Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Er is geen gasgebrek. De prijs gaat omhoog door de "spelers" op de beurs. Vrije economie noemt men zoiets , en een liberaal als De Croo vindt dat een héél normaal gedoe. Die zal zijn soortgenoten beursspelers niet de les spellen , integendeel , misschien is hij ook aandeelhouder bij één of andere gasproducent.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 apr 2022, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ja, Fred, dit is een uitgelezen kans om eens iets goeds te doen voor je medemensen. Jij had óók kunnen profiteren van die stijgende prijzen door mee te "spelen" . Je kunt immers aandelen, opties e.d.m. van die gasbedrijven kopen. Ook contracten op de toekomstige gasprijs zijn beschikbaar voor de gewone burger.
Vervolgens schenk je die grote winst dan weg aan mensen die het echt nodig hebben. Zo zet je die 'vrije markt spelers' een dikke neus. Makkie, toch? Gaat echt niet gebeuren, denk ik.
Vervolgens schenk je die grote winst dan weg aan mensen die het echt nodig hebben. Zo zet je die 'vrije markt spelers' een dikke neus. Makkie, toch? Gaat echt niet gebeuren, denk ik.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Aan Samu Social schenken ? Ik ben ervan overtuigd dat jij die aan de milities van Dries Van Langenhove zoudt schenken.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Er is geen gasgebrek. De prijs gaat omhoog door de "spelers" op de beurs. Vrije economie noemt men zoiets , en een liberaal als De Croo vindt dat een héél normaal gedoe
De blauwe de croo trekt zich er niks van aan ,dat de mensen zich maar blauw betalen, dan kan hij nog meer St niklaas spelen voor Oekraïne.
België heeft de hoogste energie stroom prijs van Europa,alle dagen feest voor engie.....
https://www.hln.be/economie/27-eu-lidst ... ~ad54c981/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
... zelf de maandelijkse voorschotfactuur verlagen en eventueel een spaarpotje voor de afrekening opbouwen . Ik ga dat bij de volgende eindafrekening ook doen.tokkio schreef: ↑29 apr 2022, 18:25Er is geen gasgebrek. De prijs gaat omhoog door de "spelers" op de beurs. Vrije economie noemt men zoiets , en een liberaal als De Croo vindt dat een héél normaal gedoe
De blauwe de croo trekt zich er niks van aan ,dat de mensen zich maar blauw betalen, dan kan hij nog meer St niklaas spelen voor Oekraïne.
België heeft de hoogste energie stroom prijs van Europa,alle dagen feest voor engie.....
https://www.hln.be/economie/27-eu-lidst ... ~ad54c981/
De OVld jongeren willen af van het De-Gucht-De-Croo familiegedoe in de top van de partij. Time for change
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
In de Opec zitten landen genoeg die genoeg die gas en olie willen leveren,dus zullen we blijven betalen,en van de ministers van energie is het heeeeeeel stil.....tokkio schreef: ↑
27 apr 2022, 18:03
......
Is Rusland nu de enige die gas en olie levert, waar gaat de olie en gas van de andere olielanden dan naartoe??????
https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j9vv ... nbg6x7cbod
maar de groene Van der Straten schuift de hete aardappel door naar de nationale bank......
https://www.hln.be/economie/nationale-b ... ~a34d9987/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Hihi ...
Ik krijg 112,49 Euro terug bij mijn elektriciteits afrekening.
Eerst was de voorschotfactuur ongeveer 75 Euro . Nadien werd die door BTW verlaging € 66,43 . Nu stellen ze €64,35 voor als voorschotfactuur, en dat ga ik volgende maand eens lekker verlagen tot 50 Euro 
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Roep maar niet te hard Fred.......Fred1950 schreef: ↑08 mei 2022, 11:50Hihi ...Ik krijg 112,49 Euro terug bij mijn elektriciteits afrekening.
Eerst was de voorschotfactuur ongeveer 75 Euro . Nadien werd die door BTW verlaging € 66,43 . Nu stellen ze €64,35 voor als voorschotfactuur, en dat ga ik volgende maand eens lekker verlagen tot 50 Euro
![]()
Uw volgende voorschotfactuur is gewoon gebaseerd op het gemiddelde van uw verbruik van de laatste 12 maanden zonder rekening te houden met de nu verhoogde tarieven.
Met 50€ per maand kan het dan best zijn dat ge bij uw volgende afrekening 500 of 700€ gaat kunnen bijbetalen, afhankelijk natuurlijk van wanneer de nieuwe tarieven bij u in voege gaan......
Trek dus uw bretellen maar op voor de volgende afrekening.
Anderzijds, aan de gang van zaken te zien betreffende de stookolieprijs van uw sjoffaaz kan je ook maar beter opletten......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Dat zien we dat wel.Charlie Maru schreef: ↑08 mei 2022, 13:23Roep maar niet te hard Fred.......Fred1950 schreef: ↑08 mei 2022, 11:50Hihi ...Ik krijg 112,49 Euro terug bij mijn elektriciteits afrekening.
![]()
Uw volgende voorschotfactuur is gewoon gebaseerd op het gemiddelde van uw verbruik van de laatste 12 maanden zonder rekening te houden met de nu verhoogde tarieven.
Met 50€ per maand kan het dan best zijn dat ge bij uw volgende afrekening 500 of 700€ gaat kunnen bijbetalen, afhankelijk natuurlijk van wanneer de nieuwe tarieven bij u in voege gaan......
Trek dus uw bretellen maar op voor de volgende afrekening.![]()
Anderzijds, aan de gang van zaken te zien betreffende de stookolieprijs van uw sjoffaaz kan je ook maar beter opletten......
Met mijn sjofaas zit ik veilig tot midden januari volgend jaar , dus dan zien we ook wel of ik pererdure mazout van de VS en de Saudies ga moeten kopen.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
In alle geval.....binnen 2 maanden capaciteitstarief.......
De verschillen van distributiekosten tussen dag/piek/nacht vallen weg.
Het enige verschil is dan nog tussen de prijs van Kwh voor piek/dal bij de leverancier.
Eens benieuwd hoe ze dat gaan aanrekenen, en naar de tarieven ervan.
Voor de analoge tellers zal dat waarschijnlijk met een vaste coefficient zijn.
Voor de digitale tellers, daar zal het voor de ene tegenvallen en voor de andere meevallen afhankelijk van het gedrag in verbruik.
Maar gesjareld zijn, dat zal je......
Trouwens, om een besparing te doen met de piek/dal moet je toch al enkele duizend Kwh verschil hebben, anders is een dubbele teller het sop van de kool niet meer waard.
Het zou mij dan ook niet verwonderen dat binnen enkele jaren het dubbel tarief afgeschaft wordt en er nog één enkel tarief overschiet.
Bij engie maakt het nog een verschil, bij eneco is er vrijwel geen verschil meer.
Engie:

