Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

11 feb 2020, 16:28

Zijt ge daar weer met uw waterstof motor ? :lol: Ik heb hier al verschillende keren neergepend dat die niet zal doorbreken, en ook waarom dat die er niet zal komen. [/quote

Natuurlijk, als ze de gewone diesel willen verbannen in 2030/35, en ze het nut van de blauwe diesel niet willen inzien,en binnen een paar jaar gaan ondervinden dat die E auto ook niet het beste idéé is ,dan gaan ze met rode wangen toch de waters(t)of motor promoten, :D alleen is Europa(en de andere contingenten) er nog niet klaar voor wegens niet genoeg laad capaciteit ,en daar de Eu het begint te berijpen dat dat laden van die E auto's ook voor vele landen problematisch gaat worden, en dat de E auto alleen door de fabrikanten gebouwd wordt om de boeten voor de uitstoot te vermijden,gaan ze uiteindelijk toch hun joker inzetten op de waterstof motor,en als het van de fabrikanten afhing, zou de bouw van waterstof wagen al een versnelling hoger mogen, maar ze moeten luisteren naar de Eu dus blijven de plannen nog in de schuif liggen.
Zeker voor het groot internationaal vervoer zou dat een must zijn.....
https://www.waterstofnet.eu/nl/toepassi ... gio-wr-2-0

https://www.logistiek.nl/distributie/ni ... 1581434828
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

11 feb 2020, 21:00

Zum letzten mahl .... Het probleem is niet die waterstof auto of die waterstof motor, het probleem is de waterstof zelf ! Er bestaat geen groene of blauwe waterstof, er bestaat alleen grijze waterstof gemaakt uit aardgas , en bij de productie ervan gaat er voor iedere molecule aardgas , één molecule CO2 de lucht in. En daarbij vraagt de productie van 'groene waterstof' uit elektriciteit oneindig veel energie, zoveel zelfs dat met die energie vier elektrische wagens dezelfde afstand kunnen afleggen als een waterstof auto. Het feit alleen al dat men zelfs kerncentrales zou moeten bijzetten om die 'groene waterstof' aan te maken is voor iedereen een brug te ver, ook voor Europa. En Europa zal ook niet toelaten om 'grijze waterstof' uit aardgas te gebruiken vanwege de CO2 uitstoot.

Wil.

11 feb 2020, 22:59

en bij de productie ervan gaat er voor iedere molecule aardgas , één molecule CO2 de lucht in.
Bedoel je dat er CO2 vrijkomt bij het chemisch openbreken van het gas? Of bedoel je dat er daarnaast andere energiebronnen moeten gebruikt worden die CO2 produceren?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

12 feb 2020, 00:13

Wil. schreef:
11 feb 2020, 22:59
en bij de productie ervan gaat er voor iedere molecule aardgas , één molecule CO2 de lucht in.
Bedoel je bij het chemisch openbreken van het gas? Of bedoel je dat er daarnaast andere energiebronnen moeten gebruikt worden die CO2 produceren?
Ge tracht weer de slimste uit te hangen nietwaar ... :lol:

Bij de "reforming" wordt een mengsel van aardgas en stoom tot ongeveer 1000 °C verhit waarbij "syngas" wordt gevormd. Dat syngas is een mengsel van waterstof en koolstofmonoxide. Dat koolstofmonoxide wordt van het waterstof afgezonderd en nadien bij ongeveer 130 °C en ook nog eens tezamen met stoom tot een hoeveelheid waterstof en CO2 omgevormd. Voor dit alles is extra energie nodig en die temperaturen haalt men in de praktijk door de verbranding van aardgas ( die dus niet aan de reactie meedoet ) waardoor dus ook nog een extra hoeveelheid CO2 in de lucht vrij komt ( allemaal terug te vinden op Wikipedia ). Bij beide stappen wordt ook water ( de stoom of H2O ) "opengebroken" zoals jij dat zo mooi schrijft.

Eén molecule methaan heeft één atoom koolstof ( symbool C ) aan boord, en dat is hetzelfde C atoom dat je in de molecule CO2 gaat terugvinden na dat twee stappen chemisch proces.

