Mijn gedachten en gevoelens.
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Bomi,
Wat een prachtige "Allerheiligen elfje" heb je
geschreven! Om stil bij te staan ....
Hopend dat je vorige, "Het Bloemetje" dat
je bij ons hebt geplaatst, je zal bevallen in
zijn ppt vorm....
Lieve groetjes in hoop, vrede en vriendschap
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
woord en zin.....
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Bosrankje, Nele en Bo-ke, worden later
op hun topic bedankt.
-
-
-
Ontwaken,
Na al die stille dagen, dagen van ingetogenheid waar alle aandacht en emoties gericht waren op onze dierbaren, is het een beetje onwennig ontwaken.
Vreemd, verwonderd rondkijken en vaststellen dat de wereld gewoon verder zijn gang gaat en draait. Vragen als; wat eten we vandaag, staan de vuilzakken buiten, welke boodschappen moeten er dringend gedaan worden zijn nu weer aan de orde.
Het herfststukje dat gemaakt werd om die droeve dagen wat op te fleuren, lijkt vandaag niet meer hetzelfde als ervoor, heeft aan glans ingeboet. Vanavond als al de opgelegde taken zijn volbracht zal er nogwel een kaarsje branden, toch zal het anders zijn.
Onze dierbaren zullen niet vergeten zijn maar hebben alleen weer plaats moeten maken voor de alledaagse dingen.
Het leven herpakt zich, gaat gewoon over in zijn normale gang. Het normale dat we na een paar dagen weer ' sleur ' gaan noemen
De stilte van die emotionele dagen is verdwenen, rondom ons houdt de wereld weer lawaai. Auto's durven weer toeteren, de autostrades zitten weer eivol, met de bekende filles als gevolg. Er wordt weer gekankerd en gefoeterd op alles en nog wat. Het jachtige is er weer, alles loopt te traag, er moet weer zo snel mogelijk liefst zoveel mogelijk gedaan worden.
Kortom het is een normaal ontwaken, een doodnormale dag!
Groetjes,
Bomi
- - - - - - -
-
Bosrankje, Nele en Bo-ke, worden later
op hun topic bedankt.
-
-
-
Ontwaken,
Na al die stille dagen, dagen van ingetogenheid waar alle aandacht en emoties gericht waren op onze dierbaren, is het een beetje onwennig ontwaken.
Vreemd, verwonderd rondkijken en vaststellen dat de wereld gewoon verder zijn gang gaat en draait. Vragen als; wat eten we vandaag, staan de vuilzakken buiten, welke boodschappen moeten er dringend gedaan worden zijn nu weer aan de orde.
Het herfststukje dat gemaakt werd om die droeve dagen wat op te fleuren, lijkt vandaag niet meer hetzelfde als ervoor, heeft aan glans ingeboet. Vanavond als al de opgelegde taken zijn volbracht zal er nogwel een kaarsje branden, toch zal het anders zijn.
Onze dierbaren zullen niet vergeten zijn maar hebben alleen weer plaats moeten maken voor de alledaagse dingen.
Het leven herpakt zich, gaat gewoon over in zijn normale gang. Het normale dat we na een paar dagen weer ' sleur ' gaan noemen
De stilte van die emotionele dagen is verdwenen, rondom ons houdt de wereld weer lawaai. Auto's durven weer toeteren, de autostrades zitten weer eivol, met de bekende filles als gevolg. Er wordt weer gekankerd en gefoeterd op alles en nog wat. Het jachtige is er weer, alles loopt te traag, er moet weer zo snel mogelijk liefst zoveel mogelijk gedaan worden.
Kortom het is een normaal ontwaken, een doodnormale dag!
Groetjes,
Bomi
- - - - - - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Bomi,
Heel gelukkig zal je verjaardag nooit meer zijn zonder hem....
En toch, probeer er het beste van te maken, dat had hij zeker
gewenst !
Koester je mooie herinneringen en niet je verdriet ...
En straks, omringd door je liefhebbende familie, geniet van
die bevoorrechte momenten en, vergeet het niet.... hij zal
er zijn .....
Veel liefs van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
woord en zin.....
woord en zin.....
