Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

13 nov 2021, 13:15

De gemiddelde ouderdom van ons wagenpark is 9,5 jaar.

Met de banvloek omtrent CO2 en de te verwachten wetten boven ons hoofd, zal dat aantal jaren krimpen. Bovendien wil een groot deel der automobilisten al minstens overwegen om de volgende keer een elektrische wagen te kopen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

13 nov 2021, 17:20

In 2020 werden er meer speed pedelecs verkocht in ons land dan elektrische wagens :wink: - ga je kijken hoeveel particulieren een elektrische wagen kochten moet je gaan rekenen met honderden... Long way to go...

tokkio

13 nov 2021, 18:16

Van een zaak kan men zeker zijn , tegen 2030 zijn er geen files meer, de ministers krijgen hun E auto, en de rest zijn bedrijfsauto's,jan met de pet kan de E auto ,en de "dure" stroom niet betalen, en als de laatpaal dan nog in een rij woonwijk staat, of bij appartement blokken, zit het er dik in dat er ambras van komt.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

13 nov 2021, 21:59

tokkio schreef:
13 nov 2021, 18:16
Van een zaak kan men zeker zijn , tegen 2030 zijn er geen files meer, de ministers krijgen hun E auto, en de rest zijn bedrijfsauto's,jan met de pet kan de E auto ,en de "dure" stroom niet betalen, en als de laatpaal dan nog in een rij woonwijk staat, of bij appartement blokken, zit het er dik in dat er ambras van komt.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/
Allemaal VRT nitwitten , en vooral domme politiekers

1/ er moeten laadstations komen zoals er nu pompstations langs de weg staan waar ge met uw bankkaart kunt snelladen
2/ een elektrische wagen kost nu gemiddeld 8000 Euro meer dan een fossiel geval in dezelfde klasse. Waarom schrijft de Vlaamse regering geen renteloze lening ( zelfs met negatieve intrest ) uit voor die 8000 Euro ? Ze gaat dergelijke lening wel geven voor renovatiewerken aan de eigen woning ( of het plan ervoor bestaat alleszins )

Dure stroom ? Jawel, maar aan de huidige prijs verbruikt een elektrische wagen nog steeds maar 5 Euro/100km aan het stopcontact , en dat terwijl ge nu met een fossiel 10 Euro/100km aan benzine gaat betalen.

voorn

14 nov 2021, 10:43

Geen koolstof houdende brandstoffen meer.
En wat dan met deze die we uit de krakers halen want de rest is bruikbaar en onvervangbaar.
Asfalt, oliën, nafta die omgezet wordt in een kraker en zorgt voor aromaten propyleen en ethyleen.

Fred1950

14 nov 2021, 11:06

voorn schreef:
14 nov 2021, 10:43
Geen koolstof houdende brandstoffen meer.
En wat dan met deze die we uit de krakers halen want de rest is bruikbaar en onvervangbaar.
Asfalt, oliën, nafta die omgezet wordt in een kraker en zorgt voor aromaten propyleen en ethyleen.
Dat zijn geen klassieke brandstoffen maar grondstoffen. Men viseert vooral steenkool , gas , stookolie, diesel , benzine , kerosene ... Uiteraard gaat niet alles zonder die brandstoffen kunnen werken.

Op een ander forum heb ik al geschreven dat men meer aandacht moet besteden aan de opvang van de CO2 dan aan de uitstoot op zich. Als men eens alle CO2 bij het verbranden van steenkool zou kunnen opvangen is er letterlijk geen vuiltje meer aan de lucht.

wardje

14 nov 2021, 11:52

het zal wel aan de steenkool alleen niet liggen , maar ja je kan op alles vitten , het zal altijd wel iets zijn dat niet goed is voor Moeder Natuur, maar die weet er wel weg mee, daar zal geen mens iets aan veranderen , natuur herstelt zich wel , de mens zal zich MOETEN aanpassen voor zijn dommigheden , waar hij nu de gevolgen van ziet en nu holderdebolder met enkele kunstgrepen wil veranderen, wat een klucht :D

Idefix

14 nov 2021, 12:05

Wil. schreef:

Met de banvloek omtrent CO2 en de te verwachten wetten boven ons hoofd, zal dat aantal jaren krimpen. Bovendien wil een groot deel der automobilisten al minstens overwegen om de volgende keer een elektrische wagen te kopen.
Ik zweer nog steeds op de betrouwbare en veilige , benzinezuipende motor...Sta maar eens in een file van electrische wagens als één van die krengen vuur vat.......Lopen voor je leven.............
De zon is gratis voor iedereen

Idefix

14 nov 2021, 12:11

De mens kan overal voor of tegen zijn, dat verandert niets aan het feit dat het enige wezen dat niet op deze aarde hoort DE MENS is....Alleen de mens vernielt alles wat hij aanraakt of maakt. Neemt zonder iets terug te geven en niets kan fatsoenlijk gerecycleerd worden en daar is juist de natuur zonder de mens een grootmeester in. Alles wat in de natuur ontstaat, groeit, sterft, dient voor het leven van iets anders.
Leonardo Da Vinci had het al duidelijk gezegd. ' In de mens zit alleen stront en darmen en het enige wat hij nalaat is volle beerputten '. Spreek dat nu maar eens tegen..............'
De zon is gratis voor iedereen

