Brussels Gewest

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

10 feb 2026, 11:04

Zal het dan eindelijk lukken een regering te vormen
De klucht heeft nu zolang geduurd tot Brussels gewest een puinhoop is geworden/
Geld op;bouwprojekten stilgevallen;riolen en waterleidingen versleten
Wie gaat dit oplossen ? En hoe? De Brusselse bevolking is in sommige gemeenten nu niet bepaald vermogend

Wil.

10 feb 2026, 11:22

Het BHG is economisch weliswaar heel productief en stelt veel volk tewerk, maar veel mensen komen daar werken en nemen hun inkomen mee naar Vlaanderen / Wallonië. Ze worden dáár belast op hun inkomen en niet in het BHG. Maar dat gewest moet wel zorgen dat de infrastructuur in orde blijft.

Daar ligt een deel van het probleem waarom Brussel financieel in de puree zit. Maar er is veel meer aan de hand: werkloosheid die hoger is dan elders en het aantal mensen dat zou kunnen werken maar niet aan de slag is, is er ook veel te hoog.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

10 feb 2026, 16:32

Zij moeten op 3 jaar 1 miljard wegwerken en 600.000 € werkkosten er bovenop.
Wie kan zo bezuinigen en belasten?

werewoef

10 feb 2026, 22:34

Dat samen bijeen kruipen ; ging da dan niet 500 dagen geleden niette ? Die wanorde die de politiekers in BX geschapen hebben is, volgens mijn inzicht nooit meer te herstellen . Tenzij mischien dat Bx onder curatele wordt gesteld . Zou het daar toch een " hellhole "" zijn zoals Trump ooit eens beweerd heeft . :?: :roll:

werewoef
AMEN en AUM

voorn

11 feb 2026, 10:28

Schaf dat gewest af en zoek een andere oplossing. Dit gewest is niet financieel leefbaar.

Passant

14 feb 2026, 13:55

Maar alléé , het is dan toch gelukt na 613 dagen . En Bouchez heeft als minister-president een konijn uit zijn hoed getoverd, de Ukkelse burgemeester , de 53-jarige Boris Dilliès (MR).
Zoals Bouchez zelf heeft de man blijkbaar moeite met Nederlands: "Ik ga studeren" zegt hij nu . "Ik werk eraan"
Hoeveel Nederlands gaat hij kennen na ...613 dagen studeren en er aan gewerkt hebben ?
Doet hij beter dan GLB of niet ?
En moest hij als Burgemeester in Ukkel dat al niet kennen trouwens ?
Laatst gewijzigd door Passant op 15 feb 2026, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

14 feb 2026, 15:13

Tevens is hij een tegenstander van de eengemaaktepolitie en de milieuplannen.

tokkio

14 feb 2026, 15:15

en waarom heeft België per gewest een regering nodig?Ik vind dat postjes, en zakken vullers, waarom kan het niet zoals in Nederland?
België heeft meerdere regeringen (federaal, gewesten en gemeenschappen) vanwege zijn complexe staatshervormingen die voortkomen uit taal- en cultuurverschillen, terwijl Nederland een eenheidsstaat is met één centrale regering. De redenen voor dit verschil zijn historisch, cultureel en politiek van aard.
Hieronder worden de hoofdredenen uitgelegd:
1. Federale staat (België) vs. Eenheidsstaat (Nederland)
België heeft meerdere regeringen (federaal, gewesten en gemeenschappen) vanwege zijn complexe staatshervormingen die voortkomen uit taal- en cultuurverschillen, terwijl Nederland een eenheidsstaat is met één centrale regering. De redenen voor dit verschil zijn historisch, cultureel en politiek van aard.
Hieronder worden de hoofdredenen uitgelegd:
1. Federale staat (België) vs. Eenheidsstaat (Nederland)

België (Federale staat): België is in de loop van de jaren 70 tot 90 via zes staatshervormingen veranderd van een unitaire staat naar een federale staat. Dit gebeurde om de spanningen tussen de taalgroepen (Nederlandstaligen en Franstaligen) te sussen. Het land is opgedeeld in drie gewesten (Vlaams, Waals, Brussels) en drie gemeenschappen (Vlaamse, Franse, Duitstalige), elk met een eigen regering en parlement.
Nederland (Eenheidsstaat): Nederland is een eenheidsstaat. Dat betekent dat er één centrale regering is in Den Haag die het hele land bestuurt. Provincies en gemeenten hebben wel een lokaal bestuur, maar zij zijn ondergeschikt aan de centrale overheid en hebben geen wetgevende bevoegdheid op het niveau van de Belgische gewesten.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn

14 feb 2026, 15:25

Maar het Brussels gewest is er gekomen omdat het moeilijk was het ergens bij toe tewijzen.
Door de status van Brussel als hoofdstad.
Al wist men vanaf het begin dat dit gewest financieel niet leefbaar was.

twistenopdemaan

14 feb 2026, 15:26

Stel u voor een pruts landje breekt niet in twee maar in drie ? Blijven voortdoen en mekaar den das omdoen en the show must go on... voor de verkiezingen veel beloven en na de verkiezingen den Burger in het algemeen gewoon den das omdoen... persen en knijpen tot den laatste druppel...
Spinnst du oder was

werewoef

14 feb 2026, 21:37

Hij verstaat dus geen yota Nederlands . :oops: :oops: Hij kan misschien alvast oefenen met het volgende zinnetje :

Wie weet waar witte Willem woont, witte willem woont wijd weg ... :roll: Bij uitnodiging van Terzake of de Afspraak zal de VRT weeral kosten moeten maken met het simultaan vertalen of met ondertitteling . Werkelijk; is dees niet droevig ...

werewoef
AMEN en AUM

boeffer

14 feb 2026, 22:27

Zoveel dagen bleven de oude regels gelden etc. Onze Koning vond het mss niet goed.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

15 feb 2026, 11:53

En wat gebeurt er intussen?
Alles in het Frans.?
Ongelooflijk. Voor de minste kaderfunctie in de industrie wordt meertaligheid geeist.
Mijn kleinzoon laatste jaar master spreekt 4 talen en studeert in het Engels.

sibarita

15 feb 2026, 17:25

Op de vraag of hij Nederlands gaat leren was zijn antwoord : ik promesse ! Toch al één woord goed !

Bij de eedaflegging heeft hij gezworen de wetten van de belgische grondwet te respecteren !

Maar taalwetten zullen daar niet bij horen !

Arme inwoners van Ukkel met zo een burgervader ! :evil:

https://www.hln.be/binnenland/tenenkrul ... a0b4b52d7/
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Passant

16 feb 2026, 14:32

Goh ja, " arme inwoners van Ukkel met zo een burgemeester..."

Misschien zijn ze er heel tevreden over want kennen ze zelf Nederlands ? Hoeveel mensen spreken daar Nederlands ? Iemand ? Aja, deze wel, Didier Reynders, Waal , maar hij spreekt het niet zo slecht, maar die zit meer met krasloten in zijn hoofd .Anders zullen het er dan toch bitter weinig zijn .Dat is zowat hoe ik het daar ooit zelf heb ervaren.( langer geleden al, in de jaren van taalstrijd , met o.a. Nols in Schaerbeek ( niet Schaarbeek dus ) . Men kan zich de vraag stellen of er wel één iemand in dat college of zelfs in de volledige gemeenteraad van Ukkel Vlaams kan. Zit daar wel een Vlaming in ? Die heeft zich dan nooit laten horen.

Ander punt : als men nu ook eens de vele reacties leest in HLN , dat er dan echt wel nog bij zijn van : zoveel gekrakeel over talen, of verspeel daar toch geen tijd aan, er zijn belangrijkere dingen in dit land. Ah ja , zeker wel, zoals dat men in de kliniek Elisabeth in Ukkel je met moeite door iemand verstaan wordt als Vlaming. Om elkaar beter te verstaan moet men misschien juist méér tijd aan besteden . Of geef die man een kans, hij is in Frankrijk geboren. Nu ja, en dan ? Hij is begot Belg die al jaren in de politiek in Brussel meeloopt. Dat telt daar weer niet ? Als burgemeester wordt hij het eigenlijk bijna verplicht.

Opvallend in die reacties hoeveel er zijn die ook geen benul hebben van de indeling van dit land en wat dit op taalgebied meebrengt. België is een 3 talig land ? Onjuist natuurlijk. Of gebruik Engels, probleem opgelost...
Storend allemaal ...