Wereldhegemonie VS

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal

09 jul 2023, 12:11

Fred1950 schreef:
08 jul 2023, 22:51
Fazal schreef:
08 jul 2023, 22:08
En wedden dat, als Fred en Wil, elkaar fysiek zouden tegenkomen, ze de beste vrienden worden? :D
Ik vrees dat je zich vergist. :D In ben niet christelijk , dus "vergeving" en biecht ken ik niet , wat niet belet dat hem niet vriendelijk te woord zou staan. :wink: . Met iemand die niet bewust is van enige vorm van hiërarchie zoals ik kan het nooit klikken met iemand die piramidale macht-en gezagstructuren en "leiders" hoog in het vaandel draagt. :|
Even off-topic, sorry hiervoor. :oops:

Ik ben ook niet christelijk. Dat heb ik in het katholiek onderwijs geleerd.
Ja, je leest goed, in het katholiek onderwijs. Ze hebben dus het omgekeerde bereikt.
Vergeven kan ik wel, vergeten niet. En biechten ... is zéker aan mij niet besteed.
Ik bega trouwens geen(sic) zonden, wat zou ik dan te biechten hebben. :wink:

En sport 'kijken', is voor mij om de muren op te lopen. (Is ook een sport) :lol:
Vroeger, in mijn jonge jaren, heb ik zelf veel aan sport gedaan, maar ernaar gaan kijken, oh wee.
Ik heb nog nooit life voetbal of wielrennen en al evenmin een andere sport life meegemaakt.

Het kan van mijn kant dus nooit klikken met bij-gelovigen en ook niet met mensen die over niets anders dan over voetbal en wielrennen kunnen praten.

Maar goed, vrienden hoeven niet altijd dezelfde mening te hebben.
Het zou vervelend worden, maar een oplopende discussie dient op tijd afgeremd te worden.
Ik heb zo'n 20 jaar lang een (zgn) vriend gehad, maar helaas, moest die altijd gelijk hebben over het eender wat, terwijl ik hem met doorslaggevende argumenten het tegendeel kon bewijzen.

Uiteindelijk heeft hij zich uit pure frustratie zelf teruggetrokken.
En ... eerlijk gezegd, ik ben er niet rouwig om, ondanks ik hem toch ergens mis, want nu heb ik niemand meer. Mijn vroegere vrienden zijn 'allemaal' al lang overleden. :cry:

En nu terug naar Wereldhegemonie VS. :wink:

Fred1950

09 jul 2023, 13:00

Fazal schreef:
09 jul 2023, 12:11
....
En nu terug naar Wereldhegemonie VS. :wink:
... efkens toch nog een off topic antwoord. De ideologie en wereldvisie van Wil-punt en de mijne liggen mijlenver uit mekaar , precies of we in twee verschillende werelden leven. Dat kan nooit matchen. Enne .... ik kijk ook nooit naar sport :wink: . Op het moment dat ik alle katholieke "indoctrinaties" en goden links liet liggen was het net alsof een zwaar gewicht letterlijk van mijn schouders viel. Het "licht" ging plotseling aan :D

Wil.

09 jul 2023, 13:54

Kortom: de batterij werd aangesloten. Je had je roeping gevonden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

09 jul 2023, 14:07

Ik kijk ook weinig naar sport.( restant van mijn werkperiode )
Maar heb wel veel disiplines in de sport beoefend.
Korfbal, basket,judo,tennis en lopen tijdens mijn legerdienst (cross Piron gewonnen in 68)
en was al vroeg een waterrat.
Men moet zich toch op enige manier ontspannen Fred ;al is het met de hond wandelen.

