Bluft Poetin?
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Dat chauvinisme en nationalisme is nu net één van de potentiële oorzaken van oorlogen. Als een ideologie ver genoeg is ingeworteld gaat elk volk zich, ten aanzien van bepaalde symbolen, emotioneel gedragen. In tijden van oorlog is het zingen van een "volkslied", vergelijkbaar met wat bv. de "Amerikaanse "indianen" deden door zich van kleurrijke (oorlogs) tekens te voorzien. Hightec en culturele evolutie hebben die primitieve gevoelens (nog) niet helemaal onderdrukt.
Oorlog is het sterkste middel voor een leider om zijn volk eensgezind te laten opkomen tegen een gemeenschappelijke vijand.
Oorlog is het sterkste middel voor een leider om zijn volk eensgezind te laten opkomen tegen een gemeenschappelijke vijand.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Hier zijn het duizenden Letten die het volkslied van een ander land zingen. Gaat je theorie dan nog op? Chauvinisme?socrates schreef: ↑07 jul 2023, 09:43Dat chauvinisme en nationalisme is nu net één van de potentiële oorzaken van oorlogen. Als een ideologie ver genoeg is ingeworteld gaat elk volk zich, ten aanzien van bepaalde symbolen, emotioneel gedragen. In tijden van oorlog is het zingen van een "volkslied", vergelijkbaar met wat bv. de "Amerikaanse "indianen" deden door zich van kleurrijke (oorlogs) tekens te voorzien. Hightec en culturele evolutie hebben die primitieve gevoelens (nog) niet helemaal onderdrukt.
Voordien schreef je een citaat van De Gaulle : 'nationalisme is het patriotisme van anderen verafschuwen'

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Ik denk wel dat de theorie nog opgaat, men kan zich immers mentaal aansluiten bij een andere groep dan die waartoe men formeel behoort. Velen zongen hier tijdens de oorlogsjaren ook wel strijdliederen in de taal van de externe "vijand".Wil. schreef: ↑07 jul 2023, 09:48Hier zijn het duizenden Letten die het volkslied van een ander land zingen. Gaat je theorie dan nog op? Chauvinisme?socrates schreef: ↑07 jul 2023, 09:43Dat chauvinisme en nationalisme is nu net één van de potentiële oorzaken van oorlogen. Als een ideologie ver genoeg is ingeworteld gaat elk volk zich, ten aanzien van bepaalde symbolen, emotioneel gedragen. In tijden van oorlog is het zingen van een "volkslied", vergelijkbaar met wat bv. de "Amerikaanse "indianen" deden door zich van kleurrijke (oorlogs) tekens te voorzien. Hightec en culturele evolutie hebben die primitieve gevoelens (nog) niet helemaal onderdrukt.
Voordien schreef je een citaat van De Gaulle : 'nationalisme is neerkijken op de anderen'
-
De Letten zijn zelf ook nationalistisch en ze blijven Letten. Ze doen geen poging om Oekraïners te worden. Toch zingen ze massaal het volkslied van de anderen, terwijl "het verafschuwen van het patriotisme van anderen" volgens jouw citaat de kern is van het nationalisme.
Een grote interne tegenstelling, socrates.
Een grote interne tegenstelling, socrates.