En wat vraagt de papa nu aan ons Willeke ? https://www.youtube.com/watch?v=Ic4M4Dfqns0 :D

Fazal

12 feb 2020, 10:19

Ik hoop van harte dat jullie dat klimaatprobleem, met al die kennis, binnenkort zullen kunnen oplossen. :wink:

figaretto

12 feb 2020, 11:19

Fazal schreef:
Ik hoop van harte dat jullie dat klimaatprobleem, met al die kennis, binnenkort zullen kunnen oplossen. :wink:
Overigens Fazal, stel ik me de vraag of er sowieso wel een klimaatprobleem is ? Goed, ik neem aan dat de aarde lichtjes opwarmt, net zoals ze dat vroeger al meerdere keren deed en ook meerdere keren weer afkoelt.
En indien de CO2 daarin een rol speelt ? Wel, dat men dan gaat betogen en optreden tegen die landen die er niets aan doen. Gisteren zag ik bij VRT-journaal dat die uitstoot niet verder stijgt in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Op de meeste andere plaatsen stookt men er verder lustig op los. Maar hier mag je met je auto de stad niet meer binnen, krijg je geen zakje meer om je boontjes en je mandarientjes mee naar huis te nemen en is een plastic rietje om je cola te slurpen een zonde tegen het milieu en de menselijkheid....
Zucht...

Fred1950

12 feb 2020, 12:19

figaretto schreef:
12 feb 2020, 11:19
Fazal schreef:
Overigens Fazal, stel ik me de vraag of er sowieso wel een klimaatprobleem is ? Goed, ik neem aan dat de aarde lichtjes opwarmt, net zoals ze dat vroeger al meerdere keren deed en ook meerdere keren weer afkoelt.
En indien de CO2 daarin een rol speelt ? Wel, dat men dan gaat betogen en optreden tegen die landen die er niets aan doen. Gisteren zag ik bij VRT-journaal dat die uitstoot niet verder stijgt in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Op de meeste andere plaatsen stookt men er verder lustig op los. Maar hier mag je met je auto de stad niet meer binnen, krijg je geen zakje meer om je boontjes en je mandarientjes mee naar huis te nemen en is een plastic rietje om je cola te slurpen een zonde tegen het milieu en de menselijkheid....
Zucht...
Vroeger ? De opwarming gebeurt nu veel te snel, en dan kan het niet aan de aarde liggen, maar aan onszelf. Dat die uitstoot niet verder stijgt in Europa, de Verenigde Staten en Japan is net te danken aan het feit dat "je met je auto de stad niet meer binnen mag, je geen zakje meer krijft om je boontjes en je mandarientjes mee naar huis te nemen en een plastic rietje om je cola te slurpen een zonde is" , enz... enz... Eigelijk is dat nog veel te positief bekeken , de CO2 uitstoot zou moeten dalen en niet constant gelijk blijven.

Nu , iedereen doet zijn best hoor, en vooral China. China wordt in de toekomst het properste land ter wereld wat CO2 uitstoot betreft. Er zitten trouwens nog andere addertjes onder het gras en dat is de "warmteververvuiling" op zich ( denk aan de koeltorens van kerncentrales ) waar nooit over gesproken wordt en de methaan ( aardgas ) lekken.

Kennis ? Die is er voldoende, maar diegenen die er iets over te vertellen hebben, hebben niets in de pap te brokken. It's all about the money. Men waarschuwt al sinds 1971 ( rapport van de club van Rome ) voor de problemen die nu pas herkenbaar worden, maar niemand nam dat toen serieus in de stijl van "we zien dan wel, en het zal allemaal niet zo erg zijn, en ze vergissen zich waarschijnlijk, en dan vinden we wel een oplossing". Die oplossing komt veel te laat om nog catastrofes te kunnen vermijden ....

Wil.

12 feb 2020, 12:35

Fred1950 schreef:
12 feb 2020, 12:19
Nu , iedereen doet zijn best hoor, en vooral China. China wordt in de toekomst het properste land ter wereld wat CO2 uitstoot betreft.
Wanneer zal dat zijn? Kijk naar de feiten:

Afbeelding

Vind je dit "op weg naar het properste land" qua CO2 uitstoot?

En wat hiervan te denken?

"To meet its climate goal as stipulated in the Paris agreement, China will need to reduce its coal power capacity by 40 percent over the next decade, according to Global Energy Monitor’s analysis. At present, this seems unrealistic. In addition to roughly 1,000 gigawatts of existing coal capacity, China has 121 gigawatts of coal plants under construction, which is more than is being built in the rest of the world combined."

