Charlie Maru schreef: ↑14 mei 2022, 16:36
hovel schreef: ↑14 mei 2022, 11:44
Charlie Maru schreef: ↑12 mei 2022, 17:09
Dat weet ik zo meteen nog niet......(voor de digitale meter)
Wat betekent helemaal onderaan, onderaan Punt 7 in de tabel: "Maximumtarief : 18,77604 €cent/kWh" ????
Het gaat hier over een sociaal tarief!
Quote.
Wat is sociaal tarief?
... Heb je recht op het sociale tarief,
ook wel maximumtarief genoemd, ...
Einde quote.
Zie:
Wat is sociaal tarief?
Het zou kunnen, maar lijkt mij dan toch bizar.
In de tarief-tabel is het van toepassing op de digitale teller maar niet op de analoge teller.
Indien het op een sociaal tarief zou slaan zou het mij toch logisch lijken dat dit op beide meters van toepassing zou zijn.
https://www.vreg.be/sites/default/files ... lek_ai.pdf
Die tabel vertelt ons toch al alles voor zover ik zie :
- LS piekmeting ( digitale meter ) : 3,4556948 EUR/kW/maand ( of 41,46 EURO/kW/jaar )
- LS klassieke meter ( analoge ) : 103,67 EURO/jaar -- vaste term
Die 103,67 Euro is dus 8,63 Euro/maand. Als ge die 8,63 deelt door die 3,45569.... van hierboven kom je netjes uit op 2,5 en die 2,5 is nu eens helemaal hetzelfde als dat 2,5 kW forfetair piekvermogen.
Maar aangezien men bij de digitale meter ook niet lager kan dan dat forfetair 2,5 kW piekvermogen, gaat men dus ook minstens 103,67 Euro per jaar betalen , en telkens X keren 41,46 Euro erbij als het jaargemiddelde X keren 1 kW boven die 2,5 kW zit.
De prijs per kWh ( kWh tarief ) is stukken lager bij de digitale meter dan bij de analoge ( 0,0096327 tegenover 0,0308895 ) , en daar moeten de bezitters van een digitale meter dan maar hun winst uit halen. Dat compenseert wat ze meer gaan betalen voor het piektarief dan wat de bezitters van een analoge meter betalen , tenzij ze het jaar door onder die 2,5 kW kunnen blijven , en dan zijn ze er goedkoper vanaf dan met een analoge meter.