Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 feb 2020, 07:58

Wil. schreef:
26 feb 2020, 00:40
Ja, die korte berekening klopt wel maar dat wil zeggen dat je zo'n 25% van alle geproduceerde stroom wegdraineert naar vervoer. Nu pakt dat nog maar 2% van de elektriciteit. Het gevolg zou zijn dat er grote tekorten voor de industrie, diensten en residentieel verbruik ontstaan. (zie laatste staafgrafiek op deze blz.)
....
's Nachts zakt het residentieel verbruik in mekaar, en dat is het moment waarop e-auto's geladen kunnen worden. De spreiding van het verbruik is één van de redenen waarom men het "capaciteitstarief" zal invoeren ( maar daarvoor moet vooreerst ook de digitale / slimme meter er zijn ).

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 feb 2020, 09:06

Warenhuizen voorzien steeds meer snellaadpalen:
https://www.hln.be/de-krant/warenhuizen ... ~ac3d7aa3/

"Bij Delhaize hebben ze dezelfde ambitie. Daar staat inmiddels bij een 100-tal winkels een laadpaal op de parking. Het gebruik is er net als bij Lidl gratis. Aldi heeft nog maar twee laadpunten, als test aan haar nieuwe filiaal in Deurne. Maar ook die keten bekijkt een eventuele grootschalige uitrol."

Daar heb je dat gratis-verhaal weer.
Wie gelooft die leugens nog?
(behalve de verstokte sossen)
Gratis betekent NIET dat de supermarkt die ellentriek kado zal geven aan de gebruiker, maar WEL dat de kost zal uitgespreid worden over al hun klanten.
Dus ook aan zij die zich niet laten vangen aan die elektrohype!
De supermarkten concurreren elkaars winstmarges kapot.
Denk je dat ze dit er nog met plezier kunnen bijnemen?
Een beetje serieus blijven he alstublieft.
Ondank is 's werelds loon

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 feb 2020, 09:14

maior domus schreef:
26 feb 2020, 09:06
Warenhuizen voorzien steeds meer snellaadpalen:
https://www.hln.be/de-krant/warenhuizen ... ~ac3d7aa3/

"Bij Delhaize hebben ze dezelfde ambitie. Daar staat inmiddels bij een 100-tal winkels een laadpaal op de parking. Het gebruik is er net als bij Lidl gratis. Aldi heeft nog maar twee laadpunten, als test aan haar nieuwe filiaal in Deurne. Maar ook die keten bekijkt een eventuele grootschalige uitrol."

Daar heb je dat gratis-verhaal weer.
Wie gelooft die leugens nog?
(behalve de verstokte sossen)
Gratis betekent NIET dat de supermarkt die ellentriek kado zal geven aan de gebruiker, maar WEL dat de kost zal uitgespreid worden over al hun klanten.
Dus ook aan zij die zich niet laten vangen aan die elektrohype!
De supermarkten concurreren elkaars winstmarges kapot.
Denk je dat ze dit er nog met plezier kunnen bijnemen?
Een beetje serieus blijven he alstublieft.
Tenzij die warenhuizen die stroom ook "gratis" krijgen zoals sommige grote bedrijven in Antwerpen die ook krijgen. :roll: Dat "gratis" aan bedrijven is niet de schuld van de sossen, denk ik.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 feb 2020, 09:22

Fred1950 schreef:
26 feb 2020, 07:58
Wil. schreef:
26 feb 2020, 00:40
Ja, die korte berekening klopt wel maar dat wil zeggen dat je zo'n 25% van alle geproduceerde stroom wegdraineert naar vervoer. Nu pakt dat nog maar 2% van de elektriciteit. Het gevolg zou zijn dat er grote tekorten voor de industrie, diensten en residentieel verbruik ontstaan. (zie laatste staafgrafiek op deze blz.)
's Nachts zakt het residentieel verbruik in mekaar, en dat is het moment waarop e-auto's geladen kunnen worden. De spreiding van het verbruik is één van de redenen waarom men het "capaciteitstarief" zal invoeren ( maar daarvoor moet vooreerst ook de digitale / slimme meter er zijn ).
Indien 50% van het wagenpark elektrisch wordt, dan moet er overdag ook veel worden opgeladen, net zoals auto's nu moeten stoppen aan aan tankstation. De situatie van vandaag kan niet worden doorgetrokken naar een toestand met 50% elektrische auto's.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 feb 2020, 09:30

maior domus schreef:
Dus ook aan zij die zich niet laten vangen aan die elektrohype!
De supermarkten concurreren elkaars winstmarges kapot.
Denk je dat ze dit er nog met plezier kunnen bijnemen?
'Een laadbeurt duurt gemiddeld een half uur - even lang als een gemiddeld warenhuisbezoek, dus.

