Zondagwerk

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

24 apr 2026, 15:43

Bij Aldi is er een staking uitgebroken tengevolge van de mogelijke invoering van zondagwerk
Wegens de nieuwe wet is dit nu mogelijk en ook latere sluitings uren
De klein en groothandel volgt door veel tweeverdieners koopmogelijkheden aan te bieden
Voor het zondagwerk was er weinig animo bij de VRT enquete. Spijtig sprak men enkel met gepensioeneerden
die gemakkelijk in de week kunnen kopen

Bij mijn zoon werkend voor Okey is het een succes. Zeker door het grote aanbod in de bakkerij.
Het personeel stond hier wel positief tegenover de verandering buiten één medewerker op basis van religie

Bij de post een ander verhaal
De vroege shift wordt verlaat. Door een veranderend aanbod
Door de opkomst van pakjes met versnelde levering. Veranderde communicatie mogelijkheden
worden brieven een minderheid
En door de term "De Klant is Koning" moet men zich aanpassen
Verschillende ketens hebben reeds een eigen leveringsdienst de dag na de bestelling
Wie niet op de kar springt gaat falliet

audibac

24 apr 2026, 18:11

Zondag winkelen zou moeten afgeschaft worden punt uit .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

voorn

24 apr 2026, 18:20

Gij bent een gereformeerde zeker?
In Nederland zijn er ook zulke gemeenten bv Axel

Prima Vera

24 apr 2026, 18:55

audibac schreef:
Het wordt tijd dat je met je tijd begint mee te gaan. Het kan overal in Europa alleen in Belgie weer niet. Belgie wordt een apenland genoemd awel ik begin te geloven dat het bevolkt wordt door apen én zeker geen slimme. Vrije keuze voor elke zelfstandige, goede zaak. Er zijn er zo veel die op zondag moeten werken. Tenslotte Audibac hoop ik dan toch dat jij 's zondags niet buiten komt en in je kot blijft. Ga je toch weg of uit eten dan wordt je bedient door mensen die op zondag werken! Dus zondagwerk afschaffen wil zeggen dat jij thuis moet blijven.

Janna

24 apr 2026, 19:08

helemaal mee eens, we moeten mee met de vooruitgang. De oudere generatie moest 6 dagen per week werken, nu reclameren ze al als ze 5 dagen moesten werken.

audibac

24 apr 2026, 19:36

Prima Vera schreef:
audibac schreef:
Het wordt tijd dat je met je tijd begint mee te gaan. Het kan overal in Europa alleen in Belgie weer niet. Belgie wordt een apenland genoemd awel ik begin te geloven dat het bevolkt wordt door apen én zeker geen slimme. Vrije keuze voor elke zelfstandige, goede zaak. Er zijn er zo veel die op zondag moeten werken. Tenslotte Audibac hoop ik dan toch dat jij 's zondags niet buiten komt en in je kot blijft. Ga je toch weg of uit eten dan wordt je bedient door mensen die op zondag werken! Dus zondagwerk afschaffen wil zeggen dat jij thuis moet blijven.
In een restaurant ja is altijd geweest , maar een groot warenhuis nee , en noem je mij nu een aap ? en niet overal in Europa, in Duitsland zijn warenhuizen dicht op zondag , en noem nu eens een reden waarom een warenhuis open moet zijn op zondag ,en is dat vooruitgang amaai . De inkopen worden zo verschoven naar zondag omdat het toch open is . En ik ben met de tijd mee hoor , ze hebben vroeger weken gestaakt voor de 5 dagen week . Ben je misschien ook zo iemand die op zondag gaat voor tijdverdrijf .

frits1955

24 apr 2026, 21:02

Wie in de handjes staat te klappen voor nog meer warenhuizen open op zondag moet niet komen klagen als straks de laatste slager of warme bakker de deuren sluit.

voorn

25 apr 2026, 07:44

Volgens de enquete van GVA is het grootste deel tegen.
Maar raar maar waar is het volgens mijn zoon een succes;zeker als er weinig concurentie in de buurt is.
Voor tweeverdieners en werkende singels gemakkelijk
En het aantal slagers , bakkers en viswinkels kun je in de gemeentes op één hand tellen.

Charlie Maru

25 apr 2026, 10:29

frits1955 schreef:
Wie in de handjes staat te klappen voor nog meer warenhuizen open op zondag moet niet komen klagen als straks de laatste slager of warme bakker de deuren sluit.
Kleine winkels die sluiten heeft weinig te maken met openingsuren/dagen van groot warenhuizen.
Het is eerder de koopkracht van de mensen die de grootste rol speelt.