Fred1950

09 jul 2023, 14:41

voorn schreef:
09 jul 2023, 14:07
....
Men moet zich toch op enige manier ontspannen Fred ;al is het met de hond wandelen.
Ik heb me altijd vanaf mijn kindertijd in een aantal hobbies kunnen ontspannen. Vanaf mijn 12-de was dat met electronica prutsen. Vanaf mijn 17-de waren dat ... de meiskes :D

Fazal

09 jul 2023, 16:13

Fred, ik denk dat wij veel gemeen hebben, maar met uw voorkeur voor Poetin, daar heb ik het wel wat moeilijk mee.
Of je nu gelijk hebt of niet.
Laatst gewijzigd door Fazal op 09 jul 2023, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

09 jul 2023, 16:20

Fazal schreef:
09 jul 2023, 16:13
Fred, ik denk dat wij veel gemeen hebben, maar met uw voorkeur voor Poetin, daar heb ik het wel wat moeilijk mee.
Of je nu gelijk hebt of niet.
Ik heb het moeilijk met de staatsgreep (*) van 2014 in Oekraïne. Een andere Russische president dan Poetin had waarschijnlijk geen 8 jaar gewacht om iets te ondernemen. Poetin heeft schrik van het "Westen" en ik zou in zijn plaats evenveel schrik hebben. In het Westen is blijkbaar de Koude Oorlog tegen de stoute Communisten nog steeds bezig ... :roll:

(*) en om Wil-punt te plezieren , noem het een "ondemocratisch geforceerde regimewissel". In een democratie had men na de val van een regering of president meteen nieuwe verkiezingen moeten houden.

Fazal

09 jul 2023, 17:15

Volgens mijn bescheiden mening, heeft niet de VS, maar 'Poetin' de thermostaat van deze koude oorlog weer een paar graden lager gezet. Welke reden zou de VS hebben om Rusland binnen te vallen? Zelfs,en ook, de VS is niet in staat over gans de wereld te heersen. Waarvoor is Poetin dan zo bang? Ik denk dat hij nu wèl redenen heeft om bang te zijn, maar dat heeft hij aan zichzelf te danken.

Laat vrede waar vrede is, en zet niet de hele wereld op stelten, alleen maar om u eens goed te laten gelden. Was het dit eigenlijk allemaal wel waard? Wat hopen de Russen daarmee te winnen?
Waarom moest die kwibus persé al die slachtoffers maken? En het is nog verre van gedaan.

Echt ..., ik blijf met veel vragen zitten. Maar gezien ik daar blijkbaar te weinig van afweet, zal ik hier maar de handdoek in de ring werpen. Zo blijft tenminste 'hier' (een béétje) de vrede bestaan.
Alhoewel de vrede óók 'hier', al ver te zoeken is!? :(

Fred1950

09 jul 2023, 21:56

Fazal schreef:
09 jul 2023, 17:15
Volgens mijn bescheiden mening, heeft niet de VS, maar 'Poetin' de thermostaat van deze koude oorlog weer een paar graden lager gezet. ....
In feite zou dit alles in de "Poetin" topic moeten gechreven worden , maar Ok...

Eigenlijk is de NAVO voor Poetin de man met het zwaard aan de gordel. Het Westen zou al sinds de val van de USSR geen schrik van de Russen meer hoeven te hebben. Het Warschau pakt werd ontbonden , maar de NAVO bleef bestaan. Waarom ? Om de wapenindustrie te dienen denk ik.

Oekraïne richtte zich in 2014 naar het Westen en had toen al de wens om tot de NAVO toe te treden. (*) Poetin ging daar een probleem mee hebben - de NAVO bestond voor hem immers alleen nog maar "om tegen de Russen te vechten" . Zijn Zwarte Zee oorlogsvloot ligt in Sebastopol in de Krim aangemeerd en dat ging de NAVO niet meer dulden. Dat zal wel de voornaamste reden zijn waarom Poetin meteen in 2014 de Krim ging bezetten. Het rare is dat Kiev daarop helemaal niet reageerde , en voor mij is het klaar dat de Oekraïners in het noorden wisten dat ze geen verzet vanuit de Krim bevolking ertegen konden verwachten.

Je moet eens nagaan wat de resultaten van de verkiezingen in 2010 waren. Het noorden stemde pro-Europees en het zuiden pro-Russisch. Had Poetin een beetje slimmer geweest ( of liever zijn generaals ) , dan had hij Kiev nooit mogen trachten te omsingelen met de betrachting om daar terug een Russisch gezinde regering te installeren. Hij had reeds in 2014 de Russische rebellen OPENLIJK met materiaal en manschappen moeten steunen om op die manier de strook land tussen de Krim en de Donbas in te nemen op basis van een "onbetrouwbaar partnerschap" met Oekraïne. De VS heeft ook OPENLIJK in Vietnam , Afghanistan en andere landen "zijn" vrijanden verdreven , of toch tenminste dat geprobeerd.