Nee in het gezegde van De Gaulle wordt patriotisme niet verafschuwd, wel het tegendeel, maar ik begrijp uit zijn stelling dat nationalisme een uiting is van het neerkijken op de anderen. Men kan eigen "vader " land en volk dus liefhebben zonder daarom de anderen als minderwaardig of als potentiële vijanden te aanzien.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Oekraïne wordt al van in het begin van de invasie onvoorwaardelijk gesteund door de Baltische staten. Dat de Letse bevolking (16.000 zielen) dit nogmaals willen onderschrijven door het volkslied van Oekraïne te zingen, so what.
Heel lovenswaardig en nobel en een steun voor de Oekraïense bevolking.
Ook hebben de Baltische staten een gezamenlijk verleden (bezetting door de USSR) met Oekraïne en kunnen ze zich het perfect voorstellen wat het is om onder het Sovjet-juk te moeten leven en wat Oekraïne momenteel moet doorstaan. Zouden er ook 16.000den Duitsers, of beter gewezen Oost-Duitsers, het Oekraïens volkslied zingen als steunbetuiging aan Oekraïne.....afwachten.
Heel lovenswaardig en nobel en een steun voor de Oekraïense bevolking.
Ook hebben de Baltische staten een gezamenlijk verleden (bezetting door de USSR) met Oekraïne en kunnen ze zich het perfect voorstellen wat het is om onder het Sovjet-juk te moeten leven en wat Oekraïne momenteel moet doorstaan. Zouden er ook 16.000den Duitsers, of beter gewezen Oost-Duitsers, het Oekraïens volkslied zingen als steunbetuiging aan Oekraïne.....afwachten.
-
Socrates, jij kwam met dat citaat van De Gaulle voor de dag en ik herneem het even zodat we het in zijn geheel kunnen zien:socrates schreef: ↑07 jul 2023, 10:18Nee in het gezegde van De Gaulle wordt patriotisme niet verafschuwd, wel het tegendeel, maar ik begrijp uit zijn stelling dat nationalisme een uiting is van het neerkijken op de anderen. Men kan eigen "vader " land en volk dus liefhebben zonder daarom de anderen als minderwaardig of als potentiële vijanden te aanzien.
Le patriotisme, c'est aimer son pays. Le nationalisme, c'est détester celui des autres.
De Letten zijn heel nationalistisch. Toch zien ze niet neer op UA, want massaal zingen ze het volkslied van UA en verafschuwen het nationalisme van UA niet. Integendeel.
Nochtans wordt - ook door jou - vaak gesuggereerd dan het nationalisme van landen - in dit geval van UA - de aanleiding kan zijn voor oorlog. Je schreef:
Noch het nationalisme van de Letten, noch het nationalisme van de Oekraïners heeft deze oorlog in gang gestoken. Het enige wat daarvoor met de vinger moet gewezen worden, is de grootheidswaanzin van Poetin. Hij wil Rusland de grootsheid van weleer teruggeven.Dat chauvinisme en nationalisme is nu net één van de potentiële oorzaken van oorlogen.
Jouw uitspraak over nationalisme klopt niet met de werkelijkheid. Er zijn inderdaad gevallen aan te duiden van nationalisme dat tot oorlog heeft geleid, maar ook godsdienst heeft dat al gedaan, ook hebzucht is al een bron van oorlog geweest, ook grootheidswaanzin, ook de neiging om te vernederen, de wil om weerwraak te nemen enz.
Kortom, er zijn tal van menselijke drijfveren te vinden die een oorlog kunnen in gang zetten. Jouw geliefkoosde pispaaltje, het nationalisme, heeft er weinig mee te maken en de video van de Letten illustreert dat.

Al die potentiële redenen voor oorlogsvoering kan je samenvatten tot: ideologie en bijgaand fundamentalisme. In elk geval niet geînspireerd door de neo-cortex, maar rechtstreeks gestuurd door het oerbrein.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet moeilijk , ge kunt dat kwelen zonder toonhoogte te houden , zelfs een bende huilende katten valt er niet van te onderscheiden.
-
Alle acties die gestuurd worden door een samenhangend set van ideeën kun je een ideologie noemen. Ik zou ze niet zomaar wegwuiven als 'niet geïnspireerd door het weloverwogen denken'. Integendeel. Het communisme heeft heel wat oorlogen gevoerd precies om zijn weloverwogen strategie - heel de wereld communistisch - om te zetten in realiteit.
Waarom werd Finland aangevallen door de SU? De Baltische staten? Hongarije? Tsjechoslovakije enz? De verantwoording daarvoor is door 'grote denkers' op papier gezet en die acties zijn de uitvoering van dat neo-cortexdenken.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Integendeel. Het imperialisme heeft heel wat oorlogen gevoerd precies om zijn weloverwogen strategie - heel de wereld kapitalistisch - om te zetten in realiteit.
Niemand is heilig , en conflicten zullen blijven bestaan als de enen zich superieur voelen boven de anderen. Nationalisme is het opeum om dat superioriteitsgevoel te stimuleren.
-
Deze Russische Rambo ging het verschil maken: 62 jaar en tot de tanden (?) gewapend ging hij het slagveld tegemoet.
De man werd onder dwang gemobiliseerd want hij had vroeger al in het leger gediend.
Jammer genoeg werd hij snel gevangen genomen door onze vrienden van Oekraïne. Hij heeft het nu beter dan in RU.

De man werd onder dwang gemobiliseerd want hij had vroeger al in het leger gediend.
Jammer genoeg werd hij snel gevangen genomen door onze vrienden van Oekraïne. Hij heeft het nu beter dan in RU.

Uit recente gegevens blijkt dat bij deze aanval door de Oekraïners niet minder dan 550 Russen zijn omgekomen. Begrijpelijk dat Poetin de gepensioneerden begint in te lijven.Wil. schreef: ↑21 jun 2023, 21:47In Rykove, 180 km achter het front en vlakbij de Krim, hebben de Oekraïners een enorme logistieke opslagplaats voor bommen, mijnen en brandstof opgeblazen. De ontploffingen hebben 5 uur geduurd.
Dit is de allergrootste 'ka-boom' die in deze oorlog te horen viel.
Een foto van het gebied voor en na:
![]()

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.