Kan mentale angst een einde nemen?
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Je houdt het zelfs in stand door je angst en het niet willen zien wat je vrij aangeboden wordt. Gelukkig zijn er nog wel ernstige mensenVesselin schreef:Zijn wij mensen dan verslaafd aan gruwelijk lijden?
Vanuit dit onderzoek en deze stellingname probeert het een antwoord als een perspectief en hypothese te formuleren om duurzame oplossingen te bieden voor de immense problemen waar de huidige wereld zich voor weet gesteld. Daarbij acht het NWI het van belang om helder en onbevooroordeeld universele grondslagen te formuleren, waar een ieder van goede wil en gezond verstand zich in kan vinden, zonder in te gaan op bijvoorbeeld tegenstellingen binnen verschillende religieuze opvattingen vanuit diverse tradities, maar te zoeken naar dat wat verbindt op ieder terrein en niet wat scheidt.
http://www.noetischwetenschappelijkinit ... index.html
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
@socrates
Stoort het u?
Ik ben niet geïnteresseerd in duels... De psychologie van de man fascineert me.
Maar goed. Schrijft gij nu eens iets zinnig dat past in deze topic! Gij driedubbel... euh pardon... leuk bizjoetje!
Stoort het u?
Maar goed. Schrijft gij nu eens iets zinnig dat past in deze topic! Gij driedubbel... euh pardon... leuk bizjoetje!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Het stoort mij geendeels, ik zit mij te verkneukelen in jullie dovemansdialogen. Maar vermits het steeds meer beperkt blijft tot jullie duo, is het voor anderen misschien een steriele bezigheid om jullie te lezen.Vesselin schreef:@socrates
Stoort het u?
Ik denk dat je de fundamentele existentiële angst maar kan wegnemen als je het brein wegneemt. Angst is immers een oer-reflex die ervoor zorgt dat we gevaar herkennen en er gepast op reageren. Alle "soorten" angst, hoe je ze ook kan benoemen, zijn enkel verbloemde uitingen van die oorspronkelijke levensbeschermende drift.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Dat is waar Vesselin heel goed in is, het wegdenken van die angst. Anders gezegd, jezelf wat voorhouden middels het intellect en vervolgens zeggen dat mensen gevangen zitten in hun denken. Om dat te doorzien heb je dan terug dat intellect nodig maar dat lukt niet omwille van de uitsluiting van het intellect. Het is dan roepen en smeken om jezelf te kunnen bevrijden uit het koninkrijk der hemelen. Zielig om zien wel.socrates schreef:Het stoort mij geendeels, ik zit mij te verkneukelen in jullie dovemansdialogen. Maar vermits het steeds meer beperkt blijft tot jullie duo, is het voor anderen misschien een steriele bezigheid om jullie te lezen.Vesselin schreef:@socrates
Stoort het u?
Ik denk dat je de fundamentele existentiële angst maar kan wegnemen als je het brein wegneemt. Angst is immers een oer-reflex die ervoor zorgt dat we gevaar herkennen en er gepast op reageren. Alle "soorten" angst, hoe je ze ook kan benoemen, zijn enkel verbloemde uitingen van die oorspronkelijke levensbeschermende drift.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Humor is idd ver te zoeken op dit forum. YYZ, soms vraag ik me af of je je eigen "getater" verstaat? Merkwaardig hoe je anderen graag belaadt met angst, die je vanuit je eigen wezen met gretigheid projecteert op de ander. Je weet wel "die splinter en die balk". Nooit op gekomen dat er misschien mensen zijn die de realiteit onder ogen kunnen zien, zonder kapot te gaan aan existentiële angst? Heeft niets met escapisme te maken zoals jij graag zegt, heeft alles met "met beide voeten op de grond te staan" te maken, zonder dat je gaat meehuilen met de wolven (omdat het mode is om defaitistisch te denken). Een feit is dat je het "beestje" mens niet een twee drie kunt veranderen, dat verandering van binnenuit komt, en zolang men daar niet aan werkt blijven machtswellust en gebrek aan empathie angst en terreur zaaien, kunnen "profeten" van georganiseerde en niet georganiseerde religies de mensen naar hun hand zetten en zogenaamde wereldleiders stratego spelen. Dit spelletje herhaalt zich al eeuwen, en ik denk niet dat je de cirkel zult doorbreken door statistieken en gewauwel. Verandering begint in het beste geval in jezelf en dicht bij huis, het begint met de steen die je verlegt in het beekske achter je tuin.YYZ schreef: Wat een zever allemaal, je zegt zelf bevrijd te zijn door je intellect uit te schakelen. Niet moeilijk dat je zo reageert, het is nu een en al angst en associatie met het verleden waardoor je het tegengestelde bekrachtigt, net dat waar je zo tegen schijnt te zijn.
elk moment is belangrijk
-
Wat vertelt ge nu allemaal!socrates schreef:Het stoort mij geendeels, ik zit mij te verkneukelen in jullie dovemansdialogen. Maar vermits het steeds meer beperkt blijft tot jullie duo, is het voor anderen misschien een steriele bezigheid om jullie te lezen.
Niemand is toch verplicht om iets te lezen?
Het probleem op dit forum is dat zo weinig mensen schrijven. Ik bedoel: zelf hun ideeën in woorden gieten.
Reageren dat wel! Maar dat is geen kunst. Dat doen die, die naar de voetbal staan te kijken ook. Zelf eens voetballen... dat is de kunst.
En wat YYZ betreft:
Ik ben weeral te teerhartig hé! Wie gaat er op hem reageren als ik het niet doe?
Een kind dat eenzaam zit te wenen in de zandbak laat ge toch ook niet in de steek?!

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Kennen dat Fotofant, we ondersteunen een onderwijs dat van mensen robotten maakt met de gekende neveneffecten. Vervolgens wil men het hebben over gevangenschap en angst, verwijs dan naar de bron van dat probleem en je bent een dictator, hoeveel dommer kan die angst dan nog worden? Angstig vasthouden aan de bloemekes zal niet veel helpen, de holocaust kabbelt rustig verder maar ook dat weet men te verbloemen onder het mom van bevrijding. Hoe ver kan je heen zijn hé, niets dan zelfbedrog dat zich geheel anders voordoet.fotofant schreef:Humor is idd ver te zoeken op dit forum. YYZ, soms vraag ik me af of je je eigen "getater" verstaat? Merkwaardig hoe je anderen graag belaadt met angst, die je vanuit je eigen wezen met gretigheid projecteert op de ander. Je weet wel "die splinter en die balk". Nooit op gekomen dat er misschien mensen zijn die de realiteit onder ogen kunnen zien, zonder kapot te gaan aan existentiële angst? Heeft niets met escapisme te maken zoals jij graag zegt, heeft alles met "met beide voeten op de grond te staan" te maken, zonder dat je gaat meehuilen met de wolven (omdat het mode is om defaitistisch te denken). Een feit is dat je het "beestje" mens niet een twee drie kunt veranderen, dat verandering van binnenuit komt, en zolang men daar niet aan werkt blijven machtswellust en gebrek aan empathie angst en terreur zaaien, kunnen "profeten" van georganiseerde en niet georganiseerde religies de mensen naar hun hand zetten en zogenaamde wereldleiders stratego spelen. Dit spelletje herhaalt zich al eeuwen, en ik denk niet dat je de cirkel zult doorbreken door statistieken en gewauwel. Verandering begint in het beste geval in jezelf en dicht bij huis, het begint met de steen die je verlegt in het beekske achter je tuin.
-
Je reageert helemaal niet Vesselin, je projecteert je angst, keer op keer. En nu zit je daar, gevangen in je koninkrijk.Vesselin schreef:En wat YYZ betreft: Ik ben weeral te teerhartig hé! Wie gaat er op hem reageren als ik het niet doe? Een kind dat eenzaam zit te wenen in de zandbak laat ge toch ook niet in de steek?!
-
De waarheid is natuurlijk dat ik, voor vijfenveertig minuten, Russische tekst van buiten moet leren voor de repetities van Moessorgski's opera 'Chovantsjina', en dat ik dat alsmaar uitstel. Onder andere door te zeveren op dit forum.
Pathologisch procrastinatie-gedrag is al mijn probleem sinds de lagere school. En het leven heeft mij flink bij de neus genomen door mij een beroep te bezorgen waarin ik niets anders moet doen dan alsmaar gedichtjes van buiten te leren in allerlei talen en daar dan liedjes bij memoriseren.... Maar hoort ge mij klagen?!....
Apropos, er komt in die opera een scene voor, waarin de vrouwen van hun oren komen maken:
"Ай, ау! Нам не было ведь горя,
бабы налетели, горя захотели."
Dat wil zeggen: "Wij hadden nergens last van tot onze vrouwen kwamen toegelopen om ruzie te maken!"
Kortom: "Met de wijv... ". Allez, ge weet wel!
Pathologisch procrastinatie-gedrag is al mijn probleem sinds de lagere school. En het leven heeft mij flink bij de neus genomen door mij een beroep te bezorgen waarin ik niets anders moet doen dan alsmaar gedichtjes van buiten te leren in allerlei talen en daar dan liedjes bij memoriseren.... Maar hoort ge mij klagen?!....
Apropos, er komt in die opera een scene voor, waarin de vrouwen van hun oren komen maken:
Dat wil zeggen: "Wij hadden nergens last van tot onze vrouwen kwamen toegelopen om ruzie te maken!"
Laatst gewijzigd door Vesselin op 06 okt 2014, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Ja, en je weet waar je angst is ingetreden, dat was toen je de Krishnadinges bezocht hebt, je had toen niet het lef om verder te gaan waardoor je er dan ook in verzandt en verstrikt bent geraakt, nog steeds. Je reacties laten niets aan het toeval over, doen alsof je daar boven staat is weinig congruent, het is als je trachten te verschuilen achter niets en niet doorhebben dat dat doorzichtig is. Allemaal zo moeilijk niet.Vesselin schreef:De waarheid is natuurlijk dat ik voor vijfenveertig minuten Russische tekst van buiten moet leren voor de repetities van Moessorgski's opera 'Chovantsjina', en dat ik dat alsmaar uitstel. Onder andere door te zeveren op dit forum.
Pathologisch procrastinatie-gedrag is al mijn probleem sinds de lagere school. En het leven heeft mij flink bij de neus genomen door mij een beroep te bezorgen waarop ik niets anders moet doen dan alsmaar gedichtjes van buiten te leren in allerlei talen en daar dan liedjes bij memoriseren.... Maar hoort ge mij klagen?!....
-
Zeg, patatje, leer eens deftig Nederlands schrijven hé!
Ik heb mij weeral verslikt in mijn Chinese thee en grote hap stroopwafel!
господи помилуй!
Ik heb mij weeral verslikt in mijn Chinese thee en grote hap stroopwafel!
господи помилуй!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 06 okt 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain