Jeff Hoeyberghs heeft vrouwen beledigd

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jan 2022, 13:59

Jeff H. heeft tijdens een voordracht vrouwen in het algemeen grof beledigd.

Het Hof veroordeelt hem nu tot een gevangenisstraf van 10 maanden waarvan de helft met uitstel.
De Jeff beweert dat hij dit allemaal mocht zeggen omdat het recht op vrije meningsuiting hem daartoe de vrijheid geeft.


In 2006 gaf koningin Beatrix al eens aan dat beledigen niet kan. Het gaat over de grens van de vrije meningsuiting volgens queen B.

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens fluit haar echter terug. In Wiki lees je daarover dit:

In haar kersttoespraak van 2006 benadrukte koningin Beatrix der Nederlanden dat de vrijheid van meningsuiting haar grens vindt waar de rechten van anderen beginnen: vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief om te beledigen. "Wie anderen beschimpt verliest zelf geloofwaardigheid; het onbeheerste woord schiet zijn doel voorbij." Argumenten als deze klinken steeds weer als er gevallen van provocerend taal- of beeldgebruik in de aandacht staan.

Volgens het Europees recht ligt het anders: de vrijheid van meningsuiting omvat volgens het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens óók het recht om te beledigen. Het EHRM (Europees Hof voor de Rechten van de Mens) heeft aangegeven hoe ver het recht van vrijheid van meningsuiting nu eigenlijk gaat (EHRM 24 februari 1997, de Haes and Gijsels v. Belgium, en eerder in EHRM 26 april 1979, Sunday Times):

The Court reiterates that the press plays an essential role in a democratic society. (...) freedom of expression is applicable not only to 'information' or 'ideas' that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any section of the community. In addition, journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (...).


Volgens het Europese Hof voor de Rechten van de Mens vindt de vrijheid van meningsuiting dus niet haar beperking daar waar anderen verontrust, gekwetst of gechoqueerd worden.

Ik benieuwd hoe dit verder gaat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

04 jan 2022, 15:05

1.Als een stand-up comedian het zelfde anders formuleert , kraait er geen haan naar
2.De magistratuur toont hier weer eens haar wereldvreemdheid en totale afkeer van proportie als je dit nieuws nog eens herkauwt

https://www.hln.be/binnenland/doodrijde ... ing.com%2F

.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jan 2022, 16:28

De tegenstelling die je laat zien is de nagel op de kop.
Iemand rijdt 3 meisjes dood →→ 3 m. effectief.
Iemand beledigt de vrouwen →→ 5 m. effectief.

Wie dan nog gelooft in de geblinddoekte vrouwe Justitia, die is wel extreem goedgelovig.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 jan 2022, 13:06

Stel dat een imam zegt dat vrouwen alleen maar hun benen moeten opendoen , dat vrouwen die niet op hun 14de ontmaagd werden het nooit zullen leren , dat vrouwen niet geschikt zijn om wetenschapper te worden en nog veel meer van het fraais dat Hoeybergs te verkondigen had....zou men hier dan ook uitreksels plaatsen uit het EVRM en stellen dat er vrijheid van meningsuiting is- dat " to offend shock or disturb"moet kunnen?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 jan 2022, 13:55

door frits1955 » 43 minuten geleden
Stel dat een imam zegt dat vrouwen alleen maar hun benen moeten opendoen , dat vrouwen die niet op hun 14de ontmaagd werden het nooit zullen leren , dat vrouwen niet geschikt zijn om wetenschapper te worden en nog veel meer van het fraais dat Hoeybergs te verkondigen had....zou men hier dan ook uitreksels plaatsen uit het EVRM en stellen dat er vrijheid van meningsuiting is- dat " to offend shock or disturb"moet kunnen?
Het antwoord is NEE. Hier zou men de vraag stellen waarom Jeff Hoeyberghs wel veroordeeld wordt voor zulke uitspraken en deze imam niet. En waarom dient UNIA geen klacht in tegen deze imam enz……… :roll:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 jan 2022, 14:23

Mijn tekst begint met " stel" - het is een fictief voorbeeld. Mijn bedenking is maar of men hier in deze kolommen ook zou verwijzen naar de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van beledigen ( zie de aanhaling in de eerste post van dit topic) als een fictieve imam exact hetzelfde zou verkondigen als ene Hoeyberghs op een bijeenkomst van een zeer rechts studentenclubje.Hoeyberghs krijgt in rechtse kringen momenteel veen steun en sympathie en veel onbegrip voor de veroordeling. Zouden die rechtse kringen evenveel bijval betuigen als het een imam zou zijn die de beledigingen - die Hoeyberghs de zaal ingooide -zou uiten?
Laatst gewijzigd door frits1955 op 05 jan 2022, 14:30, 3 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jan 2022, 14:28

Toch niet vergeten dat een Iman daar dikke boeken heeft over gelezen :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jan 2022, 14:37

Frits, je uitgangspunt is verkeerd of onvolledig. Als die imam daarvoor zou veroordeeld worden door een rechter - want dat las ik niet in jouw posting - dan zou ik de eerste zijn om dit aan te kaarten en de vrijheid van meningsuiting ook daar naar voor te schuiven.

Als hij dat gewoonweg zou zeggen zonder dat er een aanklacht tegen hem wordt ingediend, dan zou ik dat ook posten en er naar goede gewoonte het nodige sarcastische sausje bij serveren. Je zou het dan lezen in "Westerse democratie en de islamideologie: fricties" waar dergelijke strapatsen al staan vermeld.

Hier heb ik getoond dat een imam te ver is gegaan met de vrije meningsuiting: hij riep op tot moord. Dat gebeurt wel meer.

Ik heb eerder deze uitspraak al ergens neergeschreven:
German imam Said Abu Hafs: “The Jews are miserly, greedy, enamored of gold; they are arrogant and take people’s money unlawfully.”
= “De Joden zijn gierig, hebzuchtig, verblind door goud; ze zijn arrogant en eigenen zich het geld van mensen onwettig toe.”

Dat komt al in de buurt van Jeff H. zijn uitspraken. Ik laat de lezer daar zelf over nadenken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

05 jan 2022, 16:01

Zijn hele voorstelling heb ik niet gezien maar de fragmenten eruit die worden getoond lijken me te komen van een persoon die nogal “veralgemenend” te werk gaat. “Veralgemening” is een domme houding. Van een (plastisch ?) chirurg verwacht men meer genuanceerde uitspraken. Misschien is Jeff een kei in zijn vak maar een idioot wat andere zaken betreft. Niet elke intellectueel is even fijn besnaard. Jeff is niet fijn besnaard.
Persoonlijk heb ik nog maar weinig ondervonden van zijn ideëen en wensdromen over vrouwen, een vaststelling die me wat spijt berokkent. Maar ik kan er mee leven. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat vrouwen, net als mannen, naast seksuele bevrediging, ook praktische beslommeringen om het hoofd hebben.
De vraag die ik me hierbij stel is deze : “Moeten domme uitlatingen van domme mensen leiden tot gevangenisstraffen ?”
Stel dat elkeen hier op dit forum of op eender welk forum of in de krant of eender waar betrapt wordt op het verkopen van domme bijdragen, bedacht zou worden met gevangenisstraffen, de cellen die nu al te klein zijn zouden uit hun voegen barsten. Wellicht zat ik ook al op water en brood.
Jeff is niet mijn idool. Maar indien men hem in den bak steekt omwille van zijn uitlatingen, dan horen er heel wat anderen ook daarin thuis.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jan 2022, 16:13

En dan hebben we het nog niet gehad over de proportionaliteit van de straf.

Herhaling:

Iemand rijdt dronken 3 meisjes dood →→ 3 m. effectief.
Iemand beledigt de vrouwen →→ 5 m. effectief.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

05 jan 2022, 16:24

figaretto schreef:
05 jan 2022, 16:01
Jeff is niet fijn besnaard.
Ik (vrouw) voel me in ieder geval niet aangesproken. Hij zegt maar. Ik vind hem een vies ventje, maar als hij zijn frustraties wil uiten, voor mij niet gelaten.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

05 jan 2022, 17:29

E.T. schreef:
05 jan 2022, 14:28
Toch niet vergeten dat een Iman daar dikke boeken heeft over gelezen :lol:
misschien die van Brusselmans :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 jan 2022, 17:46

als die imam daarvoor zou veroordeeld worden door een rechter - want dat las ik niet in jouw posting - dan zou ik de eerste zijn om dit aan te kaarten en de vrijheid van meningsuiting ook daar naar voor te schuiven.
Genoteerd :wink:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

05 jan 2022, 18:13

Wat je hoort op straat, men verwachtte niet dat ik vanachter de hoek kwam. En dat was van vader naar zoon' daar nen bruine'.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jan 2022, 18:32

Zin voor proportie bij de blinde dame justitia?


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.