Mogelijks dat dit laden gekoppeld gaat worden worden aan dat winkelbezoek. Wie toch gebruik wil maken van die laadpalen zal zoals elders dan de volle pot moeten betalen. Voor niks gaat de zon op, ook voor de Lidl. Het zal zoiets worden zoals Delhaize nu al doet met geven van punten bij je aankopen. 500 punten gespaard geeft een kortingbonnetje bonnetje van 5 euro.
Misschien zijn er wel forumleden die gebruik maken van deze reeds bestaande laadpunten aan de Lidl om te weten hoe de vork juist aan de steel zit. 8O

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 feb 2020, 09:34

Misschien zijn er wel forumleden die gebruik maken van een elektrische wagen om te weten hoe de vork juist aan de steel zit :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 feb 2020, 09:49

Ik veronderstel dat iemand die deze reeds bestaande laadpunten gaat gebruiken ook in het bezit is van een elektrische wagen tenzij hij natuurlijk zijne gsm kan opladen via dit laadpunt. 8O

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 feb 2020, 10:04

Wat ben je nu met één laadpaal aan Delhaize . Misschien zijn jullie meer bevoorraad in Antwerpen dan bij ons .

Is hij dan ook opgeladen , op een halfuur . Wij kunnen dan in de nacht dan gaan opladen kunnen we ook aanschuiven .

Nog veel werk aan de winkel zeg ik .

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 feb 2020, 10:21

Wil. schreef:
26 feb 2020, 09:22
Fred1950 schreef:
26 feb 2020, 07:58
Wil. schreef:
26 feb 2020, 00:40
Ja, die korte berekening klopt wel maar dat wil zeggen dat je zo'n 25% van alle geproduceerde stroom wegdraineert naar vervoer. Nu pakt dat nog maar 2% van de elektriciteit. Het gevolg zou zijn dat er grote tekorten voor de industrie, diensten en residentieel verbruik ontstaan. (zie laatste staafgrafiek op deze blz.)
's Nachts zakt het residentieel verbruik in mekaar, en dat is het moment waarop e-auto's geladen kunnen worden. De spreiding van het verbruik is één van de redenen waarom men het "capaciteitstarief" zal invoeren ( maar daarvoor moet vooreerst ook de digitale / slimme meter er zijn ).
Indien 50% van het wagenpark elektrisch wordt, dan moet er overdag ook veel worden opgeladen, net zoals auto's nu moeten stoppen aan aan tankstation. De situatie van vandaag kan niet worden doorgetrokken naar een toestand met 50% elektrische auto's.
Vergis je niet. Het totale Belgische wagenpark bestaat uit ongeveer 6 miljoen ingeschreven voertuigen. Als die allemaal 's nachts gaan laden aan een lage stroomsterkte is er niet eens een probleem.

Sof laadt hooguit 3 uur per nacht aan 10 Ampere, en daar kan hij 's anderdaags ongeveer 40 km "verder" mee rijden dan de dag voordien. Die 10 Ampere is ongeveer de stroomsterkte van een droogkast. De moderne 150 liter elektrische warm water boilers trekken al eventjes een stroom van 16 Ampere, en dat ook 3 uur lang vanaf koud tot 60°C.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 feb 2020, 10:49

Je mag het draaien of keren zoals je wil: als je 1/4 van de totaal in belgië geproduceerde stroom weghaalt en naar transport brengt, dan vallen er 'gaten' in de bevoorrading van de andere grote sectoren. Kijk hier: vervoer 2% nu. Waar haal je die overige 23% indien we naar 1/4 gaan?

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 feb 2020, 11:04

Wil. schreef:
26 feb 2020, 10:49
Je mag het draaien of keren zoals je wil: als je 1/4 van de totaal in belgië geproduceerde stroom weghaalt en naar transport brengt, dan vallen er 'gaten' in de bevoorrading van de andere grote sectoren. Kijk hier: vervoer 2% nu. Waar haal je die overige 23% indien we naar 1/4 gaan?

Afbeelding
Die getallen geven aan wat er effectief geproduceerd wordt, en dat is hetzelfde als wat er verbruikt wordt. Nu, 's nachts wordt er minder geproduceerd omdat er minder vraag naar is, maar die capaciteit van de centrales is nog steeds voorhanden ( alleen wordt de kraan wat dichtgedraaid zodat het elektriciteitsnet niet "overstroomt" in de figuurlijke zin ). Als die vraag 's nachts zou stijgen gaat er zonder problemen ook meer stroom geproduceerd kunnen worden en blijft de bevoorrading verzekerd omdat de centrales 's nachts evengoed dat vermogen kunnen leveren als overdag. Het totaal energieverbruik zal inderdaad stijgen, maar dan meer gespreid over 24 uur.