Vergeet ook niet dat er "Minsk akkoorden" (^*) bestonden die tot een wapenstilstand in de Donbas moesten leiden. Die wapenstilstand kwam er nooit. Poetin heeft zich hier van zijn zwakste kant getoond onder druk van de internationale gemeenschap , en dat gaf Oekraïne de kans om zich tegen Rusland te bewapenen en te organiseren.

(*) Artikel van 29-08-2014 : https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... ij-de-navo ( aan al de commentaren erop uit 2014 heb je ook een flinke boterham :D )

(**) https://nl.wikipedia.org/wiki/Minsk-akkoorden
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 jul 2023, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

09 jul 2023, 22:13

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

09 jul 2023, 22:27

't Is niet omdat ik een "fout" maak door iets in de verkeerde topic te posten dat jij dat ook moet doen , nietwaar.

Fazal

10 jul 2023, 09:55

Niet Fred heeft die fout begaan , 'ik' heb dat gedaan.
Fred heeft daarop enkel gereageerd.
Ik ben dus akkoord met eventuele kritiek hierop.

E.T.

10 jul 2023, 10:01

Drie weesgegroetjes Fazal

Fazal

10 jul 2023, 10:17

Dank u E.T. . Maar euh ... hoe gaat dat nu weer??? :oops:
Nee, laat maar, ik ga niet opnieuw afwijken van het onderwerp. :wink:

Dicksy

11 jul 2023, 11:18

Landen repatriëren goud na sancties tegen Rusland, studie vondsten
LONDEN, 10 juli (Reuters) - Een toenemend aantal landen repatriëren goudreserves als bescherming tegen het soort sancties dat door het Westen aan Rusland wordt opgelegd, volgens een onderzoek van Invesco onder centrale bank- en staatsinvesteringsfondsen dat maandag is gepubliceerd.
De malaise op de financiële markten vorig jaar veroorzaakte wijdverbreide verliezen voor beheerders van soeverein geld, die hun strategieën "fundamenteel" heroverwegen in de overtuiging dat hogere inflatie en geopolitieke spanningen blijvend zijn.
Meer dan 85% van de 85 staatsinvesteringsfondsen en 57 centrale banken die deelnamen aan de jaarlijkse Invesco Global Sovereign Asset Management Study geloven dat de inflatie nu hoger zal zijn in het komende decennium dan in het afgelopen decennium.

Goud en obligaties uit opkomende markten worden gezien als goede weddenschappen in die omgeving(Gold and emerging market bonds are seen as good bets in that environment), maar de bevriezing vorig jaar van bijna de helft van Ruslands $ 640 miljard aan goud- en forexreserves door het Westen als reactie op de invasie van Oekraïne lijkt ook een verschuiving teweeg te hebben gebracht.
Uit het onderzoek bleek dat een "aanzienlijk deel" van de centrale banken zich zorgen maakte over het precedent dat was geschapen. Bijna 60% van de respondenten zei dat het goud aantrekkelijker had gemaakt, terwijl 68% reserves in huis hield vergeleken met 50% in 2020.
Geopolitieke zorgen, gecombineerd met kansen in opkomende markten, moedigen sommige centrale banken ook aan om te diversifiëren, weg van de dollar.
Een groeiende 7% is van mening dat stijgende Amerikaanse schulden ook negatief zijn voor de greenback, hoewel de meesten er nog steeds geen alternatief voor zien als 's werelds reservevaluta. Degenen die de Chinese yuan als een potentiële kanshebber zien, daalden tot 18%, van 29% vorig jaar.

https://www.reuters.com/business/financ ... 023-07-10/

Door Marc Jones 10 juli 2023 02:07 Een dag geleden bijgewerkt
image.png
image.png (301.55 KiB) 851 keer bekeken

George gaat zich nog dikwijls de haren uit het hoofd trekken. :roll: