Klimaat top

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 nov 2021, 11:50

Zolang de economie sneller groeit dan onze overheidsschuld is er geen probleem.
De totale schuld mag dan wel toenemen, onze terugbetalingscapaciteit groeit sneller, waardoor de schuldenberg steeds draaglijker wordt.
Laat ons eens zo zeggen ( dat is geen Evangelie he) als onze economie de volgende 30 jaar op het niveau van 2019 blijft, zullen we in totaal meer dan 14000 miljard euro in waarde creëren over deze periode. Onze huidige schuld is daar nog geen 3.7% van.
Eind jaren 90 hadden we nog een rentelast van bijna 9% van ons bbp. Vandaag is dat minder dan 2%.
Dit komt doordat de rentes de laatste 30 jaar bijna continu gedaald zijn tot de huidige historische diepte.
Met dit voor ogen gooit onze regeringen met geld of dit blijft duren is maar de vraag , als onze economie niet in elkaar stuikt zijn we nog voor een eindje zoet , sparen kent geen enkele regering , dat is geen gezin nietwaar , die meest pakt , heeft meest en zoals het spreekwoord zegt " De slimste wezels zuipen de eiers" :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 12:40

De smog in Beijing heeft het niveau 'very unhealthy' bereikt.

En dan de hoeveelheid kolen nog eens verdubbelen. Goed idee?

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 nov 2021, 12:41

Ook totaal afwezig in het klimaatdebat is het feit dat in Belgie minder dan een handvol bedrijven- 5 om precies te zijn- goed zijn voor 20% van de totale uitstoot. Dat komt al in de buurt van de uitstoot van alle gezinnen. Het gaat dus om Engie/Electrabel, Basf, Exxon Mobile,Total en Arcelor Mital...
Laatst gewijzigd door frits1955 op 07 nov 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 nov 2021, 12:41

wardje schreef:
07 nov 2021, 11:50
.... " De slimste wezels zuipen de eiers" :mrgreen:
Dat zijn niet daarom de slimsten, die sterven eerder aan een teveel aan cholesterol ( en dat verhoogd cholesterol heeft mijn kat trouwens ook :) )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 12:44

Golf 5 schreef:
07 nov 2021, 11:15
Uiteraard Wil wordt niemand verplicht van wagen te kopen .

En wat met de woningen zijn de mensen wel verplicht of er hangt prijskaartje aan vast .
Ik leer wéér bij.

Niemand is verplicht een woning met zogenaamd "E-label" te kopen. Je kunt ook een woning met D-niveau of hoger kopen of helemaal geen woning kopen maar gewoon een woonst huren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 nov 2021, 12:46

frits1955 schreef:
07 nov 2021, 12:41
Ook totaal afwezig in het klimaatdebat is het feit dat in Vlaanderen minder dan een handvol bedrijven- 5 om precies te zijn- goed zijn voor 20% van de totale uitstoot. Dat komt al in de buurt van de uitstoot van alle gezinnen. Het gaat dus om Engie/Electrabel, Basf, Exxon Mobile,Total en Arcelor Mital...
6 miljoen Belgische wagens die 50 km per dag rijden stoten dagelijks 40.000 ton ( veertig miljoen kilogram ) CO2 uit. De Belg stoot per capita ( inwoner ) meer CO2 uit dan de "communistische" Chinees. De Vlaming staat op de vierde plaats in de wereld wat betreft de ecologische voetafdruk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 12:51

meredith schreef:
07 nov 2021, 11:03
Zeg slimme, uiteraard wordt niemand verplicht om een auto te kopen en kun je met je oude kar blijven rijden ,maar (...)
Waarom schrijf je dan zulke onwaarheden of gewoonweg kemels? Je zou verdorie goed passen in een Vlaamse regering zoals jij die hier voorstelt.
En op de andere punt heb je natuurlijk niets te zeggen, omdat ze gewoon waar zijn.
't Is zondag, hé, meredith. Dan ga ik niet op alle slakken zout leggen, snap je?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 nov 2021, 12:55

" ecologische voetafdruk",zeg je , hmm, welke maat was die voet daar moet je ook rekening mee houden :D :D
Als je ziet dat Boris in Glasgow de touwtjes in handen moet nemen om ze weer wakker te schudden zeg dat al genoeg, ze hebben er geen zin in om veel te veranderen, ze denken die achter ons moeten het maar zien te klaren , we moeten wij het ook doen , er niet te veel eieren onder leggen. :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 12:56

Fred1950 schreef:
07 nov 2021, 12:46
De Belg stoot per capita ( inwoner ) meer CO2 uit dan de "communistische" Chinees. De Vlaming staat op de vierde plaats in de wereld wat betreft de ecologische voetafdruk.
Een dwazernij blijft een dwazernij, ook al herhaal je ze.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

