Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

12 mei 2022, 10:03

Ik zal me wel vegist hebben met die 200 Euro. Dat getal is ergens blijven hangen , maar ik weet niet meer hoe ik dat destijds heb berekend. Voor zover ik weet gaat men alleszins een forfetair piektarief van 2,5 kW aanrekenen , zelfs al bereik je die piek nooit en dus ook als je helemaal geen electriciteit verbuikt. Dat is ook het geval met de digitale meter.

https://stad.gent/nl/energiecentrale/re ... 2%2C5%20kW.

Voor huishoudens met een piek onder 2,5 kW wordt een ondergrens ingesteld waardoor ze toch gefactureerd worden aan 2,5 kW.

Charlie Maru

12 mei 2022, 17:09

Fred1950 schreef:
....Voor zover ik weet gaat men alleszins een forfetair piektarief van 2,5 kW aanrekenen , zelfs al bereik je die piek nooit en dus ook als je helemaal geen electriciteit verbuikt. Dat is ook het geval met de digitale meter.

Voor huishoudens met een piek onder 2,5 kW wordt een ondergrens ingesteld waardoor ze toch gefactureerd worden aan 2,5 kW.
Dat weet ik zo meteen nog niet......(voor de digitale meter)
Wat betekent helemaal onderaan, onderaan Punt 7 in de tabel: "Maximumtarief : 18,77604 €cent/kWh" ????

Als ik alle verbruikspunten van de digitale teller samentel (uitgenomen de piekvergoeding & databeheer) kom ik aan 4,92009 €cent/kWh, dus heel ver van die 18,7 cent.
Dat "Maximumtarief" staat daar toch niet als ornament......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

12 mei 2022, 18:51

Charlie Maru schreef:
Fred1950 schreef:
....Voor zover ik weet gaat men alleszins een forfetair piektarief van 2,5 kW aanrekenen , zelfs al bereik je die piek nooit en dus ook als je helemaal geen electriciteit verbuikt. Dat is ook het geval met de digitale meter.

Wat betekent helemaal onderaan, onderaan Punt 7 in de tabel: "Maximumtarief : 18,77604 €cent/kWh" ????

Als ik alle verbruikspunten van de digitale teller samentel (uitgenomen de piekvergoeding & databeheer) kom ik aan 4,92009 €cent/kWh, dus heel ver van die 18,7 cent.
Dat "Maximumtarief" staat daar toch niet als ornament......
Jawel , ook voor de digitale meter. Bekijk hun filmke op https://www.vreg.be/nl/capaciteitstarie ... -maandpiek en op 1:15 minuten wordt dat vermeld.

Wat de prijzen zullen zijn is ook al ergens voorgesteld , maar dat zal terug afhankelijk worden van bij welke netbeheerder je woning aangesloten is. Dat er een maximum kwartierpiek vermogen zou bestaan ( en dus prijs ) is mogelijk.

tokkio

13 mei 2022, 16:26

Wat de prijzen zullen zijn is ook al ergens voorgesteld , maar dat zal terug afhankelijk worden van bij welke netbeheerder je woning aangesloten is. Dat er een maximum kwartierpiek vermogen zou bestaan ( en dus prijs ) is mogelijk.
ze geven het kind een andere naam,maar ze leggen de schuld bij de verbruiker, men moet het maar spreiden, maar wie geïnvesteerd heeft in een warmtepomp, en dan ook nog zijn E auto wilt opladen is er aan voor de moeite, ook wie een Accumulatieverwarming ,ze zullen s'nachts niet meer kunnen opladen,we gaan terug naar 1950, dan was er 220 volt en 6 aph, men moest maar opletten dat er geen 2 lichten branden en er geen radio speelde of de zekering sprong kapot.
Nu moeten we opletten dat de wasmachine niet draait, en ook de droogkast niet, dat men niet strijkt en geen gerecht in de oven plaatst, anders betaald men zich blauw....
Aan hun uitleg zal het niet liggen, maar dat de gewone arbeider, gepensioneerde gejost is, zal zeker zijn, nu zijn en al duizenden gezinnen die hun stroomfactuur niet kunnen betalen,door die wettelijke diefstal....
https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... -juli-2022
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hovel

14 mei 2022, 11:44

Charlie Maru schreef:
Het gaat hier over een sociaal tarief!
Quote.
Wat is sociaal tarief?
... Heb je recht op het sociale tarief, ook wel maximumtarief genoemd, ...
Einde quote.

Zie: Wat is sociaal tarief?

voorn

14 mei 2022, 13:51

Hoe kan men een sociaal tarief uitvoeren in een VME met enkel totaal verbruik?

Charlie Maru

14 mei 2022, 16:36

hovel schreef:
Charlie Maru schreef:
Quote.
Wat is sociaal tarief?
Einde quote.

Het zou kunnen, maar lijkt mij dan toch bizar.
In de tarief-tabel is het van toepassing op de digitale teller maar niet op de analoge teller.
Indien het op een sociaal tarief zou slaan zou het mij toch logisch lijken dat dit op beide meters van toepassing zou zijn.

https://www.vreg.be/sites/default/files ... lek_ai.pdf

Fred1950

14 mei 2022, 23:15

Charlie Maru schreef:
14 mei 2022, 16:36
hovel schreef:
Charlie Maru schreef:
Quote.
Wat is sociaal tarief?
Einde quote.

