Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
... enne , halen ze het geld van je rekening via een automatische SEPA betaling ? Ik betaal niet automatisch , en dan krijg ik elke maand een bericht met een betalingsverzoek voor de voorschotfactuur.Seppe123 schreef: ↑09 mei 2022, 09:03Heeft er iemand het volgende probleem? Ik krijg geen facturen meer aan van Luminus.
Ik ben naar hen overgestapt op 5 december en heb 1 rekening gehad voor december ( in maart). Sindsdien niets meer. Normaal wordt er in maart een afrekening gemaakt. Omdat ik een digitale meter heb, gaat de meteropname automatisch. Op mijnluminus zie ik dat er geen openstaande facturen zijn. Als je naar Luminus belt ( 10 keer proberen, na 2 uur iemand aan de lijn) zeggen ze alleen: komt in orde.
Het is erg dat je nu al zorgen hebt over facturen die je niet krijgt.![]()
-
Ik geef hier ter info de details van mijn huidige afrekening voor elektriciteit. Merk dat de netbeheerders zowat met de helft van de kosten weglopen. En merk ook wat voor poespas die BTW berekeningen veroorzaken.
Dit is een afrekening voor "Elektriciteit: Eneco Zon & Wind Go" .Volgend jaar wordt dit "Elektriciteit: Eneco Zon & Wind Flex" , en dan zien we wel wat de meerkost zal zijn. Het "Go" contract kan je niet meer krijgen.
( open de prentjes in een nieuw venster of tab voor een groter beeld )
Dit is een afrekening voor "Elektriciteit: Eneco Zon & Wind Go" .Volgend jaar wordt dit "Elektriciteit: Eneco Zon & Wind Flex" , en dan zien we wel wat de meerkost zal zijn. Het "Go" contract kan je niet meer krijgen.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
een kat vind er haar jong niet meer in,ze geven het kind een andere naam en ze komen terug langs de kassaFred1950 schreef: ↑09 mei 2022, 11:10Ik geef hier ter info de details van mijn huidige afrekening voor elektriciteit. Merk dat de netbeheerders zowat met de helft van de kosten weglopen. En merk ook wat voor poespas die BTW berekeningen veroorzaken.
Untitled63.png
Untitled64.png
Untitled65.png
eenvoud is onbestaande,en wat de ministers van energie doen is een raadsel,wettelijke oplichting,en dat klik systeem dat minister Peeters ooit heeft bepaald ,zit tussen schip en kade,ze rekenen nog altijd de prijs van stroom aan van de duurste producent, ook als ze die van zon of wind krijgen is de prijs die van de gas centrale.
Ook de diesel en benzine prijs zit in een raar vaarwater, een vat brent olie koste in 2014 meer dan nu, toch betalen we meer aan de pomp......en daar had Rusland of Oekraïne niets mee te maken, maar hett was de extreme koude ......
https://www.demorgen.be/nieuws/prijs-va ... gle.com%2F
Extreem hoog is een vat brent olie nu ook weer niet....
https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/olie/
Maar de premier beslist en de burger betaald...
https://gocar.be/nl/autonieuws/actualit ... an-in-2014
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Seppe123 - Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53
Fred 1950, ik krijg een mail als er een factuur is, daarna wordt het geld via domiciliering gestort. Maar sinds december maar 1 factuur, en geen andere afhoudingen op mijn bank.
Op uw factuur zie ik wel de verrekening van de 6 procent btw, maar de 100 euro vermindering op elektriciteit die beloofd is, zie ik niet?
Op uw factuur zie ik wel de verrekening van de 6 procent btw, maar de 100 euro vermindering op elektriciteit die beloofd is, zie ik niet?
-
Misschien komt die later nog wel. Ik zal Eneco hierover eens contacteren. Details over de premie vond ik hier : https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... n-100-euro Lees zeker eens de laatste zin bij "Welke stappen moet ik nemen om de federale verwarmingspremie te ontvangen?"Seppe123 schreef: ↑09 mei 2022, 18:52Fred 1950, ik krijg een mail als er een factuur is, daarna wordt het geld via domiciliering gestort. Maar sinds december maar 1 factuur, en geen andere afhoudingen op mijn bank.
Enne .... misschien betaalt iemand anders uw rekening
-
Zalig zijn zij die geloven,of veel beloven en weinig geven doet de zot in vreugde leven,de energie leverancier zou de 100€ zelf van de factuur aftrekken, maar als men er niets van ziet,misschien zit het verborgen in al die heffinen, btw of acsijns, die dan weer dalen, maar na een poos opnieuw stijgen, de factuur is al onoverzichtelijk, en contact opnemen met de leverancier is een lijdens weg, amper 1 op 10 geraakt binnen, en dan is steevast het antwoord, het komt in orde , mijnheer, mevrouw....Waaruit bestaat de federale verwarmingspremie?
Rekening houdend met de stijgende energieprijzen heeft de federale regering besloten een federale verwarmingspremie van 100 euro netto toe te kennen ter compensatie van de gestegen energiekosten. Die premie wordt toegekend aan houders van een residentieel elektriciteitscontract voor hun woonplaats en wordt aangerekend op de elektriciteitsfactuur.
Wie heeft recht op de federale verwarmingspremie van 100 euro? Wat zijn de voorwaarden om ze te verkrijgen?
Elke huishoudelijke afnemer die op 31 maart 2022 een leveringscontract voor elektriciteit voor zijn woonplaats heeft, heeft recht op de federale verwarmingspremie van 100 euro.
maar vanaf 1 juli komt het capasiteids tarief, voor de analoge meter doen ze een "raming"en het voordeel van het nacht tarief valt ook weg,en wie al een digitale meter heeft zal het steeds moeten controleren, maar zelfs dan heeft men geen been om op te staan,als men volgens hun op dag x een groot piekverbruik heeft,kan men onmogelijk beweren dat het niet juist is, het wordt slikken of stikken.
Ondertussen heeft minister van Peteghem een nieuw ei gelegd,belasting hervorming, afschaffen van de maaltijdchecks en de btw van 21 naar 22% brengen,dus ook voor de afname van gas en stroom.
Hij is wel zo slim om......
Van Peteghem wil tegen het einde van de legislatuur een grote fiscale hervorming voorbereiden.Van Peteghem wil tegen het einde van de legislatuur een grote fiscale hervorming voorbereiden.
De partij van de cd&v is nog niet klein genoeg zeker.......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Een hervorming naar Amerikaans model ? Dat zou me niet verwonderen , ze moeten het van iemand afkijken want er is geen hedendaagse politieker in staat om zelf iets nieuws uit vinden of te bedenken.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Kan niet Fred.......je zult +/- 100€ minder betalen aan nettarieven.Fred1950 schreef: ↑08 mei 2022, 23:54Ik zal met mijn analoge meter zowat 200 Euro extra netvergoeding per jaar betalen , tenminste als de cijfers van de VREG hieronder nog actueel zijn. ( open beeld in een nieuw venster voor een betere leesbaarheid )Charlie Maru schreef: ↑08 mei 2022, 20:29....
Eens benieuwd hoe ze dat gaan aanrekenen, en naar de tarieven ervan.
Voor de analoge tellers zal dat waarschijnlijk met een vaste coefficient zijn.
Voor de digitale tellers, daar zal het voor de ene tegenvallen en voor de andere meevallen afhankelijk van het gedrag in verbruik.
.....
Dat je op de eindfactuur 200€ méér zal moeten betalen kan best zijn wegens de méér dan verdubbeling van de tarieven van de leverancier.
Efkens een vergelijking gemaakt hieronder met de huidige berekening en capaciteitsberekening aan de hand van uw vreg tabel - ik had die ook al eens ergens gedownload maar vond die niet zo meteen terug, daarmee weet ik niet of die tabel incl. of excl. btw was.
In alle geval, er valt niet echt een rechte lijn in te trekken, vanaf een verbruik van 3-5000 kWh gaan de netwerkkosten zowat bijna halveren.
Voor mijzelf kom ik met de digitale meter voor verleden jaar op een gemiddelde piek van 6,3 kW en verbruik van 8000kWh met min. 3kW piek in de zomer tot max. 9kW piek in de wintermaanden.
Enige tijd geleden eens een simulatie gemaakt en de eindfactuur viel enkele honderden €uro lager uit.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 12 mei 2022, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Volgens de VREG tabel ga ik met de analoge meter door Imewo een "vaste term" kost van 103,20 Euro aangerekend worden , onafhankelijk van mijn kWh verbruik.Charlie Maru schreef: ↑10 mei 2022, 21:19Kan niet Fred.......je zult +/- 100€ minder betalen aan nettarieven.Fred1950 schreef: ↑08 mei 2022, 23:54Ik zal met mijn analoge meter zowat 200 Euro extra netvergoeding per jaar betalen , tenminste als de cijfers van de VREG hieronder nog actueel zijn. ( open beeld in een nieuw venster voor een betere leesbaarheid )Charlie Maru schreef: ↑08 mei 2022, 20:29....
Eens benieuwd hoe ze dat gaan aanrekenen, en naar de tarieven ervan.
Voor de analoge tellers zal dat waarschijnlijk met een vaste coefficient zijn.
Voor de digitale tellers, daar zal het voor de ene tegenvallen en voor de andere meevallen afhankelijk van het gedrag in verbruik.
.....
Dat je op de eindfactuur 200€ méér zal moeten betalen kan best zijn wegens de méér dan verdubbeling van de tarieven van de leverancier.
....
-
1 Kilowatt is toch 1000 watt,of heb ik niet goed opgelet in school...
Die geloven hun eigen sprookjes zeker,of denken ze dat de bevolking debiel is
Dus als men 1X gedurende 1 kwartier een elektrische oven van 4000 wat,dan berekenen ze uw piekverbruik voor heel de maand aan dat piekverbruik........ook al heeft men al die andere 29 dagen van de maand keen enkele watt verbruikt,omdat men BV op reis is vertrokken, en alles stroom heeft afgezet.....Voor huishoudens met een digitale meter wordt het capaciteitstarief berekend op basis van het piekvermogen. Daarvoor wordt elke maand gekeken naar het hoogste gemiddelde vermogen per kwartier: de maandpiek (in kilowatt). Het gemiddelde van je laatste 12 maandpieken is de basis voor het capaciteitstarief.
https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... ettarievenHoeveel bedraagt het capaciteitstarief voor een kilowatt?
Volgens de huidige indicatieve inschattingen betaalt u vanaf 1 juli 2022 voor 1 kW op jaarbasis gemiddeld over heel Vlaanderen ongeveer € 37 (excl. btw); op maandbasis is dat ongeveer € 3,10 (excl. btw). Het bedrag varieert van netbeheerder tot netbeheerder en hangt dus af van waar u woont. Meer weten? Doe zelf een simulatie.
Is uw maandpiek telkens 4 kW? Dan betaalt u op jaarbasis dus gemiddeld zo’n € 148 (excl. btw) aan capaciteitstarief. Hebt u gedurende 1 van de 12 maanden uitzonderlijk een iets hogere piek van 6 kW? Dan kost u dat gemiddeld zo’n € 6,2 (excl. btw) extra.
Maar voor elke kWh die u verbruikt zal u minder betalen dan vandaag. Via het kWh-tarief rekenen we in de toekomst een minder groot deel van de netkosten aan. Dat doen we omdat we al een deel van de netkosten via het capaciteitstarief aanrekenen.
Alle info over de nieuwe nettarieven vindt u hier.
-
Zóóóò werkt dat , inderdaad ...tokkio schreef: ↑11 mei 2022, 15:131 Kilowatt is toch 1000 watt,of heb ik niet goed opgelet in school...Dus als men 1X gedurende 1 kwartier een elektrische oven van 4000 wat,dan berekenen ze uw piekverbruik voor heel de maand aan dat piekverbruik........ook al heeft men al die andere 29 dagen van de maand keen enkele watt verbruikt,omdat men BV op reis is vertrokken, en alles stroom heeft afgezet.....Voor huishoudens met een digitale meter wordt het capaciteitstarief berekend op basis van het piekvermogen. Daarvoor wordt elke maand gekeken naar het hoogste gemiddelde vermogen per kwartier: de maandpiek (in kilowatt). Het gemiddelde van je laatste 12 maandpieken is de basis voor het capaciteitstarief.
