Geweld tegen vrouwen // Onveiligheid

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

09 feb 2026, 20:35

Vorige week kwam de Nederlandse Soundos El A. in De Afspraak haar visie geven op het feit dat vrouwen onveilig zijn vandaag de dag. Er vindt veel geweld plaats tegen vrouwen, stelt ze. Er is partnergeweld binnen en buiten de woning, er is moord op vrouwen - femicide - die plaatsvindt omdat ze vrouwen zijn die in een situatie leven van ongelijke machtsverhoudingen. Dat kan het geval zijn binnen de relatie, maar ook binnen de gemeenschap (bv. eremoord).

Soundos claimde daar op een bepaald ogenblik dat er 1 vrouw per dag wordt vermoord. Ze vermeldde daar niet bij of het in Nederland of in belgië is. De statistieken - die ze beweert te kennen (en wij mannen niet) - geven haar ongelijk: in Nederland worden de laatste 5 jaar gemiddeld 40-45 moorden op vrouwen gepleegd per jaar die erkend worden als femicide.

Over heel de wereld is het getal veel hoger: om de 10 minuten wordt er een vrouw vermoord door een partner of familielid. Dat zijn er 144 per dag.

Dat er naast moord nog heel wat andere misdrijven tegen vrouwen gebeuren (aanranding, verkrachting, overvallen) is gekend. Misschien dat alle misdrijven samen een gemiddeld resultaat geven van 1 per dag in Nederland?

En wat wil Soundos El A. dan? Blanke mannen moeten zwijgen en de cijfers accepteren die zij op tafel gooit, alhoewel die duidelijk verkeerd waren in De Afspraak. Wanneer Bart Schols daaraan twijfelt dan moet die "witte" man zwijgen en niet in discussie gaan.

Soundos is een brulboei die een probleem aankaart maar haar feiten niet kent en er niet tegen kan dat haar stelling wordt bekritiseerd. Dat is nochtans wat in De Afspraak keer op keer gebeurt en waarvoor dat programma onder andere dient.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru

10 feb 2026, 03:30

Tja.....een omhoog gevallen trees. :roll:

Voor zover ik weet was dat in de jaren '60-'70 toch niet het geval.
Leg eens alle punten/verschillen van toen en nu naast elkaar; de reden zal er wel uitspringen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

10 feb 2026, 10:35

Over Soundos wil ik het niet te veel meer hebben. Zoals ze in Texas zeggen: all hat, no cattle.

Maar geweld tegen vrouwen en moord op vrouwen omdat ze vrouw zijn - femicide - is al eeuwenoud en komt over heel de wereld voor. Eremoord is een gekend voorbeeld, maar ook moord op een vrouw omdat ze uit een relatie wil stappen of lustmoord op een vrouw valt onder 'femicide'.

In de statistieken die de laatste 25 jaar in beschouwing nemen, springen een aantal landen eruit: Zuid-Afrika, Jamaica en Honduras. Ook andere Zuid-Amerikaanse landen staan hoog genoteerd.
Een Zuid-Afrikaanse studente schreef het ooit zo in Trouw in 2019:
“Zijn vrouwen wel écht vrij in Zuid-Afrika? Wat is vrijheid als je altijd met je ogen open moet slapen, als je nooit zeker weet of je weer levend thuiskomt als je de deur uitgaat? Wij vrouwen zijn gevangenen in ons eigen land.”

In Europa staat Frankrijk bovenaan.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest meldt 33,7% van de vrouwen ervaring te hebben met psychologisch, fysiek of seksueel partnergeweld, een cijfer dat aanzienlijk hoger ligt dan in Vlaanderen.
De plaatsen waar de onveiligheid het hoogst wordt ervaren, zijn de knooppunten van het openbaar vervoer, parken en het uitgaansmilieu.

voorn

10 feb 2026, 16:34

Maar is er een specifiek dader profiel?

Wil.

10 feb 2026, 19:27

Ja: mannelijk.

werewoef

10 feb 2026, 22:46

Tav Marut ,

Mischien door het feit dat in de jaren zestig -zeventig de vrouwen nog veel rokken droegen en nu meer verleidelijke , soms uitdagende kledij .Ik wil hier niet een muggezifter of mierenneuker zijn ; maar zou het daar iets mee te maken kunnen hebben ?

werewoef
AMEN en AUM

Wil.

11 feb 2026, 00:20

Bijna alle landen of gemeenschappen hebben een patriarchale structuur. Matriarchale gemeenschappen zijn héél zeldzaam.

De oorsprong daarvan moet je wellicht zoeken in de beginfase van de menselijk ontwikkeling en in het feit dat mannen meestal fysiek sterker zijn dan vrouwen. Dat leidt er gemakkelijk toe dat mannen dat fysiek overwicht gaan gebruiken wanneer 'de strijd' met de vrouw dreigt te worden verloren.

Vrouwen zijn over het algemeen veel bekwamer in het onder woorden brengen van hun grieven tegenover mannen, waardoor mannen psychologisch 'met de rug tegen de muur' worden gedrukt. Hun gemakkelijkste uitweg is dan fysiek geweld.

