Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

21 apr 2023, 18:35

BOEDAPEST, 20 april. /TASS/. De Hongaarse regering beschouwt Rusland als haar economische partner en de VS als haar vriend, Gergely Gulyas, hoofd van het kantoor van de Hongaarse premier, donderdag tegen verslaggevers.

Toen hem werd gevraagd naar de betrekkingen van Hongarije met de twee grootmachten, zei hij: "Rusland is onze partner en de Verenigde Staten zijn onze vriend."

"Rusland is nu economisch onze partner en het zou onze vriend kunnen worden als het zich houdt aan internationaalrechtelijke overeenkomsten", zei Gulyas, die de rang van minister in het Hongaarse kabinet bekleedt.
De Hongaren zijn zo dom nog niet. Ik zou ook meer waarde hechten aan een economische partner dan aan een vriend als de VS.
Orban zegt ook dat de VS niet moeten proberen om Hongarije in een conflict te betrekken dat niet het hunne is, het Hongaarse volk heeft daar niet voor gekozen. Als vrienden onder elkaar mag dit gezegd worden aldus Orban. Hij beseft maar al te goed welk vlees hij in de kuip heeft met de VS als 'vriend' maar zoekt ook geen problemen met de VS.
https://www.youtube.com/watch?v=ZH3eilcSMPk

18 apr 2023 #rmxnews
Hungarian Prime Minister Orbán has stated that Hungary will not be pushed into a war on the side of Ukraine by the US, after the US hit a Hungarian-based bank with sanctions for allegedly being a front for Russian interests.
Vertaling: De Hongaarse premier Orbán heeft verklaard dat Hongarije niet door de VS in een oorlog aan de kant van Oekraïne zal worden geduwd, nadat de VS een in Hongarije gevestigde bank hebben getroffen met sancties omdat ze naar verluidt een dekmantel zijn voor Russische belangen.

Wil.

21 apr 2023, 19:07

Dicksy schreef:
21 apr 2023, 18:35
BOEDAPEST, 20 april. /TASS/. De Hongaarse regering beschouwt Rusland als haar economische partner en de VS als haar vriend, Gergely Gulyas, hoofd van het kantoor van de Hongaarse premier, donderdag tegen verslaggevers.

Toen hem werd gevraagd naar de betrekkingen van Hongarije met de twee grootmachten, zei hij: "Rusland is onze partner en de Verenigde Staten zijn onze vriend."

"Rusland is nu economisch onze partner en het zou onze vriend kunnen worden als het zich houdt aan internationaalrechtelijke overeenkomsten", zei Gulyas, die de rang van minister in het Hongaarse kabinet bekleedt.
De Hongaren zijn zo dom nog niet. Ik zou ook meer waarde hechten aan een economische partner dan aan een vriend als de VS.
Je hebt duidelijk een andere lezing van de feiten dan ik. Dat mag want ook jij hebt het recht op fouten :wink:

"Rusland is nu economisch onze partner" , staat er. Het zou echter een 'upgrade' tot 'vriend' kunnen krijgen maar daar is een voorwaarde aan verbonden: de internationale overeenkomsten erkennen.

Die internat. overeenkomsten naleven, dat is een bonus. Voorlopig heeft RU die bonus nog niet gehaald en dus kan het land niet stijgen tot de status van 'vriend'. Ook met vrienden zoals de VS doet men zaken.
RU heeft HU trouwens al gedegradeerd tot de 'unfriendly nations', maar het blijven wel economische partners. Echter niet meer dan dat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

