Specifieke vragen over Wetenschap

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje

06 mei 2006, 12:35

WAAROM VALT EEN KAT ALTIJD OP HAAR POTEN.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

socrates

06 mei 2006, 18:32

kotje schreef:WAAROM VALT EEN KAT ALTIJD OP HAAR POTEN.
Ik heb het ooit al meegemaakt dat katten NIET op hun poten terechtkwamen en er een bloedneus of erger aan overhielden.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

pastoor

06 mei 2006, 21:06

Amerikaanse wetenschappers hebben onderzocht of een poes een val van elke hoogte overleeft.

Vreemd genoeg blijkt dat een poes een val vanaf 7 verdiepingen en meer overleeft.

Tijdens de val van de poes verstijft ze eerst van de angst, dan ontspant ze zich, om vervolgens op vier poten te landen. Met 7 en meer verdiepingen overleeft de poes het. Minder dan zeven verdiepingen is faliekant, ze heeft dan niet de tijd om te ontspannen.

U mag dit niet proberen, ik ben te zeer gehecht aan de poezen in huis (het zijn geen katten).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pastoor

07 mei 2006, 08:44

Socrates weet wel beter dat een ponskaart ook een geheugen is, maar dan een dat heel traag is in vergelijking met het magnetisch medium, wat op zichzelf nog trager is dan de werking op atoomgeheugen.

In de computerwereld is er een gewoonte om wel eens nieuwe woorden uit te vinden en alzo op de concurerende bedrijven voor te blijven. Daarenboven worden deze termen nog eens vertaald in meerdere landen.

In computers kan men een cache geheugen vinden; dat is een geheugen dat veel sneller is dan het gewone geheugen. In het cache geheugen vindt men dan ook stukken van uitvoerbare programma's, omdat men statistisch weet dat de volgende instructie die uitgevoerd moet worden, na de huidige die in uitvoering is, dan ook op de volgende positie zit in het cache geheugen, waardoor men niet naar het trage geheugen moet gaan. Daarenboven zijn er computers die die volgende instrukties uit de cache al partieel gereedmaken voor de processor, zodat er nog minder tijd nodig is, en het geheel nog sneller verloopt.

Het flash geheugen is analoog, maar met dit verschil dat men er eigenlijk data gegevens in opbergt. Typisch zijn muziek en video bestanden. Een muziek bestand uitvoeren van uit een flash geheugen zal zonder horten en stoten gaan in vergelijking met het gewone geheugen en de ponskaart. Een flash geheugen heeft de grootte van een sigaretten aansteker en wordt ingeplugd op de computer, en is aldus verplaatsbaar naar andere computers.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

kotje

08 mei 2006, 12:21

Een kat valt altijd op haar poten opdat ze instinctief de wet van behoud van draaiïng (impulsmoment) toepast.
Bij het begin van haar val draait ze b.v. niet om haar as. Ze draait haar staart, dan zal haar lichaam in tegengestelde richting draaien, want de totale hoeveelheid draaiïng moet nul blijven. Nu werkt ze instinctief verder tot haar poten onderaan komen.
ASUS 3gigabyte Win7

kotje

08 mei 2006, 12:25

In warme landen gebruikt men poreuze kruiken om dranken koel te houden. Verklaar dit. Waarom werkt dit niet in een tropisch oerwoud?
ASUS 3gigabyte Win7
Gast

08 mei 2006, 17:34

kotje schreef:In warme landen gebruikt men poreuze kruiken om dranken koel te houden. Verklaar dit. Waarom werkt dit niet in een tropisch oerwoud?
Inderdaad in Egypte wordt het nog dagelijks gebruikt.De vrouwen scheppen water uit de Nijl of uit een kanaal in grote lemen kruiken en zetten ze in de schaduw.Door de warmte verdampt het water door de poriën van de pot en koelt het af.Vergelijk met ether of alcohol die op je huid verdampt.

socrates

08 mei 2006, 21:22

kotje schreef:In warme landen gebruikt men poreuze kruiken om dranken koel te houden. Verklaar dit. Waarom werkt dit niet in een tropisch oerwoud?
Naar ik vermoed werkt dat in een tropisch oerwoud niet omdat de luchtvochtigheid er zodanig hoog is, dat de poriën van de pot bedekt zijn met condensatievocht, waardoor de bedoelde verdamping niet kan plaatshebben.

kotje

09 mei 2006, 09:41

Clausewitz en socrates zitten in de goede richting. Ik geef mijn uitleg.

Het principe is verdampen kost warmte, bij water is dit relatief veel. Zoals clausewitz schrijft gevoelt men dit als de dokter ether op je huid wrijft, men krijgt dan een koudegevoel op die plaats.
Door de porieën van de kruik komt een beetje water dat verdampt en de warmte die hiervoor nodig is wordt onttrokken aan het water in de kruik, dus het water blijft fris. Bij een blikken bus zou dit zeker het geval niet zijn het water warmt op.
In een tropisch oerwoud gaat dit niet, omdat de lucht doorlopend verzadigd is met waterdamp en er practisch geen verdamping meer mogelijk is.
Als een gedwijlde vloer slecht opdroogt zegt men het gaat regenen. Dit is omdat er veel waterdamp in de lucht zit.
Ons lichaam gebruikt trouwens ook dit principe als we zweten. Als er voor een onweer veel waterdamp in de lucht is voelen we het 'doef' aan omdat ons zweet moeilijk verdampt.
ASUS 3gigabyte Win7

kotje

09 mei 2006, 09:46

WAAROM HEEFT EEN VROUW OVER 'T ALGEMEEN EEN HOGERE (schrillere) STEM DAN EEN MAN?
ASUS 3gigabyte Win7

Stephaan

09 mei 2006, 13:52

Het strottenhoofd van vrouwen is gemiddeld kleiner dan dat van mannen. (De adamsappel is een zichtbaar deel van dat grotere strottenhoofd.) De stembanden die in het strottenhoofd zitten zijn daardoor bij vrouwen gemiddeld een beetje korter. Kortere snaren trillen met een hogere toon.

kotje

09 mei 2006, 17:19

Ik kan het niet beter uitleggen ste(ph)aan.
ASUS 3gigabyte Win7

kotje

09 mei 2006, 17:25

Twee auto's moeten elk een afstand van 100 km heen en terug afleggen.De eerste rijdt steeds aan 80 km/h.De tweede legt de heenweg af aan 60 km/h, doch wil de verloren tijd inhalen en rijdt op de terugweg 100km/h.Is hij even lang onder weg als de eerste?
ASUS 3gigabyte Win7

socrates

09 mei 2006, 17:35

kotje schreef:Twee auto's moeten elk een afstand van 100 km heen en terug afleggen.De eerste rijdt steeds aan 80 km/h.De tweede legt de heenweg af aan 60 km/h, doch wil de verloren tijd inhalen en rijdt op de terugweg 100km/h.Is hij even lang onder weg als de eerste?
Als ik mij niet vergis is de tweede 5 minuten langer onderweg.

Stephaan

09 mei 2006, 18:23

De Gemiddelde snelheid is niet het rekenkundig gemiddelde van de snelheden (100 en 60km/u) maar het gewogen gemiddelde, dat rekening houdt met de tijd gedurende er aan de veschillende snelheden gereden is.
Als ik een 5 km lange nogal steile helling opfiets aan 10km/u kost me dat 30 minuten. Daarna daal ik de helling af aan 50km per uur. Duurtijd 6 minuten. Gemiddelde snelheid bereken ik niet als 1/2 van (10 + 50) = 30km/u.
De correcte berekening is 5 + 5 km in 30 + 6 minuten, dus 10 km in 36minuten of 16,67km/u