Drones

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

06 nov 2025, 00:06

Kan men met een standbij drone de andere niet laten botsen en vernietigen voor onderzoek

Fred1950

06 nov 2025, 00:35

boeffer schreef:
05 nov 2025, 21:35
Men zei ze gebruiken 4g of 5g. En toch kan men dat ook jammen maar Het verstoren van radiocommunicatie is in strijd met de wet.
Amerika kan de GPS afzetten of hebben de Russen een eigen netwerk voor gps?-Putin komt om zijn geld.
De Russen hebben blijkbaar een eigen GPS systeem , maar ik denk dat dit bij de op afstand bestuurde drones niet van toepassing is, Men bestuurt "op zicht" van de camera aan boord. Voor de besturing heeft men eigenlijk geen 4g of 5g nodig. De amateur modelbouw vliegtuigjes van weleer ( en nu waarschijnlijk nog ) bestuurde men met pulsmodulatie van een 27 Mhz signaal en dat werkte perfect.
voorn schreef:
06 nov 2025, 00:06
Kan men met een standbij drone de andere niet laten botsen en vernietigen voor onderzoek
Ik heb hier al geschreven dat men die drones met een andere drone zou kunnen rammen. Beide gaan uiteraard neerstorten. Men kan ook een modelvliegtuigje gebruiken om zo'n drone te rammen. Voor minder dan 100 euro kan je die al krijgen.

Men moet inderdaad zo'n drone te pakken kunnen krijgen. Dan weet men wie die gefabriceerd heeft , en met het serienummer ervan kan men te weten komen wie ze gekocht heeft. Ik wed trouwens nog steeds op Oekraïnse snoodaards omdat die ervaring heben met hun "camion" met openklappend dak van waaruit de drones opstijgen. :mrgreen:

Dicksy

06 nov 2025, 09:50

Ik wed trouwens nog steeds op Oekraïnse snoodaards omdat die ervaring heben met hun "camion" met openklappend dak van waaruit de drones opstijgen. :mrgreen:
En ik vertrouw die Chinezen, die bondgenoot zijn van Rusland, voor geen meter. Niet vergeten dat er Chinese panda's zitten in Pairi Daiza en deze drones zouden kunnen aansturen op bevel van XI en dit op vraag van Poetin. Met alles rekening houden. :mrgreen:

frits1955

06 nov 2025, 12:52

Waarom bangmakerij met drones?

1.Euroclear met 170 miljard aan Russische tegoeden zit in Brussel en dreigt richting Oekraine verschoven te worden.
2.De idiote uitspraken van de Belgische Minister van Oorlog Francken. Medvedev noemde hem zeer terecht een "imbeciel".
3.In Brussel ligt het hoofdkwartier van de Navo en het commandocentrum.
4.Ook al in Brussel is het "Russian Antiwar Commitee" actief met als hoofddoel de eliminatie van Poetin- daar zitten zowel Russische oligarchen in als vertegenwoordigers van de Europese commissie.
5.In Florennes staan de nieuwe F-35's op een kluitje bij elkaar terwijl de afgedankte F-16's naar...Oekraine gaan.
6.De onbeholpenheid van onze instanties om die drones te onderscheppen gaat niet ongemerkt voorbij in pakweg Rusland.
7.Tegelijk verschijnen op social media allerlei fake berichten over Belgie en nemen de pogingen tot hacking alsmaar toe.

Alleen simpelmansen geloven dat Rusland Europa op klassiek militaire wijze zal aanvallen. Maar de hybride oorlog tegen onze instellingen is al langer bezig. Verkiezingen proberen te sturen, het steunen van extreem-rechts in Europa, om de democratie te ondermijnen etc en nu dus deze bangmakerij met drones .Net zoals de immense uitgaven voor militair speelgoed zorgt dat allemaal voor onrust en destabilisatie.

Dicksy

06 nov 2025, 13:09

Alleen simpelmansen geloven dat Rusland Europa op klassiek militaire wijze zal aanvallen. Maar de hybride oorlog tegen onze instellingen is al langer bezig. Verkiezingen proberen te sturen, het steunen van extreem-rechts in Europa, om de democratie te ondermijnen etc en nu dus deze bangmakerij met drones .Net zoals de immense uitgaven voor militair speelgoed zorgt dat allemaal voor onrust en destabilisatie.
Dit schrijft iemand in HLN in de rubriek commentaar:

Wat ik persoonlijk raar vind is het feit dat deze drones in verschillende landen gedurende langere tijd hangen, en toch nog geen enkele drone neergehaald is. Dit is enkel mogelijk als men weet wie deze drones aanstuurt en deze niet naar beneden mogen gehaald worden.