Fred1950

14 nov 2021, 12:26

Idefix schreef:
14 nov 2021, 12:05
Wil. schreef:

Ik zweer nog steeds op de betrouwbare en veilige , benzinezuipende motor...Sta maar eens in een file van electrische wagens als één van die krengen vuur vat.......Lopen voor je leven.............
Betrouwbaar en veilig ? Het aantal benzinewagens ( o.a. BMW's ) dat in brand vliegt komt nooit in het nieuws, maar "de paar" Tesla's uiteraard wel, dat is koren op de molen van de tegenstanders. Komen die Tesla's of anderen nog steeds in het nieuws ? Neen, omdat de technologie evolueert en de batterijen nu al zichzelf blussen. Rest dan nog de elektrische bedrading, en daar is het risico niet groter dan bij een klassieke wagen. Ik heb wel eens een Nissan Leaf al rokend langs de kant zien staan, maar zonder vuur. Elektrische leidingen hadden blijkbaar vuur gevat. Ik heb ook de oude diesel van mijn buur in brand zien staan. Die was in brand geraakt omdat de gloeikaarsen ( ook tijdens het rijden ) waren blijven gloeien en dat nog deden als hij geparkeerd stond. Vuur en stank en "het ging vooruit" . De isolatie van de leidingen druipte al brandend op de grond. Achteraf bleek het kleppendeksel zelfs gesmolten te zijn.

In de file ? Daar sta je te vergassen door de uitlaatgassen van je voorliggers. Een elektrische wagen verbruikt zelfs geen stroom meer als die stilstaat.

Een wat betrouwbaarheid betreft, zeven jaar rijden zonder maar één keer naar de garage te moeten gaan voor wat ook ( onderhoudsvrij ), is dat onbetrouwbaar elektrisch rijden ? Van zodra er wat vriesweer is, hebben de pechdiensten handen vol werk. Op dat moment zegt een elektische bij het omzetten van de contactsleutel "piep", en hij is vertrokken voor 100 km.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 14 nov 2021, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

voorn

14 nov 2021, 12:27

Fred men kan het één niet maken zonder het andere te distileren.

Fred1950

14 nov 2021, 12:31

voorn schreef:
14 nov 2021, 12:27
Fred men kan het één niet maken zonder het andere te distileren.
Dan moet men andere toepassingen zoeken voor benzine , diesel en kerosine ....als grondstof ditmaal, en niet meer als brandstof.

Wil.

14 nov 2021, 13:46

Fred1950 schreef:
14 nov 2021, 12:26
Betrouwbaar en veilig ? Het aantal benzinewagens ( o.a. BMW's ) dat in brand vliegt komt nooit in het nieuws, maar "de paar" Tesla's uiteraard wel, dat is koren op de molen van de tegenstanders.
Er rijden bijna 1,5 miljard auto's rond op aarde. Af en toe raakt er eentje in brand.
Er rijden nog geen miljoen Tesla's rond en ook daarvan vliegt er af en toe eentje in de fik.
Vermenigvuldig dus het aantal Tesla-branden maar met 15.000 om goed te kunnen vergelijken.

Komen die Tesla's of anderen nog steeds in het nieuws ? Neen, omdat de technologie evolueert en de batterijen nu al zichzelf blussen.
Waar háál jij dat toch allemaal? 4 maanden geleden nog schiet een Tesla in brand terwijl de bestuurder ermee aan het rijden is.

Afbeelding

In augustus brandt er één uit in de garage van een huis in Californië.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

14 nov 2021, 16:43

@ Fred
Op een ander forum heb ik al geschreven dat men meer aandacht moet besteden aan de opvang van de CO2 dan aan de uitstoot op zich. Als men eens alle CO2 bij het verbranden van steenkool zou kunnen opvangen is er letterlijk geen vuiltje meer aan de lucht.
De bossen en planten hebben Co² nodig Fred,en de mens alleen al stoot
Volgens sciencefocus.com adment een gemiddeld persoon zo’n 500 liter aan CO2 uit per dag, wat neerkomt op ongeveer 1 kg. Als we dit geval meenemen voor de gehele wereldbevolking komen we uit op 2500 miljoen ton aan CO2 per jaar, ofwel 7 procent van de totale uitstoot van CO2.
Doe daar nog de dieren bij,en er is al een hele berg, en hoeveel stoot een vracht/cruise schip uit,dus steek het niet op de auto van jan modaal, trouwens E auto's stoten ook Co² uit,alleen al bij de aanmaak ,en ook nog van de batterijen.
Het enige wat ze doen is de schuld en de prijs daarvoor bij de kleine burger leggen, de grote rijke heren doen niet eens moeite ,voor dat ruimte reisje van 10 min, hebben ze ......
Volgens de milieuorganisatie is de uitstoot van de ruimtereis van Bezos 278 keer zo groot als de gemiddelde uitstoot van een wereldburger in een heel jaar. "Dat is nog eens een egotrip!", twitterde de organisatie gisteren.
https://nos.nl/artikel/2390143-niet-all ... ets-mee-op
En dan spreken we nog niet van de verwoeste boskap,de longen van de aarde ...
https://www.demorgen.be/nieuws/wereldle ... ~b94a3475/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

berretz

15 nov 2021, 07:00

Men verwacht van mij dat ik mijn gasfornuis inruil voor een elektrisch, dat dan stroom krijgt die opgewekt word door een gascentrale. Politieke logica???