21 apr 2023, 19:36

door Wil. » 13 minuten geleden
"Rusland is nu economisch onze partner" , staat er. Het zou echter een 'upgrade' tot 'vriend' kunnen krijgen maar daar is een voorwaarde aan verbonden: de internationale overeenkomsten erkennen.
Waarom zou Rusland de vriend moeten worden van Hongarije, met welke meerwaarde? Ze werken economisch samen, verdragen elkaar, en niet onbelangrijk, ze laten elkaar gerust. Wat wil je nog meer. :roll:
Hongarije beseft heel goed de betekenis van: "beter een goede buur dan een verre vriend". Dat laat hij duidelijk verstaan aan de VS dat ze niet moeten proberen om Hongarije in een conflict te betrekken dat niet hunne is.
Die internat. overeenkomsten naleven, dat is een bonus. Voorlopig heeft RU die bonus nog niet gehaald en dus kan het land niet stijgen tot de status van 'vriend'. Ook met vrienden zoals de VS doet men zaken.
RU heeft HU trouwens al gedegradeerd tot de 'unfriendly nations', maar het blijven wel economische partners. Echter niet meer dan dat.
En meer moet dat voor Rusland ook niet zijn. Niet iedereen moet vriend van mekaar zijn om zaken te kunnen doen en zonder dat ze mekaar de kop in kloppen. Leven en laten leven is het devies van Rusland t.o.v. Hongarije in dit conflict en niks meer of minder.
Je hebt duidelijk een andere lezing van de feiten dan ik. Dat mag want ook jij hebt het recht op fouten :wink:

Wil.

21 apr 2023, 21:45

Wat de betekenis is van 'unfriendly countries' dringt toch niet helemaal tot je door, lijkt me.
Die uitlating van jou van 'meer moet dat niet zijn voor Rusland' wordt wel tegengesproken door de Russen zelf. Ook dat economisch samenwerken, waarover jij schrijft, is iets uit het verleden, man. De EU-sancties worden nu ook door de Hongaren toegepast.

Uit Newsweek:

Afbeelding

Vertaling:

"Hongarije heeft alle anti-Russische sanctiepakketten van Brussel ondertekend en is gedwongen zich daar strikt aan te houden", zei Stanislavov donderdag tegen het Russische staatspersbureau RIA Novosti. "Daarom is het geclassificeerd als een land dat onvriendelijk is tegenover Rusland, waartegen onze vergeldingsmaatregelen kunnen worden toegepast."

Hij zei echter dat Moskou "optimistisch" was dat er "constructieve interactie met Hongarije" zou zijn.
"Boedapest toont een pragmatisch standpunt, dat het niet zal opgeven, zelfs niet onder druk van zijn bondgenoten in de EU en de NAVO", voegde hij eraan toe.

Deze Stanislavov is de Russische gezant in Bulgarije. Hij weet dat Hongarije willens nillens moet aansluiten bij de politiek van de EU (HU ontvangt enorme sommen van de EU) maar hij wil HU blijven siroop aan de baard smeren om te proberen het land ooit los te weken van de EU.
Toch zal HU ook vergeldingsmaatregelen mogen verwachten van RU.

"Vergeldingsmaatregelen" en gedaan met economisch samen te werken wegens de EU-sancties ... Meer moet dat niet zijn, Dicksy?

Dicksy

21 apr 2023, 22:15

Hongarije sluit nieuwe energie-akkoorden af met Rusland, tot ergernis van VS en EU
(Dinsdag 11/4/2023)

Eigenlijk zou er moeten staan:
Hongarije sluit nieuwe energie-akkoorden af met Rusland, tot ergernis van ‘zijn vrienden’.

Meer moet dat niet zijn.

Wil.

21 apr 2023, 22:30

Zoals je zelf heel goed weet (of toch zou moeten weten) heeft Hongarije al in Mei '22 een uitzondering bedongen omtrent de levering van olie.
En die uitzondering geldt ook voor Slovakije en Tsjechië. Dit omdat deze landen geen havens hebben langswaar Lng kan ingevoerd worden.

Afbeelding

De Hongaren hernieuwen nu een contract dat al lang door de EU was toegestaan.

