Bisschop Bonny boos over opera 'Sancta'
-
Passant - Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29
Een feministische hoogmis op rolschaatsen. Zo omschrijft Opera Ballet Vlaanderen 'Sancta'
Opera Ballet Vlaanderen brengt 'Sancta' in Antwerpen: een feministische operavoorstelling met naakte nonnen op rolschaatsen, expliciete seksuele handelingen en (nep)bloed, gebaseerd op het schandaalstuk 'Sancta Suzanna' uit 1922.
Antwerpse bisschop Johan Bonny verzet zich tegen de voorstelling: "Psychologische spot is ook een vorm van geweld. Al die bejaarde religieuzen zullen niet meer reageren, die kunnen de straat niet meer op, maar het is te makkelijk om geld te verdienen en show te verkopen op hun kap."
--
In 'Sancta' zijn lesbische nonnen op rolschaatsen te zien die naakt naar de kerk gaan…
Gedurende 2 uur en 30 minuten worden opera, liturgische muziek, pop en metal samengevoegd tot een "radicaal nieuwe misviering". Conventies vliegen overboord en nonnen mogen vrolijk zingen en rolschaatsen. Zo wil de theatermaker de seksuele onderdrukking van vrouwen in vraag stellen.
Op de website van Opera Ballet Vlaanderen staat ook een content warning, die al duidelijk maakt dat de voorstelling niet bestemd is voor gevoelige kijkers. Er wordt gewaarschuwd voor naaktheid en expliciete seksuele handelingen, alsook beschrijvingen van (seksueel) geweld. "Ook zijn (nep)bloed, het plaatsen van piercings en het toebrengen van wonden te zien."
Een gewaarschuwd operaganger is er 2 waard. Toch werden in de Duitse stad Stuttgart in 2024 8 bezoekers onwel tijdens de inleiding van de voorstelling. Nog eens 10 operagangers gaven aan zich misselijk of in shock te voelen door wat er getoond werd.
Bonny besluit dat hij vooral een logica mist in het beschermen van religieuze overtuigingen,: "Naar de Joodse gemeenschap hier in Antwerpen stuurt men politie en het leger om de minste aanzet tot mogelijk antisemitisme te bestrijden. Voor de moslimgemeenschap legt men uiterste waakzaamheid aan de dag om de ramadan rustig te laten verlopen ". "Daar staan wij ook achter , maar psychologische spot is ook een vorm van geweld"
-----
Dat is dus kunst … althans volgens sommigen . Hier bij ons gesubsidieerd. Artistieke vrijheid.
Als men onder 'kunst' mag spotten, oké dan, maar waar wacht Opera Ballet Vlaanderen op om een gelijkaardig naaktspektakel waar de islam de hoofdbrok van het verhaal is op te voeren ?
En over een dubbele standaard waarbij er meer respect en bescherming is voor de Joodse en de moslimgemeenschap is heeft Bony gelijk naar eigen mening.
https://www.hln.be/binnenland/diep-gekr ... ~a8aa9040/

'Het Laatste Avondmaal '
Opera Ballet Vlaanderen brengt 'Sancta' in Antwerpen: een feministische operavoorstelling met naakte nonnen op rolschaatsen, expliciete seksuele handelingen en (nep)bloed, gebaseerd op het schandaalstuk 'Sancta Suzanna' uit 1922.
Antwerpse bisschop Johan Bonny verzet zich tegen de voorstelling: "Psychologische spot is ook een vorm van geweld. Al die bejaarde religieuzen zullen niet meer reageren, die kunnen de straat niet meer op, maar het is te makkelijk om geld te verdienen en show te verkopen op hun kap."
--
In 'Sancta' zijn lesbische nonnen op rolschaatsen te zien die naakt naar de kerk gaan…
Gedurende 2 uur en 30 minuten worden opera, liturgische muziek, pop en metal samengevoegd tot een "radicaal nieuwe misviering". Conventies vliegen overboord en nonnen mogen vrolijk zingen en rolschaatsen. Zo wil de theatermaker de seksuele onderdrukking van vrouwen in vraag stellen.
Op de website van Opera Ballet Vlaanderen staat ook een content warning, die al duidelijk maakt dat de voorstelling niet bestemd is voor gevoelige kijkers. Er wordt gewaarschuwd voor naaktheid en expliciete seksuele handelingen, alsook beschrijvingen van (seksueel) geweld. "Ook zijn (nep)bloed, het plaatsen van piercings en het toebrengen van wonden te zien."
Een gewaarschuwd operaganger is er 2 waard. Toch werden in de Duitse stad Stuttgart in 2024 8 bezoekers onwel tijdens de inleiding van de voorstelling. Nog eens 10 operagangers gaven aan zich misselijk of in shock te voelen door wat er getoond werd.
Bonny besluit dat hij vooral een logica mist in het beschermen van religieuze overtuigingen,: "Naar de Joodse gemeenschap hier in Antwerpen stuurt men politie en het leger om de minste aanzet tot mogelijk antisemitisme te bestrijden. Voor de moslimgemeenschap legt men uiterste waakzaamheid aan de dag om de ramadan rustig te laten verlopen ". "Daar staan wij ook achter , maar psychologische spot is ook een vorm van geweld"
-----
Dat is dus kunst … althans volgens sommigen . Hier bij ons gesubsidieerd. Artistieke vrijheid.
Als men onder 'kunst' mag spotten, oké dan, maar waar wacht Opera Ballet Vlaanderen op om een gelijkaardig naaktspektakel waar de islam de hoofdbrok van het verhaal is op te voeren ?
En over een dubbele standaard waarbij er meer respect en bescherming is voor de Joodse en de moslimgemeenschap is heeft Bony gelijk naar eigen mening.
https://www.hln.be/binnenland/diep-gekr ... ~a8aa9040/

'Het Laatste Avondmaal '
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Neen!! Het is geen geweld. Het is provoceren. Smaakloos provoceren zelfs en daar moet je tegenkunnen.maar psychologische spot is ook een vorm van geweld"
Bonny heeft groot gelijk wanneer hij de 2 maten en 2 gewichten aanklaagt, maar dat is nu eenmaal kenmerkend voor de culturo's. Vanuit een veilige omgeving 'durven' ze wel wat, hé? Een beetje zoals kinderen die in de zoo gekke bekken trekken naar de apen achter tralies in de hoop een straffe reactie uit te lokken.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
De opera "Sancta" is 100 jaar oud - een opera gebaseerd op een werk van Hindemith die in essentie handelt over een non die haar seksualiteit niet meer wil verdringen en daarvoor gestraft werd.Deze opera behandelt een oud zeer in de kerk: de hypocrisie omtrent vrouwelijke seksualiteit en het uiten daarvan.
Het is weer zeer typerend dat de kritiek komt uit zeer rechtse hoek die onmiddelijk beginnen te bleiren over "subsidies" en " als ze dat met de islam... blablabla". Bonny en zijn kliek hypocrieten zouden zich beter bezig houden met die hoop pedofielen en verkrachters in eigen rangen die nog steeds vrijuit gaan.
Ik ben overigens ook "zeer gekrenkt" dat ik al mijn heel leven fiscaal moet meebetalen voor dat katholieke circus ( en andere religies) zonder dat iemand mijn toestemming gevraagd heeft.
Het is weer zeer typerend dat de kritiek komt uit zeer rechtse hoek die onmiddelijk beginnen te bleiren over "subsidies" en " als ze dat met de islam... blablabla". Bonny en zijn kliek hypocrieten zouden zich beter bezig houden met die hoop pedofielen en verkrachters in eigen rangen die nog steeds vrijuit gaan.
Ik ben overigens ook "zeer gekrenkt" dat ik al mijn heel leven fiscaal moet meebetalen voor dat katholieke circus ( en andere religies) zonder dat iemand mijn toestemming gevraagd heeft.
-
"Beledigen" is een subjectief begrip - ik zie geen enkele vorm van belediging in een opvoering van een stokoude opera waarin blote nonnen figureren. Enkel kleine mensjes met kleine teentjes zien daar een dankbare gelegenheid in om weer te beginnen zeuren over "onze waarden en normen,".
En natuurlijk hebben aanslagen uit bepaalde islamitische hoeken niets te maken met het beledigen van Mohammed - als je wil weten waar de voedingsbodem voor dat soort aanslagen ligt moet je je maar eens bijscholen in de koloniale geschiedenis van betrokken landen. Ik zie maar één land waar geloof en terrorisme in elkaars verlengde liggen en dat is het zionistische regime in Israël - een land waarvan het ontstaan gebaseerd is op onverbiddelijk joods terrorisme en waarvan de onophoudelijke wandaden en terroristische acties steeds weggewuifd worden met een Hebreeuws boekje vol verzinsels.
En natuurlijk hebben aanslagen uit bepaalde islamitische hoeken niets te maken met het beledigen van Mohammed - als je wil weten waar de voedingsbodem voor dat soort aanslagen ligt moet je je maar eens bijscholen in de koloniale geschiedenis van betrokken landen. Ik zie maar één land waar geloof en terrorisme in elkaars verlengde liggen en dat is het zionistische regime in Israël - een land waarvan het ontstaan gebaseerd is op onverbiddelijk joods terrorisme en waarvan de onophoudelijke wandaden en terroristische acties steeds weggewuifd worden met een Hebreeuws boekje vol verzinsels.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Er is blijkbaar een ongeschreven regel waarbij kritiek of spot op het christendom als "progressief" of "artistiek" wordt gezien, terwijl soortgelijke uitingen richting de islam of het jodendom direct als racistisch, islamofobisch of antisemitisch worden bestempeld.
De opera "Sancta" is 100 jaar oud, Mohammed ongeveer 1400 jaar dood maar voor de moraalridders met de lange tenen is het ene (opera Sancta) "artistieke vrijheid" en "progressief" terwijl voor het andere (spotten met mohammed) het racistisch, islamofoob, of antisemitisch is.
(PS: Bisschop Bonny heeft het misbruik binnen de kerk sterk aan de kaak gesteld en veroordeeld, een van de weinigen.)
De opera "Sancta" is 100 jaar oud, Mohammed ongeveer 1400 jaar dood maar voor de moraalridders met de lange tenen is het ene (opera Sancta) "artistieke vrijheid" en "progressief" terwijl voor het andere (spotten met mohammed) het racistisch, islamofoob, of antisemitisch is.
(PS: Bisschop Bonny heeft het misbruik binnen de kerk sterk aan de kaak gesteld en veroordeeld, een van de weinigen.)
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Als die culturos hun kunstenaars inspiratie opgedroogd en weg getemperd is willen ze nog wat poen opstrijken met onderbroek-lol. Ach, het is zo zielig en laag bij de grond . Wat mis ik de de fijne humor van Toon Hermans en Wim Sonneveldt .
werewoef
werewoef
AMEN en AUM
-
Dat laatste is een absolute must voor jou, want de misbaksels van denkbeelden die je hebt rondgeslingerd over de geschiedenis van de islamideologie, tarten alle verbeelding.frits1955 schreef: ↑02 apr 2026, 19:27
En natuurlijk hebben aanslagen uit bepaalde islamitische hoeken niets te maken met het beledigen van Mohammed - als je wil weten waar de voedingsbodem voor dat soort aanslagen ligt moet je je maar eens bijscholen in de koloniale geschiedenis van betrokken landen.
"niets te maken met het beledigen van Mohammed" : echt? Meen je dat nu?
Ik vermoed van wel en het past dan alweer in de canon van je kemels waarnaar ik in mijn vorige alinea verwezen heb.
- Charlie Hebdo: een reactie op de spotprenten in het blad. 12 doden
- Geschiedenisleraar Samuel Paty: onthoofd op straat omdat hij in een les over de vrijheid van meningsuiting karikaturen van de profeet Mohammed had getoond
- De cartoons van Mohammed in de Deense krant. Gevolg: moordpartijen, wereldwijde aanslagen.
- Theo Van Gogh vermoord omdat hij een film uitbracht over de positie van de vrouw in de islamideologie. Die film toonde de vrouw met op haar rug de profetische woorden van Mohammed.
Enzovoort.
Dat laatste voorbeeld sluit prima aan bij wat de Antwerpse culturo's tonen. Maar zoals ik al schreef: vanuit hun veilige positie "durven" ze dat wel aan. Maar de veel perversere ideologie van de islam, daar lopen ze in een wijde kring omheen.
We hebben daar een woord voor in 't Nederlands.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Passant - Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29
Je mag gerust ‘gekrenkt’ zijn ,gefrustreerd misschien , omdat er in dit land een vorm van bijdrage betaalt wordt aan religies , maar dat doet niets ter zake aan het onderwerp. Net zomin als die ‘ pedofielen en verkrachters ‘ er iets bij doen . Net zo min dat de opera al 100 jaar oud is.frits1955 schreef: ↑02 apr 2026, 16:54De opera "Sancta" is 100 jaar oud - een opera gebaseerd op een werk van Hindemith die in essentie handelt over een non die haar seksualiteit niet meer wil verdringen en daarvoor gestraft werd.Deze opera behandelt een oud zeer in de kerk: de hypocrisie omtrent vrouwelijke seksualiteit en het uiten daarvan.