En wees gerust, dat zal ook zo gebeuren. Het capaciteitstarief dat men van plan is in te voeren zal mensen er toe dwingen om het verbruik te spreiden richting nacht , tenzij ge u wilt arm betalen aan een hoge factuur.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 feb 2020, 11:59

Idd Fred1950 .


En daarbij dat hebben ze al langer aangegeven tussen de spitsuren niet opladen !!
En niet iedereen heeft een garage of oprit .En over de rest gaan we niet spreken wat de gevolgen zijn , als je één van beide niet bezit :mrgreen: :mrgreen:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 feb 2020, 12:44

gast43 schreef:
26 feb 2020, 11:59
Idd Fred1950 .


En daarbij dat hebben ze al langer aangegeven tussen de spitsuren niet opladen !!
En niet iedereen heeft een garage of oprit .En over de rest gaan we niet spreken wat de gevolgen zijn , als je één van beide niet bezit :mrgreen: :mrgreen:
.... niet opladen bij thuiskomst als iedereen elektrisch begint te koken .... dus vooral tussen 5 uur en 9 uur niet.

Het garage en oprit probleem is een probleem van toelating. Als men toelaat dat men een stekkerdoos-laadpaal op een veilige manier aan de parkeerplaats vóór de deur mag zetten is het probleem opgelost ( en de bewoner de parkeerplaats kan reserveren zoals gehandicapten dat kunnen doen ). Dat is weeral iets voor de politiek , de lokale overheid , AWV , enz ... enz... en het zal jááááááren duren vooraleer hier in België er een regelgeving zou voor bestaan, alhoewel dit technisch helemaal geen probleem zou zijn.

Hier zie ! , zoals in Noorwegen. En als het uw persoonlijke laadpaal is kunt ge een schakelaar met een sleuteltje voorzien ( en/of binnen in huis hem stroomloos zetten )
Fred1950 schreef:
21 jan 2020, 14:41
Wil. schreef:
21 jan 2020, 14:11
......

Dat verklaart hoe het land zo rijkelijk de elektrische auto's kan subsidiëren.

......
Subsidiëren doen ze eigelijk niet, ze belasten bijzonder zwaar nieuwe fossiele wagens ( niet tweedehands ) bij de inschrijving.

En .... ze "tanken" gratis stroom aan 230 Volt laadpalen ( geen snelladers ).

Afbeelding

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 feb 2020, 13:13

Eerst pagina's lang gepalaver over die loodzware batterijen, waarmee je na een paar rondjes rond de kerk terug aan de prise moet gaan hangen.
En op reis om de haverklap aanschuiven aan de laadpaal om daar dan weer eens een half uur te staan schilderen.
En dan hebben we het nog niet gehad over de loodzware milieulast die de productie van de nieuwe en het wegwerpen van de versleten pilles kost.
En ook nog niet over de schrijnende arbeidsomstandigheden in Afrika, waar de grondstoffen worden gedolven.
Nu gaat het over "zal er wel genoeg energie geproduceerd kunnen worden zijn als we met z'n allen elektrisch gaan rijden?"
Ha nee natuurlijk niet, of we moeten nog een paar duizenden van die magnifieke windmolens neerpoten in ons landschap.
Of kerncentrales openhouden en bijbouwen, maar dat is weeral buiten de groenen gerekend.
En nu gaat het er ook over waar we al die privélaadpalen dan wel kunnen zetten (voor onze vele rijtjeshuizen zonder garage). Bezwaarlijk op het voetpad me dunkt.
En wanneer we mogen of moeten opladen.
En wat de maatschappelijke kost zal zijn van al die infrastructuur om overal en op elk moment (zoals bij een naftpomp) elektriciteit in je pille te kunnen jagen.

Wat een ontzettend gedoe zeg.
Voor mij hoeft dat dus allemaal niet.
Blij dat ik met mijn benzinewagentje rij.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 feb 2020, 13:23

Fred1950 schreef:
21 jan 2020, 14:41
Subsidiëren doen ze eigelijk niet, ze belasten bijzonder zwaar nieuwe fossiele wagens ( niet tweedehands ) bij de inschrijving.
subsidiëren doen ze "eigenlijk" niet, daar in het Hoge Noorden.
Uit uw woordgebruik leid ik af dat je die conclusie zelf niet helemaal koosjer vindt.
Natuurlijk subsidiëren ze wel.
Alleen heet het anders, namelijk "belasten" van het alternatief.
Een soort van door de staat georganiseerde "oneerlijke concurrentie" dus.

De staat moet zich niet bezig houden met marktverstorende mechanismen.
Zeker niet om een revolutie te propageren, waarvan het grote voordeel voor het milieu op dit moment nog steeds erg twijfelachtig is.
Ondank is 's werelds loon