"vergeldingsmaatregelen" tegenover een economische partner, Dicksy. Maar we weten allemaal dat Orban niet van harte meewerkt, maar voor het smeer likt de kat de kandeleer. En die eurobillions smaken heel goed.

Dicksy

22 apr 2023, 10:18

Wat kan Oekraïne realistisch gezien verwachten te bereiken met zijn aanstaande offensief?
Oekraïne zal worstelen om de oorlog te winnen ondanks het geplande zomeroffensief, waarmee de basis wordt gelegd voor mogelijke vredesonderhandelingen, aldus de militaire analist van Sky News, de gepensioneerde vice-maarschalk Sean Bell .
Hij schreef: "De toon is gezet voor een zomer van offensieve actie, met beide partijen gefocust op verschillende doelen.
"Tegen het einde van de zomer zullen beide partijen uitgeput zijn, geen munitie meer hebben en dringend behoefte hebben aan een pauze - de voorwaarden voor onderhandeling.
"Nu Rusland (het grootste deel van) de Donbas heeft veroverd, zou het de overwinning kunnen claimen - althans voor een binnenlands publiek - nadat het de focus van zijn speciale militaire operatie heeft bereikt.
"De grotere uitdaging voor Volodymyr Zelenskyy is het accepteren van afgestaan ​​gebied. Hier zal de Amerikaanse diplomatie zegevieren."

Hij vervolgde: "De oorlog die Oekraïne zal worstelen om te winnen en Rusland zal worstelen om te verliezen - rommelt voort. Verwacht dat de diplomatieke druk zal toenemen om een ​​onderhandelde oplossing te vinden, ondanks de implicaties."
De verkiezingen(campagnes) in de VS staan voor de deur en de steun voor Oekraïne zal zeker een rol spelen in deze en dus moet het probleem Oekraïne opgelost zijn tegen dat de verkiezingen plaatvinden. Dat de Amerikaanse diplomatie hier zal zegevieren is diplomatisch uitgedrukt om niet te moeten zeggen dat het een straatje zonder einde is en ze het niet kunnen blijven volhouden.
Het Westen is het pad al aan het effenen voor als het tegenoffensief van die Oekraïners niet het verhoopte succes geeft en zal Zelensky kunnen/moeten inbinden, of hij het nu leuk vindt of niet.
Als ik dit lees dan toch een terechte vraag die ik mij maakte:
Dicksy 20 apr 2023, 16:56
Heeft het Westen eigenlijk wel echt vertrouwen in dat tegenoffensief ondanks die massale militaire steun stelde ik mij de vraag. :roll:

Wil.

22 apr 2023, 11:08

Denk eens aan 'toeschouwer' China. Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen. Het zou voor de VS ook de beslissende nederlaag zijn als grootste militair blok. Wat denk je? Gaan de VS dat laten gebeuren?

Fred1950

22 apr 2023, 11:19

Wil. schreef:
Denk eens aan 'toeschouwer' China. Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen. .....
Denk ge echt dat de Chinezen op die manier denken en redeneren ? Dat zou bepaald infantiel zijn , en ik geloof niet dat ze dat zijn.

socrates

22 apr 2023, 11:23

Fred1950 schreef:
22 apr 2023, 11:19
Wil. schreef:
Denk eens aan 'toeschouwer' China. Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen. .....
Denk ge echt dat de Chinezen op die manier denken en redeneren ? Dat zou bepaald infantiel zijn , en ik geloof niet dat ze dat zijn.
Ik vermoed dat Xi zich nog niet klaar voelt om een oorlog te beginnen met de protégé (Taiwan) van de VS.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Dicksy

22 apr 2023, 11:29

Wil. 20 minuten geleden
Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen
U hebt recht op denkfouten maar denk eens verder:
Voor China komt het veel beter uit dat de handen van de VS gebonden zijn in Oekraïne. Xi zou een echte domme kloot moeten zijn als hij zou wachten, om Taiwan aan te vallen, tot het moment dat de VS hun handen van Oekraïne aftrekken.
En dus zal de VS moeten kiezen of Oekraïne of Oekraïne en China of China alleen. Wat is in het meeste belang van de VS?
Wat denk je? Gaat de VS op twee 'fronten' kunnen vechten en dan ook nog eens de steun vragen van zijn NAVO bondgenoten mochten zij een tweefronten beleid gaan voeren? Voor de VS is de dreiging van China veel acuter dan het probleem Oekraïne, dat zal een probleem voor W-Europa alleen worden.