Als de kleine handelaar duurder moet inkopen dan de verkoopprijs in een groot warenhuis, dan is de rekening snel gemaakt.
Zelfde voor online verkoop......goedkoper en dan nog in de meeste gevallen binnen de 24u aan huis geleverd.
Moet er dan nog een tekeningetje bij ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Prima Vera

25 apr 2026, 12:10

audibac schreef:
Prima Vera schreef:
audibac schreef:
In een restaurant ja is altijd geweest , maar een groot warenhuis nee , en noem je mij nu een aap ? en niet overal in Europa, in Duitsland zijn warenhuizen dicht op zondag , en noem nu eens een reden waarom een warenhuis open moet zijn op zondag ,en is dat vooruitgang amaai . De inkopen worden zo verschoven naar zondag omdat het toch open is . En ik ben met de tijd mee hoor , ze hebben vroeger weken gestaakt voor de 5 dagen week . Ben je misschien ook zo iemand die op zondag gaat voor tijdverdrijf .
5 dagen week bllijft overeind, daar wordt niet aan geraakt. Ook iets dat je blijkbaar niet door hebt. Dus een warenhuis mag niet open zijn omdat dat niet in jouw denken hoeft. Maar resto's e.d. die moeten wel open blijven om jouw behoeftes te vervullen. Geweldig egoïstisch vind ik dit. En nee ons zie je niet in een grootwarenhuis op zondag. Maar er zijn genoeg gegadigden die dat wel doen en willen. Ieder diertje zijn pleziertje.

Prima Vera

25 apr 2026, 12:11

frits1955 schreef:
Dat vind ik pure zever. Als je niet gewoon bent om je brood en vlees bij een grootwarenhuis te kopen ga je dat ook niet doen omdat er nu ineens een Aldi op zondagvoormiddag open is.

voorn

25 apr 2026, 12:36

Hier in Hoboken en Wilrijk is geen enkele viswinkel meer
Behalve op de markt en grootwarenhuis.En het aantal slagers kun je ook op één hand tellen.
En dat al lang voor de opening op zondag door AH

Passant

25 apr 2026, 13:45

Winkels open op zondag , vooruitgang ?
Voor wie dan ?
Op het einde voor niemand.

Wie nu nog niet open doet op zondag verliest marktaandeel. Wat op zondag elders gekocht wordt is niet meer terug te halen .
Wie nog niet open is zal wel moeten gaan volgen omdat dus tegen te houden .
Als ze allemaal gaan openen , wat er dik inzit , staat men weer gelijk . Maar dat gaat met minder winst zijn. Het kost meer om te openen. Op zondag moeten mensen meer betaald.
Klanten kopen immers niet méér, ze verplaatsen hun koopmoment. Resulteert in lagere winstmarge (met ook nog algemene hogere kosten)
Wat dan ? Opnieuw dichtdoen ? Moeilijk. De prijzen verhogen dan maar ? Veel anders is er niet .
Wie werd beter ? De klant die persé op zondag wil gaan winkelen en duurder betaalt ?

Voor mij mogen ze allemaal open, ik ga ook wel eens voor een tekort, maar dat zal enkel voor de uitbaters / eigenaars renderen als de Belgische verloningen zullen aangepast . En dat is steeds…verlagen.
En hop, dan kan men weer eens gaan staken …

Voor Aldi en Lidl speciaal, hoe gaan die mensen op zondag ‘ lokken’ ? Ze hebben niets om mensen aan te trekken , ze zijn er niet voor ingericht en hun verkoopmodel past daar niet in. Wat kan waarvoor mensen op zondag ergens gaan is al uitgevonden, al opgevuld door Delhaize, Carrefour en AH.
Voor Colruyt, ook nog niet open, ligt het deels anders.
Mensen gaan daarheen voor de prijzen . Ook als prijzen verhogen zullen ze algemeen de laagste blijven .
Of gaat Colruyt iets op hun eigen manier uitvinden ( ze zijn daar goed in ) om die zondagsverkoop te counteren ?

Dat door bijkomende openingen van Aldi en Lidl ( en eventueel Colruyt) die ‘laatste ‘ bakkers en slagers hun deuren gaat sluiten, denk ik niet . De redenen daarvoor liggen elders.
Hier zijn trouwens al een aantal bakkers op zondag gesloten , lang voor dat er hier nog maar één warenhuis op zondag open was. En het is intussen ook wel zo dat bakkers hun producten niet beter zijn dan wat tegenwoordig warenhuizen verkopen aan …lagere prijs.

En als zondag de ‘betere dag’ wordt qua inkomsten ,wil zeggen, drukkere dag, gaan mensen over een paar jaar weer in de weekdagen. De cirkel is dan rond en de klant zal hogere prijzen betaald hebben en men gaat er minder verdienen.

voorn

25 apr 2026, 14:19

De Colruytgroep is wel open met zijn Okey winkels.
Reden.......Okey heeft een beter bakkerijaanbod.
Zeer belangrijk volgens mijn zoon; manager van Okey

audibac

25 apr 2026, 17:59

Prima Vera schreef:
25 apr 2026, 12:10
audibac schreef:
Prima Vera schreef:

5 dagen week bllijft overeind, daar wordt niet aan geraakt. Ook iets dat je blijkbaar niet door hebt. Dus een warenhuis mag niet open zijn omdat dat niet in jouw denken hoeft. Maar resto's e.d. die moeten wel open blijven om jouw behoeftes te vervullen. Geweldig egoïstisch vind ik dit. En nee ons zie je niet in een grootwarenhuis op zondag. Maar er zijn genoeg gegadigden die dat wel doen en willen. Ieder diertje zijn pleziertje.
Restaurants zijn altijd open geweest op zondag en niet om mijn behoefte, jij doet nogal hoog uit de lucht vind ik , maar grootwarenhuis open voor wij zijn behoefte is dat ?