mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

22 mei 2008, 17:08

Rankje en Ria, bedankt dat jullie kwamen lezen.

tweede vervolg...

Enkele mijmeringen:

De wegen zijn nog altijd in zeer slechte staat, hoewel er op vele plaatsen werken bezig zijn ter verbetering van het wegennet. we haalden een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. We denken eraan om de rit in het vervolg over vier dagen te spreiden in plaats van over drie, het was zwaar.

We bezochten weer het meisje Adi waarover ik vertelde voor de reis.Ondertussen heeft Adi een vriend.

Ik hoop dat Adi gelukkig wordt. Ik wil en mag niet oordelen. Toch ben ik bang voor haar relatie. Adi heeft gestudeerd, is opgeklommen vanuit de armoede tot een zelfstandige intellectuele jonge vrouw, heeft een mooie job, spreekt vloeiend Engels en Duits, enz, haar vriend is vrachtwagenchauffeur, ook voor hem heb ik respect, maar zijn scholingsgraad beperkt zich tot de lagere school. Hij kan heel goed voor haar zijn maar zal zij van hem kunnen blijven houden met zo’n verschillende intellectuele bagage? Pluspunt is wel dat ze beiden opgroeiden in ‘de kolonie’.

Het dorpje Sacadate is met uitsterven bedreigd, als het enigszins mogelijk is trekken jongeren verder om te studeren , ze keren zelden na hun studies terug. Als het dorp ontvolkt wordt blijven slechts de ouderen over, wie zal dan voor hen zorgen?
En voor de niet-studerende jongeren, zal het schooltje blijven bestaan voor hun kinderen?

Roemenen hebben in het westen niet zelden een slechte naam. Na tweemaal Roemenië te bezoeken kunnen wij getuigen dat Roemenen, heel gastvrij en heel lieve mensen zijn. Wij dragen hen een warm hart toe. Onze vrienden zijn blij dat ze dit alles met ons konden meemaken, ook zij hadden vooroordelen ten opzichte van Roemenen, hun vooroordeel is compleet verdwenen.

Het Roemeense volk heeft erg geleden onder de dictatuur van Nicolae Ceausescu, hij regeerde met harde hand.
Een heel deel van het patrimomium is verdwenen. Waardevolle gebouwen in de steden dienden plaats te maken voor de grote betonblokken. Dorpen op het platteland moesten verdwijnen voor landbouw. De dorpelingen werden verdreven naar de blokken. Op een bepaald moment heeft men Ceausescu toch een halt kunnen toeroepen voor dat dwaze idee.

Het zal nog wel een hele tijd duren voordat het westen de schrijnende beelden over de toestanden in de Roemeense weeshuizen zal zijn vergeten. Die toestanden zijn verbeterd maar er zijn nog heel veel sociale problemen waar Roemenië hulp kan gebruiken. Veel van deze weeskinderen hebben nu de volwassen leeftijd bereikt waarmee volledig nieuwe problemen en uitdagingen zijn ontstaan.

De Roma vormen een minderheid van iets meer dan 400.000 personen. Ze zijn er het slechts aan toe en worden overal gediscrimineerd.

De oudjes blijven in onze gedachten, ze hebben ons geraakt met hun levensverhalen, ze hebben ons diep ontroerd, we vergeten hen niet.

Met weemoed denk ik aan de vele lieve mensen die we mochten ontmoeten, aan Mircea en Luminita, aan Simona, haar man, familie en vrienden bij haar thuis, aan Nicoleta en de pope, aan Adi en haar vriend, aan de kinderen, en anderen die we ook mochten bezoeken.

Ik denk aan onze ‘pope’ hij doet schitterend werk, ik hoop dat hij blijvend kracht mag vinden bij de Heer. Hij behoort niet tot onze cultuur, spreekt niet onze taal en behoort niet tot onze godsdienst. Wij willen over alle culturen, talen en godsdiensten heen hem blijven steunen, want hebben wij niet dezelfde God? En koos die God niet voor de kleine mens?
Wij hebben een opdracht, heb elkander lief!

Wij beloofden 'pope Nicolae' verder te helpen, eerstdaags zoek ik naar mogelijkheden om dit waar te maken!

