Alles Elektrisch......
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Groot gelijk, ET.
Ook de installatie van een laadpaal brengt nogal wat koperdraad met zich en dat is niet in de lader zelf, maar wel in de bedrading tussen de lader en de elektrische panelen en ook de laadkabel zelf.
Tegen 2030 zullen er 20 miljoen EV's samen 250% meer koper verbruiken dan in 2019.
While the charger itself does not have much copper in it, the wires used to connect the charger to the electrical panel as well as the charging cable itself are the main sources of copper. Wood Mackenzie estimates by 2030, there will be over 20 million EV charging points globally, consuming 250% more copper than in 2019.
Over de bijkomende windmolens op zee en hun kabels naar de kust hebben we het al eens gehad. Indien alle vervoer zoveel mogelijk elektrisch moet worden, dan zijn die windmolens een noodzakelijk onderdeel van de elektrische mobiliteit en dient dat koperverbruik nog eens extra opgeteld te worden bij het koperverbruik in de constructie van de wagens zelf.
Een quote die ik midden mei al eens heb overgenomen:
De mensheid heeft in haar ganse bestaan tot op heden ongeveer 700 miljoen ton koper gewonnen. Het probleem is de noodzaak om diezelfde hoeveelheid in de komende 22 jaar te ontginnen om de steeds dieper wordende groene energietransitie bij te houden.
Ook de installatie van een laadpaal brengt nogal wat koperdraad met zich en dat is niet in de lader zelf, maar wel in de bedrading tussen de lader en de elektrische panelen en ook de laadkabel zelf.
Tegen 2030 zullen er 20 miljoen EV's samen 250% meer koper verbruiken dan in 2019.
While the charger itself does not have much copper in it, the wires used to connect the charger to the electrical panel as well as the charging cable itself are the main sources of copper. Wood Mackenzie estimates by 2030, there will be over 20 million EV charging points globally, consuming 250% more copper than in 2019.
Over de bijkomende windmolens op zee en hun kabels naar de kust hebben we het al eens gehad. Indien alle vervoer zoveel mogelijk elektrisch moet worden, dan zijn die windmolens een noodzakelijk onderdeel van de elektrische mobiliteit en dient dat koperverbruik nog eens extra opgeteld te worden bij het koperverbruik in de constructie van de wagens zelf.
Een quote die ik midden mei al eens heb overgenomen:
De mensheid heeft in haar ganse bestaan tot op heden ongeveer 700 miljoen ton koper gewonnen. Het probleem is de noodzaak om diezelfde hoeveelheid in de komende 22 jaar te ontginnen om de steeds dieper wordende groene energietransitie bij te houden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
En ik vraag om het zelf op te zoeken , ik heb andere dingen te doen.
Die bron liegt. Dat klopt langs geen kanten. In de batterij zelf vind je maar evenveel koper als in hetzelfde volume aan bvb. PC's of Laptop's . Het zwaarste en grootste aandeel aan grondstoffen in een EV batterij is koolstof en aluminium. En als ge niet gelooft in 2 meter extra koper kabel voor de 400 Volt leidingen, hou het dan bij 3 meter. Het tekort aan aluminium zou wel eens nijpender kunnen worden dan het tekort aan koper , maar goed , uw "bronnen" weten dat nog niet.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Fred1950, nu denk ik toch echt dat je aan het spartelen bent:door Fred1950 » 49 minuten geleden
Die bron liegt
'Tesla is grootverbruiker van metalen als koper, nikkel en lithium. De 50 tot 100 kWh-batterijen in Tesla-auto's bestaan voor een groot deel uit die metalen en mineralen, die in mijnen gedolven moeten worden'.