Fred1950

22 apr 2023, 11:31

socrates schreef:
22 apr 2023, 11:23
.....
Ik vermoed dat Xi zich nog niet klaar voelt om een oorlog te beginnen met de protégé (Taiwan) van de VS.
Ik denk dat hij dat nooit zal doen. Taïwan economisch "verleiden" en op politiek vlak de VS "zwart maken" zal meer effect hebben , ook al duurt het nog jaren vooraleer Taïwan zich aan de zijde van het vasteland zal scharen. De VS zijn in elk geval goed bezig met zichzelf vuil te maken door al de perikelen met Trump , de schandalen , en last but not least, de moordpartijen in scholen en op zwarten.

Fred1950

22 apr 2023, 12:20

Een Russisch schip met meststoffen is vanuit Letland , ondanks de sancties/blokkade , naar Afrika vertrokken , en dat dankzij de bemiddeling door de VN wegens de hongersnood in Afrika.

Wanneer gebeurt dat ook eens met het Oekraïms graan dat her en der ligt te rotten ? :evil:

Wil.

22 apr 2023, 14:08

Dicksy schreef:
22 apr 2023, 11:29
Wil. 20 minuten geleden
Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen
U hebt recht op denkfouten maar denk eens verder:
Voor China komt het veel beter uit dat de handen van de VS gebonden zijn in Oekraïne. Xi zou een echte domme kloot moeten zijn als hij zou wachten, om Taiwan aan te vallen, tot het moment dat de VS hun handen van Oekraïne aftrekken.
En dus zal de VS moeten kiezen of Oekraïne of Oekraïne en China of China alleen. Wat is in het meeste belang van de VS?
Wat denk je? Gaat de VS op twee 'fronten' kunnen vechten en dan ook nog eens de steun vragen van zijn NAVO bondgenoten mochten zij een tweefronten beleid gaan voeren? Voor de VS is de dreiging van China veel acuter dan het probleem Oekraïne, dat zal een probleem voor W-Europa alleen worden.
Socrates heeft het antwoord al gegeven: "Ik vermoed dat Xi zich nog niet klaar voelt om een oorlog te beginnen met de protégé (Taiwan) van de VS."

Je hebt duidelijk ook geen zicht op de economische problemen waarvoor Xi zich momenteel geplaatst ziet. Die moeten eerst van de baan. Xi gaat afwachten wat de VS doet in UA.

Wat Fred weer raaskalt, dat laat ik voor wat het is. :roll:

Dicksy

22 apr 2023, 14:40

door Wil. » 16 minuten geleden
Wil. 20 minuten geleden
Je hebt duidelijk ook geen zicht op de economische problemen waarvoor Xi zich momenteel geplaatst ziet. Die moeten eerst van de baan. Xi gaat afwachten wat de VS doet in UA.
Het heeft geen nut Wil. om nu te gaan verwijzen naar de quote van socrates om de meubeltjes te redden. U maakte de denkfout met uw quote, niet ik of socrates en daar heb ik u op gewezen en ook uitgelegd.
En ik kan de reactie wel bijtreden van socrates maar niet dat Xi het als groen licht zou bezien als de VS Oekraïne zou opgeven om Taiwan binnen te vallen. Een ‘vijand’ die op twee fronten moet strijden is zwakker dan een vijand die op één front moet strijden.