resultaten onderwijs
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Belastingen + RSZ = 20 % Ik denk dat JIJ nu wel dikke zever aan het vertellen bent .... Dat was 1973 , en met de jaren steeg dat inderdaad tot 40 %
Ik heb het voor uw plezier nog iets opgezocht :
Periode : 1/10/73 tot 31/10/73
Bruto : 20.916 BEF ( 20192 + 724 weddeaanpassing volgens akkoord )
RSZ : 1.917 BEF
Belastingen : 2.605 BEF
Netto : 16.394 BEF ( + 376 kilometervergoeding = 16770 )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 17 jan 2025, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Diplomatoeslag bestond niet. Wij werden betaald volgens de betiteling. Zo werkte er bij ons een ingenieur maar omdat er geen vacature was werd hij aangenomen als A2-er en ook zo betaald. Ons pensioen is wel degelijk uitgesteld loon, draai of keert zoals je het wil. Als jij vindt dat je geen hoog pensioen nodig hebt dan is dat uw keuze maar gun het de mensen die het wel krijgen.Fred1950 schreef: ↑17 jan 2025, 10:26Ik schreef over bruto, Daar bleef ongeveer 60 % van over , dus ongeveer 11.779 BEF netto. En mijn diploma hoorde bij het "lange type" wat ook normaal iets meer betaald moest worden. Jij verdiende dus grosso modo niet meer , maar ook niet minder , dan als je in de privé had gewerkt.
Dat fabeltje van "uitgesteld loon" houdt ook geen steek. Je hebt het geld nodig al je jong bent om een gezin te stichten , een huis te bouwen enzovoort .... niet als je al op pensioen gaat. Waarvoor heb je op pensioen nog een hoog inkomen nodig ?
-
Dat is in de privé ook zo , en nu zelfs nog meer dan vroeger. Ik ben indertijd "geassimileerd" van technisch tot industrieel ingenieur na het indienen van een dossier met beroepservaring. Dat ging alleen maar mij ten goede komen als ik bij de overheid zou beginnen te werken en effectief met die titel aan de slag kon gaan. Zonder die assimilatie zou ik , na de invoering van het industrieel ingenieur onderwijs , alleen maar een job als wat toen "graduaat" heette , kunnen krijgen.
Ik gun iedereen een hoog pensioen die er hard voor gewerkt heeft. Maar het moet betaalbaar blijven , en er hoeven geen privileges te bestaan voor ambtenaren tegenover privé werknemers. Dat is mijn "eenheidsworst" , iedereen gelijk voor Wet en Staat.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Fred is de doelpalen aan het verzetten:Fred1950 schreef: ↑17 jan 2025, 12:13Belastingen + RSZ = 20 % Ik denk dat JIJ nu wel dikke zever aan het vertellen bent .... Dat was 1973 , en met de jaren steeg dat inderdaad tot 40 %
Ik heb het voor uw plezier nog iets opgezocht :
Periode : 1/10/73 tot 31/10/73
Bruto : 20.916 BEF ( 20192 + 724 weddeaanpassing volgens akkoord )
RSZ : 1.917 BEF
Belastingen : 2.605 BEF
Netto : 16.394 BEF ( + 376 kilometervergoeding = 16770 )
- daarstraks betrof het een brutoloon van 19.632 BEF en nu heeft hij dat opgetrokken tot boven 20.000, want dat was de grens vanaf waar belastingen werden geheven.
- daarstraks hield hij maar 60% over van zijn beginloon; nu klinkt het: "met de jaren steeg dat inderdaad tot 40%"
Ieder zijn gedacht, maar ik heb het mijne

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Nu verkoop je echt wel zever in pakskes. Ik citeer even uit een studie aangaande salariswagens: " ...Een doorsnee gezinswagen kost je al snel 800 euro per maand als je zelf instaat voor aankoop, verzekering, onderhoud en brandstof. Met een salariswagen bespaar je vaak op die kosten.Dat is allemaal maar schone schijn om werknemers zoet te houden , maar echt veel voordelen heb je er niet aan.
Neen, "echt voordelen heb je er niet aan"
Verder haspel je "vroeger" en "nu" voortdurend door elkaar. Je stelt terecht dat die extralegale voordelen in de jaren '70 niet bestonden maar tegelijkertijd zit je te stellen dat "alle lonen, pensioenen in de privé en ambtenarij, onderwijs moeten gelijkgetrokken worden ( nu dus) want " die extrale legale voordelen stellen niet veel voor"- wat natuurlijk dikke zever is.
Voor wie dat niet moest weten: die toevloed aan extralegale voordelen zijn na de maatregelen van de regering DeHaene II ( loonmatiging, pensioenplafonneren etc om in de eurozone te mogen) verschenen als typisch Belgische oplossing om te ontsnappen aan die vernoemde maatregelen maar dan wel op kosten van de belastingbetaler - die salariswagens kosten ons jaarlijks zowat 6 miljard€ !
-
En wat als ik tijdens die paar maanden opslag had gekregen wegens uitzonderlijke prestaties en een "uitvinding" ? Ik ben in augustus '73 aan het werk gegaan ( aan dat bruto ) als pas afgestudeerde , en dat vóór mijn legerdienst in '75. Dat betekent iets , vooral toen. Eén weekend na de afzwaai stond ik al terug op het werk. Wie deed mij dat na ? Heel weinigen ...
De jaren '70 t.e.m '76 waren de beste in mijn leven , daarna begon de oliecrisis door te wegen en werd er bij Siemens afgebouwd. Vanaf '77 moest ik van electronica ontwikkeling naar software ontwikkeling overschakelen , ook bij Siemens , en dat was voor mij alleszins minder boeiend. En nee , het had allemaal niets met 12 Volt batterijkes te maken
-
Juist , afschaffen dat zootje. Je kan er van op aan dat hierdoor de brutoweddes lager zijn dan wat ze zouden moeten zijn. Al eens bedacht wat de consequencies zijn als die personen op pensioen gaan ? Die krijgen een pensioen dat in veel gevallen amper gaat raken tot aan dat plafond , maar alle extra voordelen ( salariswagen , smartphone , betaalde internet abonnementen , enz ... ) zullen ze kwijt zijn. Er gaan er binnen 20 jaar heel veel depressief worden , wees daar maar van overtuigd. Met mijn bruto pensioen zit ik ook nog niet eens aan dat "plafond" , @voorn wel omdat in zijn sector hogere lonen/weddes werden uitbetaald ( waarschijnlijk ook wegens overuren en gevaarlijk werk ). Ik moet ook niet alle dagen op café of naar de horeca hollen , en vakanties zitten er ook niet meer in. So what .....
Ik beweer niet dat men NU plotseling de gepensioneerde ambtenaren op droog zaad moet zetten , en dat zal ook niet gebeuren. De gelijkschakeling tussen staat en privé moet en zal geleidelijk gebeuren ...mogelijks in verhouding met de jaren dienst.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Odulleke schreef: ↑17 jan 2025, 14:24Ik wil nog even toevoegen dat de NMBS vroeger een eigen goedgevulde pensioenkas had omdat we ook meer bijdroegen dan in de PV. Die blauw politicus met zijn twee ver uit elkaar staande snijtanden heeft echter beslist om onze pensioen over te hevelen naar de gewone pensioenkas.
Dat was om het gat van de privé pensioenkas te dichten, den Fred mag blij zijn dat die konijnentand dat gedan, maar ja we kennen hem hé
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Wie ? Den konnijnentand of ik ?