aansluitingen voor geluid

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Floppy

12 jan 2025, 21:42

Is het mogelijk om het geluid van een radio over te brengen naar een soundbar.
Dit zijn de aansluitingen op mijn samsung soundbar: -digital audio in (optical)
Dit zijn de aansluitingen op mijn radio : --analoog : aux in
-- digital : opt in
Zo,ja welke kabel moet ik gebruiken?

Groetjes
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

Wil.

05 feb 2025, 19:35

Hier het antwoord van Chatgpt:

Ja, het is mogelijk om het geluid van een radio naar een Samsung-soundbar over te brengen, afhankelijk van de beschikbare aansluitingen en technologieën. Hier zijn een paar manieren om dit te doen:

1. Via Bluetooth (Draadloos)
Als je radio een Bluetooth-functie heeft, kun je deze direct koppelen aan de soundbar.
Zet Bluetooth aan op de soundbar en de radio, en verbind ze met elkaar.

2. Via een AUX- of RCA-kabel
Sommige Samsung-soundbars hebben een AUX (3,5 mm) of RCA (rood/wit tulpstekker) ingang.
Sluit een kabel aan van de hoofdtelefoonuitgang van de radio naar de AUX-ingang van de soundbar (of via een adapter van RCA naar AUX).

3. Via een Optische of HDMI ARC-verbinding
Als je radio een optische uitgang heeft, kun je deze verbinden met de optische ingang van de soundbar.
Sommige moderne radio's of receivers hebben HDMI ARC, wat ook een optie kan zijn.

4. Via een Externe Bluetooth-zender
Als je radio geen Bluetooth heeft, kun je een Bluetooth-zender (transmitter) aansluiten op de hoofdtelefoonuitgang van de radio.
De transmitter stuurt het signaal draadloos naar de Samsung-soundbar.
Welke methode voor jou het beste werkt, hangt af van de aansluitmogelijkheden van je radio en soundbar.