Klimaat
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Wil. schreef: ↑09 apr 2020, 19:06In de uitleg die een dame daarover vanmiddag in het nieuws gaf, klopte vanalles niet.
Er is nog altijd een lichte wind. Het is niet windstil.
Het fijnstof, waarvoor vroeger de auto's verantwoordelijk werden gesteld, haalt nu piekwaarden en dat komt zogezegd omdat
- de pakjesbezorger nu veel meer rondrijden wegen meer online shopping en die rijden met vervuilende auto's.
larie: 1 pakjesman bedient in een dorp bv. 10 gezinnen. Vroeger reden die 10 gezinnen met hun eigen auto naar de winkel. Waar kwam dan het meeste fijnstof vandaan?
- de vrachtwagens rijden nog. Larie; die reden vroeger en er zijn er nu niet meer. Veeleer minder.
- de boeren voeren hun mest op het veld en door de amoniak komt er fijnstofvervuiling in de lucht? Leg dat eens uit?
- er zijn veel mensen die met houtkachels stoken. Akkoord, dat levert fijnstof op , maar dat was in januari even goed het geval. Ook hier geen bron van toename.
Verder werden geen redenen aangehaald.
Ik heb ze ook niet horen zeggen dat heel die LEZ niets nougabollen bijdraagt aan schone lucht en het alleen bedoeld is voor geld gewin,ze durven ook niet zeggen dat het fijn stof van overal kan komen, naar gelang de windrichting, komt die van de zeekant, dan is er een groot deel fijn stof van de vrachtschepen, ook als er ergens een vulkaan uitbarst,delen we in de prijzen,en zijn ze al die bosbranden in Australië vergeten, dat vliegt nog steeds de wereld rond, en ook krijgen wij dikwijls fijn stof en zand uit de Sahara,maar ik denk nu , als de wind uit het oosten komt, we weer radioactief fijn stof gaan krijgen, want daar staan de bossen in brand......
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/bo ... ~a6afbe41/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Een wat laat antwoord op uw reactie Fazal, maar dat heeft te maken met de nogal theoretische discussie met Fred1950.Fazal schreef: ↑09 apr 2020, 17:31
Maar dat het zowel gebeurt tijdens een periode van activiteit of tijdens een van quasi inactiviteit, daar heb ik het wel wat moeilijk mee. Tijdens een periode van activiteit moet er toch meer fijn stof worden waargenomen dan tijdens een periode van inactiviteit. Vooral dat de inactiviteit nu toch echt wel abnormaal groot is, en de huidige lage uitstoot het verschil dus toch wel degelijk 'zou moeten' maken!?
De sleutel ligt in uw "zou moeten maken". Indien, ik zeg wel indien, de menselijke activiteit doorslaggevend zou zijn voor de verhoogde fijn stof concentraties, dan zouden we dit inderdaad in de gunstige zin hebben moeten bemerken. Maar daar we dit niet merken kan dit alleen maar betekenen dat die menselijke activiteit slechts in zeer geringe mate ertoe bijdraagt. Ik betoogde alleen maar dat onder meer meteorologische omstandigheden een grote rol spelen. Daar blijf ik bij. En dat, zoals Fred1950 schrijft, ook stuifmeel een factor kan zijn, betwist ik helemaal niet. Overigens is dit ook een natuurverschijnsel dat zich elk jaar in de lente voordoet en waar de mens voor weinig tussenzit.
Groeten en niet te diep ademen.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Ik begrijp uw betoog maar al te goed figaretto.
Maar het blijft, mijn inziens, toch eigenaardig.
De oorzaak kan, volgens mij althans, niet enkel meteorologisch zijn.
Ik kan wel aannemen dat dit wel degelijk een grote rol kan spelen.
En dat dit door menselijke activiteiten niet zo'n groot verschil maakt, lijkt mij nu toch wel enigszins bewezen.
Maar het blijft, mijn inziens, toch eigenaardig.
De oorzaak kan, volgens mij althans, niet enkel meteorologisch zijn.
Ik kan wel aannemen dat dit wel degelijk een grote rol kan spelen.
En dat dit door menselijke activiteiten niet zo'n groot verschil maakt, lijkt mij nu toch wel enigszins bewezen.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Dat van die minder vrachtwagens is misschien wel waar maar het zijn er absoluut nog steeds veel hoor.
Door omstandigheden ben ik ook nu nog alle dagen op de baan …
Door omstandigheden ben ik ook nu nog alle dagen op de baan …
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Fijnstof is stof met afmetingen kleiner dan 10 micrometer (µm).En dat, zoals Fred1950 schrijft, ook stuifmeel een factor kan zijn, betwist ik helemaal niet.
Pollen van berken bv. zijn qua grootte ongeveer 20 µm. Dat is geen fijnstof. Soms wel hinderlijk, maar het is geen fijnstof.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Er zit zowel tolerantie op de meetapparatuur als op de afmetingen van de pollen zelf. Binnen 14 dagen / 1 maand is er nog steeds een semi lock-down , en bekijk dan eens de Ircel site waarvan ik hiervoor de link heb geplaatst ( als het goed weer en windstil is ). Eind volgende week voorspelt men terug windstil en hoge temperaturen. Ga dan ook maar eens kijken naar die site ....Wil. schreef: ↑10 apr 2020, 21:59Fijnstof is stof met afmetingen kleiner dan 10 micrometer (µm).En dat, zoals Fred1950 schrijft, ook stuifmeel een factor kan zijn, betwist ik helemaal niet.
Pollen van berken bv. zijn qua grootte ongeveer 20 µm. Dat is geen fijnstof. Soms wel hinderlijk, maar het is geen fijnstof.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
https://auto55.mobi/nieuws/32606-stuttg ... gZuitRxDYU
Kortweg samengevat : We zijn opgelicht ! Benieuwd of ze in Gent of Antwerpen daar hun conclusie uittrekken !
Kortweg samengevat : We zijn opgelicht ! Benieuwd of ze in Gent of Antwerpen daar hun conclusie uittrekken !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850