Eneco:

Je bent dus blij met een dooie mus........
De verschillen van distributiekosten tussen dag/piek/nacht vallen weg.
Het enige verschil is dan nog tussen de prijs van Kwh voor piek/dal bij de leverancier.
Voor de digitale tellers, daar zal het voor de ene tegenvallen en voor de andere meevallen afhankelijk van het gedrag in verbruik.
Maar gesjareld zijn, dat zal je......
Trouwens, om een besparing te doen met de piek/dal moet je toch al enkele duizend Kwh verschil hebben, anders is een dubbele teller het sop van de kool niet meer waard.
Het zou mij dan ook niet verwonderen dat binnen enkele jaren het dubbel tarief afgeschaft wordt en er nog één enkel tarief overschiet.
Bij engie maakt het nog een verschil, bij eneco is er vrijwel geen verschil meer.
Engie:

Eneco:

Ik vrees dat je er bij eneco aan bent voor de moeite Fred........want daar is er vrijwel geen verschil tussen piek/dal.
Je bent dus blij met een dooie mus........
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Ik zal met mijn analoge meter zowat 200 Euro extra netvergoeding per jaar betalen , tenminste als de cijfers van de VREG hieronder nog actueel zijn. ( open beeld in een nieuw venster voor een betere leesbaarheid )Charlie Maru schreef: ↑08 mei 2022, 20:29....
.....
-
Seppe123 - Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53
Heeft er iemand het volgende probleem? Ik krijg geen facturen meer aan van Luminus.
Ik ben naar hen overgestapt op 5 december en heb 1 rekening gehad voor december ( in maart). Sindsdien niets meer. Normaal wordt er in maart een afrekening gemaakt. Omdat ik een digitale meter heb, gaat de meteropname automatisch. Op mijnluminus zie ik dat er geen openstaande facturen zijn. Als je naar Luminus belt ( 10 keer proberen, na 2 uur iemand aan de lijn) zeggen ze alleen: komt in orde.
Het is erg dat je nu al zorgen hebt over facturen die je niet krijgt.
Ik ben naar hen overgestapt op 5 december en heb 1 rekening gehad voor december ( in maart). Sindsdien niets meer. Normaal wordt er in maart een afrekening gemaakt. Omdat ik een digitale meter heb, gaat de meteropname automatisch. Op mijnluminus zie ik dat er geen openstaande facturen zijn. Als je naar Luminus belt ( 10 keer proberen, na 2 uur iemand aan de lijn) zeggen ze alleen: komt in orde.
Het is erg dat je nu al zorgen hebt over facturen die je niet krijgt.