https://www.rtlnieuws.nl/pagina/4262551/volg-ons
'En dan is er nog koper. Een metaal dat, ongeacht de uitkomst van de staal-aluminiumstrijd, de komende jaren flink meer zal worden gevraagd door de auto-industrie. Koper wordt toegepast in de accu’s, rotoren, bedrading maar ook in de bijbehorende oplaadapparatuur van elektrische voertuigen. In een gemiddelde moderne auto zonder enige vorm van elektrische aandrijving wordt 23 kilogram koper gebruikt. In een hybride variant is dat al tussen de 40 en 60, terwijl volledig elektrische auto’s zo’n 85 kilogram van het rode metaal nodig hebben. Met de groei van de elektrische automarkt voor ogen, voorspellen sommige analisten daarom dat de vraag van de auto-industrie naar koper de komende jaren zelfs flink bij gaat dragen aan het bestaande tekort en dus stijgende prijzen'.
https://metaalkrant.nl/2018/03/29/staal ... industrie/
Daardoor rijzen steeds meer vragen rond de beschikbaarheid van de nodige grondstoffen, vooral dan voor de batterijen, waarvoor wel wordt beloofd dat ze over een paar jaar 4 tot 5 keer zoveel stroom zullen kunnen opslaan. Dat betekent dat het actieterrein van de EV niet langer beperkt blijft tot grote stadscentra. BHP geeft in elk geval aan dat een explosieve groei van de markt over 10 jaar een forse impact zou kunnen hebben op de kopermarkt. Jean-Sébastien Jacques, het hoofd van de Rio Tinto-mijnen, legt dat als volgt uit: “met minstens 90 kilo koper per elektrische auto, of 3 tot 4 keer zoveel als in een benzinewagen, is het duidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor de vraag naar koper.
https://www.autogids.be/autonieuws/indu ... prijs.html
Natuurlijk blijft de vraag dan wie het eerst die getallen gelanceerd heeft en zouden het dus (hier) allemaal copy-paste artikelen van Wil. zijn bron kunnen zijn, m.a.w. zou je dus kunnen stellen dat het niet is omdat een leugen genoeg herhaald wordt dat het waarheid wordt.
-
Wil-met punt heeft een paar postings geleden geschreven dat Tesla's naar LFP accu's omschakelen , dus geen cobalt , mangaan en nikkel tekorten meer . Weet je echt wat het aandeel van Lithium en die stoffen is dat in één cel steekt ? Dat is heel miniem hoor. Koper is in veel gevallen door aluminium te vervangen als het over stroomtransport over kleine afstanden gaat , en al zeker in elektronische apparatuur. En daarom dat ik schreef dat aan aluminium evengoed een tekort kan komen.Dicksy schreef: ↑15 aug 2022, 17:31Fred1950, nu denk ik toch echt dat je aan het spartelen bent:door Fred1950 » 49 minuten geleden
Die bron liegt
'Tesla is grootverbruiker van metalen als koper, nikkel en lithium. De 50 tot 100 kWh-batterijen in Tesla-auto's bestaan voor een groot deel uit die metalen en mineralen, die in mijnen gedolven moeten worden'.
https://www.rtlnieuws.nl/pagina/4262551/volg-ons
'En dan is er nog koper. Een metaal dat, ongeacht de uitkomst van de staal-aluminiumstrijd, de komende jaren flink meer zal worden gevraagd door de auto-industrie. Koper wordt toegepast in de accu’s, rotoren, bedrading maar ook in de bijbehorende oplaadapparatuur van elektrische voertuigen. In een gemiddelde moderne auto zonder enige vorm van elektrische aandrijving wordt 23 kilogram koper gebruikt. In een hybride variant is dat al tussen de 40 en 60, terwijl volledig elektrische auto’s zo’n 85 kilogram van het rode metaal nodig hebben. Met de groei van de elektrische automarkt voor ogen, voorspellen sommige analisten daarom dat de vraag van de auto-industrie naar koper de komende jaren zelfs flink bij gaat dragen aan het bestaande tekort en dus stijgende prijzen'.
https://metaalkrant.nl/2018/03/29/staal ... industrie/
Daardoor rijzen steeds meer vragen rond de beschikbaarheid van de nodige grondstoffen, vooral dan voor de batterijen, waarvoor wel wordt beloofd dat ze over een paar jaar 4 tot 5 keer zoveel stroom zullen kunnen opslaan. Dat betekent dat het actieterrein van de EV niet langer beperkt blijft tot grote stadscentra. BHP geeft in elk geval aan dat een explosieve groei van de markt over 10 jaar een forse impact zou kunnen hebben op de kopermarkt. Jean-Sébastien Jacques, het hoofd van de Rio Tinto-mijnen, legt dat als volgt uit: “met minstens 90 kilo koper per elektrische auto, of 3 tot 4 keer zoveel als in een benzinewagen, is het duidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor de vraag naar koper.
https://www.autogids.be/autonieuws/indu ... prijs.html
Natuurlijk blijft de vraag dan wie het eerst die getallen gelanceerd heeft en zouden het dus (hier) allemaal copy-paste artikelen van Wil. zijn bron kunnen zijn, m.a.w. zou je dus kunnen stellen dat het niet is omdat een leugen genoeg herhaald wordt dat het waarheid wordt.![]()
![]()
Het grote voordeel is dat koper zeer goed recycleerbaar is ( beter dan aluminium ) , en recycleren IS de toekomst , zelfs voor het behoud van ons leefmilieu. Als men alle koperen ketels van wereldwijd brouwerijen zou smelten komt dit zelfs de volksgezondheid ten goede.
p.s. Ge weet toch al dat ik heel weinig waarde hecht aan wat Vlamingen ( en Nederlanders ) over techniek schrijven. Ik hou het liever bij Amerikaanse en Chineese ( en andere ) vakliteratuur.
-
Het gaat niet meer over de teslabatterijen, gabber. Het gaat over de hoeveelheid koper in een gewone auto tegenover in een full electric auto. In deze laatste zit bijna 4 keer meer koper.
Ik heb het niet over aluminium, niet over kobalt of mangaan. Koper!
Fredje: "Ik hou het liever bij Amerikaanse en Chineese ( en andere ) vakliteratuur."
Ik geef je de IEA - de hoogste instantie wanneer het over energie en aanverwante topics gaat.
Je staat met je mond vol tanden, F-50. Je begint dan maar van 'die bron liegt' en je verlegt het onderwerp, wat ook een drogredenering is. Kortom: geen bewijs. We kennen je: stampevoeten als een kleuter die zijn gelijk niet haalt.
Ik heb het niet over aluminium, niet over kobalt of mangaan. Koper!
Fredje: "Ik hou het liever bij Amerikaanse en Chineese ( en andere ) vakliteratuur."
Ik geef je de IEA - de hoogste instantie wanneer het over energie en aanverwante topics gaat.
Je staat met je mond vol tanden, F-50. Je begint dan maar van 'die bron liegt' en je verlegt het onderwerp, wat ook een drogredenering is. Kortom: geen bewijs. We kennen je: stampevoeten als een kleuter die zijn gelijk niet haalt.

Een paar trappen hogerop heb ik al even aangeraakt dat voor de installatie van laadpalen (thuis en openbaar) nogal wat koper nodig is.
Hier een overzicht:

Wie - zoals ik - thuis gebruik maakt van een trage lader zonder geïnstalleerd laadpaalsysteem, heeft gemiddeld 2 kg koper in gebruik genomen.
Als men echter een eigen laadpaal heeft laten plaatsen (level 2 - een heel stuk sneller dan level 1 ), heeft 10 kg koper nodig.
Gaat het echter een supersnelle laadpaal - een DCFC (direct current fast charging) zoals Tesla o.a. openbaar aanbiedt - dan is daarvoor 25 kg koper gebruikt.
De meeste gebruikers van een EV die dagelijks behoorlijk wat km afleggen, willen thuis een level 2 laadpaal hebben. Over 10 jaar zou dat dan de meest gangbare laadpaal worden die massaal zal geplaatst worden.
Vanzelfsprekend staan deze hoeveelheden koper los van het gewicht aan koper verwerkt in een elektrische auto, zoals eerder besproken.