“Bonny en zijn kliek zijn hypocrieten, ze moeten eerst de pedofielen in eigen rangen aanpakken” is een zuivere afleiding. Niets te maken met de opera en met de – terechte – reactie van Bonny.
Dat is een antwoord dat er geen is. Je veranderd gewoon van onderwerp. Waarom ? Omdat je er hier geen op hebt lijkt me. Is het enkel te doen om ‘ mee te roepen ‘ ?
Bonny uit kritiek op de vorm en inhoud van de voorstelling en stelt vragen over artistieke vrijheid, respect voor religieuze symboliek en over mogelijke dubbele standaarden.
Zijn recht én terecht .
Bonny heeft het over een religieuze gevoeligheid. Jij begint over misbruikzaken ( die wel mogen aangeklaagd ) Dat zijn twee aparte discussies. Los van elkaar . Het misbruik is een drogreden, je verandert van onderwerp.
Of is het je ( en zelfde denkers ) een "monopolie " van kritiek te mogen hebben ?
Waarom zou‘ rechts, (als dat al zou zo zijn ) , en zelfs ook al zou het uiterst rechts zijn , dat niet mogen hebben ? Is dat enkel toegestaan aan (vooral ) linkse cultuur (cultuur ?) betweters, om niet te zeggen zelf een ‘onverdraagzame ' categorie , woord dat men daar zo graag voor anderen gebruikt , het milieu waar enkel en alleen ‘ mijn (onze) mening de (enige) juiste ‘ is ?
Zouden ze 100 jaar geleden dat ook zo met expliciete scenes en quasi enkel naaktheid hebben opgevoerd? Is het absoluut nodig een ‘ verdrongen seksualiteit’ van een non ten tonele te brengen met naakten – als nonnen – met beschrijvingen van (seksueel) geweld. Ook (nep)bloed, het plaatsen van piercings en het toebrengen van wonden ?
Smaak ? Allemaal voorstellingen van hogere Kunst ? Met ‘ K ‘ dus.
Wat ze hier nu doen is niets anders dan provoceren, willen choqueren.
Als je het misbruik in de kerk er wil bij sleuren, het misbruik verklaart niet waarom opera Ballet Vlaanderen zulke provocaties gebruikt. En het misbruik rechtvaardigt niet dat elke vorm van spot met religie zomaar als ‘kunst’ moet worden bekenen en beschreven. Het misbruik rechtvaardigt ook niet dat men spot of belediging tegenover religie zomaar ‘ moet’ goedgekeurd of aanvaard door iedereen.
En ja, de ‘culturo’s’ in het christendom durven bespotten zijn ze goed , niet de islam, dan is het stilgezwegen... Er is hier al geschreven dat daar een woord voor bestaat…
Of bespotting - nog zo een ‘voordeel’ dat het Christendom ‘toelaat’ - met goede smaak overeenkomt, daar gaan we voorzeker ook wel een andere mening zijn toegedaan.
Uitweiden naar de Islam zal ik voorlopig niet doen, dat is in feite een andere discussie.
Velen hebben geen enkel probleem met respect hebben voor religieuze overtuigingen, ook niet als er fouten zijn begaan Ik ook niet , zelfs met de Islam. Als die tenminste niet ‘begrepen ‘ wordt zoals Jihadisten dat doen .
En als er nu één iemand is die zijn aandacht heeft gewijd aan dat seksueel misbruik in de kerk, uitspraken over gedaan , dan is het nu net zeker Bonny . Er zijn veel mensen het eens met Bonny en niet met Ballet van Vlaanderen .
En er zouden misschien best wat meer Bonny's mogen zijn om te reageren op de ' zo in ' trend het Christelijk geloof proberen te kraken en gelovigen onder hen als te bestempelen als onnozele nonnen en paters die niet meer van deze wereld zijn...
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Dit alles doet me denken indertijd bij het uitbrengen van de film - Last Tango in Paris - met Marlon Brando en een Franse actrice . Buiten stonden dan de ' bourgois culturisten, te lullen over de regisseur etc . Maar uiteindelijk gingen ze heimelijk naar de film omwille van die beruchte ""boter-scène " .Die laatste twee shows van Gubbels waren toch ook maar wat " onderbroeken-lol ' . En dan vraagt hij af en toe - Is dees erover ? .