07 nov 2021, 13:17

Wat wel zeer dringend moet aangepakt worden is degelijk en goedkoop openbaar vervoer
In lurenburg hebben ze de benzine en dieselprijs verhoogt , maar nu mag iedereen die in Luxemburg is, gratis met de bus meerijden.,dus alle inwoners, maar ook al wie gaat tanken betaald mee aan het busvervoer, dat noem ik goed nagedacht bestuur. :mrgreen:
Fred1950 schreef: ↑
27 minuten geleden
De Belg stoot per capita ( inwoner ) meer CO2 uit dan de "communistische" Chinees. De Vlaming staat op de vierde plaats in de wereld wat betreft de ecologische voetafdruk.
hebt u dat met een chinees telmachinetje uitgerekend Fred :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 13:24

Fred1950 schreef:
07 nov 2021, 12:46
6 miljoen Belgische wagens die 50 km per dag rijden stoten dagelijks 40.000 ton ( veertig miljoen kilogram ) CO2 uit.
1 kubieke kilometer lucht weegt 1.290.000.000 kg. (Eén miljard tweehonderdnegentig miljoen kilogram)
De door Sof geciteerde 40.000 ton is van dat ene kubieke kilometerke slecht 3%.

belgie heeft een oppervlakte van 30.689 km2 waarop je telkens een kubus van 1 km kunt zetten (en onze luchtlaag is veel dikker dan 1km).

Omdat het zondag is ga ik niet verder uitrekenen welk percentage dat is, maar dat het nog véél minder is dan een Contadorcijfer, dat denk ik vast. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 13:36

tokkio schreef:
07 nov 2021, 13:17
Fred1950 schreef: ↑
27 minuten geleden
De Belg stoot per capita ( inwoner ) meer CO2 uit dan de "communistische" Chinees. De Vlaming staat op de vierde plaats in de wereld wat betreft de ecologische voetafdruk.
hebt u dat met een chinees telmachinetje uitgerekend Fred :mrgreen:

Fred brengt op één regel twee verschillende grootheden bij elkaar. Enerzijds de hoeveelheid CO2 per capita en direct daarna de ecologische voetafdruk; dat laatste geeft weer hoeveel vruchtbare land- en wateroppervlakte iemand nodig heeft om de goederen die nodig zijn om te voorzien in levensonderhoud te produceren en het afval dat er bij hoort te verwerken.

Ter info, Fred, de Falklands met hun 2.840 inwoners staan op nr. 1 qua CO2-uitstoot. Wat een geluk dat de Chinezen véél lager staan gerangschikt. Ik verwacht dat de Falklands in Glasgow goed op hun nummer gaan gezet worden door de Chinese afgevaardigde (als die al aanwezig is, want Xi J. heeft schrik dat hij daar corona oploopt).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 nov 2021, 13:52

Wil. schreef:
07 nov 2021, 13:36
....
Fred brengt op één regel twee verschillende grootheden bij elkaar. Enerzijds de hoeveelheid CO2 per capita en direct daarna de ecologische voetafdruk; dat laatste geeft weer hoeveel vruchtbare land- en wateroppervlakte iemand nodig heeft om de goederen die nodig zijn om te voorzien in levensonderhoud te produceren en het afval dat er bij hoort te verwerken.
...
Twee regels , nitwit , en dus twee statements die "grof beschouwd" op zich niets met mekaar te maken hebben. Denkt GIJ nu echt de slimste te zijn ? Waw ..... :roll: Wat ge schrijft weet ik ook, ik laat tenminste de lezer toe ( of trigger ze ) om eens de definitie van "ecologische voetafdruk" op te zoeken. Jij wil blijkbaar ermee bluffen dat je het reeds opgezocht hebt.
tokkio schreef:
07 nov 2021, 13:17
....
hebt u dat met een chinees telmachinetje uitgerekend Fred :mrgreen:
Nee manneke. :lol: Zoek het maar eens uit of ik gelijk of ongelijk heb. Hint : 1 liter benzine ( ongeveer 750 gram ) produceert als die verbrandt 2269 gram CO2. Het heeft allemaal met atoomgewichten en dergelijke te maken.

En vergeet niet : die 40.000 ton is de dagelijkse uitstoot. Vermenigvuldig dat dus maar met 365 dagen om de jaarlijkse uitstoot te kennen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 nov 2021, 14:02

Schrijf de berekening eens op.
Of heb je die CO2 gevonden op het internet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 14:15

Fred1950 schreef:
07 nov 2021, 13:52

Twee regels , nitwit , en dus twee statements die "grof beschouwd" op zich niets met mekaar te maken hebben. Denkt GIJ nu echt de slimste te zijn ? Waw ..... :roll: Wat ge schrijft weet ik ook, ik laat tenminste de lezer toe ( of trigger ze ) om eens de definitie van "ecologische voetafdruk" op te zoeken. Jij wil blijkbaar ermee bluffen dat je het reeds opgezocht hebt.
:lol: :lol: Fred, je blijft de grappigste van de club, man.

Je bent nu de schoolmeester die een fout op het bord schrijft en wanneer een leerling hem daarop wijst, zegt hij dat hij het opzettelijk deed om te zien of de leerlingen nog goed aan het opletten waren. :lol: ...

Niet te doen...

By the way: als de argumententrommel leeg is, komen de scheldwoordjes gemakkelijk boven bij jou. Dat heb ik al meermaals vastgesteld. Spoedig herstel toegewenst.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.