Hier een overzicht:

Wie - zoals ik - thuis gebruik maakt van een trage lader zonder geïnstalleerd laadpaalsysteem, heeft gemiddeld 2 kg koper in gebruik genomen.
Als men echter een eigen laadpaal heeft laten plaatsen (level 2 - een heel stuk sneller dan level 1 ), heeft 10 kg koper nodig.
Gaat het echter een supersnelle laadpaal - een DCFC (direct current fast charging) zoals Tesla o.a. openbaar aanbiedt - dan is daarvoor 25 kg koper gebruikt.
De meeste gebruikers van een EV die dagelijks behoorlijk wat km afleggen, willen thuis een level 2 laadpaal hebben. Over 10 jaar zou dat dan de meest gangbare laadpaal worden die massaal zal geplaatst worden.
Vanzelfsprekend staan deze hoeveelheden koper los van het gewicht aan koper verwerkt in een elektrische auto, zoals eerder besproken.

Wat wilt ge hiermee bewijzen ? Mijn 20 meter lange verlengkabel met drie aders die ik voor mijn electrische grasmaaier gebruik weegt 4 kg. Kan dat dus ook niet meer "per persoon" of draait het om het "teveel" van één EV met laadpaal per persoon ? Kruip in uw bed en ga slapen , lieve man.
( uw "levels" bestaan niet , "modes" bestaan , zie https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... t-theo.pdf en het zijn er vier )
-
Freddy, ik ben dat stadium van de Kangoo al voorbij, man.
Ik ga verder op het grotere thema: EV's gaan een enorme behoefte aan allerlei grondstoffen creëren. Eén daarvan is koper en zoals ik hogerop met de cijfers van het IEA al aangetoond heb, ga je in een fatsoenlijke EV drie tot vier keer meer koper moeten gebruiken dan in een gelijkaardige verbrandingsmotor.
Dat punt ligt al achter ons. Jij sleept nog altijd met je Kangookabeltjes rond, maar de karavaan is al verder.
Zoals reeds werd gesuggereerd zijn er ook de extra kilo's koper voor bv. windmolenparken en wat gemakkelijk vergeten wordt: de laadpalen.
Wat bijleren, Fred? Een paar uur geleden schreef je nog dit:
Ik ga dikwijls voort op internationale info over zulke zaken (behalve over batterijen; dan is er voor mij maar één bron ...
)
Zoals hier
of hier
en ook hier
en natuurlijk ook hier
en daar
Er is nog meer, maar voor vandaag volstaat dit wel zou ik denken.
Ik ga verder op het grotere thema: EV's gaan een enorme behoefte aan allerlei grondstoffen creëren. Eén daarvan is koper en zoals ik hogerop met de cijfers van het IEA al aangetoond heb, ga je in een fatsoenlijke EV drie tot vier keer meer koper moeten gebruiken dan in een gelijkaardige verbrandingsmotor.
Dat punt ligt al achter ons. Jij sleept nog altijd met je Kangookabeltjes rond, maar de karavaan is al verder.
Zoals reeds werd gesuggereerd zijn er ook de extra kilo's koper voor bv. windmolenparken en wat gemakkelijk vergeten wordt: de laadpalen.
Wat bijleren, Fred? Een paar uur geleden schreef je nog dit:
En nu ga je wat Nederlandstalige schrijvelarij van Fluvius overnemen ... ??? Niet erg consequent, boy.p.s. Ge weet toch al dat ik heel weinig waarde hecht aan wat Vlamingen ( en Nederlanders ) over techniek schrijven.
Ik ga dikwijls voort op internationale info over zulke zaken (behalve over batterijen; dan is er voor mij maar één bron ...
Zoals hier
of hier
en ook hier
en natuurlijk ook hier
en daar
Er is nog meer, maar voor vandaag volstaat dit wel zou ik denken.

Pfff..