Tis allemaal toch zoo zielig .
werewoef
Tis allemaal toch zoo zielig .
werewoef
AMEN en AUM
-
Ha Passant- de allereerste keer dat je iets wezenlijks bij te dragen hebt. Mooi zo.Waarom zou‘ rechts, (als dat al zou zo zijn ) , en zelfs ook al zou het uiterst rechts zijn , dat niet mogen hebben ? I
Je vat de hypocrisie van "rechts" niet he. Als uit bepaalde hoeken van de moslimwereld fel gereageerd wordt op een cartoon van Mohammed staat rechts Vlaanderen boe en bah te roepen over zo'n onverdraagzame godsdienst. Als in een Vlaams theater zo'n voorstelling als "Sancta" opgevoerd wordt staat rechts Vlaanderen weer boe en bah te roepen samen met de vertegenwoordigers van een blijkbaar even onverdraagzame katholieke godsdienst.
In wezen is het simpel: wat in een theatervoorstelling opgevoerd wordt is de zaak van het theatergezelschap. Als u dat niet aanstaat blijf je daar weg.Als zo'n opvoering uw "christelijke gevoelens" stoort is dat uw probleem De tijd dat pastoors konden uitmaken wat kon en wat niet en wat goede smaak is of niet is voorgoed voorbij. Wat voor sommigen "provocatie" is, is voor anderen misschien een boeiend artistiek experiment.
Het wezenlijke probleem van rechts Vlaanderen is dat ze zo snel staan te toeteren over "onze waarden en normen" en dat ze eigenlijk bedoelen "MIJN rechtse waarden en normen".
-
Sommige drogredeneringen zijn fijntjes door elkaar geweven en moeilijk te herkennen.frits1955 schreef: ↑04 apr 2026, 16:40Ha Passant- de allereerste keer dat je iets wezenlijks bij te dragen hebt. Mooi zo.Waarom zou‘ rechts, (als dat al zou zo zijn ) , en zelfs ook al zou het uiterst rechts zijn , dat niet mogen hebben ? I
Je vat de hypocrisie van "rechts" niet he. Als uit bepaalde hoeken van de moslimwereld fel gereageerd wordt op een cartoon van Mohammed staat rechts Vlaanderen boe en bah te roepen over zo'n onverdraagzame godsdienst. Als in een Vlaams theater zo'n voorstelling als "Sancta" opgevoerd wordt staat rechts Vlaanderen weer boe en bah te roepen samen met de vertegenwoordigers van een blijkbaar even onverdraagzame katholieke godsdienst.
Hier, echter, springt de slecht opgebouwde en foutieve redenering je brutaal in het oog.
Hoe werkt het hier? Twee 'reacties' worden over één kam geschoren, hoewel ze ten diepste en essentieel anders zijn. Volg even mee:
a. "Als uit bepaalde hoeken van de moslimwereld fel gereageerd wordt op een cartoon van Mohammed, staat rechts Vlaanderen boe en bah te roepen over zo'n onverdraagzame godsdienst"
wordt op dezelfde voet gesteld als
b. "Als in een Vlaams theater zo'n voorstelling als "Sancta" opgevoerd wordt staat rechts Vlaanderen weer boe en bah te roepen samen met de vertegenwoordigers van een blijkbaar even onverdraagzame katholieke godsdienst".
Wat hield dat eufemistische 'fel reageren' in de moslimwereld eigenlijk in? Ik heb het hogerop vermeld:
- Charlie Hebdo: een reactie op de spotprenten in het blad. 12 doden
- Geschiedenisleraar Samuel Paty: onthoofd op straat omdat hij in een les over de vrijheid van meningsuiting karikaturen van de profeet Mohammed had getoond
- De cartoons van Mohammed in de Deense krant. Gevolg: moordpartijen, wereldwijde aanslagen.
Daarover heeft niet alleen rechts Vlaanderen 'boe en bah' geroepen. Driekwart van de wereld heeft daar met woorden op gereageerd. Het radicaal linkse La France Insoumise kwam op straat. Chomsky heeft zich verbolgen getoond, het Spaanse Podemos steunde de vrijheid om te tekenen wat men wil. De wereld heeft zijn verontwaardiging geuit omdat de beschaafde wereld geweld niet accepteert als het om een reactie gaat op vrije meningsuiting. Het was moord tegenover vrije meningsuiting.
De respons van Bonny en 'rechts Vlaanderen' op die opvoering is eveneens 'boe en bah' roepen, wat inderdaad een geoorloofde en gepaste reactie is. Dat is vrije meningsuiting tegenover vrije meningsuiting. Zo hoort het.
Moord als reactie of het woord als reactie: ten diepste en essentieel elkaars tegengestelde.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.