Toch een terechte bedenking die deze persoon maakt denk ik dan. :roll:

Charlie Maru

06 nov 2025, 13:41

Dicksy schreef:
06 nov 2025, 13:09
Dit schrijft iemand in HLN in de rubriek commentaar:

Wat ik persoonlijk raar vind is het feit dat deze drones in verschillende landen gedurende langere tijd hangen, en toch nog geen enkele drone neergehaald is. Dit is enkel mogelijk als men weet wie deze drones aanstuurt en deze niet naar beneden mogen gehaald worden.

Toch een terechte bedenking die deze persoon maakt denk ik dan. :roll:
Dat is een hypothese natuurlijk. Maar zolang er geen bewijs is, dan kan iedere logische geloofwaardige uitleg van kracht zijn.

Bijkomende vraag dan: Hoe haal je die drones op een veilige manier naar beneden boven bewoonbaar gebied ?
En dan nog hoe geraak je dan met beschikbare middelen in een korte tijdspanne ter plaatse voordat die drones verdwenen zijn.?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

twistenopdemaan

06 nov 2025, 14:15

Door deze acties worden de bevroren tegoeden van euroclear wellicht toch vrijgeven. Wie daar belang bij heeft? Juist. Het is niet waarschijnlijk, maar het moet niet worden uitgesloten dat Oekraïners (niet per se aangestuurd door Kyiv) de drones boven België hebben opgelaten.

E.T.

06 nov 2025, 15:09

Charlie Maru schreef:
En dan nog hoe geraak je dan met beschikbare middelen in een korte tijdspanne ter plaatse voordat die drones verdwenen zijn.?
Er staan ongeveer 90 drones startklaar om haast onmiddellijk dd brandweer in hrel Vlaanderen bij te staan ...

boeffer

06 nov 2025, 17:07

Wij lezen teveel de gazet. Stel dat men ze jamt, de drone zal dan naar de ingegeven coordinaten op gps wegvluchten (de police is zogezegd het spoor bijster).
Maar wacht gewoon stilletjes af wie dat ding komt ophalen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Charlie Maru

06 nov 2025, 17:16

E.T. schreef:
06 nov 2025, 15:09
Charlie Maru schreef:
Er staan ongeveer 90 drones startklaar om haast onmiddellijk dd brandweer in hrel Vlaanderen bij te staan ...
Mooi en wel......maar hoe ga je ermee die andere dan neutraliseren ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

06 nov 2025, 17:21

er schrijft iemand in HLN in de rubriek commentaar:

Toch een terechte bedenking die deze persoon maakt denk ik dan
Of ze kunnen ze niet neerhalen, of ze durven niet,waarom gaan ze die dan achtervolgen, eens ze terug de grens over zijn is het gedaan met de achtervolging, wat nut heeft het dan.
nochtans in Oekraïne hebben ze daar geen schuldgevoelens over :mrgreen:
https://www.hln.be/buitenland/mokerslag ... ~acb92ba3/

Gaat daarmee naar de oorlog zouden onze ouders zeggen....
https://www.nieuwsblad.be/buitenland/na ... 24376.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

07 nov 2025, 10:22

Wie weet zijn het niet meer dan "ultra geheime missie" NAVO drones die foto's nemen om de verouderde stafkaarten up-te-daten ... :|

Fazal

07 nov 2025, 14:24

Arm België.
Nu hebben ze aan onze buurlanden hulp moeten vragen om aan die vliegende bacteriën het hoofd te bieden.

Enfin ja, als je de middelen niet hebt, kan je het beter aan iemand anders vragen. Ofwel wachten tot je voldoende geld van uw burgers hebt gestolen om die middelen zelf aan te kopen.

Dat zal dan elf ipv tien miljard worden om te besparen.
Allé vooruit, verder melken die geit! :mrgreen:

twistenopdemaan

07 nov 2025, 14:36

Als de ‘dreiging’ zo groot is, en de drones communiceren via de Starlink, waarom wordt Starlink dan niet uit de lucht gehaald? Wat hangt er meer aan Starlink dan wat de burger mag weten? De middelen zijn er om die drones uit de lucht te halen, waarom wordt dat niet gewoon gedaan dan?

Fazal

07 nov 2025, 15:20

Onzen Theo zegt dat België er de middelen niet voor heeft.
En wie ben ik om hem niet te geloven? :roll: