Specifieke vragen over Wetenschap
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
- Locatie: Provincie Antwerpen
kotje In een rauw ei zit een viskeuze vloeistof die meegesleurd wordt in de eerste draaiende beweging maar die niet volledig stopt door het ei even te stoppen. Als je het rauwe ei dan onmiddellijk weer loslaat zal de viskeuze draaiende vloeistof op haar beurt de rest vh ei terug doen draaien.
In een gekookt ei zit een vaste massa die samen met de rest vh ei ofwel draait ofwel stilstaat. Dus zo een ei zal niet terug beginnen draaien.
Is het ook niet zo dat een gekookt ei in water zinkt en een rauw, onbebroed ei nog een luchtblaasje bevat en dus niet zinkt?
Vraagje: Heeft de foto bij je vraag iets te maken met de volgende vraag die je gaat stellen? Een ei koken stelt het zeker niet voor
In een gekookt ei zit een vaste massa die samen met de rest vh ei ofwel draait ofwel stilstaat. Dus zo een ei zal niet terug beginnen draaien.
Is het ook niet zo dat een gekookt ei in water zinkt en een rauw, onbebroed ei nog een luchtblaasje bevat en dus niet zinkt?
Vraagje: Heeft de foto bij je vraag iets te maken met de volgende vraag die je gaat stellen? Een ei koken stelt het zeker niet voor
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Stefaan ge zit in de goede richting.
Het is de Wet van de Traagheid. Bij een gekookt zal gans het ei stoppen, vormt één massa. Bij een rauw ei wil het min of meer vloeibare zijn snelheid behouden door de traagheidswet, dus het ei draait door na het loslaten.
Ik meen dat alleen een rot ei in water gaat drijven.
Mijn figuur heeft ook te maken met de traagheid, de gemaakte parel draait ook even door als men het staafje stopt.
Het is de Wet van de Traagheid. Bij een gekookt zal gans het ei stoppen, vormt één massa. Bij een rauw ei wil het min of meer vloeibare zijn snelheid behouden door de traagheidswet, dus het ei draait door na het loslaten.
Ik meen dat alleen een rot ei in water gaat drijven.
Mijn figuur heeft ook te maken met de traagheid, de gemaakte parel draait ook even door als men het staafje stopt.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
- Locatie: Provincie Antwerpen
In tegenstelling met een gewone thermometer zit er bij een koortsthermometer vlak boven het reservoirtje een vernauwing in het gegradueerde buisje. De uitzettende vloeistof wordt er wel doorgeperst maar zal door zijn eigen gewicht alleen niet terugvloeien. Men heeft dan rustig de tijd om de temperatuur af te lezen. Bij het afslaan vd therometer gebruikt men het principe vd traagheidswet om de vloeistof(dikwijls vloeibaar kwik) terug in het reservoirtje te slaan, te schieten, te forceren.
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Volledig juist stefaan.
Ik wil je niet verbeteren maar bij het afslaan als men de termometer stopt wil de vloeibare kwik door de traagheidswet zijn snelheid bewaren en wordt zo door de vernauwing geperst.
Ik wil je niet verbeteren maar bij het afslaan als men de termometer stopt wil de vloeibare kwik door de traagheidswet zijn snelheid bewaren en wordt zo door de vernauwing geperst.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Een auto rijdt aan 50 km/h tegen een muur. Diezelfde auto rijdt aan 100km/h tegen dezelfde muur. Hoeveel groter is de schade?
Men kan het ook zo formuleren:"Een auto rijdt aan 50 km/h en remt. Dezelfde auto rijdt aan 100 km/h op dezelfde baan. Hoeveel groter is zijn remafstand?
Men kan het ook zo formuleren:"Een auto rijdt aan 50 km/h en remt. Dezelfde auto rijdt aan 100 km/h op dezelfde baan. Hoeveel groter is zijn remafstand?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
- Locatie: Provincie Antwerpen
kotje: de manier waarop jij dat afslaan van een thermometer formuleert is inderdaad wel een beetje beter dan mijn "forceren"
Eigenlijk stel je twee vragen over die auto's. Hoeveel groter is de schade? Dat hangt natuurlijk af in welke eenheden je de schade uitdrukt!
In Euro ? Ik ken geen ISO eenheid van schade. Maar vermits ik wel snap wat je bedoelt zal ik het zo eens proberen : De kinetische energie die in vervormingen en in warmte moet omgezet worden is in beide gevallen mv²/2. Dus voor de snelle auto 4 maal zo groot als voor de tragere.
Is dat het antwoord en mag ik een bank vooruit? Of zit ik verkeerd en krijg ik ezelsoren?
Voor de alternatieve vraag, over de remweg, geldt hetzelfde. De kinetische energie die in de remmen en de banden geabsorbeerd en gedissipeerd moet worden als warmte, is vier keer groter voor de snelle wagen dan voor de trage. Als we de weg die afgelegd wordt in de zogenaamde schrikseconde buiten beschouwing laten (en die voor de snelle wagen 2 keer langer is dan voor de trage ) zal de remweg bij 100 km/u ook 4 keer langer zijn dan voor de tragere wagen.
Eigenlijk stel je twee vragen over die auto's. Hoeveel groter is de schade? Dat hangt natuurlijk af in welke eenheden je de schade uitdrukt!
In Euro ? Ik ken geen ISO eenheid van schade. Maar vermits ik wel snap wat je bedoelt zal ik het zo eens proberen : De kinetische energie die in vervormingen en in warmte moet omgezet worden is in beide gevallen mv²/2. Dus voor de snelle auto 4 maal zo groot als voor de tragere.
Is dat het antwoord en mag ik een bank vooruit? Of zit ik verkeerd en krijg ik ezelsoren?
Voor de alternatieve vraag, over de remweg, geldt hetzelfde. De kinetische energie die in de remmen en de banden geabsorbeerd en gedissipeerd moet worden als warmte, is vier keer groter voor de snelle wagen dan voor de trage. Als we de weg die afgelegd wordt in de zogenaamde schrikseconde buiten beschouwing laten (en die voor de snelle wagen 2 keer langer is dan voor de trage ) zal de remweg bij 100 km/u ook 4 keer langer zijn dan voor de tragere wagen.
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Gij verbetert zienderogen in het geven van antwoorden. Ik ben verplicht van zeer goed te geven.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Gij verbetert zienderogen in het geven van antwoorden. Ik ben verplicht van zeer goed te geven.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Gij verbetert zienderogen in het geven van antwoorden. Ik ben verplicht van zeer goed te geven.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Waarom gaat een boot niet vooruit als een persoon, die in de boot staat krachtig tgen de wand duwt?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
- Locatie: Provincie Antwerpen
kotje Ik heb het moeilijk bescheiden te blijven als ik 3 keer na elkaar lof toegezwaaid krijg (Vr 28 Apr 2006, 9:22 en 9:23)
In verband met je vraag over die boot heb ik een echt gebeurd verhaal dat me door een oud koloniaal is verteld. Ergens in de jaren '50 toen hij als jonge man voor de eerste keer in Congo was moest hij bij de spoorweg als opzichter goederenwagons laten rangeren. Dat gebeurde met inlandse mankracht! De groep arbeiders wilden hem, als nieuweling, eens uittesten en gingen allen samen in de wagon staan en duwden tegen een eindwand (in de richting dat de wagon moest bewegen). Omdat hij niet boos geworden is, maar het al lachend als een grap heeft opgevat, was zijn examen geslaagd en werden de arbeiders zijn maten.
In verband met je vraag over die boot heb ik een echt gebeurd verhaal dat me door een oud koloniaal is verteld. Ergens in de jaren '50 toen hij als jonge man voor de eerste keer in Congo was moest hij bij de spoorweg als opzichter goederenwagons laten rangeren. Dat gebeurde met inlandse mankracht! De groep arbeiders wilden hem, als nieuweling, eens uittesten en gingen allen samen in de wagon staan en duwden tegen een eindwand (in de richting dat de wagon moest bewegen). Omdat hij niet boos geworden is, maar het al lachend als een grap heeft opgevat, was zijn examen geslaagd en werden de arbeiders zijn maten.
