Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

15 aug 2022, 11:00

Wil. schreef:
15 aug 2022, 10:41
Afbeelding
Kolen stoten ten allerlaatste vanaf ontginning to het opstoken ervan veel minder CO2 uit dan pellets ...

Wil.

15 aug 2022, 11:04

Elektrische auto's stuwen de vraag naar metalen spectaculair omhoog.

Hoeveel meer nikkel, aluminium enz. zal er nodig zijn in 2030 vergeleken met 2019?

Afbeelding

En uit deze bron komt de volgende tekst: (googelvertaling)

"Welke mineralen we ook nodig hebben, we zullen er grote hoeveelheden van nodig hebben, aangezien de hernieuwbare energiebronnen zoals wind en zon uitgebreide minerale hulpbronnen nodig hebben om de infrastructuur voor fossielvrije energie te produceren.

En dit is de uitdaging: gezien het geschatte vereiste aantal elektrische voertuigen (EV's) van verschillende voertuigklassen, is het duidelijk dat er niet genoeg mineralen in de momenteel gerapporteerde wereldwijde reserves zijn om slechts één generatie batterijen te bouwen voor alle EV's en stationaire energieopslag, in de wereldwijde industriële ecosysteem zoals het nu is."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

15 aug 2022, 11:09

In "stationaire energieopslag" batterijen steekt al geen cobalt , mangaan en nikkel meer. Uitspraak is dus fout.

E.T.

15 aug 2022, 11:12

https://www.internetgazet.be/beringen/i ... 4ever.aspx

Wagens vergaan batterijen blijven bestaan

Wil.

15 aug 2022, 11:13

Best eens goed nadenken voor je reageert, Fred.

Het gaat in deze uitspraak over het geheel van alle elektrische opslag in batterijen: dus zowel in auto's, als in gsm's, in stationaire opslag enz. samen.

Wil.

15 aug 2022, 11:19

E.T. schreef:

Goed initiatief, maar de tekst stelt dat één generatie EV's en energieopslag die er zitten aan te komen meer materialen en metalen gaan nodig hebben dan er nu in de gekende wereldreserves beschikbaar zijn. En bij die ene generatie zal het niet blijven, nietwaar.

Fred1950

15 aug 2022, 11:20

E.T. schreef:

Hergebruik van "versleten" autobatterijen moedig ik persoonlijk toch niet aan ..... :roll: Dat is om miserie zoals brand vragen. Dat bedrijf zou zich beter bezig houden met nieuwe batterijen die geen cobalt , mangaan en nikkel bevatten en zelfs hierdoor 15 jaar meegaan bij "verstandig" gebruik.

p.s. in de lithium-ion batterij van mijn robotmaaier zit geen cobalt , mangaan en nikkel , en die "rijdt" ook ... :D

Fred1950

15 aug 2022, 11:38

Wil. schreef:

Het gaat in deze uitspraak over het geheel van alle elektrische opslag in batterijen: dus zowel in auto's, als in gsm's, in stationaire opslag enz. samen.
De schrijver moet differentiëren en dat differentiëren noem ik nadenken , al de rest is gebleir. Op een jaar tijd zijn alle stationaire batterijen ( zoals de Tesla Powerwall ) met cobalt , etc ... al verdrongen door batterijen zonder die grondstoffen.

Dicksy

15 aug 2022, 11:54

door Wil. » 29 minuten geleden

Dicksy 10 aug 2022, 12:05
Charlie Maru Gisteren, 17:27
HLN:
Jeff Bezos, Bill Gates en andere miljardairs zoeken mineralen op Groenland voor elektrische wagens

https://www.hln.be/wetenschap/jeff-bezo ... ~a17cf938/

De Noordpool en omstreken is altijd al de kip met de gouden eieren geweest voor investeerders en mogendheden maar tot nu toe mocht ze niet geslacht worden.
Dat is ook de rijksten der aarde niet ontgaan. Onder anderen Jeff Bezos, Michael Bloomberg en Bill Gates investeren daarom in Kobold Metals, een bedrijf dat naar die grondstoffen speurt op de heuvels en in de valleien van het schiereiland Nuussuaq en van Disko eiland. De miljardairs denken dat daar voldoende mineralen te vinden zijn die honderden miljoenen elektrische wagens zouden kunnen laten bollen.
Jeff Bezos, Bill Gates, Michael Bloomberg...... en mogelijks nog anderen zijn hier geen uitzonderingen op. Het is zoals het artikel ook terecht vermeld:
Het is ironisch genoeg de klimaatverandering die deze opportuniteit biedt.
Ach, als het beestje (de reden waarom) maar een naam heeft. :roll:
Vandaar hun plotse zoektocht naar mineralen op de Noordpool. 🤔
Voor het klimaat…..mijn gedacht.

‘The winner takes it all
The loser's standing small
Beside the victory
That's her destiny’

Wil.

15 aug 2022, 12:12

Fred1950 schreef:
15 aug 2022, 11:38
Wil. schreef:

De schrijver moet differentiëren en dat differentiëren noem ik nadenken , al de rest is gebleir. Op een jaar tijd zijn alle stationaire batterijen ( zoals de Tesla Powerwall ) met cobalt , etc ... al verdrongen door batterijen zonder die grondstoffen.
Ik moet nu héél goed op mijn tellen passen, want ik ga nu een top-expert in batterijen durven tegenspreken.

On April 28 Reuters revealed that nearly half the Tesla vehicles produced in the first quarter of 2022 were equipped with cobalt-free lithium iron phosphate (LFP) batteries.
bron

Dat wil zeggen dat de andere helft van de batterijen die Tesla produceert nog wél cobalt bevat.

Bovendien heeft de schrijver het niet alleen over Tesla. Het gaat ook over al die andere automerken en over veel méér dan enkel autobatterijen. Hoeveel cobalt zit er in de smartphones? Hoeveel miljard smartphones worden er gebruikt en dagelijks wordt daarvan een zeker percentage vernieuwd.

Bedenk ook even dat cobalt maar één van de materialen is die in veel grotere hoeveelheden zal nodig zijn in 2030. De schrijver heeft het over het brede palet van metalen en materialen die nodig zijn in elektrische auto's. Koper bv. wordt een enorme bottleneck.

Fred1950

15 aug 2022, 12:38

In Smartphones kan me ook cobalt vrije batterijen inzetten , dat zijn ook "stationaire" batterijen. Er moet wel wat elektronica aangepast worden omdat die cobalt vrije cellen een lagere spanning afgeven.

Koper ? Er zit amper meer koper in een elektrische wagen dan in een klassieke wagen. Er zit hooguit 2 meter extra ( zware ) koperdraad in een elektrische wagen. Koper is nu eenmaal bijzonder goed recycleerbaar , en er wordt tegenwoordig al veel minder kpper gebruikt in binnenhuis CV en waterleidingen. En voor de rest kan men veel meer kunststof ( bvb. koolstof vezel ) voor het koetswerk van een wagen gaan gebruiken. De techniek hiervoor staat op punt , en de kostprijs is ook al flink lager dan vroeger. Dit beperkt het gebruik van ijzer. ( desnoods gebuikt men "karton" zoals in de Trabant'tjes van destijds :lol: )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 15 aug 2022, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

15 aug 2022, 12:48

Wil. schreef:
15 aug 2022, 12:12
.....
On April 28 Reuters revealed that nearly half the Tesla vehicles produced in the first quarter of 2022 were equipped with cobalt-free lithium iron phosphate (LFP) batteries.
bron
....

Foutje ....

Lithium Titanate (Li4Ti5O12 or LTO)

Die stof vervangt de koolstof of grafiet in de anode van de cel. De kathode kan nog steeds cobalt bevatten en kan ook LFP zijn. Die batterijen met LTO worden NIET ingezet in EV's en thuisbatterijen omdat die daar niets kunnen bijdragen. De LTO types kunnen WEL heel grote vermogens op korte tijd leveren ( die een EV niet eens vraagt ) en vindt vooral zijn toepassing in bvb. draadloze boormachines waar een extreem hoog stroomsterkte wordt gevraagd.

Wil.

15 aug 2022, 14:14

Fred1950 schreef:
Koper ? Er zit amper meer koper in een elektrische wagen dan in een klassieke wagen. Er zit hooguit 2 meter extra ( zware ) koperdraad in een elektrische wagen.
OK. Voor de dag ermee. Waar is het bewijs voor wat je hier zegt? Of beter: voor wat je hier verzint.

Fred1950

15 aug 2022, 14:37

Wil. schreef:
15 aug 2022, 14:14
Fred1950 schreef:
Koper ? Er zit amper meer koper in een elektrische wagen dan in een klassieke wagen. Er zit hooguit 2 meter extra ( zware ) koperdraad in een elektrische wagen.
OK. Voor de dag ermee. Waar is het bewijs voor wat je hier zegt? Of beter: voor wat je hier verzint.
Zoek eens naar de 400 Volt hoogspanningsbedrading van SOF zijn Kangoo ZE. Alle oranje gekleurde leidingen zijn hoogspanning uit de tractiebatterij , en al de rest naar dashbord , koplampen , boordcomputer(s) , ( en de 12 Volt batterij die er ook nog in zit ) , enz ... vind je ook in klassieke wagens terug , en wees gerust , dat laatste is geen klein beetje koper. Die oranje kleur is internationaal afgesproken en vind je in alle elektrische wagens terug. Ge moet dus niet persé naar de Kangoo ZE op zoek gaan.

Wil.

15 aug 2022, 14:50

Ik vraag niet naar jouw fantasie. Ik vraag naar hard bewijsmateriaal.

Wacht efkes, want je snapt het niet. Ik ga het nóg wat duidelijker maken en daarom hier een voorbeeldje: het Internationaal Energie Agentschap - zowat de hoogste autoriteit waar het over energie en aanverwante onderwerpen gaat, schrijft:

According to the IEA, copper will remain the most broadly used metal in renewable energy technologies. For instance, a battery EV uses 83kg of copper, compared with the 23kg of copper in an internal combustion engine vehicle. Additionally, batteries and chargers require a lot of copper, while renewables, such as wind and solar power generation, require tonnes of copper.

→ In een auto met verbrandingsmotor: 23 kg koper. In een zuivere EV: 83 kg koper. Bijna maal vier.
Bron

Nu is het aan jou. Ik wacht wel even.