Amerikaanse ambassadeur in Georgië, Kelly Degnan, er bij het Georgische parlement op aan te weigeren het wetsvoorstel in overweging te nemen.
"De Verenigde Staten zijn tegen de wet op buitenlandse agenten in Georgië, ook al is die woord voor woord vertaald uit de Amerikaanse wet", zei ze.
-
't Is nog waar ook: bijna 100 jaar geleden hebben de Amerikanen een gelijkaardige wet gestemd.
Maar in 2012 is in Rusland een dergelijke wet in voege gekomen. Daarom noemen de betogers het vanzelfsprekend 'de Russische wet' .
Ook de vrouwelijke President van G. vermoedt dat Rusland de wet heeft 'ingefluisterd'.
Gelukkig is de wet afgevoerd.

Over het verschil tussen de Amerikaanse wet van 1930 en de 'Russische wet' in Georgië:
While he is in fact a critic of FARA, Jonas points out that the U.S. law originally came about in response to national security threats stemming from Nazi and Soviet influences, and the legislation was rarely invoked before Donald Trump's presidency. So by referring to FARA, he says, "Georgian Dream says that Western-funded NGOs are the same threat to Georgia as Nazi and Soviet agents were to the USA in 1938."
Hoewel hij in feite een criticus is van FARA, wijst Jonas erop dat de Amerikaanse wet oorspronkelijk tot stand kwam als reactie op bedreigingen van de nationale veiligheid die voortkwamen uit nazi- en Sovjetinvloeden, en dat de wetgeving zelden werd ingeroepen vóór het presidentschap van Donald Trump. Dus door naar FARA te verwijzen, zegt hij: "Georgian Dream (regeringscoalitie) zegt dat door het Westen gefinancierde ngo's dezelfde bedreiging voor Georgië vormen als nazi- en Sovjetagenten voor de VS in 1938."