Fred1950

12 feb 2020, 13:07

Simpel hoor .... Er bestaan al centrales waarvan ze de CO2 opvangen en voor iets anders gebruiken. De Chinezen houden die zaken liever voor zichzelf en gaan dat niet de wereld rondvertellen. Anderzijds hebben ze nu ook al het meeste aantal zonnepanelen ter wereld in gebruik, en hun windmolens rijzen als paddestoelen uit de grond.

Trouwens, een moderne kolencentrale heeft een rendement van 40 % , Een STEG-centrale ( moderne gascentrale ) heeft een rendement van "ook maar" 60 %. De rookgassen van een moderne kolencentrale worden gefilterd op fijn stof , zwaveldioxide , stikstofoxides zoals dat tegenwoordig ook bij de moderne dieselwagens het geval is.

Wil.

12 feb 2020, 14:42

Fred1950 schreef:
Simpel hoor .... Er bestaan al centrales waarvan ze de CO2 opvangen en voor iets anders gebruiken. De Chinezen houden die zaken liever voor zichzelf en gaan dat niet de wereld rondvertellen.
Heb je daarvan enig bewijs, Sof?

Wil.

12 feb 2020, 14:44

Fred1950 schreef:
Trouwens, een moderne kolencentrale heeft een rendement van 40 % , Een STEG-centrale ( moderne gascentrale ) heeft een rendement van "ook maar" 60 %. De rookgassen van een moderne kolencentrale worden gefilterd op fijn stof , zwaveldioxide , stikstofoxides zoals dat tegenwoordig ook bij de moderne dieselwagens het geval is.
Waarom gaat de curve van de CO2 dan zo scherp omhoog?

Fazal

12 feb 2020, 16:03

Teveel koeien: boeren en scheten laten.

Koeien zorgen voor 5% van de CO2-uitstoot op aarde, maar hulp is onderweg. Koeien zorgen voor lekkere melk, maar zijn ook verantwoordelijk voor 5 procent van de totale CO2-uitstoot op onze planeet. ... Dat methaan komt vrij als een koe boert, maar wel via de neusgaten.

Zo’n 1,7 miljard runderen lopen er op aarde rond. Die zijn niet alleen een bron van vlees, melk en kaas, maar ook van broeikasgassen. Vooral dan van methaan, dat vrijkomt bij de vertering door herkauwers en de dieren zowel langs de voor- als achterkant verlaat.

Deels daardoor zijn runderen in hun eentje verantwoordelijk voor twee derde van de klimaatimpact van de hele veestapel.

https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... erandering

Oplossing: een soort LEZ voor runderen invoeren.
Geen auto's en ook geen koeien meer! :wink:

tokkio

12 feb 2020, 16:57

Waarom gaat de curve van de CO2 dan zo scherp omhoog?
De recente bosbranden in Australe en Brazilië hebben een grote inpakt,als ook de vulkaan uitbarsting onlangs in Thailand,ook zijn niet alleen de koeien verantwoordelijk voor de methaan, ook de olie en gaswinning speelt een rol ,dat en de 7,5 miljard mensen,die nog van alles verbranden van hout,gas tot steenkool ,en de grote schepen, auto's en vliegtuigen,doen er een schepje op,dus wat ze ons allemaal opdringen brengt niets op dat is alleen een drogreden om geld te ontvangen.
Maar geduld Fred 1950 de waterstof motor komt er door :D
https://www.autoblog.nl/archive/2009/03 ... nzinemotor
En de Belgische :D wetenschappers zoeken een oplossing.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/
Maar er zijn wel nog andere alternatieven,om de auto milieu vriendelijk voort te duwen.... :D
https://fenixx.news/2019/10/28/deskundi ... kSH3cV3h_U
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal

12 feb 2020, 18:06

Waarom geen zeil op onze auto plaatsen? Mèt ook nog een Ra natuurlijk.
Wind genoeg hier in onze contreien. In Duitsland 'fahren' ze al altijd met alles. :wink:

figaretto

12 feb 2020, 18:48

Toen ik nog jong was, ettelijke decennia geleden, verspreidden Greenpeace en dergelijke milieu-organisaties zelfklevers met de tekst : Kernenergie ? Neen, bedankt.. Goedmenende mensen kleefden zoiets op hun wagen en jongeren op hun boekentas of jekker. Blijkbaar heeft de overheid deze wens ter harte genomen en de gevolgen zijn er. Teveel CO2 vindt men.
Vandaag zou het gepaster zijn stickers te vertonen met de tekst : Kernenergie ? Ja, graag.