Zoek eens op hoe groot een Tesla motor of een Volkswagen ID4 motor is en hoeveel die weegt. Die is niet veel groter dan een motor van een wasmachine , en koper dat daar in zit .... man , man , man ... kilo's en kilos' en kilos
Ge wilt met uw maniakale bluf een oude aap muilen leren trekken.
Wat dat "THUIS ELEKTRISCH OPLADEN" Fluvius document betreft , dat is gebaseerd op technische specificaties van de ontwerpers van gans die EV santa-boetiek. Jouw links hiervoor zijn er voor het "publiek" ( populistisch ) en zijn niet fundamenteel wetenschappelijk. Dat Fluvius document beschrijft al bvb. het communicatie protocol tussen de EV en de laadpaal of flexicharger , jouw links tonen alleen maar wat mooie foto's.
.
-
Fred, het is voorbij middernacht. Je maakt geen logische gedachtegang meer af. Laat het hierbij, man.
Iedereen kan zien wat ik met je redeneringen heb gedaan. Droom even dat je een ingenieur bent, en morgen weer gezond weer op. OK? (opgepast als je over waterstof en 30-Watt lampjes droomt.... )
Iedereen kan zien wat ik met je redeneringen heb gedaan. Droom even dat je een ingenieur bent, en morgen weer gezond weer op. OK? (opgepast als je over waterstof en 30-Watt lampjes droomt.... )

Jaja , dat is dan weer jouw praat voor de vaak ( over uw "logica" en redereringen valt alvast niet veel goeds te vertellen ). Ge kunt dit document "op niveau" https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... 457_EN.pdf ook eens doornemen , misschien krijgt ge dan toch nog wat meer inzicht in de materie.Wil. schreef: ↑16 aug 2022, 01:03Fred, het is voorbij middernacht. Je maakt geen logische gedachtegang meer af. Laat het hierbij, man.
-
Gewoon leesbaar voor elke leek. En dat is dus 'op niveau' ... Hmmm, wat zegt dat over jou? Of misschien blijkt mijn niveau hoger te zijn dan ik zelf vermoeddeFred1950 schreef: ↑16 aug 2022, 01:16Ge kunt dit document "op niveau" https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... 457_EN.pdf ook eens doornemen , misschien krijgt ge dan toch nog wat meer inzicht in de materie.
Maar die tekst zegt bitter weinig over de situatie van koper als noodzakelijke grondstof in de transitie voor de volgende jaren. Slechts één of twee regeltjes gaan daarover, terwijl de discussie hier al een paar bladzijden over de benodigde hoeveelheden koper gaat voor de volgende jaren.
Toch wil ik jouw uitspraak van gisteren hier eens naast een quote uit die tekst leggen:
Fred:
uit de tekst "op niveau":Het tekort aan aluminium zou wel eens nijpender kunnen worden dan het tekort aan koper , maar goed , uw "bronnen" weten dat nog niet.
Lithium and cobalt are likely to be susceptible to the highest supply risk, while aluminium involves the lowest risk.
Googelvertaling: Lithium en kobalt lopen waarschijnlijk het grootste leveringsrisico, terwijl aluminium het laagste risico met zich meebrengt.
Iemand moet zich gaan bijscholen, vermoed ik. Of wacht: "Die bron liegt!" : dat kan ook nog.

Maar niet in detail begrijpbaar ( bevattelijk ) voor een nitwit als jij. Ge blijft maar bluffen met uw beperkte kennis als een rasechte extreem rechtse populist. HIermee scoor je bij mijn geen punten , integendeel je zakt verder weg in mijn aanzien en respect. Of denkt ge dat ge met al uw persoonlijke "beoordelingen" mij onder water kunt krijgen ? Sukkel toch ...
Zeg eens , hoeveel weegt een kubus koper van 10 cm op 10 cm op 10 cm ? Stop nu maar uw kopieergedrag van sites wat anti-EV is of die liegen. Het internet staat al vol genoeg met onzinnige praat van "would be" intellectuelen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 aug 2022, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.