Rusland zal gedacht hebben dat als een wereldmacht als de VS zo'n wet hebben dan dat nooit slecht zijn, dus wij als wereldmacht gaan dat ook invoeren. Rusland gebruikte in 2012 dus ook al een drogreden om een wet in te voeren waartegen de VS nu protesteert bij het Georgisch parlement maar zelf als wet hebben. Of is het omdat het in het oor gefluisterd werd door de Russen (weeral vermoeden)? Niet een heel klein beetje hypocriet van de VS, nietwaar.'t Is nog waar ook: 100 jaar geleden hebben de Amerikanen een gelijkaardige wet gestemd.
Maar in 2012 is in Rusland een dergelijke wet in voege gekomen. Daarom noemen de betogers het vanzelfsprekend 'de Russische wet' .
Ook de vrouwelijke President van G. vermoedt dat Rusland de wet heeft 'ingefluisterd'.
Gelukkig is de wet afgevoerd.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 09 mar 2023, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Mij lijkt het een achterhoede gevecht tussen RU en VS die G, beiden als deel van hun invloedssfeer beschouwen.Dicksy schreef: ↑09 mar 2023, 20:39Rusland zal gedacht hebben dat als een wereldmacht als de VS zo'n wet hebben dan dat nooit slecht zijn, dus wij als wereldmacht gaan dat ook invoeren. Rusland gebruikte in 2012 dus ook al een drogreden om een wet in te voeren waartegen de VS nu protesteert bij het Georgisch parlement maar zelf als wet hebben. Of is het omdat het in het oor gefluisterd werd door de Russen (weeral vermoeden)? Niet een heel klein beetje hypocriet van de VS, nietwaar.'t Is nog waar ook: 100 jaar geleden hebben de Amerikanen een gelijkaardige wet gestemd.
Gelukkig is de wet afgevoerd.![]()
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Wit-Rusland voert doodstraf in voor ambtenaren en militairen die verraad plegen
De Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko heeft een nieuwe wet ondertekend waardoor ambtenaren en militairen de doodstraf kunnen krijgen als ze verraad plegen. Wit-Rusland is het enige land in Europa waar de doodstraf nog bestaat. Die wordt uitgevoerd met een nekschot.
https://www.hln.be/buitenland/wit-rusla ... ~aad3bf5f/
Wit-Rusland voert doodstraf in voor ambtenaren en militairen die verraad plegen
De Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko heeft een nieuwe wet ondertekend waardoor ambtenaren en militairen de doodstraf kunnen krijgen als ze verraad plegen. Wit-Rusland is het enige land in Europa waar de doodstraf nog bestaat. Die wordt uitgevoerd met een nekschot.
https://www.hln.be/buitenland/wit-rusla ... ~aad3bf5f/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Herlees eerst zelf wat ze zei. Het staat in het blauw.door Wil. » 27 minuten geleden
Herlees mijn laatst bijgevoegde alinea waarin de verschillen worden aangegeven. Wie de gave van de nuance mist zou kunnen denken dat de ene wet dezelfde is als de andere.Herlees mijn laatst bijgevoegde alinea waarin de verschillen worden aangegeven. Wie de gave van de nuance mist zou kunnen denken dat de ene wet dezelfde is als de andere.door Dicksy » Vandaag, 20:02
Eerder drong de Amerikaanse ambassadeur in Georgië, Kelly Degnan, er bij het Georgische parlement op aan te weigeren het wetsvoorstel in overweging te nemen.
"De Verenigde Staten zijn tegen de wet op buitenlandse agenten in Georgië, ook al is die woord voor woord vertaald uit de Amerikaanse wet", zei ze.
En woord voor woord betekent letterlijk. Niks nuance dus.
-
Geef eens de bron van je quote, aub.
Het spijt me, maar je mist de essentiële verschillen. Ik help je even een handje:
- elk land heeft wetten die ernaar streven om buitenlandse invloeden in kaart te brengen. Zo wil belgië bv.weten waar de financiële stromen van de moskeeën vandaan komen, met name van Turkije en S.-A. Dat is een terechte bekommernis. Houdt dat een gevaar in voor de democratische rechten in de maatschappij? Zo lang er tegenkrachten bestaan die de balans in evenwicht houden en de vrijheden garanderen, is er geen probleem.
- de VS hebben naast die bewuste wet andere wetten die de rechten van de burgers beschermen. Om te beginnen is daar het 1st Amendment bij de Grondwet dat het recht op vrije meningsuiting in alle brutaliteit garandeert. Die vrije meningsuiting is van uiterst groot belang in een democratie (zie mijn aanzet tot definitie die ik gisteren heb gegeven). Het verbieden van een krant of tijdschrift mag dan soms de stille of uitgesproken wens zijn van een politicus, het is onmogelijk in de VS tenzij de krant oproept tot geweld of revolutie.
- Rusland heeft een dergelijke wet en heeft die gebruikt om alle oppositiestemmen in de media monddood te maken. Er is nu in heel Rusland geen enkele krant/tv-kanaal dat Poetin zwaar op de korrel neemt . Geen enkele.
Dit is de voornaamste reden waarom de oppositie in Georgië vreesde voor een dergelijke wet: die zou het mogelijk maken om identieke 'Russische maatregelen' te nemen tegenover bepaalde groepen.
Dit is de minimale nuance die je zou moeten onderkennen bij het vergelijken van de FARA wet in de VS, de Russische wet en de poging om in G. hetzelfde door te drukken.
Gelukkig is het volk massaal op straat gekomen (zoals in UA) en is de wet afgevoerd.
Het spijt me, maar je mist de essentiële verschillen. Ik help je even een handje:
- elk land heeft wetten die ernaar streven om buitenlandse invloeden in kaart te brengen. Zo wil belgië bv.weten waar de financiële stromen van de moskeeën vandaan komen, met name van Turkije en S.-A. Dat is een terechte bekommernis. Houdt dat een gevaar in voor de democratische rechten in de maatschappij? Zo lang er tegenkrachten bestaan die de balans in evenwicht houden en de vrijheden garanderen, is er geen probleem.
- de VS hebben naast die bewuste wet andere wetten die de rechten van de burgers beschermen. Om te beginnen is daar het 1st Amendment bij de Grondwet dat het recht op vrije meningsuiting in alle brutaliteit garandeert. Die vrije meningsuiting is van uiterst groot belang in een democratie (zie mijn aanzet tot definitie die ik gisteren heb gegeven). Het verbieden van een krant of tijdschrift mag dan soms de stille of uitgesproken wens zijn van een politicus, het is onmogelijk in de VS tenzij de krant oproept tot geweld of revolutie.
- Rusland heeft een dergelijke wet en heeft die gebruikt om alle oppositiestemmen in de media monddood te maken. Er is nu in heel Rusland geen enkele krant/tv-kanaal dat Poetin zwaar op de korrel neemt . Geen enkele.
Dit is de voornaamste reden waarom de oppositie in Georgië vreesde voor een dergelijke wet: die zou het mogelijk maken om identieke 'Russische maatregelen' te nemen tegenover bepaalde groepen.
Dit is de minimale nuance die je zou moeten onderkennen bij het vergelijken van de FARA wet in de VS, de Russische wet en de poging om in G. hetzelfde door te drukken.
Gelukkig is het volk massaal op straat gekomen (zoals in UA) en is de wet afgevoerd.

socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Blijkbaar is het "Volk" (plebejers) daar dan heel goed bewust van wat haar politici uitbroeden. Ofwel is de oppositie daar heel "machtig" ofwel zijn er mobiliserende krachten aan het werk geweest die dat volk een reden konden geven om op straat te komen. Een gelijkaardig scenario zie ik in Vlaanderen nog niet zo gauw voorkomen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
Georgië heeft al eens op de rand gestaan van wat in UA bezig is te gebeuren. De Russische tanks zijn daar onlangs nog eens binnengereden.socrates schreef: ↑09 mar 2023, 22:19Blijkbaar is het "Volk" (plebejers) daar dan heel goed bewust van wat haar politici uitbroeden. Ofwel is de oppositie daar heel "machtig" ofwel zijn er mobiliserende krachten aan het werk geweest die dat volk een reden konden geven om op straat te komen. Een gelijkaardig scenario zie ik in Vlaanderen nog niet zo gauw voorkomen.
Het feit dat dit wetsvoorstel is afgevoerd, mag je wijten aan alle drie de redenen die je aanhaalt. Inderdaad, in Vlaanderen zal dit nog niet snel gebeuren. We leven een té goed leven om ons druk te maken. Georgiërs hebben veel te winnen door zich naar Europa te richten en veel te verliezen als ze 'de Russische wet' zouden over zich krijgen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.