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47

Bomi,
Je mooie haar zit goed
de koffie staat al klaar
en erbij ook iets zoet
met een kus hier en daar
wens ik jou met een lief gebaar
een heel aangenaam levensjaar.
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Lieve mensen,
alvast bedankt voor de wensen, ik kom er later nog eens op terug.
Het heeft me tussen de smsjes en telefoontjes door aan 't mijmeren
gezet. Voor de vuist weg geschreven.
* * * * *
Goeden oude Tijd?
Op mijn leeftijd kan je vergelijken. Voor mij was het vroeger zeker niet beter, alleen anders. De oorlogsjaren hebben daar zeker een grote invloed op gehad. Angst, ontbering en ellende, zoiets laat je nooit meer los. Vluchten met gans de familie, ooms en tantes, grootouders inbegrepen, ( dat kon toen nog ) vóòr de Duitsers terecht komen aan de Franse grens, daar vaststellen dat de vijand voor je neus staat.
Het is een stuk van een kinderleven, 5 jaren anders dan normaal ingevuld. Dingen die onze kinderen stap voor stap ontdekten, kenden wij pas 5 jaar later. Er viel niets te ontdekken, alleen proberen te overleven. Vijf liter afgeroomde melk, gebonden met wat bloem, heel summier wat suiker, als avondmaal. Bloempap, gegeten met een stuk brood. Echt honger had je niet, lekker kende je niet. Je kon niet vergelijken, wist niet beter, dat zou je pas achteraf ontdekken. Kinderen weten niet wat er gebeurt, proberen in al hun onschuld met veel creativiteit toch nog fijne dingen te ontdekken.
Sorry mensen dat ik er de oorlog bij haal, voor mij hoort dat vijfjarige stukje gruwel ook bij de goede oude tijd. De meeste van mijn nog levende lotgenoten hebben daarover elk hun eigen verhaal. Wij de stedelingen waren het ergst te beklagen, de boeren werden er alleen maar rijker van, familiebanden telden niet meer mee.
De naoorlogse periode had natuurlijk z’n charmes voor iedereen maar speciaal voor kinderen die nooit een buitenuitje gekend hadden. We werden overspoeld met nieuwe dingen. Het begon al met de radio. Om te beginnen, een soort interradio, elk gezin een kastje aan de muur, muziek verzonden via één gemeenschappelijke centrale. Elke abonnee kon kiezen uit 3 of 4posten.
Steff Bos zingt nu, “ Ik hou van de radio, radio…… “ Dat deden wij toen al. “ Een stem komt uit dat kastje aan de muur… “ Gelukkig zij, die zich jaren later ‘n eigen toestel konden aanschaffen. Grote bakken van gepolijst glanzend hout. Maar wat een luxe om zelf te kunnen kiezen. Gezellige zondagnamiddagen met “ Opera en Belcanto “ Met z’n allen rond de radio, de Leuvense stoof deed haar best en snorde.
Met zovéél mogelijk, in wollen sokken gestoken voeten, samen op het onderstel. De bolle pot roodgloeiend.. Mijn moeder maakte er dan de opmerking bij ‘ aan de voorkant ben je gebakken, aan de achterkant vriest je gat dicht. ‘ Toch had die Leuvense stoof z’n charmes onder andere aardappelen in de schil grillen, kastanjes poffen in een koekenpan op het deksel van de hete pot. Pof nu maar eens kastanjes op de CV.
Winters waren nog winters. Onverwarmde kamers met bevroren ruiten, vol kristallen ijsbloemen. Vraag nu eens aan eender welk kind wat ijsbloemen zijn. Op de bedden een dikke laag dekens. Toch rolde je jezelf op in een bolletje, dekens strak om je heen geen ruimte latend uit angst dat er nog een beetje tocht zou binnen komen.
Zomers waren zomer. Op diezelfde kamers lag je dan te blazen. Ramen open had weinig zin. Zonnewering bestond toen niet, hooguit een laken gespannen voor een open raam. Het zou nog héél lang duren eer de Airco uitgevonden werd.
