Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Hobo

22 nov 2021, 06:22

Meer dan 23 jaar in A'pen gewoond en géén auto (nodig) gehad,
omdat er ruim aanbod was van openbaar vervoer.
Verder verplaatste ik me te voet en/of per fiets.

Naar m'n job in het havengebied was vervoer ingelegd door de werkgever.
Ps.: Mijn collega's lachten me uit als "de laatste voetganger"
waarover men een glazen stolp zou moeten zetten... :lol:

Helaas (?) woon ik nu "landelijk" en kan zonder auto nog weinig uitrichten...

Hoewel hier vaak vooral jongere mensen passeren, die een soort bak aan hun fiets hebben bevestigd,
waarin ze hun kleine kindjes naar school voeren en dan met die "bak"-fiets boodschappen doen.

Mogelijk goed, als je jong van lijf en leden bent!?
Maar als senior ben je soms zelf een beetje als 'n krakende wagen

Ps.: Toen ik als jongeling nog thuis woonde konden enkel de rijkere mensen
zich een auto permitteren.
NU = de levensavond terwijl de finale horizon stilletjes maar zeker nadert...
Zou ik dan door koude, regen en wind moeten fietsen?
Of (zoals één van de dorpsgenoten) met een "golfkarretje" (op batterijen) moeten rijden?

Charlie Maru

22 nov 2021, 19:19

De CO² reductie is al om zeep......

https://www.hln.be/buitenland/deel-van- ... ~a1711afd/

Nu nog wachten totdat binnen 2 maanden de volgende vulkaan begint te rommelen.
Greta & Anuna kunnen dan gaan betogen tegen de vulkaan-uitbarstingen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

22 nov 2021, 19:53

Hobo schreef:
....
Hoewel hier vaak vooral jongere mensen passeren, die een soort bak aan hun fiets hebben bevestigd,
waarin ze hun kleine kindjes naar school voeren en dan met die "bak"-fiets boodschappen doen.

....
Ziet ge die bak-piloten zwaar puffen ? Nee hoor , die hebben allemaal een elektrische motor met die zo vefoeilijke batterij aan boord ( en dan maar speed-bak-pedelekken ). Volgens "tokkio" gaan dat allemaal bakfietsen op waterstof worden ... :lol:

miel

22 nov 2021, 20:06

Gisteravond een reisreportage van Michael Portillo over Alaska gezien op TV1.
Ik viel bijna van mijne stoel toen een gletcher-expert vertelde dat de gletchers in Alaska al minstens 150 jaren aan het terugtrekken zijn. Geen industrie, geen auto’s of gasinstallaties van grote omvang in de achttiende eeuw.
Wie houdt ons hier voor de zot?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Charlie Maru

22 nov 2021, 20:56

miel schreef:
Ik viel bijna van mijne stoel toen een gletcher-expert vertelde dat de gletchers in Alaska al minstens 150 jaren aan het terugtrekken zijn. Geen industrie, geen auto’s of gasinstallaties van grote omvang in de achttiende eeuw.
miel, 95% of méér van de breuklijnen tussen de tectonische platen liggen onder water.
Die breuklijnen veroorzaken ook een enorme vulkanische activiteit waar men eigenlijk nog maar bitter weinig van weet. Hoe kan men dan op een serieuze manier het klimaat gaan voorspellen ?

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Hobo

23 nov 2021, 08:08

miel schreef:
Als jonge snaak leerde ik nog op school over "Dé IJSTIJDEN".
En in heel wat grotten in Frankrijk, is aan primitieve tekeningen op de rotswanden te zien,
dat het water ooit hoger en/of lager heeft gestaan.

Er bestaat IJSLAND maar ook GROENLAND.
Momenteel smelt er ijs af op Groenland, maar blijkbaar noemde men dat ooit Groenland
omdat het (nog) niet onder ijs verborgen lag!?

Tenslotte nog dit....
Mijn jeugdjaren doorgebacht tussen de kleigroeven langs de Rupel.
Daar kon men haaientanden vinden!!!
Vraag is "Hoe en wanneer" die grote roofvissen tot daar zijn gezwommen...!?

Fred1950

23 nov 2021, 09:06

Hobo schreef:
....
.... minstens 100.000 jaar geleden .... Door de platentektoniek zijn delen van de oceaanbodem boven water gekomen, en andere die voordien land waren zijn kopje onder gegaan.

Dat is een héééél langzaam proces, en dus niet te vergelijken met de klimaatwijziging die nu snel binnen een tijdspanne van 100 jaar aan de gang is.

Fred1950

23 nov 2021, 09:27

miel schreef:
Wijzelf. De CO2 stopt niet voor de kust van Alaska, en de warmere atmosfeer al zeker niet. Die 150 jaar geleden was 1870 ! De eerste bruikbare stoommachine van James Watt werd in 1777 in een kolenmijn in CornWall ( Engeland ) geïnstalleerd - het ultieme begin van de industriële revolutie van de daarop volgende eeuwen.

miel

23 nov 2021, 12:40

Om de opwarming van de aarde dik in de verf te zetten wordt steeds op het terugtrekken van de gletchers gewezen. Dat is misleiding en die altijd maar terugkerende foutieve informatie over het smelten van de gletchers maakt dat we meer en meer argwaan hebben .
Begin met de juiste info en de burgers zullen de juiste conclusies nemen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Fred1950

23 nov 2021, 12:50

Niet alleen de gletsjers worden korter, ook de ijskap op Groenland smelt af, het ijs van de Noordpool verdwijnt bijna helemaal tijdens de zomer, de "pemafrost" in Rusland ontdooit met verschrikkelijke gevolgen want dan komen massa's aan methaan ( is aardgas ) in de atmosfeer terecht.

Hobo

23 nov 2021, 14:53

Fred1950 schreef:
23 nov 2021, 09:06
Hobo schreef:
....
.... minstens 100.000 jaar geleden .... Door de platentektoniek zijn delen van de oceaanbodem boven water gekomen, en andere die voordien land waren zijn kopje onder gegaan.

Dat is een héééél langzaam proces, en dus niet te vergelijken met de klimaatwijziging die nu snel binnen een tijdspanne van 100 jaar aan de gang is.
Beste Fred ik ga hier geen welles nietes item van maken....
Maar tijdens mijn Atheneneum-jaren (in BOOM) nam de leraar Biologie mijn klas mee naar de kleigroeven.
Ik hoorde toen een uitleg, over de ZEE die daar sediment had afgezet.
Uiteindelijk is de Rupel nu een niet noemenswaardig riviertje.
Maar stond ooit rechtstreeks in verbinding met de Schelde.
De Schelde ondergaat mee de getijden van de Noordzee.
De kleilaag is gevormd tijdens het begin en midden van het geologisch tijdperk
Rupelien (33,9 - 28,4 miljoen jaar geleden ...

OOK terug gevonden...
De Boomse Klei werd afgezet 30 tot 34 miljoen jaar geleden, in een ondiepe, open zee.
Toen heerste hier een subtropisch klimaat.
EINDE CITAAT

H.

Hobo

23 nov 2021, 15:13

Amper 25 jaar geleden nog in Juneau (Alaska) geweest en o.a. één der gletsjers bezocht.
Tussen winter en zomer was er wel een groot verschil!
Want in de zomer was tijdelijk een weg niet toegankelijk - vlakbij een gesloten goudmijn -
Omdat er dan heel wat ijs afsmolt en het water daarvan, tijdelijk de weg overstroomde.

Ook zowat 20 jaar geleden, nog in Nieuw Zeeland op de Franz Joseph gletsjer geland (met een helikopter).
Op het smeltwater werkte toen een hydraulische centrale.
Wel was daar al sprake van "verder afsmelten"...
Over de Franz-Josef Gletsjer, werd nadien geschreven
Jammer genoeg is hij sinds enkele jaren uitsluitend nog toegankelijk met een helikopter.
De reden: de opwarming van de aarde zorgt voor een kilometerslange terugtrekking
van de gigantische ijsmassa, waardoor talloze watervallen tussen de rotsen opduiken.
EINDE CITAAT

Ps.: Er zijn lokaal nog wel een aantal andere gletsjers...

tokkio

23 nov 2021, 17:50

Daarom dat ik al een paar keer schreef , dat een mensenleven niet lang genoeg is om enig verschil in het klimaat te zien.
Er is nog niet één jaar dat we het zelfde weer hebben,het is altijd anders, natte, of drogere perioden, zachte of strenge winters,heel warme of koude zomers, maar het woord "Klimaat" klinkt beter dan geld, want daarom vliegen die klimaatgoeroes de wereld rond om hun gelijk te halen.
Maar waar Anouna en Greta niets over zeggen is dat alleen al het internet goed is voor een Co² uitstoot van
3,7% ongeveer zoveel als de vliegtuigen uitstoten.......
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/de ... 1637685621
Gaan ze nu betogen tegen het internet......
Op 20 oktober 2020 telde de aarde 7.796.949.710 inwoners, waarvan 63,2% internetgebruikers. Tussen 2000 en 2020 is het aantal internetgebruikers in Europa
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... omverbruik
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

23 nov 2021, 17:53

Fred1950 schreef:
22 nov 2021, 19:53
Hobo schreef:
....

....
Ziet ge die bak-piloten zwaar puffen ? Nee hoor , die hebben allemaal een elektrische motor met die zo vefoeilijke batterij aan boord ( en dan maar speed-bak-pedelekken ). Volgens "tokkio" gaan dat allemaal bakfietsen op waterstof worden ... :lol:
Het komt er aan Fred,die NL studenten toch :mrgreen:
https://www.bestelauto.nl/nieuws/protot ... uld/20463/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

23 nov 2021, 17:55

tokkio schreef:
23 nov 2021, 17:50
Daarom dat ik al een paar keer schreef , dat een mensenleven niet lang genoeg is om enig verschil in het klimaat te zien.
....
Ah nee ? Ik heb hier al beloofd om de dia van de Rhone gletsjer die in 1972 heb gemaakt in te scannen en hier te tonen. Het is er helaas nog niet van gekomen. De dia werd in juli gemaakt, dus putje zomer. Het verschil met wat nu te zien is , is schokkerend.