Dat doet me denken aan een song uit de 60's van de Beatles: Run for your life:

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand, little girl
Catch you with another man
That's the end, little girl

Of The Rolling Stones in 'Under my thumb':

It's down to me
The way she talks when she's spoken to down to me
The change has come, she's under my thumb

In 'Carmen' van Bizet wordt de vrijgevochten, seksueel onafhankelijke Carmen, die weigert zich te laten domineren door haar geliefde Don José, vermoord door deze laatste. Dat doet hij in een vlaag van jaloezie. Het is een straf voor haar autonomie.

Charlie Maru

11 feb 2026, 16:00

Daarjuist op de vrt efkens naar Villa Politica aan het kijken geweest.
- Plenaire zitting in Vlaams Parlement - man....man....man.....

Die politiekers (meestal vrouvelijke) zitten elkaar daar op te jutten dat het geen naam heeft.
Eigenlijk om een "dégoût" van de politiek te krijgen. :roll:

Enige wat ze nog nodig hadden waren namen om aan de schandpaal te kunnen nagelen.
Op zeker moment viel zelfs de naam "Brusselmans" nog.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

11 feb 2026, 16:32

Het feminisme was wat in de vergeethoek geraakt en was toe aan een revival. Het uitnodigen van een feministe pur sang door de VRT, met dan nog eens een mannelijke moderator, zal de VRT zich zeker al beklaagd hebben. De Nederlandse Soundos El A. heeft hier haar kans schoon gezien en ten volle gebruikt alhoewel het niet de bedoeling was volgens mij dat het onderwerp zou gekaapt worden door deze feministe.
De VRT zal de volgende keer wel 2x nadenken.

voorn

11 feb 2026, 16:53

Gaat u de uitspraken van die vrouw in twijfel trekken?
In het Vlaams parlement is er vandaag over gedebateerd.
Vrouw onvriendelijk zijn wordt bij sommigen ingeprent; maar dat mag niet openlelijk gezegd worden.
Moet u eens vruwelijke opvoeders en leraressen spreken wie die macho"s zijn en welke achtergrond ze hebben

Wil.

11 feb 2026, 16:58

Zo lang er maar over het programma gesproken wordt, is het goede reclame. Kijkcijfers ↑ ↑

Wil.

11 feb 2026, 17:02

voorn schreef:
11 feb 2026, 16:53
Heb je het over Soundos El A? Jazeker: ze kent haar statistieken niet en daarmee haalt ze haar eigen betoog onderuit.

Herinner je wat ze zei: ik ben klaar met over 'gevoelens (van onveiligheid)' te praten. Ik wil het over feiten en statistieken hebben. Welnu, ze zei dat er elke dag 1 vrouw wordt vermoord omdat ze een vrouw is. Dat is volkomen verkeerd. In Nederland zijn het er tussen 40 en 45 per jaar en in belgië ongeveer 30-35.

Op heel de wereld zijn het er dan weer 144 per dag.

Kortom: ze kent de feiten niet en toch wil ze de feiten onder de neus wrijven van 'de mannen'.

Dicksy

11 feb 2026, 17:19

door voorn » 22 minuten geleden
Het feminisme droop er van af. Alle mannen in de daderrol en alle vrouwen in de slachtofferrol.

Prima Vera

11 feb 2026, 18:52

Charlie Maru schreef:
11 feb 2026, 16:00
Daarjuist op de vrt efkens naar Villa Politica aan het kijken geweest.
- Plenaire zitting in Vlaams Parlement - man....man....man.....

Die politiekers (meestal vrouvelijke) zitten elkaar daar op te jutten dat het geen naam heeft.
Eigenlijk om een "dégoût" van de politiek te krijgen. :roll:

Enige wat ze nog nodig hadden waren namen om aan de schandpaal te kunnen nagelen.
Op zeker moment viel zelfs de naam "Brusselmans" nog.....
Niet voor niets worden vrouwen alom 'viswijven' genoemd én die vrouwelijke politiekers zijn er nog het ergste is. Alhoewel ik zelf een vrouw ben kan ik toch niet anders beamen. En dat die brulboei nergens graag gezien is, en ze daarom zo graag brult, is ook een feit. In Holland wordt ze liefst volledig buiten gebonjourd.

werewoef

11 feb 2026, 22:28

Tav Will

Over Matriarchie gesproken . Wie heeft hier het boek van Merlin Stone gelezen ; Eens was God als vrouw belichaamd ? Moet maar eens googelen . :idea: En dan nog iets ; wie herinnert zich nog de tijd van de Dolle Minas ? Deze beweging was al jaren vooruit op de emancipatie van de vrouw .En wat te denken over die passage in de film - Easy Rider - Bij de scene rond het kampvuur waar Jack Nikkolsen zegt :

Everybody is talkin about individual freedom , but when the see a free individual, they are scared shitless .

Words to ponder ... ( Readers Digest )

werewoef
AMEN en AUM