Kinderen speelden buiten, de bommenkraters stonden vol water je leerde er zwemmen, vissen en dikkopjes vangen. Kikkers doen opspringen, pret verzekerd, kosteloos. Lopen met een reep en stok, blikjes stapelen daarna gooien met een lappenbal, verstoppertje spelen mogelijkheden in overvloed, in bomen klimmen, fruit gaan jatten bij de ene of de andere boer. Allemaal voor een kind zéér opwindend. Wie durft beweren dat nooit gedaan te hebben?
Om over te mijmeren al bij al een mooie tijd, om opnieuw te beleven dank je wel. We zijn nu geen kinderen meer.
We hebben leren leven met het heden, de luxe die kwam, zag en overwon.
Bomi
-
Lieve mensen,
alvast bedankt voor de wensen, ik kom er later nog eens op terug.
Het heeft me tussen de smsjes en telefoontjes door aan 't mijmeren
gezet. Voor de vuist weg geschreven.
* * * * *
Goeden oude Tijd?
Op mijn leeftijd kan je vergelijken. Voor mij was het vroeger zeker niet beter, alleen anders. De oorlogsjaren hebben daar zeker een grote invloed op gehad. Angst, ontbering en ellende, zoiets laat je nooit meer los. Vluchten met gans de familie, ooms en tantes, grootouders inbegrepen, ( dat kon toen nog ) vóòr de Duitsers terecht komen aan de Franse grens, daar vaststellen dat de vijand voor je neus staat.
Het is een stuk van een kinderleven, 5 jaren anders dan normaal ingevuld. Dingen die onze kinderen stap voor stap ontdekten, kenden wij pas 5 jaar later. Er viel niets te ontdekken, alleen proberen te overleven. Vijf liter afgeroomde melk, gebonden met wat bloem, heel summier wat suiker, als avondmaal. Bloempap, gegeten met een stuk brood. Echt honger had je niet, lekker kende je niet. Je kon niet vergelijken, wist niet beter, dat zou je pas achteraf ontdekken. Kinderen weten niet wat er gebeurt, proberen in al hun onschuld met veel creativiteit toch nog fijne dingen te ontdekken.
Sorry mensen dat ik er de oorlog bij haal, voor mij hoort dat vijfjarige stukje gruwel ook bij de goede oude tijd. De meeste van mijn nog levende lotgenoten hebben daarover elk hun eigen verhaal. Wij de stedelingen waren het ergst te beklagen, de boeren werden er alleen maar rijker van, familiebanden telden niet meer mee.
De naoorlogse periode had natuurlijk z’n charmes voor iedereen maar speciaal voor kinderen die nooit een buitenuitje gekend hadden. We werden overspoeld met nieuwe dingen. Het begon al met de radio. Om te beginnen, een soort interradio, elk gezin een kastje aan de muur, muziek verzonden via één gemeenschappelijke centrale. Elke abonnee kon kiezen uit 3 of 4posten.
Steff Bos zingt nu, “ Ik hou van de radio, radio…… “ Dat deden wij toen al. “ Een stem komt uit dat kastje aan de muur… “ Gelukkig zij, die zich jaren later ‘n eigen toestel konden aanschaffen. Grote bakken van gepolijst glanzend hout. Maar wat een luxe om zelf te kunnen kiezen. Gezellige zondagnamiddagen met “ Opera en Belcanto “ Met z’n allen rond de radio, de Leuvense stoof deed haar best en snorde.
Met zovéél mogelijk, in wollen sokken gestoken voeten, samen op het onderstel. De bolle pot roodgloeiend.. Mijn moeder maakte er dan de opmerking bij ‘ aan de voorkant ben je gebakken, aan de achterkant vriest je gat dicht. ‘ Toch had die Leuvense stoof z’n charmes onder andere aardappelen in de schil grillen, kastanjes poffen in een koekenpan op het deksel van de hete pot. Pof nu maar eens kastanjes op de CV.
Winters waren nog winters. Onverwarmde kamers met bevroren ruiten, vol kristallen ijsbloemen. Vraag nu eens aan eender welk kind wat ijsbloemen zijn. Op de bedden een dikke laag dekens. Toch rolde je jezelf op in een bolletje, dekens strak om je heen geen ruimte latend uit angst dat er nog een beetje tocht zou binnen komen.