Het zou kunnen, maar lijkt mij dan toch bizar.
In de tarief-tabel is het van toepassing op de digitale teller maar niet op de analoge teller.
Indien het op een sociaal tarief zou slaan zou het mij toch logisch lijken dat dit op beide meters van toepassing zou zijn.

https://www.vreg.be/sites/default/files ... lek_ai.pdf
Die tabel vertelt ons toch al alles voor zover ik zie :

- LS piekmeting ( digitale meter ) : 3,4556948 EUR/kW/maand ( of 41,46 EURO/kW/jaar )
- LS klassieke meter ( analoge ) : 103,67 EURO/jaar -- vaste term

Die 103,67 Euro is dus 8,63 Euro/maand. Als ge die 8,63 deelt door die 3,45569.... van hierboven kom je netjes uit op 2,5 en die 2,5 is nu eens helemaal hetzelfde als dat 2,5 kW forfetair piekvermogen.

Maar aangezien men bij de digitale meter ook niet lager kan dan dat forfetair 2,5 kW piekvermogen, gaat men dus ook minstens 103,67 Euro per jaar betalen , en telkens X keren 41,46 Euro erbij als het jaargemiddelde X keren 1 kW boven die 2,5 kW zit.

De prijs per kWh ( kWh tarief ) is stukken lager bij de digitale meter dan bij de analoge ( 0,0096327 tegenover 0,0308895 ) , en daar moeten de bezitters van een digitale meter dan maar hun winst uit halen. Dat compenseert wat ze meer gaan betalen voor het piektarief dan wat de bezitters van een analoge meter betalen , tenzij ze het jaar door onder die 2,5 kW kunnen blijven , en dan zijn ze er goedkoper vanaf dan met een analoge meter.

E.T.

15 mei 2022, 09:51

... dat compenseert wat ze meer gaan betalen voor het piektarief dan wat de bezitters van een analoge meter betalen , tenzij ze het jaar door onder die 2,5 kW kunnen blijven , en dan zijn ze er goedkoper vanaf dan met een analoge meter.
Hoe minder piek, hoe minder de belasting van het plaatselijke net. Wat dus de bedoeling is. Maar wees gerust eens we allemaal gedigitaliseerd zijn kan de eenheidsprijs vrij simpel worden aangepast.

miel

15 mei 2022, 18:34

Alle reacties hier op het forum gaan over de energieprijzen na digitalisering. Eventueel de extra’s die analoge meters moeten bijbetalen ook meegerekend.
Welke minister is hier verantwoordelijk voor?
Ge gaat mij toch niet wijsmaken dat het de ambtenaren zijn die hier de lakens uitdelen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

tokkio

15 mei 2022, 19:04

miel schreef:
Alle reacties hier op het forum gaan over de energieprijzen na digitalisering. Eventueel de extra’s die analoge meters moeten bijbetalen ook meegerekend.
Ge gaat mij toch niet wijsmaken dat het de ambtenaren zijn die hier de lakens uitdelen.
8 ministers van energie Miel, maar die maken zich geen zorgen ze kunnen het gemakkelijk betalen,
die hebben eelt op hun gat, verder doen ze niets.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

15 mei 2022, 22:20

miel schreef:
De VREG heeft het systeem bedacht , geen enkele politieker of departement heeft hiervoor de nodige technische bagage. De VREG is een ambtenaren bastion. Vraag is , in dienst van wie hebben ze dat capaciteitstarief ontwikkeld ? Als de netbeheerders "niet mogen" investeren om aan een toenemende belasting van het net tegemoet te komen , dan zit er niets anders op dan ervoor te zorgen dat de burger het net minder gaat belasten door invoering van het capaciteitstarief. En waarom "mogen ze niet" inversteren ? Omdat investeringen geld kosten , en dat geld zou dan niet meer als dividenden naar steden en gemeenten kunnen gaan.

Samengevat : het capaciteitstarief komt er omdat steden en gemeenten anders hun inkomsten zouden zien dalen wegens noodzakelijke vernieuwing en versterking van het laagspanningsnet. .

E.T.

15 mei 2022, 22:44

Fred1950 schreef:
... het capaciteitstarief komt er omdat steden en gemeenten anders hun inkomsten zouden zien dalen wegens noodzakelijke vernieuwing en versterking van het laagspanningsnet.
De versterking van het laagspanningsnet is dan weer hoofdzakelijk te wijten aan de zonnepanelen :roll:

Fred1950

16 mei 2022, 09:48

E.T. schreef:
15 mei 2022, 22:44
Fred1950 schreef:
... het capaciteitstarief komt er omdat steden en gemeenten anders hun inkomsten zouden zien dalen wegens noodzakelijke vernieuwing en versterking van het laagspanningsnet.
De versterking van het laagspanningsnet is dan weer hoofdzakelijk te wijten aan de zonnepanelen :roll:
Niet alleen omwille van zonnepanelen. In de winter veroorzaken die geen last , maar ze zien warmtepompen en elektrische wagens in hun glazen bol. Stilletjesaan wordt iedere zonnepaneel bezitter warm gestookt voor een thuisbatterij , en dat ontlast het laagspanningsnet.

-------------------------------------

De invoering van het capaciteitstarief is uitgesteld tot 1 januari 2023 :D Het "marcheert" nog niet goed .... :lol:

Charlie Maru

16 mei 2022, 16:05