resultaten onderwijs

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

05 dec 2024, 10:58

De resultaten voor het LO zijn dramatisch tegen vroeger
Wat is de reden?
De leraars? In onze tijd hoger middelbaar nu batchelor?
De kleuters? Ik heb alleen 1 2 3 4 hoedje van papier gekregen voor het LO
De ouders? Waren laag geschoold bij de meesten in onze school
Of wil men de reden niet benoemen

Wil.

05 dec 2024, 11:35

Het probleem situeert zich op meerdere vlakken.

1. De mentaliteit in het schoolse milieu is veranderd tegenover vroeger. Leren moet plezant blijven; het is aan de leerkracht om ervoor te zorgen dat niemand 'voelt' dat er geleerd moet worden.
Dat is in de hele maatschappij wel voor een stuk zo. De cirkel moet doorlopen worden:

Hard times create strong men
Strong men create good times
Good times create weak men
And, weak men create hard times

We zitten volop in stap 3. Het bestaan van de term 'toxisch leiderschap' is daar een voorbeeld van.

2. Het niveau van de leerkrachten is te laag en dat is op zich al deels het gevolg van wat ik in het punt hierboven heb aangehaald.
De leerkracht moet zelf uitstralen dat z/hij 'een strever' is die er zelf prat op gaat een brede kennis te hebben en dat ook wil overbrengen naar de leerlingen. De mentaliteit van 5/10 is goed genoeg is mede een reden waarom we nu zitten waar we zitten.

3. Degenen die de lijnen uittekenen voor wat moet gekend zijn (minimumdoelen) leggen de nadruk op de verkeerde dingen. Zo moeten leerlingen nauwelijks nog spraakkunst studeren wanneer ze een vreemde taal onderwezen krijgen (meestal in het middelbaar). Dat geldt trouwens ook voor de moedertaal. Wees dan niet verrast als leerlingen en volwassenen zich nauwelijks kunnen uitdrukken.
Voor rekenen en wetenschappen mag een gelijkaardige mentaliteit niet aan de orde zijn.

4. Geef de leerkracht opnieuw de meeste macht en neem die terug van de ouders. In de school is de leerkracht aan zet. Z/hij doet het op haar of zijn manier.

5. Zowel van leerkrachten als leerlingen zou een voorbeeldhouding mogen verwacht worden. Dat uit zich in gedrag, in voorkomen, in taalgebruik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

05 dec 2024, 13:35

Wil.

05 dec 2024, 13:37

voorn schreef:
05 dec 2024, 13:35
Heeft deze prof het juist
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241204_97831731
image.png
image.png (12.86 KiB) 3902 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke

05 dec 2024, 14:01

Waarom worden er allerlei redenen gezocht, maar de volgens mij hoofdreden is de gebrekkige kennis van de Nederlandse taal door zowel leerlingen als ouders. Ook het verschil in cultuur is een reden. Ik vind het niet normaal dat tegen mijn dochter die in het onderwijs staat zonder blikken of blozen door leerlingen van 13 jaar gezegd wordt, jij bent een vrouw en je hebt niets te zeggen.

Fred1950

05 dec 2024, 14:24

De kinderen worden als doetjes opgevoed , en het moet allemaal "leuk" worden. Normen en gedragsregels zijn bij de ouders ook al zeldzaam geworden ( zie maar eens naar het aantal echtscheidingen ). En in zo'n klimaat moeten de jongeren dan nog de moed hebben om inspanningen te leveren ? Welke jongere bleit nog omwille van slechte school prestaties ? Niemand , ze bleiten alleen maar als ze zich niet op "social media" kunnen waarmaken. Dat men terug ook eens het puntensysteem en de rangschikking volgens behaalde punten invoert , gezonde/sportieve naijver bevordert de wil om te studeren en impliciet het "kunnen en weten" een lat hoger te leggen. Studeren is een sport , in een wielerwedstrijd komt er ook maar ene als eerste over de lijn. Wielrenners slaan mekaar ook niet de kop in als ze niet bij de vijf eersten aankomen.

Er wordt ook zonder nadenken "gedigitaliseerd" . In een boek kunt ge bladwijzers ( papierkes ) steken om er vlug te kunnen in terug bladeren om wat info op te zoeken. Probeer dat maar eens met een eReader ... om de rietepetie van te krijgen door de traagheid ervan alleen al .... Enne ... in mijn lagere schoolijd was het "Verboten" dat ouders meehielpen met het huiswerk , laat staan dat ze zelf les gaven om de liefste zoon of dochter een voorsprong te geven. Als ge te dom waart om te helpen donderen , dan was dat maar zo. Naar de logopiste of psycholoog lopen zat er niet in ... en toch ... was de pre-babyboom generatie zowat de intelligentste die er ooit in de 20ste eeuw heeft rondgelopen zonder al het gepruts in het onderwijs zoals we dat de dag van vandaag kennen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 dec 2024, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

05 dec 2024, 15:38

Terug naar de beste vooraan en de domste naast de stoof om kolen op te scheppen
De leraar in kostuum of stofjas.en de stouterik met een punthoed in de hoek
Orde en tucht tot de legerdienst

boeffer

07 dec 2024, 11:18

Teveel toogschuiverij, kunt gij dit of dit maken? Neen gooi het maar weg, een nieuwere versie is op komst.
Zo wordt ieder geleid naar het vraag & aanbod systeem. Treuzel je of wacht je te lang dan is het weeral te oud.
Wat moeten wij leren?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

frits1955

07 dec 2024, 13:49

Probeer dat maar eens met een eReader ... om de rietepetie van te krijgen door de traagheid ervan alleen al .
Nonsens. Het gebruiksgemak van een moderne e-reader is véééél groter dan die van het klassieke boek.

voorn

07 dec 2024, 13:51

Volgens mij gaat het over de kleuters en het LO 4de jaar.
En daar moet de leraar niet studeren tot en met integralen
En leerlingen geen extra balast mee krijgen
Ik heb zelf leren lezen bij de meester met zijn SUSKE EN WISKE het laatste half uur

frits1955

07 dec 2024, 14:04

Ter overweging:

- De gemiddelde schermtijd ( smartphone) van kinderen van 4- 12 jaar= 3u/dag. Voor tieners loopt dat op tot 5u/ per dag. Het gaat dan om het bekijken van filmpjes, TikTokken, muziek etc.

-Als de thuistaal geen Nederlands is resulteert dat zeer vaak in een fundamentele achterstand. Niet alleen in de lessen Nederlands maar ook voor de lessen wiskunde, wetenschappen etc. aangezien de instructietaal Nederlands is.

-Als er geen boeken, tijdschriften etc. in huis komen en als de ouders zelf niet of nauwelijks lezen is de kans groot dat hun kinderen dat ook niet zullen doen. Het gevolg daarvan is ondertussen meer dan duidelijk: gebrekkige woordenschat, geen woordbeeld zodat er voortdurend fouten geschreven worden, povere zinsbouw etc. Het volstaat om het dagelijkse taalkundige geklungel op social media te bekijken om te zien wat de gevolgen zijn.

-Steeds meer leerkrachten in het ASO zijn afkomstig uit het TSO - de gevolgen daarvan laten zich voelen qua gebrekkige algemene kennis en povere vakkennis.

-Onderwijshervormingen worden gedomineerd door de onderwijskoepels en pedagogen die vooral één ding gemeen hebben: zij die de hervormingen/aanpassingen opleggen hebben zo goed als nooit zelf voor de klas gestaan. Aan ministers van onderwijs maak ik geen woorden meer vuil.

Seppe123

07 dec 2024, 14:28

Een doorsnee kleuterklas van 2,5 jaar: 24 kindjes: een groot deel begrijpt en spreekt geen Nederlands, een groot deel met pampers die je moet verversen, een groot deel die in hun broek doen die je moet wassen en aankleden, een deel die in het bijzonder onderwijs zouden moeten zitten waar er geen plaats is ( autisme, ontwikkelingsstoornissen...), kinderen met gedragsstoornissen: schoppen, bijten, roepen...
En dan moet die kleuterjuf elke week een weekschema met thema uitwerken met doelstellingen: taal, cijfers, motoriek...Ik zou het geen dag uithouden!