Zomers waren zomer. Op diezelfde kamers lag je dan te blazen. Ramen open had weinig zin. Zonnewering bestond toen niet, hooguit een laken gespannen voor een open raam. Het zou nog héél lang duren eer de Airco uitgevonden werd.
Kinderen speelden buiten, de bommenkraters stonden vol water je leerde er zwemmen, vissen en dikkopjes vangen. Kikkers doen opspringen, pret verzekerd, kosteloos. Lopen met een reep en stok, blikjes stapelen daarna gooien met een lappenbal, verstoppertje spelen mogelijkheden in overvloed, in bomen klimmen, fruit gaan jatten bij de ene of de andere boer. Allemaal voor een kind zéér opwindend. Wie durft beweren dat nooit gedaan te hebben?
Om over te mijmeren al bij al een mooie tijd, om opnieuw te beleven dank je wel. We zijn nu geen kinderen meer.
We hebben leren leven met het heden, de luxe die kwam, zag en overwon.
Bomi
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
denook - Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:25
al zappend gezien dat bomi verjaart
en bomi is niet zomaar de eerste de beste
dus haast ik me vlug
om hier ook mijn beste wensen
naar voor te brengen ...
wensen die je zelf mag invullen bomi
kleine of grote
moge geluk, hoop en voldaanheid
je vergezellen op je verdere wegen
denook
en bomi is niet zomaar de eerste de beste
dus haast ik me vlug
om hier ook mijn beste wensen
naar voor te brengen ...
wensen die je zelf mag invullen bomi
kleine of grote
moge geluk, hoop en voldaanheid
je vergezellen op je verdere wegen
denook
-
neske - Lid geworden op: 01 aug 2007, 19:48

Wat lees ik dat Bomi verjaart??
Nog veel vriendschap,
en een goede gezondheid Bomike,
Ik heb echt genoten van je verhaal hier,
en die verhalen over de oorlog, die ik niet heb meegemaakt, maar toch luister ik daar graag naar.
Hoe de mensen toch hun plan trokken ondanks hun miserie...
Kleindochtertje is hier
dus ...
dag Bomi
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Bomi,
Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag,en
maak er ondanks de gegeven omstandigheden
toch een fijne dag van.Proficiat!
Proficiat ook voor je nostalgisch prozastukje!
Ik herken er alles uit mijn jeugd in terug,ook
in Antwerpen(Merksem) ging het er zo aan toe,
"Opera en Belcanto" door Etienne Vanneste,
het straatspelen met een ijzeren reep,kortom
alles wat je zo prachtig beschrijft van de Leuvense
stoof,alover de stekelbaarsjes en de dikkopjes,
tot en met de ijsbloemen.
Ik heb van je proza heel erg genoten,merci!
Groetjes in vrede,hoop en vriendschap
Bosrankje en Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
Morgenstern - Lid geworden op: 04 mei 2006, 13:15
Bomi
Van harte een Gelukkige Verjaardag gewenst
Morgenstern en Herman1944
Van harte een Gelukkige Verjaardag gewenst
Morgenstern en Herman1944-
Assa - Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
Lieve Bomi,
Ik wens u een gelukkige verjaardag en nog vele jaren,

Goede oude tijd,
ik ben geboren in de periode van den oorlog,al wat ik er van weet is van horen zeggen,ik was nog te klein denk ik,maar de ijsbloemen en de kapoene streken die ben ik niet vergeten.

Groetjes assa
Ik wens u een gelukkige verjaardag en nog vele jaren,

Goede oude tijd,
ik ben geboren in de periode van den oorlog,al wat ik er van weet is van horen zeggen,ik was nog te klein denk ik,maar de ijsbloemen en de kapoene streken die ben ik niet vergeten.

Groetjes assa
Laatst gewijzigd door Assa op 04 nov 2008, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van assa
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Hé Bomi,
Terwijl je misschien een stukje taart
aan het verorberen bent, kom ik hier
nog even lezen: 'Goeden Oude Tijd'?
Ja, jouw manier van schrijven,
daar hou ik van.
Met deze reactie val ik in herhaling,
maar dit zal in de toekomst zeker
nog gebeuren.