....
Iedereen betaalt minstens het minimum piektarief van 2,5 kW per maand , zelfs al zou je helemaal geen stroom van het net halen ( bvb. tijdens een vakantie )
-
Awel, ik kan hier niet goed mee.......
Je huidige netwerkkosten bedragen 272,26 € voor 2.798,01 kWh
Met Analoge teller & capaciteitstarief is dat:
vaste term van 103,67 € + 2.798 kWh aan 3,08895 €cent/kWh = in totaal: 190,10 €.
Dat is dus 82,16 € minder dan uw huidige 272,26 €.
(Alle getallen zijn zonder btw.)
Het is mij bijgevolg een raadsel waar je die "200 € extra netvergoeding" gaat halen......
Wat de cijfers van VREG betreffen, die zijn idd niet meer actueel.
De huidige vindt je hier: capaciteitstarief van 01-07-2022 => 31-12-2022
https://www.vreg.be/nl/periodieke-netta ... rdgas-2022
-
Ik kan me niet precies meer herinneren hoe ik aan die 200 Euro kwam. Die heb ik al een paar jaar geleden op een ander forum al eens vermeld. Je moet bij die 3,08895 €cent/kWh de "Tarieven voor de openbare dienstverplichtingen" bijtellen , of niet ? , en die bedragen 2,43883 €cent/kWh volgens https://www.vreg.be/sites/default/files ... lek_ai.pdf ( Imewo )Charlie Maru schreef: ↑11 mei 2022, 17:14Awel, ik kan hier niet goed mee.......
Je huidige netwerkkosten bedragen 272,26 € voor 2.798,01 kWh
Met Analoge teller & capaciteitstarief is dat:
vaste term van 103,67 € + 2.798 kWh aan 3,08895 €cent/kWh = in totaal: 190,10 €.
Dat is dus 82,16 € minder dan uw huidige 272,26 €.
(Alle getallen zijn zonder btw.)
Het is mij bijgevolg een raadsel waar je die "200 € extra netvergoeding" gaat halen......
Wat de cijfers van VREG betreffen, die zijn idd niet meer actueel.
De huidige vindt je hier: capaciteitstarief van 01-07-2022 => 31-12-2022
https://www.vreg.be/nl/periodieke-netta ... rdgas-2022
-
Dat zou best kunnen......Fred1950 schreef: ↑11 mei 2022, 20:14Ik kan me niet precies meer herinneren hoe ik aan die 200 Euro kwam. Die heb ik al een paar jaar geleden op een ander forum al eens vermeld. Je moet bij die 3,08895 €cent/kWh de "Tarieven voor de openbare dienstverplichtingen" bijtellen , of niet ? , en die bedragen 2,43883 €cent/kWh volgens https://www.vreg.be/sites/default/files ... lek_ai.pdf ( Imewo )
Ik heb mij eigenlijk laten vangen door alléén de 2 getallen te gebruiken die zichtbaar waren in uwe screenshot.
Ik heb nu de volledige kolom bijeengeteld en voor uw 2.798 kWh kom ik nu uit op 312 €.
Dat is dus 40€ méér dan die 272, maar nog altijd geen 200.
Met de digitale teller zou je op 315€ komen met een gemiddeld piekvermogen van 4 kW.
Een dezer dagen mijn tabellen eens volledig hermaken voor een beter overzicht.
Feit is, dat ze het er zeker niet eenvoudiger hebben op gemaakt.
In alle geval, heb eens voor mijzelf een simulatie gedaan met de online-simulator - digitale teller - 6,5kW piek en 8.000kWh verbruik en ik kom zowat 150 - 170€ goedkoper uit tegenover voordien.
Een rechte lijn valt er niet meteen in te trekken, maar zo te zien stijgt de factuur minder snel wanneer het verbruik toeneemt bij eenzelfde piek.