Fred1950

07 dec 2024, 14:37

frits1955 schreef:
07 dec 2024, 13:49
Probeer dat maar eens met een eReader ... om de rietepetie van te krijgen door de traagheid ervan alleen al .
Nonsens. Het gebruiksgemak van een moderne e-reader is véééél groter dan die van het klassieke boek.
Ja maar , ge kunt er met geen stabilo boss op kladderen en al evenmin aantekeningen in de rand ervan maken. :) Al wat een echte "student" die heeft leren leren zou doen , kan niet . ( jawel 2 x : studeren of leren kunt ge ook leren .. ) ... Ge kunt het ook niet tegen de muur zwieren in een opwelling van woede , het tussen andere boeken opstapelen. Als ge echt goed met informatie wilt omgaan zoudt ge al minstens drie tablets moeten hebben die elk open staan met een eigen boek over een onderwerp. En dus ....ingenieurs kunnen niets aanvangen met een boek dat "lekker" leest over de geschiedenis van Vlaanderen ..

Fred1950

07 dec 2024, 14:41

Seppe123 schreef:
07 dec 2024, 14:28
Een doorsnee kleuterklas van 2,5 jaar: 24 kindjes: een groot deel begrijpt en spreekt geen Nederlands, een groot deel met pampers die je moet verversen,.....
Zou het niet beter zijn om kinderen pas vanaf 4 jaar naar de kleuterklas te sturen ? Dat was vroeger ook zo , en dan zaten ze reeds keurig op bankjes i.p.v. mekaar de haren uit de kop te rukken of mekaar te bekloppen.

Al wat jonger is , is crèche publiek ...

Fred1950

07 dec 2024, 15:05

frits1955 schreef:
07 dec 2024, 14:04
....
-Als er geen boeken, tijdschriften etc. in huis komen en als de ouders zelf niet of nauwelijks lezen is de kans groot dat hun kinderen dat ook niet zullen doen......
Ik kom uit een gezin van laaggeschoolden en heb het tot ingenieur geschopt , en dat was in de jaren '50 en '60 zelfs zeldzaam ....

Wat je schrijft kan je niet veralgemenen ... eerder uitzondering dan regel.

factoren :

- de omgeving ( buurt ) waar het kind opgroeit en met welke andere kinderen het omgaat.

- de school zelf en de "geest" die van de leerkrachten uit gaat. Een leerkracht die iets "weet" en zichzelf volwassen gedraagt , krijgt respect en navolging. Zichzelf as "makker" tussen de kinderen mengen is niet goed. Je wordt hierdoor wel een "toffe" genoemd , maar men kijkt niet naar je op of wordt niet als voorbeeld gesteld.

- en als laatste , en misschien het voornaamste , het kind moet ook de leercapaciteiten hebben en op zeer lage leeftijd leergierigheid en interesses vertonen.

Voorbeeldje uit mijn omgeving : een tweeling jongen en meisje vertoeven in een gezin in zeer erbarmelijke omstandighedeb , in zoverre zelfs dat , als ik er iets over te zeggen zou hebben , ik beide kinderen in een pleeggezin zou plaatsen. Nu , het meisje leert goed en is "begeistert" om veel goede punten te halen , de jongen is geen schop tegen zijn kl*ten waard ( en deelt liever zelf letterlijk schoppen uit ).

Wat dat "talen' betreft : kinderen , en al zeker tot hun 10-de , leren heel snel een andere taal. Ik heb in mijn kinderjaren met 8-jarigen gespeeld die al perfect "bilingue" waren. De schuld van het falen van onderwijs leggen bij kinderen die geen Nederlands kennen is een vorm van racisme .... Punt !
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 dec 2024, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.