Wij hopen om volgend jaar te kunnen terug gaan, ik liet er weeral een stukje van mijn hart!

Ik wil hier iedereen bedanken voor de steun die ik kreeg, zowel financëel als moreel!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 22 mei 2008, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

22 mei 2008, 17:16

Afbeelding

het huisje van Adi

gustilpe

22 mei 2008, 17:17

Afbeelding

dat is 'de kolonie' waarvan het huisje van Adi deel van uitmaakt.

bo'ke

22 mei 2008, 20:52

Gustilpe,

Bedankt om jouw opdracht met ons te delen.
Roemenië, een land dat je veel indrukken naliet
met een wederzijds blij weerzien. Logisch dat
een stukje van jouw hart er blijft.
Op naar volgend jaar...

...........Afbeelding

een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

ria

23 mei 2008, 15:20

Gustilpe, bedankt voor het schitterend verhaal op mijn topic.
Het tegengestelde van wat ik las op Facebook.

Ach, wat zou de wereld er beter uitzien als......je weet wel,

Nog eens bedankt voor al je bezoeken aan mijn topics.
Over Roemenië heb ik alles gelezen.

Als je plannen hebt voor de Pope laat het me weten.

Het is maar een suggestie, neem eens kontakt met OPH. Oostpriesterhulp. Je weet maar nooit.

Ik stuur je privé nog de coordinaten.

liefs
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

_Nele_

23 mei 2008, 16:46

Lieve Gustilpe,

Welkom thuis.Van je verhalen,daar word ik stil van.

We weten het wel,maar verdringen het misschien teveel
door onze dagelijkse beslommeringen,en de zorg voor ons gezin.
Je bent zeker een gelukkig mens,zelfs je verlof is voor de medemens.

lieve groeten en een fijn week-end,

Nele

Afbeelding

gustilpe

25 mei 2008, 08:19

met dank aan Rankje, Ria, Bo, Nele,

Roemenië blijft nazinderen, hoe is het mogelijk dat het ene land zo anders is als het andere, en dat in Europa?

Wij leven toch in een luxe-land, hoewel er hier ook veel eenzaamheid en mizerie is, al te veel ervaren bij het seniorenonderzoek.

Roemenië echter gaat gebukt onder armoede, er zijn een aantal nieuwe rijken, sporadisch te vinden, de grote meerderheid heeft tekort aan zowat alles.

Wij zijn zeer blij een klein steentje te kunnen bijdragen, we weten het is een druppel op een hete plaat, maar vele druppels samen vormen toch een plas?

We hopen 'pope Nicolai te kunnen blijven steunen, in zijn inzet voor de jongeren en ouderen, ze hebben zijn steun meer dan nodig!

We hopen dat onze gezondheid toelaat volgend jaar terug te gaan, het was een zware reis, maar we hebben er ook deugd aan beleefd en ervan genoten!

aan iedereen een fijne zondag,
gustilpe

Bosrankje

25 mei 2008, 09:28

Afbeelding

Een roos voor jou Gustilpe :wink:

en een fijne zondag gewenst.

Lieve groetjes in vrede en vriendschap

voor jullie beiden van Alter en Rankje
:D
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

gustilpe

25 mei 2008, 19:28

Hongarije

eindeloze vlaktes
kalmte en rust
ingesneden door
de machtige Tisza
top voor vissers en ornithologen

kleurrijke wilde velden
papavers ook in bermen
wilde ridderspoor en vlasleeuwenbek
een paradijs voor vlinders
vogels en insecten

even halt houden
stilstaan en kijken
kijken en zien
zien en beleven
beleven en genieten

de schoonheid
van de weidse natuur!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 26 mei 2008, 08:17, 2 keer totaal gewijzigd.

gustilpe

25 mei 2008, 19:39

Afbeelding

gustilpe

25 mei 2008, 19:40

Afbeelding

gustilpe

25 mei 2008, 19:41

Afbeelding

gustilpe

25 mei 2008, 19:43

Afbeelding

gustilpe

25 mei 2008, 19:44

Afbeelding

bo'ke

26 mei 2008, 08:39

Gustilpe,

Fijn om ook te mogen meegenieten
van de natuur aldaar.
M'n reacties zijn altijd kort,
m'n genieten des te groter.

een :) groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'